Paard loopt soms wel eens over mij heen.. wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 10:20

KiWiKo schreef:
ik doe alleen maar grondwerk, zolang een paard beleefd blijft, maar een grote bek accepteer ik niet :D

In mijn optie is grondwerk juist de manier om een paard te leren wat we van hem verwachten/wat we willen om te voorkomen dat het tot een grote bek komt.
(ff uitgaand van een normale situatie)

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 18:54

Ik heb me ooit eens laten verleiden tot een weekendje Ferdinand Klaus Hempfling, maar nee niet mijn methode.
Paarden stonden me ook stom aan te kijken van wat moet je nou,denk dat paarden gewoon de No-nonsens methoden het beste verstaan.
Dus meteen duidelijk zijn wat wel en niet gewenst gedrag is.

En dus wanneer ik mn paard wil opzadelen maar mevrouw heeft geen zin en maakt dat duidelijk dmv met de kont naar deuropening te gaan staan en na 2 keer vragen of ze om wil gaan gewoon blijft staan,waarna ik vervolgens het zadel tegen haar linker bil aanduw en nog eens vraag of ze om wil gaan en zij even met achterbeen zo uithaalt dat de muur er bijna uitknalt en ik net opzij kon springen waardoor mijn knieschijf niet verbrijzeld was,toen heb ik toch wel even laten voelen dat ik stalen neuzen in mn schoenen heb zitten.
Was ook maar 1x nodig geweest daarna niet meer,dus duidelijk geweest dat ik daar niet van gediend ben.

Ander voorbeeld: wil mn merrie uit de wei halen en er komt een andere merrie(nieuw in de groep geplaatst)met oren naar achteren en bekkie ver open bedreigend op me af ,die heb ik even duidelijk gemaakt dat achterkant touw met knoop best zeer doet wanneer je die effectief op de neus krijgt.
Keer daarna geen probleem met die merrie en ze wilde komen maar ik hoefde dus alleen even te zwaaien met de knoop en haar geheugen attendeerde haar er weer op dat ik die mevrouw ben die gewoon wanneer het mij uitkomt de wei inloop zonder voor haar te wijken,en ze taaide dus wel af.Merrie was ook van een eigenaresse die wanneer ze dat op stal deed het vrouwtje de stal verlaatte dus ja het dier wist niet beter,moet ze zelf weten maar niet bij mij,ik wil gewoon normaal mn eigen paard uit de wei kunnen halen en niet op de vlucht hoeven omdat een ander zijn paard niet kan opvoeden.

Had haar gekocht toen ze 2.5 was en nu is ze 7 en zijn we zodanig op elkaar afgestemd dat wanneer "de Diva" sjagerijnig is of zin heeft te drammen dan is een stemverheffing al voldoende zowel onder het zadel als aan de hand of in stal.

Iedere dag krijg ik een luidkeelse hinnikbegroeting wanneer ze me hoort aankomen,dus denk niet dat ze er psychisch mee geleden heeft,ze weet nu wel dat ze in rang ondergeschikt is aan mij,het enige wat ik daarvoor hoeft te doen is duidelijk en consequent zijn in wat ik wel en niet tolereer.

nomorebokt

Re: Paard loopt soms wel eens over mij heen.. wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 19:18

Mooie voorbeelden peerenboompieam als mijn paard de paar maal dat ik m op zijn plaats moest zetten op een voor sommigen hier hardere manier, maar we'll paardentaal, zou hij niet dravend in de wei naar me toe komen en zou ik ook geemn grondwerk in de wei kunnen doen etcetc.
Mijn oude paard had volgens voest zijn boekje gelezen, dus zal dan toch we'll iets goed doen dunkt mij.

Ook een keer naar Hempling geweest met een welsh cob hengst die nogal in zichzelf gekeerd was en daardoor zeer moeilijk. Mochten niets van wat hij deed, thuis oppakken en na pogingen tot omkoping met snoep, ja snoep!, kon hempling alleen maar concluderen dat hij zich niet wilde laten breken. Wat een commercieel gel...
Sta absoluut open voor mh-methodes maar hempling niet meer...

