Scheer jij je paard z'n oren uit ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Scheer jij je paard z'n oren uit?

Ja, dat vind ik mooi.
110 (22%)
Nee, ik vind het niet mooi.
8 (1%)
Nee, ik knip alleen de ergste pluizen eraf.
258 (52%)
Nee, ik doe er helemaal niks aan.
111 (22%)

Totaal aantal stemmen: 487

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 14:30

Citaat:
Ik snap dat een paard niet zomaar laat zien dat hij ergens last van heeft. En een paard wat in de natuur zou leven heeft idd alles nodig. Alleen tegenwoordig houden wij paarden heel anders en hebben imo sokken, baard,etc. niet meer zo'n belangrijke functie en kan je dat best weghalen. (Als je paard 24/7 buitenstaat vind ik het trouwens wel een ander verhaal, omdat ze dan idd meer last hebben van oa de weersomstandigheden.)

Hier heb je deels gelijk, deels niet. Juist op stal, zoals Hannah_Menno boven mij al zei, hebben ze
het hard nodig. In de natuur zal een paard niet zo snel zijn hoofd stoten dan tussen 4 muren. Overal
zijn hun 'benodigdheden' aan 't hoofd van belang, en of dat nu in de ongerepte, wilde natuur is, of bij
jou op stal, 't paard heeft het gewoon nodig, misschien niet meer voor de dingen in de natuur, maar danwel
voor andere aspecten op stal!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 14:35

Nouja dan verschillen we daarin van mening. Ik heb hier nog nooit een paard van stal gehaald die zijn hoofd gestoten had waarvan ik dacht "joh, die mist zijn tastharen". Maargoed je kan hier lang en kort over discussiëren, ik ben van mening dat mijn paarden er geen hinder van hebben. Ik vind het niet mooi als mijn paarden "harig" op stal staan, en haal het weg. Een ander vind het zielig en laat het zitten. Ieder z'n ding toch...

BeeMed

Re: Scheer jij je paard z'n oren uit ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 14:46

het uitscheren van de oren en het weghalen van de tast haren vind ik een beetje vergelijkbaar met het weghalen van wenkbrauwen en wimpers bij mensen. Het ziet er niet voor niks. Vind het egoistisch om het weg te halen omdat het mooier zou zijn.

Het scheren van sokken en baard doe ik ook niet, maar daar heb ik niet echt heel veel problemen mee. Er zijn genoeg paarden die van zichzelf geen baard en sokken hebben, dus dat hoort blijkbaar niet bij de noodzakelijke uitrusting.

Maar zoals hiervoor al eerder gezegd, een paard is geen barbie.

poesnoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 14:55

Ik scheer de oren wel uit. Ik vind het er netjes uitzien. Ieder heeft hier zijn eigen mening over. De 1 vind dat je het moet laten zitten en de ander vind dat het geschoren moet worden. Als ik een paard heb waarmee ik niks zou doen zou ik het wel laten zitten maar voor de sport vind ik dat het er netjes uit moet zien.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 14:57

poesnoes schreef:
Ik scheer de oren wel uit. Ik vind het er netjes uitzien. Ieder heeft hier zijn eigen mening over. De 1 vind dat je het moet laten zitten en de ander vind dat het geschoren moet worden. Als ik een paard heb waarmee ik niks zou doen zou ik het wel laten zitten maar voor de sport vind ik dat het er netjes uit moet zien.

Hier ben ik het helemaal mee eens. :j

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 15:08

poesnoes schreef:

Hoe je het zo zegt, lijkt het net of je de sport belangrijker vind dan paardenwelzijn ;)

Over het algemeen zijn normaal geknipte oren ook netjes.
De jury gaat als je voorbij komt denderen echt niet kijken of de oren wel netjes uitgeschoren zijn en het zal dan ook niet opeens een punt aftrek zijn als je je paard zijn oren niet uitgeschoren hebt......

