Depressief paard gekocht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Basbokito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 13:52

Hallo

Ik heb er echt niet op los geslagen. Mijn vriendin had dat nooit geacepteerd en ik zelf kan dat ook niet.
dat doe je niet met een dier.
Daar is ze me te dieerbaar voor.

Mijn excuus Jannepauli. Het is voor mij op dit moment heel moeilijk. zit nu weer te janken achter me pc.
Ik hoop dat je mij excuus wilt aanvaarden en bedankt voor je post er zitten zeker zaken van waarheid in.

Als ik ga kijken voor een ander paard zal het zeker heel veel neigen naar koud bloed.
Ik heb heel veel geleeerd en zoals ik eerder in een post zei ieder anwtoord roept weer vragen op.

Er zal best wel ergens een paard zij war wij van kunnen leren. En die wel in onze kudde past.
Eerst dit verwerken en oplossen en dan verder te rade gaan wat we gaan doen.

Onze dochter heeft verzorg paarden gehad. vanwege de verhuizing moest ze daar mee stoppen.

Basb

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 14:00

Wat vervelend dat het zo moet aflopen.
Ik wil je veel sterkte wensen en denk hoe moeilijk het ook is dat het een verstandige keuze is.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 14:06

Beste Bas-b, ik ben heus zo onmenselijk niet dat ik je verdriet en je frustratie niet zou begrijpen. Je hoeft je ook niet te verontschuldigen.
Om je vraag te beantwoorden: hoe leer je zonder een paard te hebben".. welnu, je schreef eerder dat je afgekeurd was en dan neem ik aan dat je wellicht wat tijd voor handen hebt? Zou het dan geen idee zijn om b.v. op de stal waar je nu staat, dagelijks wat mee te helpen en met verschillende paarden om te gaan? op een manege rijden is ook zo slecht niet - er zijn toch echt wel maneges waar je iets meer kunt doen dan alleen een uurtje op 't paard en dan weer naar huis. Ook daar moet gepoetst en gekroeld worden, daar mag je wellicht ook wel 's wat grondwerk met een paard doen. Er zijn talloze manieren om daar de oude kennis weer op te poetsen en als je met verschillende paarden wat kunt doen, kun je ook het type/ras paard bepalen wat goed bij je past. Het is niet zozeer een kwestie van warmbloed-koudbloed, je moet een klik hebben. Mocht je besluiten een ander paard te willen hebben, kijk dan 's of je het paard niet even een tijdje op proef kunt hebben dan krijgen jullie beiden een eerlijke kans.

Hoe dan ook, ik wens je succes en hoop dat je een paard zult vinden waarmee jij en je gezin happy worden. Ze zijn er echt wel en dat voegt véél vreugde aan je leven toe.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 14:11

Beste Basb,
ik heb in juli een Gelderse merrie gekocht, heel braaf bij de verkoopster,
Nog niet bij ons thuis kon ik er niks mee, ze luisterde niet, brulde als ze even alleen stond, kwam haast over de boxrand (1.20) heen.
Mepte met de oren in de nek naar de andere merries die wilden kennis maken. Onder het zadel schrok ze van alles wat ook maar bewoog of er in haar ogen "eng" uit zag. Een normaal rondje in onze eigen bak zat er ook na een paar weken niet in. Bij het deken overleggen schoot ze de box door en draaide me haar kont toe. Ik was echt helemaal radeloos en had de advertentie voor MP al klaar...............
Hulp van een vriendin gekregen; de merrie was hoewel dominant tegenover paarden, in wezen heel onzeker.
Streng maar rechtvaardig aangepakt, en nu wil ik haar voor geen goud meer kwijt.......................
Als ze naar je mept, mag je haar binnen een sec. 1 beste klets/schop verkopen, dat accepteert ze echt wel, want ze weet dat het niet mag. Zo wordt ze in een kudde ook gestraft. Maar een tweede mep is zinloos. Een zweep is een verlenging van je beenhulp en daar wordt niet mee geslagen, nooit.
Mijn merrie kwam de box uit zodra ik de deur maar opendeed, nu wacht ze braaf tot ik "stap" gezegd heb en begint dan pas met lopen. Als ze 1 been naar voren zet zonder toestemming laat ik haar 2 passen achteruit lopen. Zo weet ze zonder geweld dat ze luisteren moet en dat ik hoger in de rangorde ben dan zij.
Soms slaakt ze nu een diepe zucht als ze een (on)geintje uithalen wil; ik begrijp haar nu en ben haar voor en daar baalt ze dan best van. Maar het bevestigt de verhoudingen tussen ons.
Jammer dat je zo snel de moed opgeeft, maar als het echt niet lukt misschien toch de beste oplossing?