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 20:11

Yinnar schreef:
Sorry, never heard of her. :o

En dan je casus. Zoals ik al enkele malen heb aangegeven ben ik geen pro. Ik heb precies hetzelfde gehad met mijn merrie. Met het verschil dat zij niet op stal stond maar op een weiland. Tja twee maaiende voorbenen die op je afkomen word je ook niet vrolijk van. Ze heeft mezelf eens een keer boven op mijn kop gebeten. Piet is met haar aan de slag gegaan en door haar grenzen te stellen, je kent het wel, niet in jouw ruimte en weggsturen etc etc. heeft hij toch heel snel die cirkel doorbroken.
Hij werkt met een leadrope en zo houdt hij ze zonder te raken uit zijn ruimte en gaat dan verder. Weet je KiWiKo dit is de reden dat ik de discussie wilde staken. Ik zal me nooit laten verleiden tot het slaan van een paard. En als ik er zelf niet uitkom dan schakel ik de hulp in van een deskundige. Dus we kunnen nu over en weer blijven schrijven maar het slaan van een paard zal ik me never nooit aan wagen. Wat voor een argumenten je ook mee aankomt.

Jouw grondwerk ervaringen daarentegen interesseren me wel.
Dus op dat moment heb je geen actie ondergaan als ik het goed begrijp? Voor het zelfde geld had je het dus niet na kunnen vertellen, als ik dat zo lees. :) En dat is het moment waarop ik me wel 'waag' aan het slaan van een paard. Je zei een stukje over lichaamstaal vooraf, wel, in 99% van de gevallen gebruik ik dat ook. :j Mijn paard durft wel eens happen ja of doordrammen als we wandelen, en dan is een 'eh', of zwaai, of stap in haar richting ruimschoots voldoende. Maar toen mijn pony met voernijd steigerend op mij afkwam, wel kijk, dan ga ik op dat moment absoluut wél actie ondernemen...Ik ga haar op dat moment niet aan de kant zetten, wachten tot ik hulp gezocht heb en zo het probleem elke dag laten groeien. Op zo een moment wordt het nl. gevaarlijk voor mij en ik ben van mening dat als je dan niet handelt, het probleem vaak groter wordt...

Ik kan je alleen niet zo heel goed volgen. Je zegt A. we moeten lichaamstaal gebruiken, maar B. paarden zien mensen niet paardenlichaamstaal gebruiken? Voor mij is het logisch dat als ik leiderstaal gebruik, dat ook het dichtste aansluit bij hoe paarden in groep omgaan met leiderschap. En ja, in 99% van de gevallen gaat er bij mij dus eerst een waarschuwing, of zelfs twee aan vooraf. Maar niet in situaties waarin het gewoon gevaarlijk wordt. :n

Iemand vroeg wat over clickertraining? Wel ik maak gebruik van een combinatie tussen grondwerk en clickertraining. Ik vertelde dat ik mijn pony met voernijd toen een dreun verkocht heb. Wel ik ben geen mishandelaar en wilde het probleem an sich graag aanpakken (het is niet omdat ik mijn paard op dat moment sloeg, ik sta nog steeds achter mijn handeling op dat moment, dat ik het probleem niet opgelost wil zien :) ). En dat heb ik verder gedaan met clickertraining. Ik moet zeggen, na ons voorval, heeft ze niet meer gesteigerd en bleef het bij boos kijken en dreigen. Ik ben verder gegaan met clickertraining en grondwerk en het probleem is verholpen. :j

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 21:22

liljebo schreef:
KiWiKo schreef:
ik doe alleen maar grondwerk, zolang een paard beleefd blijft, maar een grote bek accepteer ik niet :D

In mijn optie is grondwerk juist de manier om een paard te leren wat we van hem verwachten/wat we willen om te voorkomen dat het tot een grote bek komt.
(ff uitgaand van een normale situatie)

Dat is mijn makke....... ik moest altijd werken met andermans paarden.......... en niet mijn enigste eigenste :D

en ik moest altijd pas op komen draven als het kalf al verdronken was......

das geen goed uitgangspunt kan ik je verzekeren

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 23:22

Yinnar schreef:
randie schreef:
ehmm paarden worden pas een leider en krijgen aanzien en respect nadat ze hun hoefjes hebben laten gelden hoor ;). Als een paard zo op mijn af komt is hij dus zeker te weten de mijne..En al een een longeerzweep gepakt, dan kun je hem van je afhouden mocht
hij echt gaan slaan als je hem corrigeert. En over slaan geen oplossing heb ik een antwoord op : EIGEN VEILIGHEID EERST.
Dit is NIET veilig voor haar...! Dus helaas voor het paard :o

Heb jij je ooit wel eens verdiept in het grondwerken met paarden? Blijkbaar niet. Doe dat eens. Er gaat een wereld voor je open! ;)

Ik durf te beweren dat ik mijn sporen in het grondwerk wel verdiend heb ;) .
En toch gaat het bij grondwerk ook niet altijd zonder een pets (met zweep, kontaktstok, bezem, you name it) :) . Wat Randie zegt "Eigen veiligheid eerst" ben ik het volledig mee eens :j .
Ik werk met mijn paarden naar het principe "zo weinig mogelijk, zo veel als nodig."

