Hengstenbit welke maat bij een jonge hengst?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Miesje1985

Re: Hengstenbit welke maat bij een jonge hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 14:25

Waarom reageert er niemand op mijn andere topic's? Op deze werdt meteen massaal gereageerd en op de andere niet :=

Kan niet iedereen dat topic zien?

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 14:37

ff link hierneerzetten

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 14:42

probeer eerst een gebroken rubber bitje dan ofsow als je dan toch een bit in wil gooien, doe dit dan met een bit met een zachte werking om mee te beginnen, werkt dit niet ga dan pas verder,
Dat zou ik tenminste doen in deze situatie, mild beginnen

Miesje1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 14:48

Nee, ik heb besloten dat ik verder ga met het hengstenbit.

a. omdat hij dan beter luisterd.
b. hij heeft het al ingehad zonder problemen.
c. als ik iets anders ga proberen ligt ie straks onder een auto
d. over een maand of 1,5 maand hoef ik helemaal niet meer met hem te lopen want dan kan hij de rest van zijn leven genieten van zijn vrijheid en is ie dat hengstenbit allaaang alweer vergeten. Ook wordt hij niet beleerd dus zal hij eigenlijk geen 'verpest' paard zijn want hij is er toch al klaar mee.
e. Ik laat hem hengst, hij heeft toch verder niets met mensen en leeft eigenlijk in het wild, en ik kom alleen langs om af en toe te poetsen en controleren. Verder staan er ruinen in het natuurgebied en het groepje merrie's staat nog bij mij in de wei (stuk of 6, de rest is ruin).
Ik hoop dat ik die medicijnen binnenkort mag afbouwen, dan hoef ik hem alleen even dagelijks in de wei te controleren.

:D

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 13:48

om even op punt e te komen:
als je nou in de toekomst eens een merrie erbij wil zetten en zijn hormonen ook flink opspelen...dan gaat dat dus nooit lukken! ik zal hem sowieso castreren omdat hij er verder toch niets aan heeft en hoef je niet bang te zijn als er een merrie bij in staat...

Miesje1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 14:32

Rena100 schreef:
om even op punt e te komen:
als je nou in de toekomst eens een merrie erbij wil zetten en zijn hormonen ook flink opspelen...dan gaat dat dus nooit lukken! ik zal hem sowieso castreren omdat hij er verder toch niets aan heeft en hoef je niet bang te zijn als er een merrie bij in staat...

Er komt in de toekomst geen merrie bij. De 6 merrie's die staan in het weiland achter de boerderij en het natuurgebied waar To loopt is ongeveer 1000 meter lopen (een eindje verderop).

En ik vindt dat het de natuur is. Mensen hebben last van hormonen van paarden, paarden hebben gewoon hormonen en daar zelf geen last van (vindt ik).En ik wil niet dat hij nog een keer last moet krijgen van een wond en allemaal geze*k krijgt. En stél dat er ooit een merrie bij zou komen, maakt dat niet uit, genoeg ruimte hier :P

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 18:31

En of dieren last krijgen van hormonen, je vergist je dat dit niet zo is. Top trouwens dat je ons hebt uitgelegt hoe en wat, maakt een heleboel duidelijk.

Ik persoonlijk zou hem wel castreren, ook om omgelukken te voorkomen. Heb je al geinformeerd of hij daar uberhaubt wel als hengst mag lopen?

Hij zal echt niet de eerste sexueel gefrustreerde hengst zijn als hij nooit van zijn leven mag dekken. De drang om voort te planten en de hormoon huishouden zullen hem flink wat pepers in de kont drukken.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 21:37

Ik denk dat als je hem castreert het voordelen kan opleveren in de toekomst, hij zal rustiger zijn mocht er een merrie bij moeten moet je hem eerst naar stal halen wat hij dan niet meer gewend is, daarna moet je nog 6 weken wachten en elke keer de wond controleren. Kan je in mijn ogen beter nu dan later doen.

