help mijn paard is agressief

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

djune13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 22:13

Fransje_70 schreef:
Paard ruikt onzekerheden van baas en vindt blijkbaar dat ie over je heen kan lopen, das niet best...Paard knuffelen is niet perse basis van een goede band, paarden houden meer van helderheid wie de leider is, daar komt m.i. dan een goede band uit voort.
Inderdaad (langere) tijd gaan werken met iemand die goed lichaamstaal van paard kan lezen en ook aan ziet komen dat ie zich klaarmaakt voor een aanval, dat voor zijn en adequaat op reageren. En die kijkt hoe jij je opstelt. Je eigen houding (en onzekerheden) analyseren. Hoe banger je voor hem bent hoe groter hij zich maakt. Dat bijten naar anderen had al eerder afgestraft moeten worden, paard is er alsmaar mee weggekomen en kent nu helemaal geen grenzen meer.
Je schrijft je hebt nog een ander paard, je kan ook vragen of die persoon die hier is genoemd meekijkt hoe je met hem omgaat? Heb je nooit problemen met hem gehad?
Succes en wijsheid ermee!

Dat ander paard heeft mijn man onlangs gekocht, met hem zijn er geen problemen.

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 22:19

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 16-11-22 17:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 22:22

djune13 schreef:
De hoefsmit laat hij gerust, maar zelfs ik ben bang van die man.

...En daarom denk ik dat je paard geen pijn heeft, maar een dominante baas nodig heeft anders gaat ie zelf eens even laten zien wie hij is...
Dominantie over een paard zit in eerste instantie niet in meppen maar als het zover is gekomen kan het nodig zijn. Het zit ook in heel veel andere dingen, die zijn ook al wel genoemd.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 22:28

djune13 schreef:
Adil18 schreef:
Ja, alleen op een of andere manier weer gewist...?

Nou ja, een tik voor z'n bek dus....

Aaaaah, ik vergeet nooit weer de dag dat mijn kleine rebelletje met oren aangelegd en mond open op mijn gezicht afkwam toen ik de staldeur opendeed. Geen idee waar het vandaan kwam, maar een fractie van een seconde later vloog ze van schrik anderhalfmeter terug de stal in en ik heb nog nooit weer problemen gehad... :z

Probleem is dat mijn paard sneller (en valser) is dan ik...

Dan moet je de lichaamstaal van paarden leren lezen. Het mooie van paarden is, op enkele uitzonderingen na, dat ze bijna altijd heel nauwkeurig angeven wat er tussen hun twee oortjes afspeelt en hoe ze gaan handelen, maar dat moet je kunnen en willen zien.

Kijk, jij ziet in ieder geval in dat de oorzaak van dit probleem mogelijk in jouw aanpak ligt, daarmee kun je heel goed werken. Mensen die dit niet kunnen of willen inzien zullen paarden nooit de aanpak kunnen geven die ze nodig hebben.

En voordat ik bokt over me heenkrijg: ja, er zijn uitzonderingen, hoewel ik ook denk dat dat er niet zo veel zijn...

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 22:29

djune13 schreef:
IK denk inderdaad dat er zoiets aan de hand is, dat hij me aan het testen is. Corrigeren is niet makkelijk hoor, als hij zich direct verzet en agressief wordt...zou het helpen moest een sterke mannen hand hem eens goed straffen ? Mijn man heeft hem ook al proberen te straffen maar ook naar hem slaat hij

Ik denk niet dat het met sterk of niet sterk te maken heeft...
Het heeft te maken dat je op het juiste moment straft, binnen 3 seconden, en daarna is het klaar, niet door mopperen...
Het is moeilijk maar werkt echt!!!

Een paard wat bijt krijgt van mij linea directa een klap op zijn smoel, niet twijfelen meteen een pets.
Het gaat er niet om hoe hard jij tikt, maar meer om hoe erg het paard ervan schrikt en duidelijk aan jou boze stem hoort dat dit niet ok is... Niet door mopperen of wat dan ook direct een tik (bv. NEE erbij zeggen) en klaar... Als je later dan direct straft heeft het geen zin meer... Je moet hem op zijn plek zetten!!!