Ik ben het er overgens niet mee eens dat een paard alleen maar het leiderschap kan verdienen door de anderen z´n hoeven te tonen; de leidmerrie van de groep waarin ook een van mijn merries en mijn ruin staat, is hier een goed voorbeeld van. Merrie hoeft maar een hoofdbeweging te maken of hooguit d´r oren naar achteren te leggen en het is voor de rest meteen duidelijk wie hier de chef is :D .
Dit werkte zelfs zo naar mijn merrie toe. Die was in haar vorige groep ook de onbetwiste leider. Toen we de twee merries bij elkaar wilden zetten, had ik echt even bedenkingen := (ik ken beide merries heel goed, de andere merrie zelf nog veel langer dan mijn eigen), maar het was werkelijk geen enkel probleem. Mijn merrie stapte zelfverzekerd de wei op, andere merrie gooide d´r koppie naar achteren, oren beetje aangelegd en ... "okay, jij bent de baas!" :D

VivaLaVida schreef:
...hij doet het namelijk om boven jou in rang te komen staan ;)
wat voor zin heeft grondwerk met een dier dat over je heen walst???? niks.

Ehhh... het is de bedoeling dat hij dmv het grondwerk daarna niet meer over je heen walst :P !

KiWiKo schreef:
ik geef gewoon een ruk aan het touwtje en sla met het uiteinde waar die hem raakt op dat moment........

Ik vind het goed joh! Peerd beleefd, ik beleefd.....

Ik laat me ook niet onder de voet lopen of een hoekkie indrukken door een mens, en ook niet door een paard :)... sterker nog ZEKER niet door een paard

Grondwerken is basis.......... niks meer en niks minder.

Kim, ben het met je eens dat grondwerk de basis is.
Wat me vaak opvalt bij mensen zoals jij, is dat wat idd vandaag de dag "grondwerk" wordt genoemd, er gewoon door de jaren heen bij jullie automatisch is ingebakken of dat je daar waarschijnlijk vanaf het allereerste begin het "horsemanship" gevoel voor hebt gehad :) . (Het mensen met paarden/paardenmensen principe ;) .)
Ik geef eerlijk toe, dat ik die bepaalde "feeling" niet met de paplepel binnen heb gekregen, maar dat ik dingen bewust heb moeten leren.
Wat voor jouw dus heel logisch is (en waar je waarschijnlijk helemaal niet bij na hoeft te denken), heb ik zelf wel degelijk moeten leren.
Ik geloof dat het me inmiddels goed afgaat, om een "natuurlijke" communicatie met paarden te kunnen voeren (ik wordt iig regelmatig door anderen gevraagd om ze te helpen bij problemen en probleempjes) :+ .

*ArwenLune _/-\o_ !!

Yinnar schreef:
Vie schreef:
Fijn dat je mij iemand zonder verstand noemt... Ik ben toevallig iemand die héél veel met grondwerk bezig is en de lichaamstaal van paarden. Alleen op zo 'n moment zoals de TS omschrijft, gaat het i.m.o. om actie-reactie... Ik tolereer zo'n gedrag echt niet en ja, dan kan hij een ram voor z'n kop krijgen zoals jij het mooi zegt. :)

Jij denkt, begrijp ik, dat je er verstand van hebt maar als ik je bericht zo lees dan snap ik niet dat jij, als jij zoveel bezig ben met grondwerken en lichaamstaal, nog terug grijpt naar onorthodoxe manieren zoals het slaan van een paard. Ik ken geen enkele professional die het paard slaat. Dus ergens doe je iets niet goed. Ik zou als ik jou was je er toch wat beter in verdiepen en eventueel les nemen. Grondwerken en een paard slaan is geen combinatie. Dan ben je met wat compleet anders bezig.

