Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Kostolany schreef:Begin met geen krachtvoer, muesli te geven of heel veel minder dan je nu doet en daar tegenover meer hooi ruwvoer dus, daarnaast zorg dat ze in de kudde komt met meerdere paarden daar wordt ze gestraft voor slecht gedrag door andere paarden. Kan zijn dat je wel wat schaafplekken en bijtwonden terug krijgt. Zo lang niet te erg..niet van schrikken. ZOrg dat ze veel buiten is zodat ze haar energie kwijt kan. Laat haar ook nakijken (als je dat bij keuren niet gedaan hebt) door dierenarts, paardentandarts, osteopaat of er niet iets lichamelijks is. Soms hebben paarden al 30 eigenaren gehad en duurt het lang voor ze vertrouwen hebben. ga een cursus grondwerk doen met haar om de basis aan de hand al goed te zetten. als je nu angst hebt probeer het van je af te zetten of vraag iemand anders. Niet zomaar opgeven want als ze wel omslaat heb je een super paardje. Maar als je het echt niet meer ziet zitten tja dan...je moet er wel lol in houden. Maar geef het soms een kans. Ook verhuizen is een impact op een paard. Was bij mijn 3 jarige ook best heftig en daardoor in het begin ook heel wild.
Kostolany schreef:Begin met geen krachtvoer, muesli te geven of heel veel minder dan je nu doet en daar tegenover meer hooi ruwvoer dus, daarnaast zorg dat ze in de kudde komt met meerdere paarden daar wordt ze gestraft voor slecht gedrag door andere paarden. Kan zijn dat je wel wat schaafplekken en bijtwonden terug krijgt. Zo lang niet te erg..niet van schrikken. ZOrg dat ze veel buiten is zodat ze haar energie kwijt kan. Laat haar ook nakijken (als je dat bij keuren niet gedaan hebt) door dierenarts, paardentandarts, osteopaat of er niet iets lichamelijks is. Soms hebben paarden al 30 eigenaren gehad en duurt het lang voor ze vertrouwen hebben. ga een cursus grondwerk doen met haar om de basis aan de hand al goed te zetten. als je nu angst hebt probeer het van je af te zetten of vraag iemand anders. Niet zomaar opgeven want als ze wel omslaat heb je een super paardje. Maar als je het echt niet meer ziet zitten tja dan...je moet er wel lol in houden. Maar geef het soms een kans. Ook verhuizen is een impact op een paard. Was bij mijn 3 jarige ook best heftig en daardoor in het begin ook heel wild.
, alles laten bezinken. Ook al zou het karakter zijn, dit kan natuurlijk nooit kwaad even een "break" aerdenhout1 schreef:Ik word van dit soort topic's toch zo verschrikkelijk moedeloos!!!
Mijn hemel...paard is 3 jaar en heeft nu al het stempel van onhandelbaar!
De meest waanzinnige optie's komen voorbij, terwijl ik bijna zeker weet dat dit dier gewoon rust nodig heeft en de kans om weer paard te mogen zijn!
jasmijn78 schreef:Overigens wel knap van de verkoper dat ze zo'n hufterig paard nog verkoopt voor 4250,-. Bij ons kregen ze van de winter nog voor minder geen eens een knappe 4-jarige verkocht (heel erg braaf, mooi paard, netjes bereden, 3 correcte gangen, kon goed springen, goed papier, goede maat). Men heeft er blijkbaar toch liever eentje die je meteen de stal uitmept, dan eentje waarmee je je grootmoeder nog naar het strand kan sturen gezien de vele topics hier op bokt over problemen vlak na aankoop van een paard.
Kennelijk is toch de tactiek om een paard goed te verkopen er een verhaal aan te knopen dat een potentiele koper echt gaat denken dat ze van goede huize komen als ze dit paard kunnen rijden. Het lijkt wel of mensen tegenwoordig graag een paard met een verleden/probleem/moeilijk karakter willen? Hoe zieliger/heftiger/erger het verhaal bij het paard is, hoe liever ze hem willen. Want ja, dan is het pas echt een uitdaging! Pas als je een paard met een probleem hebt tel je pas echt mee. (alsof gewoon goed leren rijden op een gewoon correct paard te minderwaardig/geen uitdaging is) En er dan ook nog 4250,- voor betalen? Ik begrijp daar niets van.