Zorg dat hij de momenten dat jij er bent, bv. als hij in stal staat, een halster om heeft... Zodat je die vast kan pakken en hij zich niet om kan draaien om jou vervolgens te slaan... Wees hem voor in al het stouts wat je van hem verwacht, zodat hij de kans er niet voor krijgt...
Hiermee wil ik niet zeggen dat je constant PARA moet doen... Integendeel juist!!! Beloon vooral alles wat hij wel goed doet!!! Gebruik een lieve stem en prijs de goede dingen... Hoe meer je dit doet en lief met hem communiceert hoe harder hij schrikt als jij boos bent en iets niet mag!

En hij doet ook raar als je hem uit de wei komt halen? Schopt en bijt hij?...

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 22:31

xXLianneXx schreef:
nee dan kan het niet, het paard dat ik kende was een vos. zoals iedereen hier zecht slaan deden ze ook op stal wat de boel echter alleen maar erger maakte. het paard had achteraf trauma's aan andere paarden waardoor hij met zijn voorbeen ging slaan waar hij bang voor was. de mensen op stal behandelde paarden nogal ruw en vervolgens heeft het paard bedacht dat als hij zijn angst paarden weg kon jagen door te slaan dat hij ook zijn angst mensen weg kon meppen. Ze zeiden dat je hem hard moest aanpakken en vervolgens verloor hij helemaal het vertrouwen en werd het erger. het was niet mijn paard maar ik heb er een poosje mee gewerkt toen de eigenaar hem vervolgens verkocht en daarna ben ik hem kwijt geraakt :P

Wat jij omschrijft kun je niet vergelijken met wat hier als tip gegeven wordt. Op het juiste moment een passende straf is heel wat anders dan er bruut op los slaan...Bovendien, maar dat is mijn ervaring, kom je met de meeste paarden maar 1 keer echt op het punt dat je moet laten zien dat jij je mannetje staat. En als je die ene keer goed aanpakt zul je vaak geen verdere (noemenswaardige) problemen meer ondervinden.

Anoniem

Re: help mijn paard is agressief

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 22:36

Citaat:
Op het juiste moment een passende straf is heel wat anders dan er bruut op los slaan...Bovendien, maar dat is mijn ervaring, kom je met de meeste paarden maar 1 keer echt op het punt dat je moet laten zien dat jij je mannetje staat. En als je die ene keer goed aanpakt zul je vaak geen verdere (noemenswaardige) problemen meer ondervinden.

Dit is echt een kolfje naar mijn hand, zo werkt het nu eenmaal.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 22:40

suleilitha schreef:
Citaat:
Op het juiste moment een passende straf is heel wat anders dan er bruut op los slaan...Bovendien, maar dat is mijn ervaring, kom je met de meeste paarden maar 1 keer echt op het punt dat je moet laten zien dat jij je mannetje staat. En als je die ene keer goed aanpakt zul je vaak geen verdere (noemenswaardige) problemen meer ondervinden.

Dit is echt een kolfje naar mijn hand, zo werkt het nu eenmaal.

Ben ik het ook helemaal mee eens!!!

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 22:48

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 16-11-22 17:39, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 22:56

djune13 schreef:
IK woon in Brugge/belgie
Zou het niet kunnen dat ik te laag in de rangorde sta ? (ik betuttelde mijn paard teveel), en hoe los ik dit op ?
Is er iemand die adressen heeft van mensen die hiermee ervaring hebben want in de stal waar hij staat weet niemand raad
Hij krijgt 2*dag 1.5kg rectratievoeder
En het paard is een arabier

Daar heb je al twee punten; 2x 1,5 kilo is erg royaal voor een paard wat 'een paar keer' per week gereden wordt.
Arabieren hebben een groot rechtvaardigheidsgevoel en als jij fouten maakt zul je daar ook echt je excuses voor aan moeten bieden, bij de meeste volbloeden iig wel.
Watvoor afstamming heeft hij?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 22:59

xXLianneXx schreef:
nee dan kan het niet, het paard dat ik kende was een vos. zoals iedereen hier zecht slaan deden ze ook op stal wat de boel echter alleen maar erger maakte. het paard had achteraf trauma's aan andere paarden waardoor hij met zijn voorbeen ging slaan waar hij bang voor was. de mensen op stal behandelde paarden nogal ruw en vervolgens heeft het paard bedacht dat als hij zijn angst paarden weg kon jagen door te slaan dat hij ook zijn angst mensen weg kon meppen. Ze zeiden dat je hem hard moest aanpakken en vervolgens verloor hij helemaal het vertrouwen en werd het erger. het was niet mijn paard maar ik heb er een poosje mee gewerkt toen de eigenaar hem vervolgens verkocht en daarna ben ik hem kwijt geraakt :P

TS succes met je paard ik hoop dat je de juiste hulp krijgt :)

Heel typerend :j
Arabieren hebben echt een vertrouwenspersoon nodig, niet iemand die ze op stal zet en voert.
Onterecht straffen is iets wat een arabier zeker niet zal pikken, goed opletten wat het paard je wil zeggen, arabieren zijn erg mensgericht en vriendelijk van karakter, die doen zoiets meestal niet zomaar.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 23:07

Ik lees dat je in Brugge woont. Dat is vlakbij mij. Ik wil best eens naar je toe komen als je wilt om samen je paard te bekijken waarom ie doet zoals ie doet....