Ik werk met mijn paarden naar het principe "zo weinig mogelijk, zo veel als nodig."
Dit principe heb ik van een aantal zeer gerenomeerde paardenmensen en werkt (even heel snel en simpel uitgelegd) in 4 stappen:
*1 vriendelijk vragen (dmv mijn lichaamhouding)
*2 iets duidelijker worden met mijn vraag (weer dmv mijn lichaamshouding)
*3 zeer duidelijk worden met mijn vraag (nog steeds dmv van mijn lichaamshouding :D )
*4 ~~}>
Een paard waar ik nog niet (of nauwelijks) mee gewerkt heb, krijgt vanzelfsprekend een pauze tussen de verschillende fases, om te kunnen bedenken en te begrijpen wát ik nou precies van ´em wil.
Paarden die de etiquette kennen, krijgen die tijd niet. Tussen fase 1 en fase 4 zit dan misschien een min :) .
En tja, wat is slaan? Een juiste mep op het juiste tijdstip, of een paard bewerken met een zweep of whatever uit pure frustratie? Zit imo wel een héél groot verschil tussen :) .
Yinnar schreef:
... Je hebt al een stap in de juiste richting gedaan maar haakt af omdat je kennis niet ver genoeg rijkt. Ga eens naar een demo. (binnenkort weer eentje in Arnhem) Dan zie je dat hoe jij erover denkt echt niet klopt. Het kan echt bij alle paarden. En je kan alles vragen wat je wilt daar!

Yinnar sorry, maar als ik bovenstaande uitspraken lees, gaan mijn teennagels omhoog ... ik vind je toch wel erg pretentieus :\ ...
Ik wil helemaal van je aannemen dat je veel grondwerk doet (daar ook veel van af weet) en het beste met je paarden voor hebt, maar dat wil niet zeggen dat jouw methodes de enig zaligmakende zijn en dat hetgeen andere mensen hier doen maar een soort van surogaat flutwerk is en dat zo goed als iedereen hier bovendien geen flauw benul van zaken heeft :\ ....

Yinnar schreef:
Hij is niet mishandeld hij heeft gewoon klappen gekregen als hij ongewenst gedag vertoonde. En ik zeg niet dat je je paard niet MAG slaan. Dat lees jij omdat jij van mening bent dat je een paard kan slaan. Ik zeg dat het geen goede manier is om iets gedaan te krijgen.

Ik neem aan dat je het hier over Diablo hebt? In je profiel staat over hem o.a. het volgende: "Hij heeft ongelooflijk veel respect voor zijn soortgenoten maar mensen heeft hij door mishandeling, is achteraf gebleken, weinig respect meer voor."...

Yinnar schreef:
Wulensa schreef:
Wat is het verschil tussen een goede verstandshouding en respect en vertrouwen?? (is een retorische vraag btw - in mijn ogen is de eerste de verzamelnaam voor de voorbeelden die jij noemt ;)).
Een goede verstandhouding omvat niet zowel het respect als vertrouwen. Deze laatste twee aspecten zijn wel een onderdeel van een goede verstandhouding maar gaan echter iets verder.

Sorry, maar dit is (werderom imo) krentenkakkerij :x ....

liljebo schreef:
Maar ik zou Yunnir graag eens aan het werk zien met paarden.
Maar ook de anderen.
Pas als ik iedereen met verschillende paarden zie werken, kan ik beslissen hoe mijn mening over iemands manier van werken is. Vanachter de computer vind ik dat erg moeilijk

Het is Yinnar *D
Sorry, is flauw Y;( !

Je laatste opmerking vind ik zinvol :) .

Wbt clickertraining: daar heb ik absoluut 0-ervaring mee...

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 09:23

Mijn paard heeft ook heel lang geprobeert om door mij heen te lopen, en ja een paard wat wil hou je niet tegen. Ik ben toen met een hengstenketting gaan wandelen, die ik door de ringen van het halster heen haalde. wanneer zij rustig mee loopt is er niets aan de hand maar zodra ze mij voorbij probeert te gaan, trekt de ketting strak. Bij mij heeft het geholpen, ze loopt niet meer door me heen, ze loopt zelfs braaf achter me!

YaraShinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 09:38

Poenarie schreef:
Yinnar schreef:
En ik heb mij wel verdiept in grondwerk en het zelfs uitgevoerd! Voor sommige paarden werkt dat nou eenmaal niet, die zijn gewoon hardleers.

ik vind dat dat dan niet klopt.'
mijn verzorgpony is daar ook heel lastig in !
ik ben een keer 2uur bezig geweest weest voor dat ze zich eindelijk overgaf en mij als leider zag je moet gewoon de tijd nemen en dan kun je heel veel berijken ;)

mirm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 09:46

Als ik met een nieuw paard werk, die door mij heen loopt, of zelfs dreigt te slaan, neem ik de bezem mee en prik hem met de haren van de bezem als hij door komt. Paarden hebben een hekel aan dat gevoel en zo kan je ze snel duidelijk maken dat dat niet de bedoeling is. (wel even flink met de haren van de bezem tegen ze aan). Je hoeft ze dan niet te slaan, maar maakt wel duidelijk dat je dominant bent. Bij mij helpt het eigenlijk altijd en een kennisje die het probeerde, vond het ook een super manier!

