Hoe denken paarden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 21:37

Niet in wetenschap, wel in keiharde bewijzen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 21:38

Horseware schreef:
Citaat:
Laat maar, ik snap best dat niemand me gelooft maar IK geloof gewoon niet dat die dingen 100% zeker kunnen zijn.

Ik vind het gewoon jammer dat je conclusies trekt alvorens je ook maar iets opzoekt over deze onderzoeken. Dat is het enige dat ik wil zeggen.

Het valt me sowieso erg op dat veel mensen menselijke eigenschappen toeschrijven aan paarden. Dat is omdat we dat op de een of andere manier graag willen. En ik zal eerlijk zijn: ook ik zou graag willen dat mijn paard echt intelligent was en goed nadacht over bepaalde dingen. Maar helaas is dat niet zo.

naaah dat wil je helemaal niet, want dan zou je niet eens op mogen stappen of het dier links of rechtaf mogen dirrigeren :D

paarden die weten hoe sterk ze zijn zijn de gevaarlijkste paarden om mee om te gaan......... vergeet niet dat een paard je met een welgemikt achterbeentje jou het ligt uit de ogen slaat...........

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 21:39

Juangi schreef:

wat voor keiharde bewijzen dan?
juist, resultaten van experimenten toch ? = wetenschap..
maar zoals ik al zei, jullie denken dus dat het gewoon waar is en ik niet..
andere mening :)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 21:40

amyz schreef:
ik denk dat ze wel op een bepaalde manier 'nadenken' over hun acties.. zo had laatst mn paardje mn velletje te pakken bij het aannemen van een snoepje, ik riep auw maar verder ook niks, en dezelfde dag met een volgend snoepje was hij o zo voorzichtig! zit er natuurlijk dik in dat het een reactie was op mijn kreet, maar dan nog.. hij deed het niet expres of bewust, gewoon een ongelukkig plooitje in mn hand. hoe kan hij dan weten wat er fout ging en wat er veranderd moet worden om het te voorkomen? overigens is hij nog steeds zo voorzichtig, was geen mazzel:P

een leuk voorbeeld zijn veulen. je raakt ze een keer onverwacht aan en hebt gelijk een klap te pakken.

Maar valt dromen ook onder denken? Wij hebben een mini gehad die op zijn kant kon liggen draven en was dan heel ver in dromenland. Mondje ging ook heen en weer en soms geluidjes...

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 21:41

Paardentango schreef:
Antropocentrisch denken is niet wat ik denk of vind, ik zet de mens niet centraal.

In verschillende van je posts doe je niets anders, een en al interpretatie hoe niet alleen paarden maar ook allerlei mensen om je heen denken. Nooit overwogen dat je niet telepathisch begaafd bent?
Paardentango schreef:
Ik denk dat het niet slim is om ons mensen als opperste mechanisme te zien, dat is een oude mannelijke wijze van kijken.

Dat doe ik dan ook niet en dat heeft niets met mijn geslacht te maken (pathetische discussie taktiek trouwens)
Paardentango schreef:
Het heeft mensen niet zo ver gebracht tot nu toe. Geeft niks, maar ik en nog een aantal mensen zijn daar een stapje verder daarin denk ik.

Wie heeft er last van een superioriteitscomplex, lees je eigen bewering over "opperst mechanisme" (vreemde term trouwens) nog eens na.

Paardentango schreef:
Wat schattig dat kuggus dat je iemand wanhopig noemd. Da's een term Kuggur die ergens vandaan komt.

"Schattig"? Moet je je verlagen tot dergelijke denigrerende zinssneden als je geen argumenten meer hebt (of er wellicht een gevoelig snaartje geraakt is?) Dat "wanhopig" sloeg op de meisjes die door hun steigerend uitslaande shetjes of pissige kwpners (je weet wel hun gelijkwaardige partners) uit de wei gejaagd worden, sloeg niet op jou. de term komt inderdaad ergens vandaan, de nederlandse taal .
Paardentango schreef:
Dank voor je interessante analyse.
;)

Geen dank

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 21:42

Citaat:
naaah dat wil je helemaal niet, want dan zou je niet eens op mogen stappen of het dier links of rechtaf mogen dirrigeren

paarden die weten hoe sterk ze zijn zijn de gevaarlijkste paarden om mee om te gaan......... vergeet niet dat een paard je met een welgemikt achterbeentje jou het ligt uit de ogen slaat...........

