Yinnar schreef:randie schreef:ehmm paarden worden pas een leider en krijgen aanzien en respect nadat ze hun hoefjes hebben laten gelden hoor

. Als een paard zo op mijn af komt is hij dus zeker te weten de mijne..En al een een longeerzweep gepakt, dan kun je hem van je afhouden mocht
hij echt gaan slaan als je hem corrigeert. En over slaan geen oplossing heb ik een antwoord op : EIGEN VEILIGHEID EERST.
Dit is NIET veilig voor haar...! Dus helaas voor het paard

Heb jij je ooit wel eens verdiept in het grondwerken met paarden? Blijkbaar niet. Doe dat eens. Er gaat een wereld voor je open!

Ik durf te beweren dat ik mijn sporen in het grondwerk wel verdiend heb
.
En toch gaat het bij grondwerk ook niet altijd zonder een pets (met zweep, kontaktstok, bezem, you name it)
. Wat Randie zegt "Eigen veiligheid eerst" ben ik het volledig mee eens
.
Ik werk met mijn paarden naar het principe "zo weinig mogelijk, zo veel als nodig."
Ik ben het er overgens niet mee eens dat een paard alleen maar het leiderschap kan verdienen door de anderen z´n hoeven te tonen; de leidmerrie van de groep waarin ook een van mijn merries en mijn ruin staat, is hier een goed voorbeeld van. Merrie hoeft maar een hoofdbeweging te maken of hooguit d´r oren naar achteren te leggen en het is voor de rest meteen duidelijk wie hier de chef is
.
Dit werkte zelfs zo naar mijn merrie toe. Die was in haar vorige groep ook de onbetwiste leider. Toen we de twee merries bij elkaar wilden zetten, had ik echt even bedenkingen
(ik ken beide merries heel goed, de andere merrie zelf nog veel langer dan mijn eigen), maar het was werkelijk geen enkel probleem. Mijn merrie stapte zelfverzekerd de wei op, andere merrie gooide d´r koppie naar achteren, oren beetje aangelegd en ... "okay, jij bent de baas!" 
VivaLaVida schreef:...hij doet het namelijk om boven jou in rang te komen staan

wat voor zin heeft grondwerk met een dier dat over je heen walst???? niks.
Ehhh... het is de bedoeling dat hij dmv het grondwerk daarna niet meer over je heen walst
!
KiWiKo schreef:ik geef gewoon een ruk aan het touwtje en sla met het uiteinde waar die hem raakt op dat moment........
Ik vind het goed joh! Peerd beleefd, ik beleefd.....
Ik laat me ook niet onder de voet lopen of een hoekkie indrukken door een mens, en ook niet door een paard

... sterker nog ZEKER niet door een paard
Grondwerken is basis.......... niks meer en niks minder.
Kim, ben het met je eens dat grondwerk de basis is.
Wat me vaak opvalt bij mensen zoals jij, is dat wat idd vandaag de dag "grondwerk" wordt genoemd, er gewoon door de jaren heen bij jullie automatisch is ingebakken of dat je daar waarschijnlijk vanaf het allereerste begin het "horsemanship" gevoel voor hebt gehad
. (Het mensen met paarden/paardenmensen principe
.)
Ik geef eerlijk toe, dat ik die bepaalde "feeling" niet met de paplepel binnen heb gekregen, maar dat ik dingen bewust heb moeten leren.
Wat voor jouw dus heel logisch is (en waar je waarschijnlijk helemaal niet bij na hoeft te denken), heb ik zelf wel degelijk moeten leren.
Ik geloof dat het me inmiddels goed afgaat, om een "natuurlijke" communicatie met paarden te kunnen voeren (ik wordt iig regelmatig door anderen gevraagd om ze te helpen bij problemen en probleempjes)
.
*ArwenLune
!!
Yinnar schreef:Vie schreef:Fijn dat je mij iemand zonder verstand noemt... Ik ben toevallig iemand die héél veel met grondwerk bezig is en de lichaamstaal van paarden. Alleen op zo 'n moment zoals de TS omschrijft, gaat het i.m.o. om actie-reactie... Ik tolereer zo'n gedrag echt niet en ja, dan kan hij een ram voor z'n kop krijgen zoals jij het mooi zegt.