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:36

Sterre schreef:
Ik ben het er overgens niet mee eens dat een paard alleen maar het leiderschap kan verdienen door de anderen z´n hoeven te tonen; de leidmerrie van de groep waarin ook een van mijn merries en mijn ruin staat, is hier een goed voorbeeld van. Merrie hoeft maar een hoofdbeweging te maken of hooguit d´r oren naar achteren te leggen en het is voor de rest meteen duidelijk wie hier de chef is :D .

Weet je waarom? Omdat de andere paarden direct zien/voelen aan het gedrag van die merrie dat als ze NIET zeggen "Okay, jij bent de baas", ze ten volste bereid is om een heis uit te delen. Omdat ze aanvoelen dat escalatie (hardere correctie) een optie is, binden ze in, en is escalatie dus niet nodig.

De merrie straalt leiderschap uit, en de andere paarden accepteren dat. Accepteren ze haar niet als leider, dan zal ze een keer van zich af moeten meppen om haar positie duidelijk te maken.

Mijn eerste paard was op z'n 5de uit een kudde in Wales gevist, geruind en toen naar Nederland verscheept. Ik heb 'm eindeloos geobserveerd in de weide (hij stond in een kleine kudde) en daar veel van geleerd. Zolang zijn leiderspositie onbetwist geaccepteerd was, was hij de liefheid zelfde. Legde hooguit een keer een oor naar achter als iemand te opdringerig deed. Maar doen er een jonge ruin bijkwam die ambities had, moest hij of dat ruintje boven zich accepteren, of, omdat de waarschuwingen niet voldeden, een keer goed van zich laten horen. Een andere keuze was er gewoon niet. Het ruintje heeft geloof ik twee keer echt op z'n falie gehad, en bond toen in - 'okay, jij bent de baas'. En toen werd alles weer rustig.

Wat mij betreft heb je als begeleider dus dezelfde twee keuzes. Of je zegt "Okay, jij bent de baas en je mag over me heen lopen" OF je zegt "Nee, niets ervan, IK sta hier bovenaan de rangorde." En als je kiest voor deur nummer 2, zal je dat dus met begrijpelijke, escalerende methoden moeten overbrengen naar het paard. Mijn methode van [groot maken -> strenge stem -> stap naar hem toe -> brul -> mep] is wat mij betreft de duidelijkste methode om dat te doen. Op elke punt in dat rijtje kan het paard achteruit stappen en zeggen "Okay, jij bent de baas" en ik stop gelijk, want ik heb m'n doel bereikt en dan zijn we weer aardig tegen elkaar. Maar het werkt alleen als ik uitstraal dat ik ten volste bereid ben om zo nodig een flinke heis uit te delen. Als je niet bereid ben om zover te gaan kan je het beter helemaal niet doen en aan een ander over laten. Als een paard namelijk aanvoelt dat je niet zover wil gaan en hij je kan overbluffen, heb je kans dat hij jou op je plaats zal proberen te zetten.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:43

en zo is het Arwenlune :D

althans dat is mijn idee ook :)

anders is het net zo iets als dreigen dat je een kind ondersteboven in de wc pot hangt als die niet ophoud met jengelen.......

alleen dreigen met dingen die je waar kan maken, en ruimte geven aan het paard om zich te kunnen corrigeren........ maar wel afmaken waar je aan begonnen bent

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 15:50

Kiwiko... ik werk inderdaad niet met andermans ellende. Moet daar ook niet aan denken. Daarom zeg ik er ook duidelijk bij ik bij mijn handelswijze uitga van een normale situatie..

Hoewel.... mijn nieuwe merrie is dus ook zeer getraumatiseerd zodat ze ook echt een eigen aanpak nodig heeft.
Bij de minste druk raakt ze in paniek en dan kan ze ook dreigen (als ze wordt getriggerd door dreigende houding/bepaald gebaar... ik weet ondertussen wanneer dat precies gebeurd... buiten dat is het een superlief, te lief paard), maar puur vanuit en panieksituatie en ik weet inmiddels waar het vandaan komt. Ze zal nooit zomaar op je afvliegen of agressief doen in de wei bv.
Dat los ik bij haar uiteraard niet met slaan op, maar na uitgebreid overleg met mensen die hier ervaring in hebben, ben ik dus met clickertraining aan de gang gegaan.
Dat werkt goed, al moet ik zeggen dat het soms moeilijk is omdat ieder initiatief bij haar ontbreekt. Maar ze is in ieder geval niet meer catatonisch geworden (dat gebeurde nogal snel) en heel af en toe... heeeeeel af en toe.... durft ze zomaar voorzichtig iets te proberen. (vrees dat er sprake is van learned helplesness)

