Bijna kaakletsel door de stijgbeugel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 00:43

pff idd goed dat je het hier neerzet, gelukkig is het goed afgelopen ook voor de bokker hierboven met de deken meer op willen doen als je er niet bij bent.

ale ik zal er zeker aan denken :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 10:22

Myca schreef:
Ik ben niet erg blij, met slecht weer is Nuance niet buiten gekomen en toen het weer mooi weer was, was ze zo mak als een lammetje. In stap al kreupel naar de paddock, helemaal geen gekke dingen uit stalmoed en toch nog steeds onder de Metacam...

van metacam worden ze vaak ook sloom he?
mijn pony had em toen ook, en stond ook in de paddock,maar die was ook harstikke rustig.
pas toen hij van de metacam af was aan het einde werd hij veel drukker.
heb je de bijsluiter al gelezen?
daar staat het ook wel in dat paarden er lusteloos van kunnen worden.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-09 11:21

Begin januari moeten we weer terug naar Utrecht voor nieuwe foto's en een nieuwe echo.

Nuance is niet altijd sloom sinds de Metacam, het leek er meer op dat ze gewoon meer pijn had. Maar de Metacam-kuur (twee weken totaal) is bijna afgelopen dus komende week kunnen we het verschil zien.

upperlady

Re: Bijna kaakletsel door de stijgbeugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 23:46

En, zie je verschil?

Helina0611

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 00:19

jemig, ik heb het topic gelezen.. heel veel sterkte met je paard ik hoop dat het weer goed gaat komen.

Je kunt naar een half glas met drinken kijken en zeggen hij is half leeg maar ook zeggen hij is half vol, het is maar net hoe positief je bent.
blijf altijd positief naar je paardje kijken.

houd ons op de hoogte!!

LauraLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 00:33

Jeetje wat een nare twist aan het verhaal :(:)
heel veel sterkte met je paardje!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 11:50

een ongeluk zit in een klein hoekje, we hebben hier hetzelfde gehad met onze haflingermerrie.
Deze dame moet altijd heel nodig alles in haar mond pakken zo ook de stijgbeugel in een onbewaakt ogenblik.
ze zat vast en ik sprong al in paniekmodus. Heel akelig gezicht, gelukkig is de merrie een koele kikker en kregen we het los.
wel ben ik nu extra alert.

Veel beterschap voor je paardje!

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 17:23

Is ze al van de metacam af Maaijke?

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 18:49

pfft wat een naar verhaal zeg... ze lopen ook de gekste dingen op als gevolg van de gekste dingen:S en nu maar hopen dat ze goed herstelt!

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 22:36

Allemaal weer heel erg bedankt voor jullie meelevende berichtjes.

Maandag kreeg Nuance het laatste beetje Metacam. Eerlijk gezegd zie ik niet zoveel verschil, maar dat komt ook omdat ze niet elke keer de box uit is geweest met dat rot weer. Ze heeft nooit van regen gehouden en ik ben bang dat ze langs het draad in de paddock gaat ijsberen als het vies weer is. Op stal is ze verder wel gewoon vriendelijk en oplettend. Gelukkig krijgt ze geen slecht humeur van de box-rust. Wat dat betreft wel prettig dat het geen stralend weer is, dan was ze waarschijnlijker ongelukkiger geweest op stal.

streetgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 12:10

aaah, lijkt me echt een vreselijk zicht om gezien te hebben,

hoop dat het mij nooit overkomt, en ga er ook zeker op letten.

;)

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 17:48

Nuance is in een heel goed humeur, soms een beetje te goed.
Toen ik vandaag aan kwam stond ze vrolijk haar stalmoed er uit te bokken in de paddoc. Als je niet beter weet zie je zo eigenlijk niets, maar het is natuurlijk niet goed voor haar pezen als ze zo fris doet.
Toch denk ik nog steeds dat het beter is dat ze met droog weer gewoon de paddoc in gaat en niet alleen in de box. Ik zal weer een paar foto's bijvoegen voor de indruk. Wat denken jullie, ook gewoon naar buiten als het weer een beetje mee zit?
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding
en nog ééntje van op stal: Afbeelding

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 18:14

Hoe meer een paard kan bewegen hoe minder gestuiter over het algemeen. Hoe langer ze in een box staan hoe meer bewegingsdrang een paard "opspaart" en hoe erger ze dus ploffen als ze los mogen.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 18:35

tamary schreef:
Hoe meer een paard kan bewegen hoe minder gestuiter over het algemeen. Hoe langer ze in een box staan hoe meer bewegingsdrang een paard "opspaart" en hoe erger ze dus ploffen als ze los mogen.

