ben ik gek, of zijn die 40 andere mensen gek??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

StableEnable

Re: ben ik gek, of zijn die 40 andere mensen gek??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 23:14

Zag pagina 1 en heb de rest even overgeslagen. De reactie is logisch. Wie de schoen past trekt m aan. en dan doet zo'n schoen ineens verrekte zeer.............. dus pijn verlichten door tegen jou tekeer te gaan en doen of het allemaal wel ok is.
Jij bent niet gek. Zal heel moeilijk zijn te besluiten geen paard te houden als je het (tja grote stad) geen paardwaardig bestaan kunt bieden. dus dan maar vergoeilijken. Maar eigenlijk. als je paard wil, maar geen land hebt, zal je er meerdere keren per dag heen moeten om dat paard beweging te geven. Net als een hond die toch echt moet worden uitgelaten.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 13:08

Zoals HC weleens zegt 'voor je vissen moet je een geschikt aquarium hebben' je doet ze tenslotte niet in een jampot.

En voor je paarden moet je een geschikt terrarium hebben

:D

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 18:57

Ik heb ook op zo'n stal gestaan.. mijn paard legde z'n oren in z'n nek als ik aan het eind van de dag kwam om te mesten. Hij stond de hele dag in dat hokje. Ben zo blij dat ik verder heb gekeken dan m'n neus lang was op dat moment. Paard was eigenlijk gewoon levensgevaarlijk toen.. Wist niet hoe snel ik er weg moest wezen.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 19:34

Idd, je bent niet gek.
Ik heb mijn paard nu een jaar, en iets minder van dat jaar heb ik op een boerderij gestaan (kleinschalig pension) waar ze 's zomers wel heel de dag op de wei staan, maar 's winters 24/7 op stal staan. Ik vond dat niet fijn voor mijn paard, die ondanks dat toch heel lief en rustig bleef in de omgang. De enige buitenzetmogelijkheden liggen in twee paddocks van 4x4 en een grotere paddock van 4 bij 7 ofzo. Kon je je paard inzetten en dan als je wegging hopen dat een ander je paard niet binnen een half uur binnenzet om z'n eigen paard erin te zetten. Verder alleen onder toezicht in de rijbak of in de longeerbak. Kwam dus op neer dat mijn toentertijd 2,5 jarige 2 tot 2,5 uur per dag buiten kwam. Hier in de omgeving zeggen echter alle stalhouders hetzelfde: de weides zijn niet opgewassen tegen paardenhoeven en anders 's zomers geen wei. Door stom toeval kwam de stal waar ik nu sta op ons (zus en ik) pad. Hier staan ze 's zomers sowieso altijd op het land, zo vroeg en zo laat mogelijk in het jaar. 's Winters worden ze 's morgens in zandpaddocks gezet en 's avonds weer binnengehaald. Ook kun je ervoor kiezen om je paard de hele winter buiten te laten in een zandpaddock (die zijn nog niet klaar jammer genoeg maar die zijn in de aanmaak). Ze worden allemaal 3x gevoerd, met kuil. Ik voel me hier veel prettiger bij. De stal is fietsend een half uur weg (tegen 10 minuten de vorige stal) of 10 minuten met de auto (tegen 3 minuten vorige stal). Overigens was dit niet onze enige beweegreden om weg te gaan; de rijbak is nu geen buitenzet plaats en is super van kwaliteit.

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 13:09

Wat voor stalling is dat zeg?
Je moet echt niet aan jezelf gaan twijfelen!
Als ik daar 1 dagje zou moeten zijn word ik al helemaal gek, ik zou mijn paard daar dus echt noooooit stallen het is gewoon marteling voor die paarden!

Hebben ze eigenlijk wel een rede waarom ze zolang op stal staan?
o laat maar denk dat ik het al weet ze zijn zeker te lui :+

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 13:19

nou je bent niet gek hoor, maar waarschijnlijk voelt dat meisje zich vreselijk aangevallen omdat jij dat zo even zegt. ook al was het niet je bedoeling dat ze het ozu horen. misschien weet ze zelf ook dondersgoed dat het niet leuk is voor dr paard maar heeft ze geen andere mogelijkheid om m te stallen. of misschien vind ze het wel heel normaal om je paard 24/7 binnen te houden. wie zal t zeggen.
maar mijn voorkeur zou er ook zeker niet naar uitgaan, een vereiste is toch wel dat ze minimaal 8 uur per dag buiten komen en t liefste eigenlijk nog langer.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 13:33

Weet je, mijn pony is ook zielig. Die heeft bijna nooit van zijn leven een stal van binnen gezien, staat 24/7 op het land en als het regent mag hij ook niet eens naar binnen! Schuilstal hebben ze niet en wat moeten ze met met 1 hectare waar ze met z'n 5en staan? Ik krijg spontaan medelijden..

:D

Soms hebben mensen geen keuze, vooral in en rond de randstad. Niet elke stal heeft weidegang. Maar goed daarin tegen vind ik wel dat ze dat kunnen compenseren ''weidegang'' in een grote bak en dat ze bijv. vers gras als ruwvoer krijgen. :)

Daisy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 15:29

Heb dr 1 met Gronische Bronchitus (Schrijf ik het goed?) die staat dus noodgedwongen 24/7 buiten omdat ze anders geen lucht meer krijgt.. Ook swinters, in weer en wind. Soms heb ik toch liever dat ik haar even de stal in kan zetten, met hevige onweer bijvoorbeeld. Gelukkig passen paarden zich prima aan. Anders had ik haar liever toch snachts op stal gehad, swinters dan.