Maar goed.. dit paard hoeft dus niet terug naar een van de eigenaars die haar in puin hebben geholpen (naast de sadisten die haar op de wei hebben opengesneden tot ze bijna stierf)

Bij haar is slaan/schreeuwen etc geen optie. Bij mijn eigen pubershetten sla ik ook niet, maar ben ik wel zeer duidelijk in wat ik wil en kan ik wel irriterend zijn. (vatten ze prima) Maar ja, die hebben bepaald geen trauma, noch zijn ze verknoeid en tot etters verworden....

Sterre... die opmerking meen ik dus ook echt... Ik wil iedereen graag zien werken, ontzettend leerzaam en soms kan ik wel eens mijn bedenkingen hebben als ik iets lees... Maar wie ben ik om vanachter mijn computer de situatie juist te beoordelen? Daartoe moet ik erbij zijn, mensen zien werken met verschillende paarden en dan kan ik pas zeggen wat mij aanspreekt.

Grappig dat je ook clickerwerk met grondwerk combineert. Dat doe ik dus ook. Bij mijn merrie omdat het niet anders kan en sinds kort ook bij de shetten, omdat die prima oefenmateriaal vormen om er beter in te worden. (ze laten het wel weten als je het niet goed doet :D :D ) Ik vind eigenlijk dat het super werkt, als ik zie hoeveel meer inspanningen vooral de shetten verrichten en hoeveel meer lol ze eraan hebben. Maar het lijkt mij niet geschikt om te gebruiken voor andermans paarden, die door de eigenaar zijn verklooit en die je weer op de rails moet krijgen zodat ze terug kunnen gaan naar de eigenaar.
Niet omdat het bij die paarden niet kan werken, maar omdat de nieuwe eigenaar er niets mee kan, tenzij hij fanatiek op die wijze doorgaat, maar dat zal zelden gebeuren en dan kan het clickeren alleen tot nieuwe problemen leiden bij de eigenaar.
Bij mij gaat het alleen om mijn eigen paarden.
Ik doe het zelfs niet met het paard van mijn man.
Laatst bijgewerkt door liljebo op 12-07-09 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt

X_Linz_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 15:54

nooit accepteren!
hij is duidelijk erg dominant tegen over jou. en ziet jou dus niet als zijn leider.. maar met lange ij dus;)
laat hem weten dat dit niet mag.
desnoods met een flinke met van de zweep ofzo

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 15:55

Tuurlijk is bij zo een paard slaan niet een optie :D dat begrijpt hopellijk iedereen ...........

daarom zeg ik ook altijd..... het ene paard krijgt een eind hout om zn harses waar het andere paard geruststellend geaaid word voor het zelfde vergrijp........

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 16:01

ArwenLune schreef:
Sterre schreef:

Weet je waarom? Omdat de andere paarden direct zien/voelen aan het gedrag van die merrie dat als ze NIET zeggen "Okay, jij bent de baas", ze ten volste bereid is om een heis uit te delen. Omdat ze aanvoelen dat escalatie (hardere correctie) een optie is, binden ze in, en is escalatie dus niet nodig.

De merrie straalt leiderschap uit, en de andere paarden accepteren dat. Accepteren ze haar niet als leider, dan zal ze een keer van zich af moeten meppen om haar positie duidelijk te maken.

Dat hoef je mij niet te vertellen hoor ;) , ik reageerde daarmee op iemand die beweerde dat paarden hun leiderschap altijd met de achterhoeven "verdienen" :) .

Verder ben ik het volledig met je laatste stukje eens :) .

*Liljebo: ik had je opmerking over het kijken naar iemands manier van werken ook serieus genomen hoor; ik kijk ook graag naar anderen en sta ten alle tijden open voor andere ideeen/methodes :) .
Maar ehhh.. met clickertraining heb k absoluut géén ervaring :+ !