Basbokito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 14:33

Hallo

Toe we een paar keer zijn gaan kijken was er een klik. We hebben haar genomen omdat wij dachten
dat het een lief paard was. Zij was dat ook. echt perfect liefde op het eerste gezicht. Mijn dochter zei gisteren nog het lijkt wel een ander paard. Een paard wat op haar lijkt.

Dat is wel een idee helpen bij de manage. Zal dat een aan haar vragen. Handen komt men altijd te kort op een manage.
Het probleem is ik vind haar niet zo symphatiek.
En ik kan haar ook vragen of ze longeer lessen wil geven als ik niet meer kan trijden of werken met dubbele teugel.

Ik neem het zeker in over weging.

Als het paard er alleen voor mij zou zijn. Deed ik haar niet weg. ik denk dat de strijd tussen ons voor een groot deel gestreden is. Hoe meer ik met haar zou doen hoe meer ik met haar om ga des te beter leer ik haar kennen en zij mij ook dus ook.

Alleen er zijn nog andere die ook met haar om moeten gaan. En die kunnen dat niet fysiek en mentaal niet.

Dus gaat ze weg.

En hoe meer ik lees des te duidelijker is dat voor mij. En is het een keus waar ik nu na 10 uur van wikken en wegen achter sta.

Basb
Laatst bijgewerkt door Basbokito op 10-11-09 14:38, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 14:36

verstandig hoor,soms klikt het gewoon niet en dan houd het op.
heb zo ook ooit eens een paard verkocht.
klik was er eenvoudig niet en zou er ook nooit meer komen.
heb dat dier verkocht en had bij de nieuwe eigenaresse de tijd van zijn leven... :D

succes,komt vast een ander paard waar het wel goed mee gaat.
gelukkig heb je in elk geval goede hulp bij de hand.
en we hebben het allemaal moeten leren he :(:)

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 15:00

jee wat een verhaal is het geworden!

En wat heb je hier al een hoop van geleerd Bas!

Ik zou niet helpen op de manege als je deze vrouw niet zo graag mag.

Ik hoop dat je deze merrie terug kunt brengen naar de vorige eigenaar. Heb je daar afspraken over?

Ik vind het heel jammer voor je dat het niet is geworden met dit paard wat je had gehoopt. Jij wilde graag alles op de beste manier aanpakken. maar ik denk dat het ook jouw gebrek aan ervaring is waardoor het niet lekker is gegaan en jij niet precies weet waarom of hoe dat zo gekomen is. Ik weet dat ook niet, ik zit hier op de bank met mijn laptop. Het klinkt in ieder geval als een ingewikkelde merrie.

Wat ik wel weet is dat er echt wel ongecompliceerde paarden bestaan (zoals mijn ijslander) die geen gekke grappen hebben en echte gezinspaarden zijn. Mijn tips: koop een ruin, neem m op proef, neem mensen mee die er verstand van hebben (en die je aardig vindt).

Ik ben het zeker met je eens: al doende leer je en op een manege leer je bijster weinig over de dingen die jij wil leren over paarden. Ik heb met eigen paarden veel meer geleerd dan op de manege.

Veel sterkte en succes. En uiteindelijk wens ik jou veel paardenplezier!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 15:19

Citaat:
Het probleem is ik vind haar niet zo symphatiek.

Als de paarden maar leuk zijn en jij de kans krijgt om er wat mee te doen! Dáár gaat het om.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 15:20

Wie vindt je niet zo sympathiek, de manege-eigenaar?
Ben wel benieuwd waar je haar hebt staan trouwens (mag per pb!) ik woon hier al mijn hele leven dus misschien kan ik je aan iemand koppelen :)

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 15:34

Wat erg dat het zo loopt :(:) .

