vaak een stemverheffing en anders een klap tegen zn borst (hij is kopschuw dus nooit tegen zn hoofd)
en als ie echt te ver gaat (bijten ofzo) dan zet k m strak vast aan stal en ga k 5 min verderop staan, daar reageert ie echt op, vindt ie helemaal niet leuk
listiglistje
Geplaatst: 02-02-10 12:14
Ik straf hem nooit, goed gedrag beloon ik en slecht gedrag negeer ik
Cadaz
Geplaatst: 02-02-10 12:15
braaf zijn jullie allemaal
als mijn paard niet luistert krijgt ie gerust een mep hoor (bv met poetsen ofzo, niet als ik erop zit) hij moet respect voor mij hebben en naar mij luisteren
als ie vervelend is als ik erop zit dan krijgt ie goed been en zal die net zolang door moeten lopen tot ie weer normaal doet en is ie echt vervelend krijgt ie zo tikje met de zweep hoor
Ik hoef ook alleen maar 'hee' of 'Sor' iets strenger te zeggen en ze weet dat ze fout is, en als dat evt. niet help hoef ik alleen te wijzen en dan is het gelijk klaar
Bakkebaaya
Geplaatst: 02-02-10 23:46
Ik sla en schop mijn paard niet. het ligt aan de ongehoorzaamheid, hoe ik daarop reageer.
Afhankelijk van met welk paard ik aan het werk ben. Als ik met me jonge beestje bezig ben en ze blijft maar stuiteren gaat ze linearecta terug naar stal en zeg ik niks meer tegen haar.Ik schreeuw of sla haar nooit. Heb 1x tegen haar me stem verheft en toen raakte ze in panier. Bij haar werkt "verstoten"het beste. De volgende dag komt ze dan heel onderdanig naar me toe. Me ouwe paardje krijgt als echt nodig is een tik, maar das een makke opa die haalt geen gekke dingen meer uit.
JeFFeRSoN
Geplaatst: 03-02-10 11:23
Tijdens het rijden blijf ik de oefening herhalen tot ze zich niet meer misdraagt, zo oefen ik ondertussen mijn oefening eens extra voor op wedstrijd
Gewoon in omgang durf ik al eens een lichte tik tegen haar snoet te geven, maar meestal blijft het gewoon bij de stem verheffen
Kellsterrr
Geplaatst: 03-02-10 12:56
Meestal als mijn shetlander bijt krijgt die een tik op ze neus. natuurlijk niet al te hard maar wel dat die even merkt dat hij niet mag bijten.
Springer_88
Geplaatst: 03-02-10 17:43
Een tikkie of een prikkie maakt het meestal wel duidelijk, of stemverheffing bij de mijne althans.
BarbaLala
Geplaatst: 03-02-10 17:48
listiglistje schreef:
Ik straf hem nooit, goed gedrag beloon ik en slecht gedrag negeer ik
Jemig dat zou niet mijn manier zijn...ken paarden die daar ontzettend vervelend van worden
Abe wéét het wanneer hij iets doet wat niet mag; dan wend hij zijn hoofd al af bijvooreeld, en als hij toch iets stouts doet noem ik zijn naam, dat weet hij ook donders goed Een enkele keer moet ik hem een tik geven, maar dat is vaak meer omdat hij door het jolig zijn niet van ophouden weet
En Lin precies hetzelfde, die weet alleen nog beter wat wel en niet mag, dus komt minder vaak voor. Wat ik bij haar wel doe is inderdaad "back" als ze dribelkonterig is of dramt.
_maaike_D
Geplaatst: 03-02-10 22:17
Tijdens het rijden 'straf' ik alleen als m'n paardje niet op zit te letten. Dan vraag ik haar aandacht terug met m'n stem, een beetje extra been of een ophouding. Weigering met springen straf ik met een stemverheffing en een tikje of extra been. maar meestal rij ik zonder zweep...
in de omgang ben ik strenger, omdat ze vrij dominant is tegenover andere paarden en mensen en aanval haar beste verdediging is... dreigen met de achterhand naar andere paarden wordt gestraft met stemverheffing en een knietje tegen haar borst of iets dergelijks. proberen in te halen tijdens het wandelen en bokken/stijgeren wordt gestraft met een stemverheffing en een tik/kneepje op borst of hals. ik sla mijn paard nooit in het gezicht en ik schop haar nooit.
niet de softste manieren maar m'n paardje weet zich nu te gedragen. Toen ik haar net had wou ze nog wel eens paarden proberen te slaan (lees: bokken) als ze vast stonden op de poetsplaats en wou ze me meesleuren tijdens het wandelen enz.
Ik heb een pony van het type geef een vinger en ze neemt je hele arm. Dit is in de kudde ook goed te zien, ze is de baas over alles en iedereen. Vooral in het begin had ze heel erg de neiging om over me heen te lopen. Het licht eraan wat ze doet, stem verheffen is vaak genoeg maar soms is een tik toch echt nodig.
