Kluisterriemen toepassen bij paarden die tegen de wand slaan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 16:46

Ninx schreef:
Moontje1991 schreef:
Voedernijd heeft een oorzaak!
Als je paard het heeft/krijgt ben je al verschrikkelijk fout bezig.
Maar als je niet uitzoekt wat je fout heb gedaan dan ben je nog fouter bezig!
Iedereen maakt fouten niet erg zolang je er maar van leert!

Ts zegt duidelijk in een post dat het probleem nu is opgelost!
Maar dat is niet zo de symptomen worden onderdrukt!
Maar het probleem is nog wel aanwezig

Ik sluit me hierbij aan. Dergelijke problemen ontstaan niet 'zomaar'.
Het is niet leuk om te horen, maar we verprutsen allemaal wel iets... leren we weer van.

Je zegt dat je het ermee eens bent, dan had je het dus ook zelf kunnen schrijven.

Ik ben het met je eens dat er te snel naar dwangmiddelen wordt gegrepen maar de paarden die we nu houden zijn ook allang niet natuurlijk meer. We willen er zelf op rijden en hebben geen kilometers de ruimte om ze te houden. Klinkt weer overdreven maar zo is het wel, het hele idee achter stallen is al niet natuurlijk, krachtvoer ook niet.
Dus als je alle paarden met voedernijd wilt genezen kun je ook gewoon je stal en je krachtvoer afschaffen en zo kunnen we nog wel even doorgaan.
Dat het niet zo simpel is weet iedereen dus soms moet je concessies maken.

Kluisteren zou voor mij ook geen ideale oplossing zijn en zoveel mogelijk op de wei is uiteraard beter maar TS geeft aan dat hij er 's avonds en s nachts niet mee staat dus ik vind het wel meevallen. Sommigen reageren alsof het martelwerktuigen zijn terwijl een paard er normaal mee kan lopen en het er dus alleen voor zorgt dat ze niet kunnen schoppen of rennen.
Tuurlijk, TS zou er beter aan doen het paard de uurtjes voor het eten ook buiten te houden maar er kunnen genoeg redenen zijn waarom dat niet kan.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 16:47

shireen schreef:
Merrie van mijn vriendin deed het ook vooral de avond ronde met voeren.
Zij werd voor het voeren gekluiserd en na het voeren er weer afgehaald.
Zielig?
Nou nee in mijn ogen, paard kwam genoeg buiten etc.

De stress haal je dan niet weg. Het paard stampt dan niet meer, maar voelt dezelfde onrust en gaat schrokken en niet goed kauwen. Dan kun je nog beter niets geven.
Ze kan het paard beter even meenemen naar de paddock of het terrein buiten de stal en daar even uit een emmer voeren.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 16:48

Ninx schreef:
KiWiKo schreef:
goed bedacht :) :) die sla ik op op mijn harde schijf :)

Zo doen wij het met krachtvoer... dat werkt goed, alle dieren kunnen dan zorgvuldig eten en goed kauwen... zodat je geen gedoe krijgt met maag- of slokdarmproblemen door het schrokken.

ja heel logisch eigenlijk :D senks ............. dit is echt iets wat in de praktijk gewoon supergoed kan werken :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 16:49

Moontje1991 schreef:
anneliesdj schreef:
Paarden met voedernijd gaan schoppen en bijten omdat het andere paard niet weg gaat.

En dat is niet natuurlijk.
Oplossing of geen ander paard in de buurt of een ander paard dat weg kan lopen en dus niet in een gevagenis van 2 bij 2 zit als vergroting van de stal niet mogelijk is dan een gedeelte van de wand sluiten.

Jawel, op dat moment is het volkomen natuurlijk gedrag, de stalwanden zijn degenen die niet natuurlijk zijn.
Zou je dat paard in een groep zetten dan wordt er helemaal niet meer geschopt en gebeten want dan is dreigen voldoende omdat de rest weg kan en gaat.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 16:49

anneliesdj schreef:
Tuurlijk, TS zou er beter aan doen het paard de uurtjes voor het eten ook buiten te houden maar er kunnen genoeg redenen zijn waarom dat niet kan.