_silvie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 10:26

Ik woon zelf in de randstad. Er is hier gewoon geen ruimte om je paard 24/7 op het land te zetten. De manege waar ik sta heeft het geluk dat er een stukje land naast de manege ligt waar de paarden af en toe op kunnen. Het is gewoon niet overal in nederland hetzelfde... en moeten wij dan maar helemaal geen paarden nemen omdat ze niet het land op kunnen? En als wij een paard met chronische bronchitus hebben moeten wij die meestal verkopen... omdat er bijna geen land te vinden is waar ze heel het jaar op kunnen blijven staan.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 10:35

_silvie_ schreef:
Ik woon zelf in de randstad. Er is hier gewoon geen ruimte om je paard 24/7 op het land te zetten. De manege waar ik sta heeft het geluk dat er een stukje land naast de manege ligt waar de paarden af en toe op kunnen. Het is gewoon niet overal in nederland hetzelfde... en moeten wij dan maar helemaal geen paarden nemen omdat ze niet het land op kunnen? En als wij een paard met chronische bronchitus hebben moeten wij die meestal verkopen... omdat er bijna geen land te vinden is waar ze heel het jaar op kunnen blijven staan.

nou ja onbewust nu ik je stukje leest schiet het wel door me hoofd. als je echt geen stal kan vinden waar je paard naar buiten kan (behalve een uurtje in de paddock) dan denk ik wel bij mezelf wat ode je het paard aan door hem te kopen en hem 23/7 in een hokkie te zetten. snap best dat mensen in de randstad ook een paard willen, maar het is tegen over het paard niet altijd eerlijk. daarmee wil ik je niet aanvallen dat je slecht voor je paard zorgt hoor, begrijp me niet verkeerd want jou paard komt denk ik wel eens buiten?, maar vraag me wel af of je het paard er echt een plezier mee doet.

annie_way

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 10:45

Ik heb zelf ook op een stal gestaan zonder weidegang en paddocks, alleen een rij bak waar wel in los gegooid mocht worden.
Liet mijn paard zo lang mogelijk buitenstaan probeerde altijd een groepje te maken van paarden die bij elkaar konden.
Hoe meer paarden in 1 x naar buiten konden hoe langer ze konden blijven staan.
Alleen vond ik losgooien belangrijker voor mijn paard dan paardrijden.
Dat was wel jammer, ik offerde mezelf op zodat de paarden zo lang mogelijk buiten konden staan!
Gelukkig sta ik nu op een top stal, waar ze 3 paddocks hebben en in de zomer dag en nacht buiten staan.

En natuurlijk een aparte rijbak, goede rijbak!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 09:07

Oneindige discussie, als puntje bij paaltje is er niemand die beweert dat hele dagen op stal beter is dan beweging buiten (los van verplicht boxrust). Dat weet je zelf ook wel, of wilde je graag even op bokt bevestiging hebben dat je beter bent dan iedereen op die stalling :D

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 09:17

Kaplaars schreef:
Ik wilde mij eigenlijk niet in deze discussie mengen. Na deze opmerking moet ik van mezelf even posten:
Je kan altijd de keuze maken tot het niet kopen of verkopen van je paard.

Inderdaad. Toen ik nog in Nederland woonde en niet op een fatsoenlijke manier een paard kon houden, had ik géén paard. Nu heb ik zat ruimte en nu heb ik paarden.

Miranda_V schreef:
ik hoor wel eens dat mensen bang zijn dat paarde elkaar trappen. een vriendin van me staat op een "wedstrijd" stal. zij hebbe de oplossing paartjes met zn 2tjes op een afgezet stuk land mits ze goede maatjes zijn. een paard van die vriendin heeft een verbrijzeld sprong gevricht gehad door een trap van een paard. hij staat nu alleen op een af gezet stukkie land tussen zijn vriendjes :) dus soms snap ik wel dat mensen hun paard niet op het land willen maar er zijn altijd oplossingen voor ;)

Ik vind dat toch zo raar he. Ik heb hier 10 paarden staan, allemaal bij elkaar (maar uiteraard wel op voldoende ruimte), zomer en winter, maar ze hebben elkaar nog nóóit kreupel getrapt.

maryleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 20:33

ik heb mijn paard in de zomer dag en nacht buiten, en in de winter bepaalde delen van de dag. dat hangt een beetje af van het weer;) als ik mijn paard dag en nacht op stal zet is hij super druk!

Banani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 17:23

Nou je bent zeker niet de enige!
je paard moet ook zeker in de wei even lekker kunnen spelen!
Wat een rare stal..
en dat ze dat dan ook normaal vinden..
vind je het gek dat het paard dan zo druk is..
die barst van de energie :n

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 17:30

Je bent zeker niet gek! Een paard opsluiten als gebruikersvoorwerp en dan d'ruit halen en 't gek vinden dat 'ie wild is? Man man,
sommige mensen menen ook dat een paard dolblij is met een hokje, brandschoon lijf (daarbij denken aan tastharen eraf, sokken, baard,
oogharen etc.) en geen onderling contact.

Los hiervan wil ik geen mensen persoonlijk beschuldigen over het feit dat hun gewoon geen ruimte hebben, da's een ander verhaal :)

Tietie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 19:24

Ik vind het wel sneu voor de paarden.
Ik vind dat ze lekker buiten moete lopen, zowieso een paar uurtjes per dag.

annaaube

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 19:05

mee eens. zo'n paard stikt van de verveling! bij ons mogen ze maar een ochtend of een middag. maar dat heb je bij een manege. maar ik ben al blij dat ze erop kunnen!
maar dat van de paddock is genaaid.
wij hebben ook 3 paddocks. en dan mogen ze een uur als er iemand anders bijwilt. of zo lang je wilt, maar je moet wel op het terrein blijven dan!
maar arm beesie heb jij! dat ie nauwelijks in de paddock / wei kan,