Ik ga er van uit dat als een paard echt kan nadenken, hij ook inziet hoeveel liefde en aandacht ik hem geef, hoeveel tijd ik steek in de verzorging (uitmesten, binnen en buiten zetten, drollen uit de wei halen, drinkbakken repareren, stallen ontsmetten) en hoeveel geld ik aan hem uitgeef, en dat hij me dan wel 1 uurtje per dag op hem laat rijden ;-)

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 21:44

AliceTwingo schreef:
Juangi schreef:

wat voor keiharde bewijzen dan?
juist, resultaten van experimenten toch ? = wetenschap..
andere mening :)

Het heet niets voor niets bewijzen. Ze zijn aangetoont, dit mag alleen met zekerheid worden gezegd. Anders zijn het gewoon aanmalingen of stellingen.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 21:45

Citaat:
andere mening

Maar waar is jouw mening dat een paard wel kan denken dan op gebaseerd? Want over het algemeen is een dergelijke mening gebaseerd op het feit dat de mens zo graag menselijke eigeschappen aan zijn/haar paard toeschrijft.

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 21:48

Horseware schreef:
Citaat:
andere mening

Maar waar is jouw mening dat een paard wel kan denken dan op gebaseerd? Want over het algemeen is een dergelijke mening gebaseerd op het feit dat de mens zo graag menselijke eigeschappen aan zijn/haar paard toeschrijft.

nogmaals: ik weet niet zeker of een paard kan denken en als dat niet zo is : so be it.. maar..
ik denk ook niet dat je met zekerheid het andere kan uitsluiten.. ;)
dus ik denk gewoon niet dat je echt 100% zeker kunt weten dat een paard kan denken of juist niet kan denken.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 21:50

Horseware schreef:
Citaat:
naaah dat wil je helemaal niet, want dan zou je niet eens op mogen stappen of het dier links of rechtaf mogen dirrigeren

Ik ga er van uit dat als een paard echt kan nadenken, hij ook inziet hoeveel liefde en aandacht ik hem geef, hoeveel tijd ik steek in de verzorging (uitmesten, binnen en buiten zetten, drollen uit de wei halen, drinkbakken repareren, stallen ontsmetten) en hoeveel geld ik aan hem uitgeef, en dat hij me dan wel 1 uurtje per dag op hem laat rijden ;-)

Ik geloof dat ik het niet helemaal snap.
Goed ik ben jou paard en jij doet vanalles voor mij met liefde, dat voel ik en daarom vind ik je een fijn baasje. Jij bent daarbij duidelijk en daardoor wil ik me best door jou laten rijden als jij daar de noodzaak van inziet. Ik doe het dan alleen niet uit liefde voor jou maar omdat het zo is. Iemand die mij nare ervaringen zou geven zou ik idd niet zo graag op me late rijden gezien de nare ervaringen.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 21:51

lailapri schreef:
een leuk voorbeeld zijn veulen. je raakt ze een keer onverwacht aan en hebt gelijk een klap te pakken.

Maar valt dromen ook onder denken? Wij hebben een mini gehad die op zijn kant kon liggen draven en was dan heel ver in dromenland. Mondje ging ook heen en weer en soms geluidjes...

Wikipedia: Wat een droom is en waar het precies voor dient is niet bekend, al zijn er wel vermoedens. Zo is gebleken dat men vaak droomt over dingen die men overdag heeft meegemaakt. Dit wordt de dagrest genoemd. Dromen zouden helpen de gebeurtenissen te verwerken.

Dit doet mijn kat ook altijd :+ Spinnen, miauwen, blazen. Niks is te gek in zijn droom.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 21:52

Citaat:
Goed ik ben jou paard en jij doet vanalles voor mij met liefde, dat voel ik en daarom vind ik je een fijn baasje. Jij bent daarbij duidelijk en daardoor wil ik me best door jou laten rijden als jij daar de noodzaak van inziet. Ik doe het dan alleen niet uit liefde voor jou maar omdat het zo is. Iemand die mij nare ervaringen zou geven zou ik idd niet zo graag op me late rijden gezien de nare ervaringen.

Wat snap je niet?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 21:53

Horseware schreef:

In deze lijn, je hebt hem aangekocht, in een stal gezet, op een afgesloten stuk weide ingesloten, hij kan geen enkele natuurlijke aandrang bevredigen (alles van voortplanting to normale sociale contacten), je gaat ervan uit dat hij je draagt, wanneer jij wil, waarheen jij wilen. En zijn mening naar dit alles is niet gevraagd. Zou jij van je cipier houden...? omdat je cel wordt schoongehouden, en je te eten krijgt? Wees blij dat ze niet al te veel kunnen nadenken.

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 21:54

Kuggur schreef:
Horseware schreef:

In deze lijn, je hebt hem aangekocht, in een stal gezet, op een afgesloten stuk weide ingesloten, hij kan geen enkele natuurlijke aandrang bevredigen (alles van voortplanting to normale sociale contacten), je gaat ervan uit dat hij je draagt, wanneer jij wil, waarheen jij wilen. En zijn mening naar dit alles is niet gevraagd. Zou jij van je cipier houden...? omdat je cel wordt schoongehouden, en je te eten krijgt? Wees blij dat ze niet al te veel kunnen nadenken.

dat zijn menselijke gedachten, miss heeft een paard wel gedachten maar hele andere dan die van een mens..