Meestal zijn dat redenen mbt de agenda van de eigenaar, en dus niet in het belang vh paard...
En jouw redenatie om allerlei zaken maar oogluikend toe te staan omdat we door middel van rijden toch al tegennatuurlijk bezig zijn vind ik erg raar.
JUIST omdat we mogen genieten op hun rug, zijn we verplicht daar omheen het leven zo aangenaam mogelijk te maken.... dat is onze plicht, en hun recht.

anneliesdj

Re: Kluisterriemen toepassen bij paarden die tegen de wand slaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 16:51

Nee ik zeg niet dat dingen oogluikend toegestaan moeten worden, uiteraard moet het zo goed mogelijk zijn voor het paard.
Maar om een paard te kunnen veroorloven moet er nu eenmaal geld binnen komen, het is nogal naief om te denken dat elke paardeneigenaar de hele dag bij zijn paard kan zijn om het hem zo fijn mogelijk te maken.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 16:52

anneliesdj schreef:
Jawel, op dat moment is het volkomen natuurlijk gedrag, de stalwanden zijn degenen die niet natuurlijk zijn.
Zou je dat paard in een groep zetten dan wordt er helemaal niet meer geschopt en gebeten want dan is dreigen voldoende omdat de rest weg kan en gaat.

Exact, maar omdat je op zo'n moment niet goed extra voeding (als dat nodig is) kunt portioneren, kun je je paard er even tussenuit halen en apart voeren... problem solved.
Het paard heeft geen horloge.
Als je voert naar prestatie (dus inspanning) kun je dat op ieder gewenst moment van de dag doen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 16:53

anneliesdj schreef:
Nee ik zeg niet dat dingen oogluikend toegestaan moeten worden, uiteraard moet het zo goed mogelijk zijn voor het paard.
Maar om een paard te kunnen veroorloven moet er nu eenmaal geld binnen komen, het is nogal naief om te denken dat elke paardeneigenaar de hele dag bij zijn paard kan zijn om het hem zo fijn mogelijk te maken.

Naïef, nee hoor? Daar kun je gezamenlijk goede plannen over maken. Maar op veel stallen ontbreekt het aan inzet, communicatie en teamgeest om er gezamenlijk een paardvriendelijk gebeuren van te maken helaas....
Hier werkt het als een trein!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 16:54

naah....... een paard heeft wel tijdsbesef :)

maar haal die regelmaat weg, en dan is voeren niet meer aan tijd gebonden......... dus ook niet relevant voor een paard :)

BullyCotton

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 16:56

Ik vind dit erg zielig, maar ik snap wel dat je die keuze hebt gemaakt, maar eeh, als hij nu niet meer trapt, dan kun je ze toch net zo goed afdoen, en eeh, staat je paard overdag niet in de weide dan, misschien is het dan wel verveling ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 16:57

Een paard heeft een heel goed besef van tijd hoor.
Ben het met je eens dat op verschillende tijden voeren een goede oplossing is maar zoals gezegd moet dat ook maar kunnen, niet iedereen heeft paarden aan huis en kan daardoor vaak en gevarieerd voeren.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 17:55

anneliesdj schreef:
Moontje1991 schreef:

En dat is niet natuurlijk.
Oplossing of geen ander paard in de buurt of een ander paard dat weg kan lopen en dus niet in een gevagenis van 2 bij 2 zit als vergroting van de stal niet mogelijk is dan een gedeelte van de wand sluiten.

Volgens mij begrijp jij verkeerd wat ik bedoel met dat is niet natuurlijk.
Ik bedoel daarmee dat het andere paard wat het schoppende paard probeert weg te jagen niet weg kan en dus ook niet weg gaat.
Natuurlijk zou het zijn als dat paard of weg zou lopen of er tegenin zou gaan.
Maar dat gebeurt niet want dat kan niet.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 17:58

Ik dacht dat je doelde op het gedrag.
We geven er elk een andere draai aan denk ik.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 19:02

Inderdaad ja.
Maar je begrijpt nu iniedergeval dat ik niet het gedrag bedoelde?
Maar het feit dat het gerdag totaal geen nut heeft en daardoor steeds erger wordt?

