Paard niet meer rijden en dan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 21:48

Hanneke84 schreef:
ikke schreef:
Een paard wat niet meer bereden kan worden, kan ook niet pijnvrij leven. Die stuur ik dus naar de eeuwige weides.

Dat is natuurlijk niet waar..
De belasting van de ruiter kan er goed voor zorgen dat het paard alleen pijn heeft met het rijden.
Als ik het zo lees dan is het maar goed dat veel mensen geen paarden zijn, want anders waren ze allang afgemaakt en vervangen :Y)
Heel fout maar het vergrijzingsprobleem is dan misschien wel meteen verholpen :')

Veel mensen in een verpleeghuis zouden graag willen dat ze wat minder lang in leven gehouden zouden worden, heb je daar wel eens bij stil gestaan? ;(
Hoeveel paarden op leeftijd (= 20+) heb jij van dichtbij meegemaakt? En je hoeft niet een volwassen persoon van 80+ kilo op dat paard te laten rijden, je kunt ook een pennymeisje voor zo'n paard zoeken. Op het moment dat een pennymeisje te belastend is voor het paard, dan is het paard toe aan de eeuwige weidevelden.
Al die lieve ideeen met wandelen en kunstjes is leuk, maar als je niet kunt rijden zijn er ook beperkingen in het bewegingsapparaat en zijn heel veel kunstjes niet aan te raden. En flemen of kusjes geven hebben ze in 5 minuten geleerd, dus de uitdaging daarvan is maar kort. En tutten zal mijn merrie bijvoorbeeld niet gaan waarderen, zij is geen tutpaard, maar een doepaard :P

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 22:06

Mijn paard is 25 jr en niet gezond meer, zoals in mijn eerdere post al staat omschreven.
Ik kan er soms een ritje mee maken, maar echt trainen of met regelmaat rijden gaat al jaren niet meer.
Ik ken mijn ontzettend goed en houdt hem echt niet in leven omdat dat ik dat graag wil, sterker nog....als hij morgen dood neer valt ben ik natuurlijk verdrietig maar ergens ook opgelucht.
De intensieve verzorging en kosten zijn vaak vermoeiend en brengt soms behoorlijke stress met zich mee.
Ik zou eerlijk gezegt ook best graag mijn andere jonge paardje in een luxe pensionstalling willen zetten, maar dat gaat niet zolang mijn oudere paard er nog is (ik kan hem niet meer verhuizen dat zou haast dierenmishandeling zijn en vind maar eens en stal die al die extra verzorging erbij doet...die zijn er dus niet).
Heel heel soms hoop ik dat hij de volgende dag er niet meer is of dat hij op het nivo is dat hij ingeslapen kan worden....het klinkt te debiel voor woorden omdat ik juist zoveel voor hem over heb, maar het wordt op sommigge momenten ook wel teveel.
Een paard wat niet meer bereden kan worden hoeft niet per defenitie geen paardwaardig leven meer te kunnen hebben.

Zelf heb ik reuma ook een bepreking aan het bewegingsapparaat, met medicatie kan ik een goed tot redelijk goed leven leiden.
Zonder die medicatie ben ik niks, ik kan niks en heb de hele dag veel pijn, ik wordt dus overeind gehouden door die pillen.
Ook met medicatie heb ik vaak pijn, mij moet je dus geen marathon laten lopen naja ook geen 5 km hardlopen oid, maar als ik rustig aan doe en niet teveel belast gaat het prima.
Zo zie ik het ook bij mijn paardje.....hij hoeft geen km per dag te lopen en kan zelf bepalen of hij op het ene moment wat rustiger aan doet of toch dat ene sprintje trekt.
Natuurlijk kan een paard geen consequenties verbinden aan bepaalde gedragingen of arbeid, dus dat doe ik voor hem....oke als hij een galopje door de wei maakt en zich per ongeluk verstapt is hij een paar dagen de sjaak, maar goed ook een jong paard kan een misstap maken.

Bloemmpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 17:01

Licht eraan of het komt door een blessure of door ouderdom en in het eerste geval of hij daarbij pijn heeft.
Een paard met pijn los ik uit zijn pijn...
Door ouderdom.. Dan mag hij blijven.. Knuffelen, tutten en lekker laten genieten van zn rust zou ik zeggen :)

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 17:14

Solleke_Noah schreef:
MysticTinker schreef:
Ik rijd nu ook al niet vaak, alleen af en toe eens lekker een buitenrit :) Dus als hij niet meer te rijden zou zijn dan zou dat geen probleem zijn. Ik vind het verzorgen en poetsen veel leuker dan het rijden.
Hij blijft hier tot zijn dood, en als hij ooit niet meer kan lopen of veel pijn heeft wat niet meer te behandelen is dan krijgt hij fijn op zijn eigen wei een spuitje :)

Hier hetzelfde, ik rij nu ook niet intensief, kan wel genieten van rijden, zeker, maar ik heb mijn paard voor hem helemaal en niet omdat ik op hem kan rijden. Stalgeld is voor een berijdbaar paard toch hetzelfde, dat wordt toch niet ineens duurder??? Het enige wat veranderd is dat je er niet meer op kan rijden, is voor mij geen reden om mijn maatje te laten afmaken??