Wanneer gaan mensen nou eens hun verstand gebruiken? En hun capaciteiten eens realistisch inschatten.....
TS was gewaarschuwd door de verkoper, vond zich met acht jaar ervaring wel capabel genoeg voor dit paard, paard heeft zich tijdens de proefrit al misdragen blijkt uit reacties van mensen die het paard kennen. TS wilde deze 'uitdaging' en die heeft ze nu. Wie zijn billen brand moet op de blaren zitten.
Zoals ik al eerder zei: ze moet leergeld betalen. Leergeld betaal je ALTIJD als je je kansen verkeerd inschat en verkeerde beslissingen neemt zoals TS. Welke weg ze ook kiest, het gaat een flinke duit kosten. Als ze het paard verkoopt gaat ze er flink op verliezen, als ze intensieve begeleiding neemt gaat dat flink geld kosten, wegbrengen naar een prof is ook niet goedkoop en als ze het paard binnenstebuiten door allerhande speciallisten laat keren gaat het ook heel veel geld kosten. Tel straks al die kosten op bij de aanschafprijs van dit paard en de TS had wellicht een kwalitatief goed doorgereden ouder paard kunnen kopen. Maar ja; nu heeft ze tenminste wel een 'uitdaging'.
Misschien is dit wel eens een goed voorbeeld: bezint eer ge begint. Denk goed na voordat je een paard koopt, neem iemand mee die er echt verstand van heeft en die ook jou capaciteiten realistisch inschat. Zet je ego opzij; liever jarenlang plezier en veel leren van een wellicht iets eenvoudiger wat ouder leerpaard, dan een fiasco met een met een 3-jarige die boven je macht ligt. Zulke inschattingsfouten zijn niet leuk voor zowel paard als ruiter.
Citaat:Misschien is er een mogelijkheid om de fokker en eventueel andere eigenaren te achterhalen om zo inzicht te krijgen wanneer ze dit gedrag voor het eerst heeft getoond of dat ze zeer slechte dingen heeft meegemaakt en omdat het een merrie is zou ik i.i.g. haar hormoonspiegel laten nakijken bij de DA
. Ik vind niet dat alles op haar afgegeven moet wordentita schreef:Inmiddels weet ik zeker dat dit bellatrix is
Jij hebt haar gekocht in Dalem
Deze merrie is gewoon vals, je moet er mee om kunnen gaan anders verkopen ze wordt niet anders.
Je moet onmiddelijk stoppen met het voeren van haver.
Je weet hoe je haar uit de stal moet halen eerst halster laten zien zodat ze zelf haar hoofd in stopt.
Vraag maar wat je wilt weten
Skygirl schreef:Het vervelendste aan dit verhaal vind ik nog dat vooral het paard de dupe is geworden van mensen die zichzelf overschatten.
Dit soort dingen komen gewoon te vaak voor..
swoeky schreef:ik denk dat je dit een kans moet geven!!
maar merk je dat er geen klik is stop er mee en laat elkaar los want anders fokken jij en je paard elkaar toch alleen maar op.
ik denk dat dit nog wel goed kan komen, met heel veel geduld en liefde en met wanneer het nodig is deze dame op haar plaats te zetten. kom op mensen het is nog zo'n jong dier!!
swoeky schreef:ik denk dat je dit een kans moet geven!!
maar merk je dat er geen klik is stop er mee en laat elkaar los want anders fokken jij en je paard elkaar toch alleen maar op.
ik denk dat dit nog wel goed kan komen, met heel veel geduld en liefde en met wanneer het nodig is deze dame op haar plaats te zetten. kom op mensen het is nog zo'n jong dier!!