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 23:20

TS:

potverdikkie schreef:
Ik lees dat je in Brugge woont. Dat is vlakbij mij. Ik wil best eens naar je toe komen als je wilt om samen je paard te bekijken waarom ie doet zoals ie doet....

= GOED AANBOD! Doen!!!!!!!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 08:34

xXLianneXx schreef:
o ik bedoelde het ook niet zo dat iedereen hier zecht sla er maar op los, bedoel ermee te zeggen dat je op moet passen want het begon idd met een "passende straf" en vervolgens sloeg dat paard door.
Gewoon als voorbeeld te noemen en haar duidelijk te maken dat ze toch snel passende hulp moet zoeken ;)

Dan was het dus geen passende straf.. want als de boodschap goed over komt, zal hij het niet meer in zijn hoofd halen :n

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 09:56

KiWiKo schreef:
je moet het op het juiste moment doen, om de juiste reden en met de juiste grootheid.
dat leer je alleen door kijken, luisteren en voelen.......

Absoluut 100% waar, maar....

Ik mis het advies om het paard eens van een afstandje te bekijken, voor je aan de houtstapel begint.
Wie of wat veroorzaakt die agressiviteit?

Zo heb ik bv 2 geheel tegenover gestelde paarden samen staan. Dikke vriendjes.
De een is een etterbak eerste klas. Altijd uitdagen, klieren, kattekoppen, vlak langs je heen crossen en daarbij zijn benen vliegensvlug om je oren draaien, streken uithalen, oost indisch doof, geniepig etc.
Toch ondanks zijn duvelse steken weet ik precies wat ik aan hem heb.
Daartegen over de ander. Dat kwam hier ooit dood normaal binnen, maar veranderde een week later in een verschrikkelijk monster. Dat ging van voorzichtig laten merken dat hij me niet moest, totaan het daadwerkelijk aanvallen. Oren plat, ogen op stand kill, mond open, tanden bloot en ten aanval. Ik kan je wel vertellen dat je lang blijft denken, hij stopt wel op het laatste moment, maar ik heb het op een gegeven moment op een rennen gezet, want hij stopte dus niet meer.
Ik had toen ook geen flauw idee waarom dit beest zich zo gedroeg, ik bedoel, ik kwam soms alleen maar op een metertje of 10 afstand langsgelopen. Beestje stond op de wei en ik heb op een gegeven moment de beslissing moeten nemen, jij blijft aan die kant van de draad en ik aan deze kant want bij elkaar is gewoon levensgevaarlijk.
Ik kan je vertellen, ik heb voldoende ervaring met paarden, maar zoeen ben ik nog nooit eerder tegen gekomen.
Ik kon er dus helemaal niets mee en dat heeft geduurd tot we verhuisd zijn. Daar is het kwartje gaan vallen dat ik ook best wel eens een lief mens kan zijn en dat knuffels komen halen toch prettiger is dan constant chagerijnig moeten zijn.
Het ging met milimeters per dag, maar uiteindelijk (en ik heb dit paard nu zo'n 5 a 6 jaar) zijn we nu de beste vriendjes.
Nog altijd moet ik bij dit paard op de gebruiksaanwijzing letten en moet ik altijd goed op blijven letten als ik haar om me heen heb lopen. Klinkt allemaal als een happy end, maar we zijn er toch nog steeds niet. Er zijn nog steeds momenten waar nog aan gesleuteld moet worden.
Dus zoals er hier gezegt wordt, het is in een paar uur gepiept, dat is dus geheel flauwekul. Had ik dat met dit paard in 1 uur op willen lossen, dan was het absoluut uit de hand gelopen en had ik hier nu niet meer gezeten.
Oorzaak: onzekerheid!
Mijn paard is bang dat het mij telleurstelt!
En geloof me, mijn paard krijgt echt wel een skup onder zijn hol als dat nodig is, maar, en dan kom ik weer terug op de quote van kiwiko, de lijn tussen kloten uit vervelendheid, of kloten uit onzekerheid is zo ongelofelijk dun, dat ik met dit paard ten allertijde goed moet kijken, luisteren en voelen, voordat ik overga op de voor dat moment geschikte actie. (optater verkopen of geruststellen)

