Koudbloed als eerste paard...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SecretLIN

Re: Koudbloed als eerste paard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 16:21

Ik ben als beginneling ook weer begonnen met een koudbloed (fjord) had 12 jaar geleden voor het laatst mijn rondjes op de manege gereden en wou heel graag een eigen paardje.

Ben gevallen voor een (toen) 16 jarige fjordenmerrie.
Ze heeft me na 2 maand flink lopen uittesten (bokken/steigeren/terug naar huis galoperen/achteruit richting sloot) enz. heb dr nu alweer bijna 3 jaar en het gaat echt super! had me geen beter paardje kunnen wensen

Morgalyen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 16:44

Mijn eerste paardje was de oude fries van mijn oma, dus ook een koudbloed. Hij was stronteigenwijs en had ook zijn trots, maar ik heb veel van hem geleerd. Een paard dat je geen feedback geeft door zijn eigen zin te doen als je het niet goed doet is misschien wel lief, maar het wordt pas echt leerzaam als je door trial en error achter je fouten komt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 16:45

Morgalyen schreef:
Mijn eerste paardje was de oude fries van mijn oma, dus ook een koudbloed. Hij was stronteigenwijs en had ook zijn trots, maar ik heb veel van hem geleerd. Een paard dat je geen feedback geeft door zijn eigen zin te doen als je het niet goed doet is misschien wel lief, maar het wordt pas echt leerzaam als je door trial en error achter je fouten komt.

een fries is geen koudbloed :roll:

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 16:47

Ik denk dat je een paard/pony moet kopen die bij je karakter past... En tsjah, als beginner kun je denk ik beter een verzorg pony of manege lessen nemen !

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 16:58

Mijn eerste pony was ook een haflinger hoor. En ik zelf had niet erg veel ervaring. Jaa, ik wist hoe ik moest opzadelen, verzorgen en dat soort basisdingen. Maar een stal uitmesten? Had ik nog nóóít gedaan (en dat meen ik serieus!)
Mette was mijn eerste (en laatste :') ) verzorgpony, haar heb ik een half jaartje verzorgd en toen werd ze te koop gezet.

Mijn ouders wisten allebij heel weinig van paarden, mijn moeder niks en mijn vader een beetje hoe die moest opzadelen (ging altijd mee naar de manege). Toen hebben mijn ouders met een stalbaas overlegd die zij kennen van een vorig 'les adres' van mijn zus en mij. Toen hebben zij Mette toch gekocht.
Ik ben nu inmiddels een jaar verder, er is een paard bijgekomen en mijn moeder rijdt inmiddels ook. Zij heeft leren rijden op de haf (Mette).

Mette heeft absoluut de haflinger streken, misschien nog wel erger dan de gemiddelde haflinger, maar desondanks is alles toch nog goed gekomen. Je moet vooral heel consequent zijn, anders loopt ze dubbel en dwars over je heen. Bij mijn moeder (écht een beginner) was ze wel anders, ze ging pas uitproberen toen mijn moeder wat beter ging rijden en zo komen er steeds wat streken bij.. Ik heb mijn moeder dus ook vanaf het begin af aan geleerd dat ze haar echt aan moest pakken.

Dus ik vind dat een beginner best een eigen koudbloed kan kopen, mits hij/zij hulp heeft van een ervaren persoon en heel consequent is.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 17:18

fienaaa schreef:
Ik denk dat je een paard/pony moet kopen die bij je karakter past... En tsjah, als beginner kun je denk ik beter een verzorg pony of manege lessen nemen !

Wat versta jij onder beginner?
Als je de basis wel kent maar zelf alleen een paardje hebt om lekker buiten te rijden zie ikmezelf nog geen verzorgpaardje nemen hoor, je moet alles een keertje leren.

TessaKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 12:02

Bij mij kon ik juist NIET met warmbloeden omgaan. Rij nog steeds koudbloeden, maarja.....

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 12:25

ALLE friezen hebben een door gezakte rug.
ALLE paarden met sok hebben mok.
ALLE Arabieren zijn heet hoofden.
ALLE trekpaarden doen het goed voor de kar.
ALLE shetjes zijn houdinnies.
ALLE dravers kunnen niet galoperen.
Op ALLE pension stallingen staan de paarden 3 kwart van de dag buiten.
ALLE meisjes met een pony zijn Penny's.
ALLE jongens die rijden zijn springruiters.
...........................................................
Je kan toch niet zeggen alle koudbloeden......
Wij hebben 4 verschillende koudbloeden, en ook nog andere koudbloeden gehad in de afgelopen jaren.
Geen problemen, ik zou niet anders willen.
Ooit aan begonnen omdat klein en groot er op moesten kunnen rijden en het ook nog leuk moest zijn.
De onze zijn trouw en betrouwbaar. Maken zich niet sterk en ja, af en toe een lolletje moet kunnen.
Elk paard moet opgevoed zijn, dan heb je er het meeste plezier van. Dat maakt niet uit welk ras het is.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 08:37