Ik wil alleen ff kwijt dat je je niet moet vastpinnen op een koudbloed, daar zijn heel lastige/handige paarden bij.
Er zijn mensen die denken dat deze paarden rustiger, liever, gemakkelijker zijn.
Soms (niet altijd, net zoals niet alle warmbloeden hittepetitten zijn) zijn ze erg stoer/hebben een hard hoofd en daar moet je wel mee om kunnen gaan (ik kan dat bijvoorbeeld helemaal niet, maar eerlijke hete dieren liggen mij weer wel).
Een paard moet bij jou passen.

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 15:35

ja je kind mag nooit het dupe worden...en mss zijn sommige paarden wel (ernstig) gestoord (gemaakt)....

Maar wil nog even even reageren over het feit dat je een paard niet met snoep moet omkopen/belonen en dat je zijn je eigen eten geeft ivm leiderschap etc.
ik ben leider alleen wanneer dat nodig is bij mijn paard en voor de rest zijn wij gelijk (mijn paard en ik)....en als mijn paard bang is voor iets (was bv erg anstig voor wormenspuiten, steigeren als ze er al 1 zag) dat heb ik dermate goed gekregen (kan nu zonder halster of dergelijke er 1 inspuiten) dmv vertrouwen, rust, wederzijds respect, nooit boos worden en snoepjes als beloning.... en voor mij werkt dat prima!!!
en wanneer mijn paard bang is voor bv een continer die buiten staat, laat ik haar gewoon kijken wacht een aantal secondes en ze loopt zo weer mee. terwijl wanneer ik zou gaan afdwingen van IK BEN DE LEIDER en we lopen door wanneer ik dat wil ...ik geheid een zeer nerveus en onwillend paard heb. nou gaat het bij mijn paarden om2 sensibele merries waarbij dwang simpelweg niet werkt...ja of je moet ze breken qua karakter....maar das niet mijn ding!
Soms kan je beter een stap terug doen, om vervolgens 2 stappen vooruit te komen! en das mijn visie!

En een ieder heeft zijn eigen manier, maar tis leven en laten leven en laten wel elkaar geen dingen opleggen hoe we wel en niet moeten omgaan met paarden. wat voorde 1 werkt, kan voor de ander niet werken.

Maar mijn paard is mijn maatje en we zijn samen 1 en dat gaat bij mijn paard erg goed!!!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 15:43

maatje31 schreef:
en wanneer mijn paard bang is voor bv een continer die buiten staat, laat ik haar gewoon kijken wacht een aantal secondes en ze loopt zo weer mee. terwijl wanneer ik zou gaan afdwingen van IK BEN DE LEIDER en we lopen door wanneer ik dat wil ...ik geheid een zeer nerveus en onwillend paard heb.

Juist niet; het paard zal doordat jij leider bent en doorloopt, denken "oh dan zal het wel goed zijn want mijn leider loopt er zonder blikken of blozen langs!: en dus zonder stress -maar met gepaste oplettendheid- met je meelopen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 15:47

Moedige keuze BasB (want als een paard terugbrengen iets niet is, dan is het wel makkelijk en laf)! En ontzettend veel geluk gewenst bij een eventueel volgend paard.

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 16:02

@opisop-shop...dat zeg ik dus net..soms werkt dat dus NIET. ik heb in het verleden wel eens mijn merrie door mensen die het zogenaamd beter weten over een bruggetje proberen te slaan (onder het mom, ik ben de leider) en mijn merrie is er niet over heen gegaan. twee dagen daarna weer geprobeerd (zobder de betweters uiteraard) en tuurlijk wilde ze in eertse instantie niet (heeft ene trauma daar opgelopen)...maar ik heb gewacht en niets gedaan, ze mocht wachten en niet links, niet rechts of NIET achteruit dus alleen stilstaan of vooruit en ze koos voor het laaste en DIT ZONDER 1 MEP TE GEVEN. EN JA IK MOETS IDD EVEN 5 MINUTEN WACHTEN... en die x daarop weer 5 minuten en die x daarop 1 minuut en die x daarop liep ze er zo overheen.
en heb je dus weer vertrouwen en de rust erin wat uiteindelijk weer op andere dingen/momenten zn vruchten afwerpt....