Inderdaad, geld kost het toch wel.
Ik kan mijn merrie ook niet meer (intensief) rijden ivm een blessure. Ze is nu drachtig van haar eerste kind. Wellicht gaat ze daarna de verkoop in als fokmerrie oid, maar het liefst zou ik haar straks op een landje willen zetten waar ze lekker oud mag worden!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 18:31

Bloemmpje schreef:
Licht eraan of het komt door een blessure of door ouderdom en in het eerste geval of hij daarbij pijn heeft.
Een paard met pijn los ik uit zijn pijn...
Door ouderdom.. Dan mag hij blijven.. Knuffelen, tutten en lekker laten genieten van zn rust zou ik zeggen :)

Waarom zou leeftijd een reden zijn om niet te kunnen rijden? En lang niet alle paarden willen knuffelen en tutten en lang niet alle paarden genieten van 'rust'.
Leeftijd is bij mij nooit een reden om niet meer te rijden, fysieke problemen wel en dan moet je dus heel zorgvuldig gaan afwegen wat goed is voor het paard. Mijn merrie doe ik geen plezier met knuffelen en tutten en alleen maar grasmaaien geeft haar geen voldoening.
Dus kan iemand mij uitleggen wat jullie precies bedoelen met "ouderdom"??

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 18:43

Waratje, leeftijd kan zeker een reden zijn om niet meer te rijden, enkele vzw-paarden (opvang oude manegepaarden), waren 30+, 32 en 36 jaar om precies te zijn, die konden niet meer in de lessen meelopen hoor, hoewel ze fysiek wel ok. waren. Door hun leeftijd waren ze gewoon sneller vermoeid, struikelden meer, hadden weinig spieren meer enz enz. Maar ze hebben nog wel één jaar (de 36-jarige) en vele jaren hopelijk (de 32-jarige) pijnvrij van hun pensioen kunnen genieten.

Het waren echte werkpaarden, die zeker het bruisende leven van de manege misten, maar ze pasten zich snel aan aan het weideleven hoor. Van de tot nu toe 13 paarden dat we opgevangen hebben, was er maar eentje die niet tevreden was met grasmaaien, maar dat kwam denk ik ook door leeftijdsverschil, deze ruin was 13 jaar (artrose door ongeluk) en verveelde zich dood tussen de oudjes. Hij is geplaatst bij een hondentrainer die clicketraining met hem beoefend, en dit is genoeg 'werk' voor hem gebleken om hem weer helemaal happy te maken.

Soms krijg ik de indruk dat mensen 'het is een werkpaard, dus weide is geen optie' als excuus gebruiken...

lovesSkippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 18:48

heb al eens eerder voor die keus gestaan, maar ik hou me paard ik zou geen 1 dier van mij wegdoen.

ik heb er voor gekozen om beesten te hebben en een beestje heb je voor het leven, ze zijn onze verantwoordelijkheid en
ik kan het eerlijk gezegt niet uitstaan dat mensen hun dier gewoon maar weg doen om dat ze er bv. niet meer
op kunnen rijden dat maakt mij eerlijk gezegt boos.

lovesSkippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 18:56

cissie schreef:
Mijn paard is 25 jr en niet gezond meer, zoals in mijn eerdere post al staat omschreven.
Ik kan er soms een ritje mee maken, maar echt trainen of met regelmaat rijden gaat al jaren niet meer.
Ik ken mijn ontzettend goed en houdt hem echt niet in leven omdat dat ik dat graag wil, sterker nog....als hij morgen dood neer valt ben ik natuurlijk verdrietig maar ergens ook opgelucht.
De intensieve verzorging en kosten zijn vaak vermoeiend en brengt soms behoorlijke stress met zich mee.
Ik zou eerlijk gezegt ook best graag mijn andere jonge paardje in een luxe pensionstalling willen zetten, maar dat gaat niet zolang mijn oudere paard er nog is (ik kan hem niet meer verhuizen dat zou haast dierenmishandeling zijn en vind maar eens en stal die al die extra verzorging erbij doet...die zijn er dus niet).
Heel heel soms hoop ik dat hij de volgende dag er niet meer is of dat hij op het nivo is dat hij ingeslapen kan worden....het klinkt te debiel voor woorden omdat ik juist zoveel voor hem over heb, maar het wordt op sommigge momenten ook wel teveel.
Een paard wat niet meer bereden kan worden hoeft niet per defenitie geen paardwaardig leven meer te kunnen hebben.

