Ruin dekt mijn merrie, waarom?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maggie_Eddy

Re: Ruin dekt mijn merrie, waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 20:54

nee dat klopt wel, hij kan niet meer bevruchten, maar wel de rug van de merrie beschadigen, en als ie t toch voor elkaar krijgt om 'in' de merrie te komen, kan hij haar wel vervuilen, en aangezien het toch wel de bedoeling is dat deze merrie nog een keer een veulentje moet krijgen, wil ik het niet op mijn geweten hebben dat de merrie door mijn ruin zijn toedoen het niet meer aankan. Ik weet niet hoe lang hij ruin is, we hebben hem nog niet zo lang, maar in zijn papier dat volgens mij dateert van 2002 staat al ruin. De ruin zelf is net 10 geworden, dus als ie idd in 2002 is geruind, is dat dan niet belachelijk laat. Maar ja, het wil niks zeggen, blijkt wel weer :+

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 22:47

Kan hij niet in een ruinenwei?

Maggie_Eddy

Re: Ruin dekt mijn merrie, waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 22:55

nee, als je het hele topic had gelezen, had je gezien dat ik al een paar keer gezegd heb dat we niet genoeg ruimte hebben om de boel op te splitsen ;) Dan zou het hooguit kunnen betekenen dat we de ruin binnen moeten zetten wanneer de merrie buiten staat en andersom, maar dat vind ikook niks, want zeker met dat mooie weer wil ik beide paarden wel een paardwaardig leven laten behouden, dus lekker buiten kunnen spelen enzo. Vandaar dus dat ik graag wil weten wat anderen eventueel nog aan andere tips hebben? middeltjes of iets dergelijks bedoel ik dan ;)

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 23:00

Ik heb je hele topic gelezen ;) maar dat is alweer even geleden. Ik begrijp nu dat er dus maar één kudde is. Ik vind het persoonlijk niks om poeders te geven voor dit gedrag. Mij is het ook ooit aangeraden maar ik heb dit aanbod afgeslagen maar ieder zijn eigen mening. Ff om de boel bij mij op te helderen doet hij dit alleen als de merrie hengstig is?

Een merrie van mijn vriendin heeft in haar hengstige periode last van een andere merrie die erop springt en de manen eruit trekt. De merrie van mijn vriendin gaat dan een paar dagen op een andere weide totdat de rust er weer is.
Als je ruin er alleen opspringt bij de hengstigheid kan je hem onder toezicht naar buiten doen en anders die dagen bij stal houden.

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 23:08

haha ok ;) ik ben in principe ook niet van de poedertjes, ik heb wel eens een suplement bij gegeven bij mijn andere paard maar die eet dan gewoon zijn brokken niet op waar de poeder op zit :+ Maar als dit werkt voor deze ruin, dan toch maar een poedertje
Het echte springen heeft ie alleen gedaan bij de echte hengstigheid van de merrie, nu loopt ie er op t moment de hele tijd achteraan en snuffelt onder dr staart, maar springen heb ik m niet meer zien doen. Wij hebben dus helaas geen andere wei waar ie op kan totdat de hengstigheid over is, en de stal is dan de enige optie, en dat vind ik niks, ik heb een ruin gekocht zodat ie lekker bij de anderen kan staan, en niet om m alsnog als hengst te moeten beschouwen. Nu heb ik niet veel keus, maar de anderen paarden doet ie niks, alleen dus de hengstige dames, en daarom wil ik m niet op stal houden, zeker niet met het mooie weer. Dus vandaar dat ik toch maar ga proberen of deze poeder werkt ;)