en ik zeg dat dit voor mijn merries het beste werkt, zeg niet dat alle paarden geschikt zijn voor deze manier van denken.... ik laat mn paarden ook paard wezen/en vreugdebokken in galop op een bosrit mag ook van mij. ook daar heb ik zo veel commentaar opgehad (dat ik zoiets niet mag accepteren) terwijl ik er nog nooit vanaf gevallen ben....weet heus wel verschil tussen iemand eraf bokken en vreugdebokken...laat een paard ook paard zijn met haar/zijn gevoelens/emoties...daar is best ruimte voor.

mijn paard en ik zijn 1 en dat werkt op onze manier erg goed.

opisop_shop

Re: Depresief paard gekocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 16:21

Maar je hebt het nu over twee dingen die imo niet bij elkaar horen: eroverheen slaan OM de leider te zijn.
Je bent dan gewoon geen goede leider, een leider is eerlijk en oprecht en heeft bij een goede verstandhouding geen geweld nodig ;)

Jouw manier is ook een vorm van leiderschap (ik blijf hier wachten want er is niets aan de hand dus jij hoeft je niet druk te maken), die in het voorbeeld met die 'betweters' is geen voorbeeld van leiderschap.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 16:39

He ja, De Goede Leider.... ik dacht al, waar blijft ie nou? :+

Basbokito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 16:59

Hallo

Toen zij uit de trailer kwam durfde ze niet langs een hond en het konijnen hok.

Haar de tijd gegeven om even te kijken en haar geaait en ben toe resoluut met haar langs gelopen.
Ging prima.

dat deed men vroeger een paard over een hindernis slaan bv.

Over dat soort dingen gaat het hier niet. In de binnen bak was ze ook bang voor de spiegels ben los met haar er naar toe glopen ben er zelf voor gaan staan en zei kwam naast me staan.

Een dier sla je niet als het bang is.

Mensen willen jullie geen pb sturen met adressen over bachbloesem therapy

Ik heb al een therapy gevonden

Dat is een WVB.
En een VVP.

Mochten jullie niet weten wat dat voor therapieeen zijn zal ik het uitleggen

De WVB

Is Whisky voor het Baasje

VVP is Valiriaandruppels voor het Paard.

Uit eindelijk komen we samen bij DR Phil. Ik aan de drank zij aan de valiriaan en hoe komen we van onze verslaving af.

Bovenstaand moest even.

Basb

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 17:03

goede leider of niet....als een paard niet wilt uit angst/onwil...whatever...ik kreeg mijn merrie met dwang er niet over 9de brug) en uireindelijk op aanraden van betweters zweepje erbij gehad, kreeg nog meer protest. dus bij mij is wachten dat ze het even tot zich heeft genomen ene prima optie en dat ik dan geen goede lijder ben...zal best.
mijn merrie komt elke dag weer op me afrennen waneerz e mij ziet en hinnekt als de hardste....daar zijn vele jaloers op dus ja..ieder zn ding toch

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 17:48

maatje31 schreef:
Maar wil nog even even reageren over het feit dat je een paard niet met snoep moet omkopen/belonen en dat je zijn je eigen eten geeft ivm leiderschap etc.
ik ben leider alleen wanneer dat nodig is bij mijn paard en voor de rest zijn wij gelijk (mijn paard en ik)....en als mijn paard bang is voor iets (was bv erg anstig voor wormenspuiten, steigeren als ze er al 1 zag) dat heb ik dermate goed gekregen (kan nu zonder halster of dergelijke er 1 inspuiten) dmv vertrouwen, rust, wederzijds respect, nooit boos worden en snoepjes als beloning.... en voor mij werkt dat prima!!!

Ik zeg niet dat je nooit snoepjes moet geven, maar als je geen goed leider bent over je paard moet je dat niet proberen te 'kopen' door snoepjes, dat werkt nl niet.
Een leider staat best toe als dat kan, ik geef mijn paard ook snoepjes uit mn hand maar pas als ík dat toesta pakt ze ze aan, eerder niet! en dát is het verschil met snoepjes geven als beloning en als paaimiddel.... kleine nuance maar enorm verschil psychologisch gezien.
Paarden eten pas als ze geen angst hebben, je krijgt angst dus ook niet weg met eten.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 17:56

Citaat:
Ik heb al een therapy gevonden

Dat is een WVB.
En een VVP.

_O- :D

Basbokito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 20:09

Hallo

Vandaag zijn mijn vriendin en haar dochter naar het paard geweest.
Ze gingen er om 14.30 heen en zijn net terug.