Wat ik ook wil opmerken, aan de hand van wat je verteld, is dat het voer aangepast dient te worden.
Geef dit paard liever veel hooi, dan zoveel brok.
Daarbij is het ook belangrijk te weten welke brok je voert en waarom dit voer bij hem past (of juist niet)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 10:07

anneliesdj schreef:
xXLianneXx schreef:

Arabieren hebben echt een vertrouwenspersoon nodig, niet iemand die ze op stal zet en voert.
Onterecht straffen is iets wat een arabier zeker niet zal pikken, goed opletten wat het paard je wil zeggen, arabieren zijn erg mensgericht en vriendelijk van karakter, die doen zoiets meestal niet zomaar.

En daarom: als je hulp kan krijgen, neem hem aan!

Je paard was braaf toen het op stal kwam. Ergens is het dus fout gegaan. Ik heb vaker arabieren meegemaakt die zich ronduit vals konden gedragen maar als ze eenmaal een band met een persoon hadden, werden ze braaf als een lammetje.

Bloedpaarden moet je niet op het verkeerde moment hard gaan straffen, dan maak je de zaken alleen erger. Ze zijn vaak razend intelligent en hypergevoelig en een bloedpaard met een beetje karakter kan al gauw besluiten dat de aanval de beste verdediging is.

Ja, zelfs onze bloedmerrie krijgt ooit weleens een tik. Maar dan wel een gepaste op het juiste moment. Doe ik dat niet, dan zouden we hier binnen no time een vals, schuw paard hebben.

Ik vind het advies om erop te slaan via bokt altijd een beetje gevaarlijk. Tuurlijk, verhoudingen dienen rechtgezet te worden. Maar zolang de oorzaak niet wordt aangepakt en de persoon in kwestie niets bijleert over paardengedrag (het ging niet voor niets mis), draagt dat eerder bij aan het probleem dan dat het wat oplost.

djune13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 15:54

anneliesdj schreef:
djune13 schreef:
IK woon in Brugge/belgie
Zou het niet kunnen dat ik te laag in de rangorde sta ? (ik betuttelde mijn paard teveel), en hoe los ik dit op ?
Is er iemand die adressen heeft van mensen die hiermee ervaring hebben want in de stal waar hij staat weet niemand raad
Hij krijgt 2*dag 1.5kg rectratievoeder
En het paard is een arabier

Daar heb je al twee punten; 2x 1,5 kilo is erg royaal voor een paard wat 'een paar keer' per week gereden wordt.
Arabieren hebben een groot rechtvaardigheidsgevoel en als jij fouten maakt zul je daar ook echt je excuses voor aan moeten bieden, bij de meeste volbloeden iig wel.

Het is een halfbloed en hoe bied je excuses aan het paard ?

djune13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 16:00

anneliesdj schreef:
xXLianneXx schreef:

Zijn lichaamstaal zegt me wel dat hij met rust gelaten wil worden maar als ik hem wil borstelen ofzo kan ik daar toch niet op ingaan ?

djune13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 16:04

Zilfstar schreef:
TS:

potverdikkie schreef:

= GOED AANBOD! Doen!!!!!!!

Vanwaar ben je ? Zend eens je gegevens door aub, groeten

djune13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 16:09

holly schreef:
KiWiKo schreef:
je moet het op het juiste moment doen, om de juiste reden en met de juiste grootheid.
dat leer je alleen door kijken, luisteren en voelen.......

Absoluut 100% waar, maar....

Ik mis het advies om het paard eens van een afstandje te bekijken, voor je aan de houtstapel begint.
Wie of wat veroorzaakt die agressiviteit?