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 18:58

Sabbientje schreef:
poesnoes schreef:

Hoe je het zo zegt, lijkt het net of je de sport belangrijker vind dan paardenwelzijn ;)

Over het algemeen zijn normaal geknipte oren ook netjes.
De jury gaat als je voorbij komt denderen echt niet kijken of de oren wel netjes uitgeschoren zijn en het zal dan ook niet opeens een punt aftrek zijn als je je paard zijn oren niet uitgeschoren hebt......

indd... en als ze er wat van zeggen heb ik mijn woordje klaar B-) :list:

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 19:27

Mijn paarden mogen lekker paard zijn, alleen het oorsmeer de modder en het oude haar pluis ik er uit. Maar verder niks.

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 01:15

ik vind uitgeschoren oren zowiezo niet mooi.. maar zelf knip ik de uitstekende haren af, want van die pluizen vind ik ook geen gezicht.

Floridian

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 09:35

Ik denk dat het hetzelfde is als staarten en oren couperen bij honden. Omdat het mooi is en iemand dat ooit als standaard voor het ras voorschrijft.. (sorry als ik daarmee iemand beledig met zo'n hond, maar het is mijn eigen mening). Ik heb zelf geen eigen paard, maar ik denk dat de tastharen weghalen volledig overbodig is (heb je ooit een kat/hond gezien zonder snorharen omdat het mooier is, ik niet). En de oorharen zou ik zowiezo alleen 'bijknippen' wat teveel naar buiten komt (dubbelvouwen en wegknippen). Voor wat betreft de sokken, ik weet niet wat het nut daarvan is, het lijkt mij inderdaad dat daar vuil gaat ophopen, maar is dat ook niet voor warmte van de pezen met name in de winter? Ik ben een leek, dus als ik het fout heb, laat het maar weten...

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 12:28

Aukelizzy schreef:
Nouja dan verschillen we daarin van mening. Ik heb hier nog nooit een paard van stal gehaald die zijn hoofd gestoten had waarvan ik dacht "joh, die mist zijn tastharen". Maargoed je kan hier lang en kort over discussiëren, ik ben van mening dat mijn paarden er geen hinder van hebben. Ik vind het niet mooi als mijn paarden "harig" op stal staan, en haal het weg. Een ander vind het zielig en laat het zitten. Ieder z'n ding toch...

Ieder zijn ding :j Ben blij dat ik mijn paard niet zie als een dier dat er piekfijn moet uitzien omdat ík dat mooi vind :j

xJitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 14:47

Alleen soms een klein stukje van de staart als die te lang wordt.
En we hebben op de bakrand teer zitten zodat ze daar niet aan gaan kauwen en daar kruipt m'n pony nog wel eens tussendoor met z'n hoofd dus als hij echte klonten teer in z'n haren heeft, knip ik die soms ook wel weg maar alleen als het niet een hele grote pluk is.

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 16:25

Uitscheren doen we niet, alleen oor dichtknijpen en de uitstekende haren afknippen. En de baard :D Tastharen blijven gewoon zitten. En dan vinden wij dat ze er wel weer netjes genoeg uit zien :j
(zijn manegepaarden)

sleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 16:29

Ik vind het toch het mooist als je je paard laat zoals het is.. Ik knip echt alleen de oorharen bij als er vuil inzit. Het voelt inderdaad alsof je bij een mens de wenkbrauwen zou afscheren. Het hoort bij het karakter van het paard, IMHO.. *D

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 16:43

Tastharen kom ik niet aan.
Oren doe ik alleen de uitstekende plukken.
De baard gaat er wel af bij mij.
Manen kom ik ook niet meer aan.
Eerst een tijdje in een boog gehad toen weer lang laten worden.
Toen is me paardje verhuisd naar een andere stal en daar ben ik begonnen met wedstrijden rijden dus knotjes lengte.
Maar ga nu voor lekker lang dan maar een hengstenvlecht met wedstrijden.

Nightwing_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 18:20

Nee, waarom zou ik dat doen?
Ik stoor me er niet aan en mijn pony ook niet en als hij er zo 'perfect' uit zou moeten zien, dan ben ik nog wel een tijd bezig (meneer zit altijd onder de wondjes).