Dan ben je van al het gepruts af en hoef je hem alleen nog te ontwormen. Ik vind het knap dat je hem een kansje wilt geven, zijn niet veel mensen die dat doen.

marloesXpaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 19:05

Als je hem echt een bit in wil doen, zou ik gewoon een bustrensje nemen.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:21

marloesXpaco schreef:
Als je hem echt een bit in wil doen, zou ik gewoon een bustrensje nemen.

Jullie lezen ook echt niet he..

xmelissax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 17:13

ik zie deze topic nou al een tijdje voorbij komen als ik ga zoeken naar hersen afwijkingen.
ik heb zelf een paard met een ernstige hersen afwijking,
maar er nou al een bit in te hangen,, kom op zeg!

mijn fjordje is het veulen van mijn merrie en al vanaf zijn geboorte heb ik aan hem kunnen merken dat er iets niet goed was. ik heb er toen die tijd ook veel problemen mee gehad tot de da dacht dat hij een afwijking had. ik heb er alle liefde in gestoken en hem ook echt behandeld zoals je een mens met een afwijking behandeld.
het enige wat echt helpt is: GEDULD!!!
ik heb er anderhalf jaar over gedaan om hem achter me te houden als ik met hem ging lopen. en ik heb nooit een bit gebruikt of kettingen waarmee je de neus kan breken.
probeer is een clickertraining, dat heeft mijn paardje wonderen gedaan. ik heb hem op 2 jarige leeftijd laten castreren omdat ik naar een andere stal ging verhuizen waar ze geen hengsten wilde. en ik moet zeggen vanaf dat moment is hij al aardig bekomen
hij is nog steeds niet de makkelijkste maar ik heb hem intussen al 4 jaar en ik heb met geen enkel paard zo'n band gehad als met hem.
en dat komt echt niet door een hengstenbit!!!!!!!
geduldig zijn en consequent,,, word echt beloond. ik kan zelfs rijden op mijn fjordje had ik nooit gedacht. ik weet alleen van te voren nooit waar ik op stap :o

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 17:28

Ik ga maar eeens even ontopic;

Welke maat zoek je? 12.5 is dus te groot?

Miesje1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-09 15:43

Ik heb er 1 gevonden: maat 10,5. Past goed en meneer is stukken braver dan met de 12,5 ;)

Miesje1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-09 15:46

xmelissax schreef:
ik zie deze topic nou al een tijdje voorbij komen als ik ga zoeken naar hersen afwijkingen.
ik heb zelf een paard met een ernstige hersen afwijking,
maar er nou al een bit in te hangen,, kom op zeg!

mijn fjordje is het veulen van mijn merrie en al vanaf zijn geboorte heb ik aan hem kunnen merken dat er iets niet goed was. ik heb er toen die tijd ook veel problemen mee gehad tot de da dacht dat hij een afwijking had. ik heb er alle liefde in gestoken en hem ook echt behandeld zoals je een mens met een afwijking behandeld.
het enige wat echt helpt is: GEDULD!!!
ik heb er anderhalf jaar over gedaan om hem achter me te houden als ik met hem ging lopen. en ik heb nooit een bit gebruikt of kettingen waarmee je de neus kan breken.
probeer is een clickertraining, dat heeft mijn paardje wonderen gedaan. ik heb hem op 2 jarige leeftijd laten castreren omdat ik naar een andere stal ging verhuizen waar ze geen hengsten wilde. en ik moet zeggen vanaf dat moment is hij al aardig bekomen
hij is nog steeds niet de makkelijkste maar ik heb hem intussen al 4 jaar en ik heb met geen enkel paard zo'n band gehad als met hem.
en dat komt echt niet door een hengstenbit!!!!!!!
geduldig zijn en consequent,,, word echt beloond. ik kan zelfs rijden op mijn fjordje had ik nooit gedacht. ik weet alleen van te voren nooit waar ik op stap :o