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 19:09

Kluisteren zal ik nooit doen.. Maar ik ben het niet helemaal eens met wat ik lees over voernijd.

Ik heb zelf een merrie met voernijd ( heb haar nog niet zo lang) die 8uur per dag in kudde verband staat in een paddock ( met lekker weer natuurlijk het weiland) en de rest van de dag in een box met uitloop naar haar eigen paddock. Zodra zij bix krijgt, en zij dus alleen en niet het paard naast haar, wordt ze woest en gaat ze trappen naar achter ( dichte wanden, dus ziet buurvrouw niet) als ik haar voer in de paddock valt ze haar buurman aan dus dat doe ik maar niet.
Ook deze merrie heeft hiervan een piephak, kluisteren zal ik nooit doen maar ik denk niet dat voernijd afteleren is nog.. Dat zit er nu eenmaal in.

lex1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 19:30

Mijn paard doet dit uit dominantie en jullie moeten mijn verhaal is goed lezen. dit is gewoon het probleem. iedereen vind het zielig en dierenmishandeling, terwijl ik duidelijk schrijf dat hij ze maar 6 uurtjes van de 24 om heeft. dus zeker niet snachts en hij staat van 10 tot 5 buiten. als ik 3 keer langs zijn stal loop en hem geen aandacht schenkt, trapt hij. als het rustig is staat hij ook rustig. Ik zou zeggen lees het nog eens goed.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 19:35

es kijken.... een etmaal heeft 24 ur. Je paard staat daarvan 7 uur buiten en dus 17 uur opgesloten in de box, waarvan 6 uur met kluisters... tja....

Zoals ik al eerder zei... niet alle paarden zijn opgewassen tegen boxopsluiting. Ik had vroeger een paard die na 1 uur al alles bij elkaar sodemieterde en bezweet in zijn box stond,
Ik heb dus gezocht tot ik een plek had waar ze 24/7 buiten kon en het hele probleem was opgelost.

Het probleem van je paard heeft niets met dominantie te maken (waarom roept altijd iedereen dat een paard dominant is als het zich niet volgens de door de mens opgestelde regeltjes gedraagt? Is wel bekend hoe weinig paarden werkelijk dominant zijn?) ´maar met frustratie en verveling.

en met kluisteren los je jouw probleem op, niet dat van je paard.
Dat kun je alleen opheffen door een eind te maken aan zijn frustratie.
Maar idd.... dat is een stuk moeilijker

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 19:43

liljebo schreef:
es kijken.... een etmaal heeft 24 ur. Je paard staat daarvan 7 uur buiten en dus 17 uur opgesloten in de box, waarvan 6 uur met kluisters... tja....

Zoals ik al eerder zei... niet alle paarden zijn opgewassen tegen boxopsluiting. Ik had vroeger een paard die na 1 uur al alles bij elkaar sodemieterde en bezweet in zijn box stond,
Ik heb dus gezocht tot ik een plek had waar ze 24/7 buiten kon en het hele probleem was opgelost.

Het probleem van je paard heeft niets met dominantie te maken (waarom roept altijd iedereen dat een paard dominant is als het zich niet volgens de door de mens opgestelde regeltjes gedraagt? Is wel bekend hoe weinig paarden werkelijk dominant zijn?) ´maar met frustratie en verveling.

en met kluisteren los je jouw probleem op, niet dat van je paard.
Dat kun je alleen opheffen door een eind te maken aan zijn frustratie.
Maar idd.... dat is een stuk moeilijker

Ik moet me volledig aansluiten bij deze post, dit snijdt toch hout? Klinkt allemaal volstrekt logisch...

@ Anneliesdj: vanzelfsprekend heeft niet iedereen daar tijd voor. Maar je kunt onderling best goede afspraken maken.
Als je op een stal bereid bent zaken voor elkaar te doen of laten ten gunste van de paarden is er veel mogelijk...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 19:44

Nessah schreef:
Kluisteren zal ik nooit doen.. Maar ik ben het niet helemaal eens met wat ik lees over voernijd.