Inmiddels is ze wel erg braaf geworden, staat netjes stil met poetsen en zadelen en staat ook rustig te wachten als ik het hek van de wei dicht moet doen.
kimmetje01
Geplaatst: 04-02-10 17:50
Het ligt er een beetje aan... Ik rijd altijd met zweep en sporen. Met de been straffen, zal ik nooit doen!
Meestal is een stemverheffing voldoende. Soms gaat hij wel eens bokken als hij een kleine tik krijgt met de zweep, dan krijgt hij er wel nog 1. Dit zie ik als verzet, en dat mag absoluut niet.
Als hij uit mn handen probeert te rennen meestal een rukje aan het halstertouw (nooit aan het hoofdstel als er een bit inzit). Maar soms (van de week nog) wanneer hij dit tot 3, 4keer toe probeert krijgt hij een klap op de hals of borst. NOOIT op het hoofd !!!!
Als mijn paard trapt, kan hij er wel 1 terug verwachten!
Ik rij op een manage, dus steeds een ander paard. Ik rij niet met een zweep, dat vind ik echt ondingen. Als ze vervelend doen verhef ik als eerste mijn stem en als dat niet werkt wil ik toch wel eens wat harder schoppen.
Ntlie_
Geplaatst: 06-02-10 01:00
Meestal is een stemverheffing bij mijn pony genoeg, maar gaat ze door dan kan ze gerust een tik verwachten... Het is een pony die veel consequentie en duidelijkheid nodig heeft. Goed gedrag wordt dus beloond, slecht gedrag wordt afgestraft. Het liefst zonder 'geweld' maar soms is een tik nou eenmaal de beste oplossing.
Dit bovenstaande is trouwens als ik er naast sta. Als ik er op zit is het meestal alleen een stemverheffing, omdat ze bang is van de zweep. Maakt ze het heel bont dan geef ik wel eens een tik met het uiteinde van de teugels.
Beau_Horse
Geplaatst: 06-02-10 14:10
Ik straf mijn paard niet. Hij is vroeger mishandeld dus als ik hem straf heb ik een probleem! Mijn shetlander straf ik weleens maar dan verhef ik gewoon mij stem.
Ik rij m'n 3jarige hengst nog niet, maar vanop de grond is de 'beste' straf voor hem om genegeerd te worden .. Als hij loopt te klieren of bij het grondwerken irritant gaat doen, draai ik me gewoon met m'n rug naar hem toe en negeer hem, tot hij ermee ophoudt. Mijn stem verheffen doet hem helemaal nix, en slaan beperk ik tot een absoluut minimum, al zal ik niet ontkennen dat hij af en toe een tik op de neus krijgt als hij weer eens m'n jas wil opeten.. Soms is 'de pedagogische tik' nu eenmaal nodig..
Laux
Geplaatst: 09-02-10 23:38
Met mijn stem.
Charissa_N
Geplaatst: 09-02-10 23:41
Ik vind hoe ze op maneges soms rijden met een paard naar voren trappen vreselijk om te zien, dat kan gewoon niet... pak een zweep of die sporen om en doe normaal! Luistert die nog niet, is het gewoon geen goed manege paard dus weg ermee naar iemand die er wel plezier van heeft!
Als ik aan het rijden ben en ik merk dat die mij expres zit te irriteren door domme fouten te maken die hij echt wel weet dan zet ik hem meteen op het halt, 3 a 4 passen achterwaarts, weer stil en rustig weer voorwaarts en verder gaan. Dat werkt het beste. Kwaad worden heeft geen nut.. schreeuwen. hard slaan met de zweep.. hou op gwn zelf rustig reageren zet hem even op z'n plek en weer rustig verder gaan
Zoals al werd gezegd voor aan de hand, een kleine tik op de neus of een rukje aan het halster touw is al genoeg
Laatst bijgewerkt door Charissa_N op 09-02-10 23:42, in het totaal 1 keer bewerkt
Stravero
Geplaatst: 09-02-10 23:41
Als ik er op zit, krijgen ze een "schop" of "tik" met mn benen of zweep.. En dat hoeft niet altijd hard te zijn! Al sta ik ernaast en ze zijn een van 2en irritant of eigenwijs, negeer ik dat en krijg ik 5min. later een liefdevolle pony of liefdevol paard terug.
Mariposa11
Geplaatst: 09-02-10 23:44
een keer een tik/trap geven wordt snel verkeerd gezien.. maar kijk eens hoe paarden onderling tegen elkaar doen? de alpha merrie is heel duidelijk in wat mag en wat niet en deelt vaak genoeg een trap uit.. daarmee wil ik niet zeggen dat slaan goed is maar af en toe corrigeren zoals de alpha merrie doet is soms nodig.
hoe straf ik mn paard, nou eigenlijk niet. marise ziet mij als leider en loopt zelfs los mee langs de straat.. soms moet ik dr ff op dr plek zetten maar meestal is dan even mn stem verheffen genoeg, soms een rukje aan het halstertouw.. hebben we bereikt met grondwerk en is geen mep/schop aan te pas gekomen