En scheren hoef ik niet eens bij hem te proberen, tastharen laat ik ook gewoon lekker zitten.

Rooosalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 00:05

ik knip alleen de ergste plukken eraf. net als wat jij zegt. het oor dicht knijpen en dan de grote plukken
eraf knippen. dat staat sowieso al een stuk netter. waarom het niet uit scheer? geen idee eigenlijk. ik vind
het niet eens nodig en omdat ik ook weet dat het slecht is.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 00:08

alleen in wintervacht krijgen ze zo'n vieze harde pluk met ooorsmeer uit hun oren. die knip ik eraf. verder niks!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 00:13

__Robijn__ schreef:
Vjestagirl schreef:
Weet iemand eigenlijk waar de baard voor dient? Die brand ik namelijk altijd keurig helemaal weg voor de keuring, omdat het netter staat, en omdat ik me echt niets voor kan stellen waar ze een baard voor nodig zou kunnen hebben vind ik het ook niet zielig.

Volgens mij is dit gewoon puur overtollig haar, dat te lang word. Het ene paard heeft dit meer dan een andere. Maar waarom brand je het weg ? En knip of scheer je het niet weg ???

Ik brand het omdat ik knippen niet netjes kan krijgen, en ik geen scheer apparaat heb. Kaarsje eronder, paar keer heen en weer en mevrouw is weer prachtig strak

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 07:09

Floridian schreef:
Ik denk dat het hetzelfde is als staarten en oren couperen bij honden.

Ik vindt dat je dit totaal niet kunt vergelijken met couperen want dan haal je voorgoed iets van een lijf af.
Dat kan dan niet meer terug groeien terwijl bij het wegknippen van oorhaar ed. je gewoon een maandje wacht en zie daar.... het is weer aangegroeid. ;)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 07:44

Ja maar 't paard ondervind er die maand wel last van, en waarom zou je je paard dat aan willen doen? Omdat het mooier staat? :n

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 09:34

Citaat:
Ik vindt dat je dit totaal niet kunt vergelijken met couperen want dan haal je voorgoed iets van een lijf af.
Dat kan dan niet meer terug groeien terwijl bij het wegknippen van oorhaar ed. je gewoon een maandje wacht en zie daar.... het is weer aangegroeid.

WAAROM zou je het dan uberhaupt weghalen? De tastharen, baard en 't oorhaar is harstikke belangrijk voor een paard. Nee, een staart
komt niet meer terug, maar waarom toch de haren weghalen als men weet dat ze belangrijke functies hebben? :\ Bij ons tegenover onze
paarden stond ook een pracht van een paard; tuigermodel, jonkie, ik gok zo'n 3 jaar, prachtige lange manen en lekker wollig koppie. Nou,
kom ik de volgende dag erlangs wandelen met mijn shet; manen eraf, oogharen, tastharen, baard EN oren COMPLEET weggeschoren.
BELACHELIJK! :n

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 09:38

en hoe heette dat paard?? barbie?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 09:44

Nou dan maar een barbie paard, ik vind het mooier en mijn paarden hebben er geen last van. Sorry hoor maar als ik een KWPNer met een wintervacht, sokken,baard, haar uit zijn oren etc. op wedstrijd zie, dan denk ik idd bij mezelf het is geen trekpaard. :+ Misschien vinden jullie het zielig, ik niet, en ik vind het werkelijk waar geen pan al dat haar. Maar is mijn keuze. Ik veroordeel jullie toch ook niet omdat jullie je paard niet toiletteren? Als jij het niet wilt prima, ik wil het wel. En geloof me, mijn paarden hebben het niet slecht hoor.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 09:46

Hebben ze voor jou geen kale paarden? Net zoals je kale katten hebt? :+
Nee grapje, tuurlijk moeten we elkaar respecteren maar ik geloof niet dat je paard er echt geen last van ondervind, nogmaals, die haren zitten er niet voor niets! Als ze ze niet nodig zouden hebben zou 't ook niet aan groeien! ;)