Zelf heb ik reuma ook een bepreking aan het bewegingsapparaat, met medicatie kan ik een goed tot redelijk goed leven leiden.
Zonder die medicatie ben ik niks, ik kan niks en heb de hele dag veel pijn, ik wordt dus overeind gehouden door die pillen.
Ook met medicatie heb ik vaak pijn, mij moet je dus geen marathon laten lopen naja ook geen 5 km hardlopen oid, maar als ik rustig aan doe en niet teveel belast gaat het prima.
Zo zie ik het ook bij mijn paardje.....hij hoeft geen km per dag te lopen en kan zelf bepalen of hij op het ene moment wat rustiger aan doet of toch dat ene sprintje trekt.
Natuurlijk kan een paard geen consequenties verbinden aan bepaalde gedragingen of arbeid, dus dat doe ik voor hem....oke als hij een galopje door de wei maakt en zich per ongeluk verstapt is hij een paar dagen de sjaak, maar goed ook een jong paard kan een misstap maken.

ik moet eerlijk zeggen dat ik enorm respect voor jouw heb. wou dat er meer mensen zo waren

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 18:57

Solleke_Noah schreef:
Waratje, leeftijd kan zeker een reden zijn om niet meer te rijden, enkele vzw-paarden (opvang oude manegepaarden), waren 30+, 32 en 36 jaar om precies te zijn, die konden niet meer in de lessen meelopen hoor, hoewel ze fysiek wel ok. waren. Door hun leeftijd waren ze gewoon sneller vermoeid, struikelden meer, hadden weinig spieren meer enz enz. Maar ze hebben nog wel één jaar (de 36-jarige) en vele jaren hopelijk (de 32-jarige) pijnvrij van hun pensioen kunnen genieten.

Nee, dat is nog steeds niet leeftijd, maar fysieke problemen. En dan kun je het 'werk' aanpassen aan de mogelijkheden van het paard. Weinig spieren is voor een groot deel een kwestie van correct blijven trainen. Een manegebedrijf kan dat niet doen, maar een particulier zoals ik kan dat wel. Mijn merrie blijft bij mij zolang het naar haar toe verantwoord is, we staan op een stal die uitstekend voldoet, een paardenrusthuis is zeker niet beter dan onze stal. Het is geen probleem om het 'werk' aan te passen, bos is pal tegenover de stal, dus je kunt al ritjes doen van bij wijze van spreken 10 minuten.

Oja, mijn 'werkpaard' is in haar vrije tijd ook 'weidepaard', ze staan bij ons in de winter de hele dag buiten en in de zomer 24/7. Ze weet wat in de wei lopen is en het is voor haar niet voldoende.

sannnnee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 22:55

als hij geen pijn heeft
rijden is voor mij geen nummer 1.
dus mag die lekker op 't landje

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 23:08

Een vriendin van mij heeft ook een groot probleem.

Ze rijd sinds 2 jaar al niet meer op haar paard.

Het begon zo:
Ze hebben hem gekocht als 3.5 jarige.
Het was een schatje en moest veel leren.
Toen hij 5 was werd hij onder het rijden in een keer helemaal gek.
Ze is er heel hard afgevallen. Daarna bleef het maar slecht gaan en is ze gestopt met
hem rijden en op rust gezet. Iedereen zij dat hij gewoon wist dat hij niet hoefde te
rijden als hij bokte, maar ook ik heb hem mee gemaakt en hij straalde echt doods angst uit.
Toen hebben ze een homeopaat naar hem laten lijken, en zijn zadel vervangen. Hij kreeg druppeltjes
en het ging steeds beter. Ze kon hem ook longeren enzo. Toen stopte ze met de druppeltjes (was
heel duur) en het bleef wel goed gaan. Toen kreeg hij weer een trug slag en wou hij geen singel meer om.
(hij trapte haar letterlijk de stal uit). Toen hebben ze hem naar een PA gedaan en fotos laten maken.
Hij heeft nu iets met zijn rug (spinning nogwat). Ze moet hem longeren en hem rust geven.
Het probleem is nu dat haar ouders het heel druk hebben, en het geld niet op hun rug groeit.
In maart gaan ze nog een keer naar de PA, en als het dan niet beter is is het einde verhaal.

Mijn vriendin is nu al maanden verdrietig, en depresief omdat het maar steeds niet beter gaat.
Ze zou hem ooo zo graag willen houden, maar ze wil ook heel graag rijden.

