Inujojo schreef:Onverantwoord? Ik denk dat ik mijn paard eerder dood vind als ik d'r binnen laat. Mijn paarden staan al jaren niet meer binnen en als ik mijn merrie even als voorbeeld neem, die heeft een hekel aan geluiden die ze wel kan horen maar niet kan zien, daar kan ze niet tegen ( en zo'n soort situatie creëer je juist als je ze op stal zet met de lichten aan )
...
Mijn paard is ontzettend bang voor dingen die ze wel kan horen maar niet kan zien, dus ze gaat die nacht echt naar buiten. Kan ze zien wat er aan de hand is en waar het aan de hand is en dan weet ik zeker dat ze net als voorgaande jaren de volgende ochtend bij het eten weer er weer lekker ontspannen bij staat.
ELK paard reageert angstiger op dingen die hij/zij niet kan zien.
Dat geld echt voor elk paard.
Paarden die op stal rustiger zijn dan in de wei zijn dat omdat de stal een vertrouwde plek is omdat ze daar bv hun voer krijgen maar zo werkt het dus niet bij elk paard (waaronder die van Inujojo). Als je dat vertrouwde plekje verplaatst naar waar ze het vuurwerk wel kunnen zien zul je merken dat ze dan nog rustiger zijn.