Hett ging goed meet haar. Borstelen op zadelen alles.
Als je in de buurt van haar chter hand kwam bewoog ze wel haar huid maar deed verder niets.

De manage eigenaresse kwam er bij en vertelde het volgende.

Toenbze vanmorgen ging mesten deed zze het zelfde met haar achter been.
Zij heeft dit gedrag gecorrigeerd en het was over.
Zij doet dat door haar hand op haar buik le leggen of een tikje te geven met haar hand tegen de buik geen zweep toestanden.

Het was meteen over en ze kon rustig uit mesten.

de manage eigenaresse zei het volgende.

Het is een heel lief paard.

Ze is niet opgevoed.

Ze is waarschijnlijk ook gedruggeerd geweest. Er scheint een poeder te zijn of een pasta.
Die een paard suf maken. Het zit ook in een bepaald wormenkuur.

Dat door de uitwerking van de drugs over gevoelig is op de spieren.

Haar advies is.

Haar te behandelen als een jong paard. Zij heeft zelf een aantal jonge paarden.
Haar iedere dag rijden. Het weekend rust.

handelaar een aangetekende brief sturen met ontvangs bevestiging zodat hij op de hoogte is van dit gedrag.

Daarin aangeven dat je haar op proef neemt en dat als het na een x periode niet gaat hiju haar binnen een week terug neemt.

Wie zei ook al weer welkom in de paarden wereld.

morgen komt de dierenarts. Wij vragen of een drugtest nog mogelijk is.

Bij de aankoop keuring is zij niet op drugs getest.

De motivatie van de eigenaresse is dat het een lief paard is.
maar nu dus zonder drugs is. en dat het voor haar heel vreemd is.

Dat de eigebnaar dit gedaan heeft omdat hij geen zin had haar op te voeden.
Dat ze kopschuw is omdat ze daar geslagen is.

Vriendin haar dochter en de manage eigenaresse vind dat zeen kans moet hebben.

Mijn vriendin en haar dochter hadden echt de indruk dat de manage eigenaresse echt gemotiveerd is te helpen bij de opvoeding.

Moet ik ze die ruimte geven.
Of op mijn strepen gaan staan.

Basb

potverdikkieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 20:12

ook een hele goeie!

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 20:22

tja, dat kan ik je niet vertellen want ik heb je paard niet gezien.
Maar ik denk dat je moet doen wat goed voelt. denk er rustig even over na.

Basbokito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 21:36

Hallo

Een paar uur verder en speuren op het internet. zit ik brstens vol vragen.
Als jullie topics weten of websites die antwoorden op mijn vragen bevatten dan hoor ik dat graag.
Het op zoeken is geen gemak zucht.
Het is omdat ik graag antwoorden wile hebben.
Dat ik morgen dingen uit kan spitten.

Mijn vragen zijn de volgende.

Hoe werken middelen als Tranquelgel. Agradi kalmi ject en Bach resceu.
Dit zijn middelen die je kunt krijgen zonder dat er een dierearts aan te pak komt

Wat zijn de efecten van deze middelen op een paard bij regelmatig of veelvuldig gebruik met een hoge dosereing.

Zij heeft een half jaar op een handje brok gestaan en onbeperkt hooi. De verkoper adviseerde om dat nu ook te doen.

Nu krijgt ze gewoon bix met daarbij mais en hooi.
Zij is de eerste die klaar is met haar bix.
Ik las er al iets over in dit topic over voer.

Wat voor effect kan dit op haar hebben

Is het mogelijk dat het slaan met haar achter been een reflex is geweesT door zeer overgevoelig spieren.
Dat door dat zij nu steeds minder van die middelen in haar bloed heeft en beter voer.
Dat zij daardoor over gevoelig is voor aanrakingen.

Na hoeveel tijd kan een dierenarts deze middelen nog in het bloed terug vinden.

De dierenarts komt morgen. Om haar te enten en als wij vragen hebben wil hij daar ook naar kijken.

alvast bedank Basb

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 23:23

ik moet toch even kwijt dat ik je doorzettingsvermogen erg waardeer!
Je wilt dit gewoon goed krijgen....dat is de juiste instelling!
Geef het paard gewoon de tijd,sommige paarden hebben dat nodig....

Misschien valt het na een tijdje wel gewoon mee...of het is een pismerrie...