Weten jullie een oplossing??

sjeik

Re: Paard niet meer rijden en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 23:24

Ernstig geval van kissing spines is dat. Zo'n paard wordt meestal alleen maar slechter, en rijden kan ze wel vergeten als ik dit zo lees.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 23:48

Heeft hij kissing spines? Als dat de correcte diagnose is dan kan het dier beter ingeslapen worden. Als de doornvormige uitsteelsels elkaar raken is dat meer dan pijnlijk voor het paard.

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 23:50

Spinning nog wat staat er. Ik denk dat ze kissing spines bedoelt.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 23:58

sjeik schreef:
Spinning nog wat staat er. Ik denk dat ze kissing spines bedoelt.

Ja, ik had dezelfde gedachte ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 00:06

sjeik schreef:
Ernstig geval van kissing spines is dat. Zo'n paard wordt meestal alleen maar slechter, en rijden kan ze wel vergeten als ik dit zo lees.

Kissing spinnes is einde oefening. Sorry, daar bestaan (nog) geen remedies voor. Bedenk heel goed dat wat hier op Bokt vaak voor kissing spines moet doorgaan dat helemaal niet is, maar gewoon k*t gereden zijn van die paarden, waardoor rugproblemen ontstaan.
Wat loveidefix echter beschrijft zijn precies die symptomen waar mijn fysio voor waarschuwde als zijnde de typische symptomen van kissing spines. In dat geval is het dus einde oefening voor het paard, anders dan voor weide-ornament doorgaan en zelfs dat is niet zonder pijn en risico's!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 00:09

als ze pijnvrij zijn lekker houden beetje mee wandelen kroelen poetsen enz. dit heb ik met mn pony ook gedaan af en toe stapritje erop maar dat was het dan,
en ik kies voor een paard dus blijft hij ook tot hij sterft

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 00:34

Pijnvrij kunnen leven zonder rijden zou een twijfel geval worden... Zal dat dier aangeven wanneer het wel pijn gaat doen? Is het eerlijk om haar niets te laten doen?

Ik ga er iig geen medicatie en pijnstilling enz in steken om haar pijnvrij te houden... Kan het niet zonder medicatie bij een blessure die niet geneesbaar is dan is het sowieso over.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 00:37

Op de wei laten lopen, mits het pijnloos kan. Vermaak me ook met hem door te wandelen oid (mits dat nog kan, anders alsnog in de wei laten lopen met dezelfde reden als hierboven).

MrsAtoZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 12:08

Ik zou mijn paard dan, als hij geheel pijnvrij is natuurlijk, lekker buiten laten lopen, als het nog mogelijk is met hem gaan wandelen en verder gewoon vertroetelen, lekker borstelen enzo. Kijk, als een paard nou echt pijn heeft en het gaat gewoon echt niet meer, dan word het een heel ander verhaal. Dan komen de eeuwige weides toch wel om de hoek kijken, hoe rot dat ook is. Maar een paard door laten gaan terwijl hij eigenlijk niet meer kan omdat je zelf geen afscheid kan nemen, dat vind ik eigenlijk niet kunnen.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 12:11

Ik heb Wilg beloofd (en mezelf verteld) dat ze noooooit niet bij me weggaat (tenzij er iets is wat in haar nadeel is, pijn o.i.d.) en die belofte ben ik van plan waar te maken.
Wanneer ze door ouderdom niet meer bereden kan worden of weet ik wat, dan kan ik me niet voorstellen dat ik denk "ach, laten we haar maar wegdoen en een nieuwe nemen"

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 12:15

Ik zou mijn paard ergens neer zetten waar ze 24/7 de mogelijkheid heeft om buiten te lopen, gezellig in een groep.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 15:46

Die van mij is 18+ dus als ze niet meer gereden kan worden gaat ze de wei op. Daar ben je met een ouder paard toch al (on)bewust mee bezig. Alhoewel ik ook denk rust roest. Ik denk dat als het zou gaan om een jong paard (8/9) ik misschien een andere keuze zou maken.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 15:49

cissie schreef:
Heel heel soms hoop ik dat hij de volgende dag er niet meer is of dat hij op het nivo is dat hij ingeslapen kan worden...het klinkt te debiel voor woorden omdat ik juist zoveel voor hem over heb, maar het wordt op sommigge momenten ook wel teveel.
.

Ik vind het helemaal niet debiel klinken. Ik begrijp het eigenlijk wel. :(:)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 15:51

Dat is lastig. Zolang ze pijnvrij op de wei kan dan doe ik dat. Ik rijd nu ook niet zoveel en het rijden zal ik niet heel erg missen denk ik. Ik denk dat ik redelijk goed kan inschatten of mijn paard het leven nog ziet zitten of niet, zolang ze gelukkig oogt blijven ze gewoon lekker grasmaaien. Mocht ik niet meer kunnen rijden omdat ik te zwaar voor haar ben, dan gaan we mennen.