Ik heb vroeger jarenlang fjordenhengstjes ingereden voor een man waar ik toen in de buurt woonde, de meeste van die dieren waren geweldige beginnersponies.
Drie keer longeren en bijna altijd gewoon opstappen en wegrijden.
Binnen een maand reden we buiten
Issues waren vrijwel niet bestaand , kuren bestonden uit zeldzame bokjes welke je geen bok kon noemen
Eens wat lastig doen als paard links de en ruiter rechts
Maar verder zijn het vrij probleemloze paarden.

haflingers vind ik iets lastiger voor beginners. Die hebben regelmatig wat meer werklust waardoor ze nog wel eens drammerig kunnen worden en als je dat niet in goede banen kunt leiden dan kan dat zelfs gevaarlijk worden.

Ik ben met rijden in ieder geval meer makkelijke koudbloeden tegengekomen dan lastige
Bij de warmbloeden ben ik meer lastige dieren tegen gekomen.
Er zijn Genoeg brave warmbloeden maar ik denk dat warmbloeden in het algemeen toch minder vergevingsgezind zijn als koudbloeden.

Je moet absoluut wel duidelijk zijn en grenzen stellen maar dat moet ongeacht dunkt me.

Uiteindelijk is mijn Rug vernacheld door warmbloeden ongelukjes, niet door de koudbloeden.
Heb ik heel wat meer capriolen moeten uithalen met het inrijden en rijden van warmbloeden dan koudbloeden en heb ik zeker heel wat meer near misses gehad met warmbloeden dan met koudbloeden

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 09:07

Ik heb hier ook een koudbloed en inderdaad somige zijn absoluut niet makkelijk en als ze eenmaal door hebben dat ze sterker zijn gebruiken ze dat tegen je. Heb hier veel problemen mee gehad tot ik het echt ging aanpakken in zijn gedrag en z'n kracht tegen hem gebruikte met als resultaat een brave haflinger met een peper in de kont :D

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 10:38

Alleen de eerste pagina gelezen. Maar ik zie ook genoeg warmbloeden overal doorheen denderen.
Zelf heb ik een volbloed gehad als eerste paard (als 14 jarig meisje) en dat vind ik ook niet echt een aanrader.

Ik geloof in het gezegde: eerste paard betaald.
Met andere woorden, met het eerste paard ga je standaard fouten maken. Wat ten nadele kan komen voor het paard en voor jou.

In mijn ogen maakt het dus niet uit met wat voor een soort bloed je begint. Als je het jezelf niet te moeilijk wil maken kies je van je 'bloedje' naar keuze wel een oudere / bravere variant.
Maar elk type heeft zijn eigen voor en nadelen en je kan er maar beter gelijk mee om leren gaan bij het eerste paard waar je toch veel begeleiding bij nodig gaat hebben dan dat je went aan een ander type dan je wil en bij de tweede alsnog weer moet wennen aan bepaalde eigenschappen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 21:40

Koudbloeden zijn gewoon brave paarden het probleem zit hem in de opvoeding dat kunnen mensen vaak niet. :P

(ook niet bij een warmbloed)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 21:55

Klopt... De grootste draken die ik ben tegen gekomen zijn opgevoed door mensen :+
Van die achtertuin/pension paarden die veel in de hand zijn geweest, gezellig poetsen, tutten en wandelen ipv paards opgevoed worden in een groep zonder al te veel bemoeienis van mensen

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 22:11

Nu komt deze discussie ergens.... Opvoeding. Groot, klein, mooi, lelijk, warmbloed of koudbloed... Als je het paard niet consequent kan aangeven waar de grenzen liggen krijg je problemen. Doordrammen van een koudbloed is net zo goed te genezen als een rillerige warmbloed. De warmbloeden zijn juist minder temperamentvol geworden, maar mensen zijn zo vol van hun eigen kunnen om snel een paard te houden... Dat het niet uitmaakt, fjord of kwpn, er kunnen veel problemen ontstaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 17:41

Annabella schreef:
Wat ik nog even wil toevoegen,
Er zijn natuurlijk ook mensen die niets vragen van een paard, rondje hobbelen, en noemen dat rijden. Dan is een paard al snel braaf.
Maar wil je toch even wat meer uit je paard halen, hindernisje pakken, zijwaarts, verzameld laten lopen of gewoon een nette houding dan is dat een sluk makkelijker bij een warmbloed.
een Koudbloed is liever lui dan moe.