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 17:55

Ik clickertrain heel af en toe, en alleen om specifieke handelingen of commando's aan te leren ('knopjes installeren'). Pownie-lief word namelijk nogal hieperdepieper van het idee dat er brokjes in de buurt zijn (normaal krijg hij namelijk nooit te eten :+) en biedt dan, ADHD style, op topsnelheid al zijn commando's aan in de hoop dat er iets tussenzit waar ik voor ga klikken. Bijvoorbeeld om en om alle vier z'n benen optillen. "Deze voet?" "Deze dan?" "Deze misschien?" etc. Lekker bij de hand :D

Het kost met clickeren meestal nogal moeite om genoeg focus van hem te krijgen om echt zinvol bezig te zijn, dus meestal gebruik ik het alleen voor het allereerste stapje van een nieuw knopje en laat ik de rest van de tijd de clicker en de snoepjes in de kast.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 20:53

Ik doe niet aan specifiek grondwerk als oefening op zich. Dat wil zeggen grondwerk zoals dat op bokt vaak bedoelt is.

Wel ben ik altijd bezig met mijn paard. Omgangsvormen bewaken, corrigeren en belonen. Op de grond en erop bij al die hele kleine dingetjes die maken dat anderen mijn paard altijd zo extreem netjes opgevoed vinden. Als ze dan ook nog de vrijheid voelen om grapjes uit te halen ben ik blij.

Zoals al eerder aangehaald: niet alleen straffen ('een knal verkopen') maar ook negeren en belonen horen daar bij. Die laatste (2) meer en meer naarmate je de eerste goed en duidelijk hebt toegepast.

Daar heb ik in niet meteen een speciale sessie bij nodig. Dat begint als ik op stal aan kom.
Yinnar: ook op die manier zijn wederzijds respect en vertrouwen te behalen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 07:41

sterre... ik probeer ook altijd zoveel mogelijk open te staan voor anderen. Soms denk je wel eens... dat vind ik helemaal niets... maar het is altijd moeilijk om vanuit de computer de dingen in de juiste context te zien.
Uiteraard wil dat niet zeggen dat ik overal zomaar in mee ga. Ik mag graag eens een pittige discussie aangaan }> , maar zolang het echt een discussie blijft, kan het erg leerzaam zijn.

Arwenlune... zo'n exemplaar heb ik er ook bij zitten. :D Maar juist bij hem vind ik het wel een uitdaging om hem, met clickeren, te trainen op het reageren op mijn signaal en niet zomaar iets doen (hij heeft dat toch erg aan zich, ook al voor de clickertraining... niet zo goed op mijn signaal letten en meteen alles uit de kast halen) Heel moeilijk voor hem, maar het werkt wel, mits je er superconsequent mee werkt, zeer goed timed en op de details let. Persoonlijk vind ik het wel een uitdaging. Maar ik ben bv absoluut niet aanspreekbaar als ik met hem werk (eigenlijk in principe nooit als ik echt met een paard aan het werk ben, maar bij hem telt het extra zwaar aan))

Polo... grondwerk is een breed begrip. Opvoeding is in feite ook grondwerk.

max_ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 07:50

DaniBanani schreef:
Zorg dat je een zweep in je handen hebt en als hij niet reageert op dreigen, geef je 'm daarmee een tik, of desnoods een fikse mep.

Dat dreigend op je aflopen is één ding, maar als hij de eigenaresse bewust gaat trappen is het toch al behoorlijk serieus aan het worden.

Je zegt dat je hem meestal de baas bent - betekent dit dat hij vaker agressief/dominant gedrag vertoont, maar dat je hem dan onder controle kunt houden? Of dat hij normaal gesproken zich netjes gedraagt?

Ben het echt niet met je eens!!!
Ik snap het niet waarom je het oplost het een zweep , ja natuurlijk het is lekker makkelijk.
Maar ik vind een zweep voor ''zielige'' mensen, die niks met hun stem kunnen.

Ik las een stukje laatst in de ROS en daar stond dat paarden het sneller leren als je ze beloont.
Als je paard het dan niet goed doet, probeer dan veel met je stem optelossen!

Succes ermee!

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 11:12

En als hij niet reageert op je stem en toch doorstampt?

Peer_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 17:15

Nu even voor de duidelijkheid, ik nu al een paar keer gezien van "Dit paard is al te ver heen" "Nou lekker paard zeg:s" Etc. Ik vind niet dat je dit kan zeggen als je niet alles over een paard weet en ook niet het hele topic hebt doorgelezen over wat warschijnlijk de reden e.d is. Hij is namelijk ook zeker geen rotknol!! (okee soms wel, maar dat is bijna elk paard wel is)
Ook mag over de schop nog eens (zoals ik al meerdere malen in het topic heb gezegt) komt doordat er een ander paard bijstaat die hij niet mag en omdat hij ook nog is 2 weken stil heeft gestaan en het andere paard niet waardoor hij zich waarschijnlijk verwaarloosd vond (hij had een wond op z'n been waardoor die niet gelongeerd en gereden kon worden omdat ie anders weer open barstte en erger werd)
Ook heb ik al vaker gezegt, dat dit alleen gebeurd voor het rijden (tijdens en daarna is het echt een schat)
over grondwerk, dat maakt geen bal uit, want met grondwerk (dacht eerst even dat het iets anders was) is ie hardstikke braaf doet geen stap verkeerd.
Het is echter bijna alleen met het pakken uit de bak/weide wanneer hij zwaar begint te dreigen, en met het hoofdstel indoen heeft hij welis de neiging om over je heen te gaan lopen.