Het gaat me niet over het algemeen maar over Nuance met een oude griffelbeenfractuur, met een desmitis van de tendo interosseus met aanwijzingen voor periostale nieuwvorming. Kans op herstel is 50%.
Er valt eigenlijk niets aan te doen behalve afwachten. PRP en corticosteroiden ter afremming van verdere botnieuwvorming zouden negatieve effecten op de fractuurgenezing en peesherstel hebben.

Advies in Utrecht was toch echt boxrust.

Misskaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 18:44

Je ging in januari toch weer terug voor foto's enzo Myca ? Als het advies van Utrecht boxrust is, zou ik dat tot de volgende afspraak doen. Zeker gezien ze op stal rustig is. Het is altijd lastig dit. Als het nu zomer was had ik haar wel op de wei gezet, over het algemeen bewegen ze dan rustig. Maar nu, zet je ze in de paddock en gaan ze toch een beetje druk doen lijkt me. Mss kun je 1 of 2 x per dag met haar wandelen ?

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 18:51

Misskaren: Begin januari gaan we inderdaad terug naar Utrecht voor nieuwe foto's en een echo. Meestal is Nuance wel rustig in de paddoc, maar soms hangt er wat in de lucht. De andere paarden voelen dat dan ook. Ik ben bang dat ze na 4 weken boxrust als een stuiterbal tekeer gaat en zichzelf weer bezeert...

Misskaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 18:56

Tja Myca, wat ik zeg, altijd lastig dit. Jij kent zelf je paard het beste, dus als jij denkt dat ze redelijk rustig blijft, zet haar dan ff buiten als het goed weer is. Maar het is niet best als ze iedere keer door de paddock heen stuitert.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 18:57

Ik zou me ook aan de boxrust houden tot januari, hoe sneu het ook is. In de zomer kun je een stukje weiland afzetten en blijven ze vaak rustig door het grazen. Maar in deze tijd van het jaar gaan ze zowiezo al sneller uit hun bol. Maar het blijft een hele moeilijke keuze, waar doe je wijs aan.......

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 15:21

Nudine had ook weinig moeite met die vier weken boxrust hoor... daar wennen ze ook wel aan. Maar het blijft lastig want ik zie haar het liefst ook lekker buiten (kan nu gelukkig weer!).

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 13:14

Oh zo had ik er een paar maanden 1 vast staan .. Die deed hap of iets dergelijks naar een vlieg .. Ondertussen was ik de ander aan het afzadeln. Beugels worden altijd opgestoken maar ff een keer vergeten. ik kijk naast me en ja hoor beugel om onderkaak :o. Schrok me rot! Gelukkig kalmeerde merrie snel maar ik moest nog best hard wringen om de beugel los te krijgen. Gelukkig heeft ze er niks aan over gehouden.

Deken ook.. Paard van een vriendin zal wel aan het frummelen zijn geweest met voorkant.. En toen onderkaak erachter vast.. Nou dat heb je ook niet 1.2.3 los :o. Gelukkig ook met een sisser afgelopen

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 20:32

Is ze rustig op stal? Anders is rustig bewegen op de paddock veel beter voor haar dan kort en snel bewegen in de stal (rondjes lopen etc).
Januari is gelukkig niet zo ver meer weg! Benieuwd wat er dan uit komt :)

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 21:05

Op zich is Nuance best rustig op stal, ik ben alleen bang voor die eerste keer dat ze dan weer naar buiten kan. Nu is ze af en toe al erg fris als ze naar buiten gaat. Dat is dan ook zo weer over.

Ik zie een paard alleen graag elke dag even buiten als het weer het toe laat. Gewoon even wat anders zien, wind opsnuiven en daarna lekker opgefrist weer naar binnen...
Ze staat nu wel alleen in de paddoc (schrikdraadje ertussen), zodat anderen haar niet op kunnen jutten.

Begin januari gaan we weer terug naar Utrecht. Dan hoop ik dat het er wat beter uit ziet. Eigenlijk verwacht ik dat ook wel. Niet alleen omdat ze nu wel redelijk loopt, maar ik hoop stiekem ook dat de echo van de vorige keer er slechter uit zag door het uitverdoven. Vocht (verdoving) zorgt voor donkere vlakken op de echo en een peesbeschadiging ziet er ook zo uit.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 21:51

Myca schreef:
Niet alleen omdat ze nu wel redelijk loopt, maar ik hoop stiekem ook dat de echo van de vorige keer er slechter uit zag door het uitverdoven. Vocht (verdoving) zorgt voor donkere vlakken op de echo en een peesbeschadiging ziet er ook zo uit.

Laten we het hopen. Zou toch super zijn als je dan te horen krijgt dat het allemaal mee valt.

Misskaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 23:43

We duimen voor je Myca ! Hoop heel erg dat het idd meevalt allemaal.
Wat een leuk paardje, mooie foto's :D

love_nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 23:50

Krijg zelf alleen al last van mijn voortanden als ik eraan denk. :O