Lol, wat een kul

Goner

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 14:04

Dit topic slaat nergens op. Een koudbloed kan makkelijk als eerste paard. Elk paard heeft een ander karakter. Warmbloeden kunnen namelijk ook gewoon sterk en irritant zijn..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 14:14

Een koudbloed hoeft idd niks lui te zijn hoor, ik heb recreatief 1,40 gesprongen met een fjord die de 1,40 maar met haalde qua schofthoogte
Of lekker samen met een vriendin tegen elkaar crossen
Fanatiek dat ze dan werden :=

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 14:21

Ik vind koudbloeden juist gemakkelijker. Om even in algemeenheden te praten. Ze zijn eigemwijs maar niet 'heet' zoals warmbloeden. Daar kan de gemiddelde ruiter veel minder goed mee om gaan.

Pindakaa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 14:28

Dit is niet zo te zeggen denk ik.
Ik ken warmbloed paarden die heet hoofden zijn,
Ik ken warmbloeden die hartstikke koel in hun koppie zijn,
Ik ken koudbloeden die opeens er vandoor rennen,
Ik ken koudbloeden die gewoon stilstaan als ze schrikken...
Niet alle fjorden zijn lui, niet alle Arabieren schrikken snel. Paarden hebben allemaal hun eigen persoonlijkheid en moeten allemaal opgevoed worden.
Warmbloeden kunnen net zo goed niet geschikt zijn als eerste paard want als je het zo bekijkt als jij doet,
Warmbloeden rennen hard weg wanneer ze schrikken,
Ze zijn niet te stoppen als ze schrikken,
Ze worden shaggerijnig als je te hard been geeft.

Paarden zijn qua karakter niet in 'hokjes' te verdelen :)

happypaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 14:40

Ik vind het ook nogal kort door de bocht om alle koudbloeden in één vakje te proppen. Net als bij warmbloeden zit er een gigantisch scala aan persoonlijkheden in, wat dat betreft denk ik niet eens dat koud- of warmbloed heel veel uitmaakt. En zoals gezegd gaat het vooral om de opvoeding van een paard.

Mijn paardje is een koudbloed, maar het meest onzekere, sensibele ding waar ik ooit mee gewerkt heb. De half-arabier die ik hiervoor reed nam ik een maand na inrijden al alleen mee naar het bos.

Het is dus zowel de invloed van opvoeding, maar ook het karakter van de paarden zelf. En dat is niet (of lang niet altijd in elk geval) afhankelijk van rassen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 16:17

De Arabier van een oud klasgenootje van me kon je bij wijze van spreken 6 weken opsluiten in een box, opzadel en dan vanuit de box een buitenrit gaan maken
Dat dier werd nergens warm of koud van en zou idd een geweldige beginners pony zijn geweest :j

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 16:33

Hier is mijn eerste echte eigen zelf gekochte paard ook een tinker merrie veulen geworden.
Zijn kunnen echt koppig zijn, maar dat ter zijde hebben ze elks zo een mooi karakter :)

Serena_Milco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 16:36

Uit 2009...

lorinvhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 16:39

Ik vind dat het wel kan. Je moet gewoon op het karakter van dat betreffende paard letten

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 16:44

Ik ben het er wel gedeeltelijk mee eens.

Karakters kunnen inderdaad verschillen, in mijn ogen net zoveel lastige warmbloeden als koudbloeden. Ik vind niet dat alle koudbloeden ongeschikt zijn voor beginners... maar ik vind ook niet dat alle koudbloeden WEL geschikt zijn voor beginners. Vaak zie of hoor je dat mensen tinkers aanraden. Ik heb er veel gekend en ik vind ze lang niet allemaal even makkelijk. Verder staat het karakter ervan me niet aan, maargoed, dat is puur persoonlijke voorkeur. Ook haflingers hebben vaak een sterk karakter, kunnen geweldige beesten zijn mits je er correct mee kan omspringen, maar dat is vaak niet het geval en ja, dan ontstaan er problemen.

Wat ik wel als een paal boven water vind staan is dat vele een lastige bouw hebben waardoor ze lastiger correct te rijden zijn dan de gemiddelde warmbloed. Zeker de zwaarder gebouwde tinkers hebben een flinke neiging om op de voorhand te gaan sloffen, met alle gezondheidsklachten van dien. Daarnaast hebben verschillende koudbloedrassen moeite met de galop. En daarnaast neigen sommigen naar korte, dikke nekken, wat buiging lastig kan maken.

De ruiter moet dus zowel qua karakter als qua rijkunstig niveau bij een koudbloed passen, en vaak schort dit er aan. [Het niveau hoeft nog niet eens zo hoog te zijn, mits de ruiter maar goede begeleiding krijgt en zich bewust is van de problemen die de bouw van hun paard kan opleveren. Maarja, niet iedere beginner is hier zo bewust mee bezig.] Ik snap dus wel waar de topicstarter vandaan komt, ondanks dat ik niet zo stellig zou zeggen dat warmbloed meer geschikt zou zijn voor beginners.