En nog even over het wel/niet slaan. Ieder zijn eigen mening, jammer als iemand het er niet mee eens is, maar waarschijnlijk niet zoveel aan te doen. Het heeft dus geen zin om hier een discussie te gaan voeren waar ik totaal niets aan heb! Het gaat er namelijk om wat ik moet doen en niet wat nou beter is namelijk wel of niet slaan e.d

Ook nog even mijn mening er toch nog heel even over. Laats begon ie gigantisch te hangen aan zijn halsterrouw aan de muur een aantal keer, en geloof me een goeie klap helpt echt wel, hij deed het daarna nog wel een keer, maar gaf de hoop maar op na een tijdje, als hij het nu waagt en hij ziet me met het halstertouw in mijn handen is het ook gelijk over dat hangen.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 09:17

TS, de dingen die jij in je eerste bericht omschrijft hoort en paard niet te doen.....dit is voor mij het toppunt van dominantie ...en het werk begint vanaf de grond (bij het poesten, opzadelen ed , dus het dagelijkse contact). Daar gaat het dus gewoon al mis, dat bevestig je met bericht hierboven al...dit paard kent geen respect. Hangen is echt iets heel anders, is vaak uit schrikreactie of angst.....

TS, succes. Volgens mij heb je voldoende tips gehad (als je goed leest'

Peer_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 13:18

OKHannes schreef:
TS, de dingen die jij in je eerste bericht omschrijft hoort en paard niet te doen.....dit is voor mij het toppunt van dominantie ...en het werk begint vanaf de grond (bij het poesten, opzadelen ed , dus het dagelijkse contact). Daar gaat het dus gewoon al mis, dat bevestig je met bericht hierboven al...dit paard kent geen respect. Hangen is echt iets heel anders, is vaak uit schrikreactie of angst.....

TS, succes. Volgens mij heb je voldoende tips gehad (als je goed leest'

Ten eerste zeg ik niet, dat het hangen met dat dreigen te maken heeft
ten tweede dat hangen doet ie niet omdat ie bang is ofso gewoon om zo ervan te willen komen om niet vast te staan.

En dan nog even over dat respect wat je net zei, als je het goed gelezen heb wat ik in de post boven de jouwe schreef staat dat ik het nergens op vind slaan, je kent het hele paard niet, alleen de dingen die ik verteld heb, dus ga niet meteen oordelen dit paard heeft geen respect tis een rotknol je bent al te ver heen etc.

En dan ook nog even over de tips, ik weet dat ik genoeg tips heb gehad, ik vraag ook niet om meer (als je het goed gelezen hebt)
ik wilde alleen even melden wat ik ervan vind en hoe ik er over denk.

Dressagegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:24

meestal als ze dat doen moet je mischien een keertje met een touw op zijnhoofd slaan of een schop geven want zo'n groot paard mag niet jou d baas zijn want daar is die te groot voor dan gebeuren er ongelukken. mischien is het wel niet zo leuk om te doen maar hij mag jou niet corrigeren maar JIJ moet hem corrigeren.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:26

Peer_hvj schreef:
.... je kent het hele paard niet, alleen de dingen die ik verteld heb, dus ga niet meteen oordelen dit paard heeft geen respect tis een rotknol je bent al te ver heen etc.
En dan ook nog even over de tips, ik weet dat ik genoeg tips heb gehad, ik vraag ook niet om meer (als je het goed gelezen hebt)
ik wilde alleen even melden wat ik ervan vind en hoe ik er over denk.

Natuurlijk kent niemand van ons dit paard, maar dat maakt denk ik, ook niet veel uit.
Jij komt met een probleem en dat is dan ook precies hetgene waar men op reageert :) . Dat daar antwoorden/tips bij zijn waar jij van mening bent dat je er niks aan hebt/ die nvt zijn, kan niemand wat aan doen ;) .
Het is handig om je van te voren te realiseren dat als je met een vraag ("probleem") komt, het ook kan zijn dat je anwoorden krijgt die je niet zo leuk vindt!

* Davymelis: misschien even het topic doorlezen ;) !