Zo heb ik bv 2 geheel tegenover gestelde paarden samen staan. Dikke vriendjes.
De een is een etterbak eerste klas. Altijd uitdagen, klieren, kattekoppen, vlak langs je heen crossen en daarbij zijn benen vliegensvlug om je oren draaien, streken uithalen, oost indisch doof, geniepig etc.
Toch ondanks zijn duvelse steken weet ik precies wat ik aan hem heb.
Daartegen over de ander. Dat kwam hier ooit dood normaal binnen, maar veranderde een week later in een verschrikkelijk monster. Dat ging van voorzichtig laten merken dat hij me niet moest, totaan het daadwerkelijk aanvallen. Oren plat, ogen op stand kill, mond open, tanden bloot en ten aanval. Ik kan je wel vertellen dat je lang blijft denken, hij stopt wel op het laatste moment, maar ik heb het op een gegeven moment op een rennen gezet, want hij stopte dus niet meer.
Ik had toen ook geen flauw idee waarom dit beest zich zo gedroeg, ik bedoel, ik kwam soms alleen maar op een metertje of 10 afstand langsgelopen. Beestje stond op de wei en ik heb op een gegeven moment de beslissing moeten nemen, jij blijft aan die kant van de draad en ik aan deze kant want bij elkaar is gewoon levensgevaarlijk.
Ik kan je vertellen, ik heb voldoende ervaring met paarden, maar zoeen ben ik nog nooit eerder tegen gekomen.
Ik kon er dus helemaal niets mee en dat heeft geduurd tot we verhuisd zijn. Daar is het kwartje gaan vallen dat ik ook best wel eens een lief mens kan zijn en dat knuffels komen halen toch prettiger is dan constant chagerijnig moeten zijn.
Het ging met milimeters per dag, maar uiteindelijk (en ik heb dit paard nu zo'n 5 a 6 jaar) zijn we nu de beste vriendjes.
Nog altijd moet ik bij dit paard op de gebruiksaanwijzing letten en moet ik altijd goed op blijven letten als ik haar om me heen heb lopen. Klinkt allemaal als een happy end, maar we zijn er toch nog steeds niet. Er zijn nog steeds momenten waar nog aan gesleuteld moet worden.
Dus zoals er hier gezegt wordt, het is in een paar uur gepiept, dat is dus geheel flauwekul. Had ik dat met dit paard in 1 uur op willen lossen, dan was het absoluut uit de hand gelopen en had ik hier nu niet meer gezeten.
Oorzaak: onzekerheid!
Mijn paard is bang dat het mij telleurstelt!
En geloof me, mijn paard krijgt echt wel een skup onder zijn hol als dat nodig is, maar, en dan kom ik weer terug op de quote van kiwiko, de lijn tussen kloten uit vervelendheid, of kloten uit onzekerheid is zo ongelofelijk dun, dat ik met dit paard ten allertijde goed moet kijken, luisteren en voelen, voordat ik overga op de voor dat moment geschikte actie. (optater verkopen of geruststellen)

Wat ik ook wil opmerken, aan de hand van wat je verteld, is dat het voer aangepast dient te worden.
Geef dit paard liever veel hooi, dan zoveel brok.
Daarbij is het ook belangrijk te weten welke brok je voert en waarom dit voer bij hem past (of juist niet)

Hij krijgt recreatievoeding, dit krijgt hij van de stalhouder, zij geven enkel hooi in de winter

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 16:25

djune13 schreef:
anneliesdj schreef:

Het is een halfbloed en hoe bied je excuses aan het paard ?

Haha, dat weet je als je 't paard kent ;)

Een halfbloed is al een heel ander verhaal, dan geld wat ik gezegd heb maar gedeeltelijk of helemaal niet, tenzij het een uitzondering is.

Dat over het voer ben ik het volledig mee eens, 2x 1,5 kilo is echt veel te veel en je rijd niet eens elke dag. Geef hem liever een plakje hooi bij en laat de brokken achterwege of minder ze tot max 1kg per dag, dat is wss al ruim voldoende.
Weet je welk merk brokken ze voeren? Is het echt een recreatiebrok of basisbrok of brok voor sobere rassen? Beetje specifieker is wel handig.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 13-10-09 16:28, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 16:27

Recreatievoeding? Wat is dat voor vaag spul? En waar leeft hij dan verder van? Een paard MOET onbeperkt ruwvoer kunnen opnemen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 16:29

Hij komt overdag de hele dag op de weide staat op de vorige pagina.

djune13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 16:39

suleilitha schreef:
Recreatievoeding? Wat is dat voor vaag spul? En waar leeft hij dan verder van? Een paard MOET onbeperkt ruwvoer kunnen opnemen.

IK weet enkel dat de staleigenaar recreatievoeder van lanoo heeft.
Ik heb de dierenarts gecontacteerd, zij beveeld aan om het voeder drastisch te minderen.
Verder staat hij overdag in de weide.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 16:46