Ik heb zelf een merrie met voernijd ( heb haar nog niet zo lang) die 8uur per dag in kudde verband staat in een paddock ( met lekker weer natuurlijk het weiland) en de rest van de dag in een box met uitloop naar haar eigen paddock. Zodra zij bix krijgt, en zij dus alleen en niet het paard naast haar, wordt ze woest en gaat ze trappen naar achter ( dichte wanden, dus ziet buurvrouw niet) als ik haar voer in de paddock valt ze haar buurman aan dus dat doe ik maar niet.
Ook deze merrie heeft hiervan een piephak, kluisteren zal ik nooit doen maar ik denk niet dat voernijd afteleren is nog.. Dat zit er nu eenmaal in.

Pak de merrie, doe haar een halster om, neem de emmer voer mee en zet die emmer lekker uit het zicht zodat ze rustig en stressvrij kan eten.
Veiliger, rustiger en gezonder.... en maar een ietsiepietsie meer moeite voor jou.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 19:58

Waarom doet hij het uit dominantie? Tegenover wie is hij dominant, dit gebeurt alleen tijdens het voeren? Hoe en wat?

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 20:03

@Ninx: Helaas studeer en werk ik ook.. Ik kan dus niet in de ochtend en avond naar stal om er bij te zijn als ze voer krijgt. Ik geef haar alleen smiddags voer en zou het dan wel in een emmer kunnen doen maar dan wordt ze alsnog 2 keer per dag in haar box gevoerd.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 21:13

KiWiKo schreef:

maar haal die regelmaat weg, en dan is voeren niet meer aan tijd gebonden......... dus ook niet relevant voor een paard :)

een paard heeft geen besef van tijd, alleen van vaste patroontjes

Ze hebben bijna geen enkel drie- of vier dimensionaal inzicht. Na 15 meter lopen weten ze niet meer hoe ze er ook alweer gekomen zijn, het welbekende 15 meter dilemma. Dat overzien ze niet. Tenzij ze heel vaak datzelfde stukje hebben gelopen = een vast structuurtje

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 21:39

Ik ben het met de meeste eens, kluisters omdoen is geen oplossing.
Zodra ze af blijven voor altijd begint hij weer zeg jij.
Waarom probeer je hem in de tijd dat je hem de kluisters omdoet, niet op de wei tehouden of in een padock?
Dan doe je eerst de voer in zijn bak en zet je hem daarna pas op stal.
Ik denk namelijk door je verhaal dat dit wel voerneid is, hij komt binnnen en wil eten ;).
Na het eten zijn ze namelijk niet meer nodig.

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 22:20

@lex1993 je geeft aan dat iedereen hier goed moet lezen, maar misschien kan je zelf ook nog iets met de suggesties die hier worden gegeven? Even apart zetten om te voeren kost waarschijnlijk net zoveel tijd als de kluisters om en later weer af doen. Sommige paarden vinden het super stoer dat als ze trappen het vaak onwijs veel herrie maakt en ze daardoor ook nog aandacht krijgen. Vaak is dit negatieve aandacht, ( schreeuwen ) maar toch het is aandacht. Misschien zijn er toch mogelijkheden om dat paard langer buiten te laten staan? Of meer hooi te voeren zodat het paard wat te doen heeft?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 23:26

Arabesk schreef:
KiWiKo schreef:

een paard heeft geen besef van tijd, alleen van vaste patroontjes

Ze hebben bijna geen enkel drie- of vier dimensionaal inzicht. Na 15 meter lopen weten ze niet meer hoe ze er ook alweer gekomen zijn, het welbekende 15 meter dilemma. Dat overzien ze niet. Tenzij ze heel vaak datzelfde stukje hebben gelopen = een vast structuurtje

Onzin, als ik met mijn paard een buitenrit maak langs een route die ik nog nooit gereden heb en ik laat haar los een paar km van huis dan komt ze echt wel thuis hoor.
En ik snap niet wat je bedoeld met het 'welbekende 15 meter dilemma', nog nooit van gehoord.