Kuggur

Re: Hoe denken paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 21:56

Dat klopt, daarom schrijf ik"in deze lijn". Ik argumenteer op dezelfde wijze als Horseware haar argumenten naar voren brengt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 21:56

Horseware schreef:
Citaat:

nee hoor :D want zo denkt een paard niet :)

een paard denkt niet van ze heeft een nieuw halster gekocht dus laat ik maar lief zijn

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 21:57

ik denk dat er eerder een tussen weg is, zoals ik net zei: dat een paard wel kan denken maar dat die gedachten heel anders zijn dan die van een mens..
maar ik denk niet dat je dat echt zeker kan weten..

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 21:57

Kiwiko, als dat zo was, had ik het allerliefste paard op stal.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 21:58

Nounou, dat is wel heel erg negatief. Ze hebben het niet slecht hoor bij mij: grote weide met het hele jaar door groen gras (ja, zelfs nu nog!). Als een paard kan nadenken weet hij ook wat het alternatief is als ik hem terplekke loslaat.

Let bovendien even op de " ;) " aan het einde van mijn berichtje. M.a.w.: niet zo serieus nemen.

Kuggur schreef:
Horseware schreef:

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 21:59

Citaat:
nee hoor want zo denkt een paard niet

Nee, maar ik zeg ALS een paard zo zou denken.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 22:00

Horseware schreef:
Citaat:

Wat snap je niet?

het stukje dat het paard denk. Denkt hij van voor jou wil ik wel of niet werken of is dit geleerd na ervaring? Goede ervaringen en slechte ervaringen. Leuk onderwerp niet :+

edit kiwiko daar weet ik alles van, een kieffer hoofdstel gekocht voor mijn fjord (in de uitverkoop voor 30 euro maar goed) ik passen geeft hij me een enorme hoofdstoot dus super bloedneus, eerst dus naar binnen gerent, kom ik terug hoofdstel af geworpen, en staat erboven op. O wat was hij blij met zijn nieuwe hoofdstel, zal nog eens merk voor hem kopen. Wel super hoofdstel, is nu stuk nadat die hem door midden heeft gestuurd maar hoofdstel heeft ook wel eens een nacht in de bak doorgebracht en verbvolgens helemaal gekauwd en door modder gesmeurd en is erg lang heel gebleven (jaar of 5)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 22:07

Citaat:
het stukje dat het paard denk. Denkt hij van voor jou wil ik wel of niet werken of is dit geleerd na ervaring? Goede ervaringen en slechte ervaringen. Leuk onderwerp niet

Nou dat stukje was eigenlijk alleen een reactie op KiWiKo's reactie. Ik geloof dat een paard niet kan denken (is uit meerdere ondezoeken gebleken namelijk), maar dat hij instinctief reageert en/of op basis van ervaring. Een paard zal dan ook niet denken: ow, jij verzorgt mij goed, jij mag wel op mij rijden. Ik ga er van uit dat ik op mijn paard kan rijden omdat 1. hij mij als leider ziet en hij mij daarom gehoorzaamt en 2. hij het rijden als iets leuks ziet en het daarom met plezier doet (goede ervaring).

lailapri

Re: Hoe denken paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 22:09

oke :+ zei toch al dat ik het niet begreep :P

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 22:11

lailapri schreef:
oke :+ zei toch al dat ik het niet begreep :P

Ja ik wist even niet wat je niet begreep, maar volgens mij is het nu weer duidelijk :P

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 22:11

[quote="Horseware"]Nounou, dat is wel heel erg negatief. Ze hebben het niet slecht hoor bij mij: grote weide met het hele jaar door groen gras (ja, zelfs nu nog!). Als een paard kan nadenken weet hij ook wat het alternatief is als ik hem terplekke loslaat.

Let bovendien even op de " ;) " aan het einde van mijn berichtje. M.a.w.: niet zo serieus nemen.

Nee, nee, dat bedoel ik helemaal niet, je paarden worden ongetwijfeld prima bij je verzorgd. Ik ging ervan uit dat het inderdaad een "gedachtenexperiment" was. In jouw post stelde je, "als mijn paarden zó konden denken zouden ze me dankbaar zijn want etc" Ik vond het wel grappig daar mijn voorbeeld tegenover te stellen, "Als onze paarden zó konden denken hebben ze goede redenen juist niet dankbaar te zijn..." Ik nam het dus inderdaad niet zo serieus, niet de bedoeling dat het zo overkwam.