Jij denkt, begrijp ik, dat je er verstand van hebt maar als ik je bericht zo lees dan snap ik niet dat jij, als jij zoveel bezig ben met grondwerken en lichaamstaal, nog terug grijpt naar onorthodoxe manieren zoals het slaan van een paard.
Ik ken geen enkele professional die het paard slaat. Dus ergens doe je iets niet goed. Ik zou als ik jou was je er toch wat beter in verdiepen en eventueel les nemen. Grondwerken en een paard slaan is geen combinatie. Dan ben je met wat compleet anders bezig.
Ik werk met mijn paarden naar het principe "zo weinig mogelijk, zo veel als nodig."
Dit principe heb ik van een aantal zeer gerenomeerde paardenmensen en werkt (even heel snel en simpel uitgelegd) in 4 stappen:
*1 vriendelijk vragen (dmv mijn lichaamhouding)
*2 iets duidelijker worden met mijn vraag (weer dmv mijn lichaamshouding)
*3 zeer duidelijk worden met mijn vraag (nog steeds dmv van mijn lichaamshouding
)
*4
Een paard waar ik nog niet (of nauwelijks) mee gewerkt heb, krijgt vanzelfsprekend een pauze tussen de verschillende fases, om te kunnen bedenken en te begrijpen wát ik nou precies van ´em wil.
Paarden die de etiquette kennen, krijgen die tijd niet. Tussen fase 1 en fase 4 zit dan misschien een min
.
En tja, wat is slaan? Een juiste mep op het juiste tijdstip, of een paard bewerken met een zweep of whatever uit pure frustratie? Zit imo wel een héél groot verschil tussen
.
Yinnar schreef:... Je hebt al een stap in de juiste richting gedaan maar haakt af omdat je kennis niet ver genoeg rijkt. Ga eens naar een demo. (binnenkort weer eentje in Arnhem) Dan zie je dat hoe jij erover denkt echt niet klopt. Het kan echt bij alle paarden. En je kan alles vragen wat je wilt daar!
Yinnar sorry, maar als ik bovenstaande uitspraken lees, gaan mijn teennagels omhoog ... ik vind je toch wel erg pretentieus
...
Ik wil helemaal van je aannemen dat je veel grondwerk doet (daar ook veel van af weet) en het beste met je paarden voor hebt, maar dat wil niet zeggen dat jouw methodes de enig zaligmakende zijn en dat hetgeen andere mensen hier doen maar een soort van surogaat flutwerk is en dat zo goed als iedereen hier bovendien geen flauw benul van zaken heeft
....
Yinnar schreef:Hij is niet mishandeld hij heeft gewoon klappen gekregen als hij ongewenst gedag vertoonde. En ik zeg niet dat je je paard niet MAG slaan. Dat lees jij omdat jij van mening bent dat je een paard kan slaan. Ik zeg dat het geen goede manier is om iets gedaan te krijgen.
Ik neem aan dat je het hier over Diablo hebt? In je profiel staat over hem o.a. het volgende: "Hij heeft ongelooflijk veel respect voor zijn soortgenoten maar mensen heeft hij door mishandeling, is achteraf gebleken, weinig respect meer voor."...
Yinnar schreef:Wulensa schreef:Wat is het verschil tussen een goede verstandshouding en respect en vertrouwen?? (is een retorische vraag btw - in mijn ogen is de eerste de verzamelnaam voor de voorbeelden die jij noemt

).
Een goede verstandhouding omvat niet zowel het respect als vertrouwen. Deze laatste twee aspecten zijn wel een onderdeel van een goede verstandhouding maar gaan echter iets verder.
Sorry, maar dit is (werderom imo) krentenkakkerij
....
liljebo schreef:Maar ik zou Yunnir graag eens aan het werk zien met paarden.
Maar ook de anderen.
Pas als ik iedereen met verschillende paarden zie werken, kan ik beslissen hoe mijn mening over iemands manier van werken is. Vanachter de computer vind ik dat erg moeilijk
Het is Yinnar
Sorry, is flauw
!
Je laatste opmerking vind ik zinvol
.
Wbt clickertraining: daar heb ik absoluut 0-ervaring mee...