Ik vindt het zeer interressant dat jij ook een paard met een hersenafwijking hebt, dat komt namelijk zelden voor en als het al voorkomt dan wordt het paard zeker niet ouder dan 1/2 jaar. Maar ik wil graag weten hoe jij het hebt aangepakt ect. En wat de artsen bij jou paard zeiden... Wel grappig hoe je mensen kan tegenkomen op bokt :D kleine wereld hier...

sSanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 15:51

Heb je al wel gewoon gebruik gemaakt van een hengstenketting?
Want als mijn 1,5 jarige een beetje jolig wordt hang ik die er ook altijd eentje aan, en dan let hij echt wel op hoor!
en is 10,5cm niet een beetje klein, want volgens mij heeft mijn miniatuurtje een bitje in van ongeveer 10cm.

Succes er mee!

xmelissax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 16:28

ik heb mijn merrie vanaf de geboorte zelf opgevoed met de fles.
dus toen mijn veulen werd geboren was ik er ook al de kippen bij.
Toen hij een half jaar oud was leek het nog steeds een veulen van 3 dagen oud. :S ik heb ongeveer tot zijn anderhalf niks met hem gedaan enkel een beetje poetsen en dergelijke. wel was ik met hem vaste klant bij de dierenarts (nog steeds) doordat zijn hersenen niet goed zijn heeft hij ook nog is veel onder de leden.
hij lijd vooral veel aan huidziektes (o.a.eczeem) en heeft echt alles al gehad wat een paard kan hebben. de dierenarts was voor mij maar 5 minuten lopen, maar echt, die 5 minuten kon je het met hem niet doen. het was een guppie van nog geen meter hoog, maar zoals ook jij het zegt... ze zijn zo enorm sterk. toch maar besloten om de dierenarts te laten komen,
ik heb hem ook altijd hengst willen laten maar doordat ze op mijn nieuwe stal geen hengsten willen heb ik hem laten castreren. 4 weken na castratie is hij op stal gekomen. (ik stond eerst bij een boer waar verder niemand kwam)
de eerste weken op stal was iedereen bang van hem en de enige manier om hem veilig in de longeerbak te krijgen (omdat zijn wond nog aan het helen was stond hij even apart) was een lijn van de ene kant van zijn halster, achter zijn oren langs naar de andere kant van zijn halster te maken en een zweepje voor zijn neus te houden. toch heeft hij dit na een paar maanden leren respecteren en loopt hij nou gewoon netjes mee.

het is heel moeilijk en raar uit te leggen allemaal, maar het enige wat hem echt heel geholpen bij zijn afwijking is zijn moeder..
ik heb ze vaak proberen te spenen maar dit was echt geen optie. het is net of moeders weet dat het kind niet goed is.
dus toen ik eenmaal een tijdje op stal stond (toen stonden moeders en kind apart) heb ik ze weer herenigd, anders moest je toch elke dag 2 weien maken en mijn paardjes uit het bos halen :D en sinsdien gaat het super met hem. hij is ontzettend lief en iedereen op stal is er gek mee, echt heerlijk..en hij vind al die aandacht ook geweldig..
en tja rijden... het kan.. maar kom echt niet verder dan stap draf galop en de hoefslag :P

veel succes nog met de jouwe

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 20:02

oOoKellyoOo schreef:
Een vraag, zo'n Monty roberts halster zou dat ook effect kunnen hebben?

Ik gebruik bij die van mij als ik ga wandelen een hengstenketting door de mond, alleen al dat hij die ketting door de mond heefd is hij hartstikke goed handelbaar zonder dat ik er aan trek.

Zon halster is gemaakt om grondwerk te verrichten, zodat paardlief de instructies duidelijk begrijpt, dit is ABSOLUUT niet om je bok in de hand te houden.

En zo'n ketting is voor onder de kin, in het érgste geval op de neus, maar NOOIT voor door het beest z'n mond. Dan moet je er nog niet aan trekken, het feit dat er een halstertouw aan hangt is al erg genoeg. En wat als meneer een merrie ziet en een snokje geeft? Zwaai dan maar gedag aan de mondhoeken, lagen en tong van je paard, want hij gaat z'n gevoeligheid met de dag verliezen.