Wat kan er met een paard zijn, dat reageert als een Zombie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 00:40

Ik bedoel vrijheidsdressuur in de ruimste zin van het woord ;)
en dan vooral het gedeelte waarbij het paard wordt uitgenodigd zelf uit te zoeken welk gedrag de beloning oplevert :j dit kun je zien als de basis waar dan ook vaak de clickertraining voor wordt gebruikt.

Voor een goede beschrijving van clickertraining zijn vooral de posts van xyzutu2, amable of IngeT erg leerzaam.

Anoniem

Re: Wat kan er met een paard zijn, dat reageert als een Zombie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 00:43

Ik denk eerlijk gezegd dat hij er het meest bij gebaat is, om binnenkort, als het weer het toelaat, met een stel jonkies de wei op......

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 00:43

Maakt het werkelijk uit wie het topic schrijft? Mij niet, het gaat me om de inhoud van dit onderwerp en ik vind het zeker boeiend. ;) Als de eigenaresse geholpen wil worden, dan is het toch prima om tips te krijgen? Boeien van wie ze zijn.. Het gaat om het dier toch? :+ het is openbaar, laten we zakelijk en ontopic blijven.
Als je een moddie kunt overtuigen dat het verboden is om in topic te schrijven waar jij ook bent, dan hoor ik dat graag via pb. Verder vind ik het prima zo.
ik kom jou elders ook tegen. Om iemand zomaar te beschuldigen van stalken gaat mij te ver. }:0

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 00:48

Tem verstuurd.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 03:36

Clickertraining is inderdaad een goede manier om een dier weer voor zichzelf te leren denken. Ik zou het in dit geval alleen niet gebruiken om kunstjes aan te leren. Hou het gewoon bij de clicker en daarmee uit.
De clicker doet dan gewoon dienst als bridge. Hij dient alleen om te zeggen "nu doe je iets goed" en voor de rest gebruik je hem niet.
Op die manier ben je altijd op tijd met belonen, en is het iets dat herkenbaar is voor het paard. Je hoeft zelfs niet eens een clicker te gebruiken om te bridgen. Gewoon een bepaalde klank kan al voldoende zijn. Gewoon iets dat duidelijk herkenbaar is voor het paard, in alle omstandigheden. En dat koppel je aan een positieve beloning.
De meeste mensen gebruiken reeds een bridge zonder dat ze het goed en wel beseffen. Iedere keer dat je "goed zo" zegt tegen je paard, gebruik je eigenlijk al een bridge. Alleen is deze bridge vaak iets te lang om op het exacte moment te belonen.

Het aanleren van een bridge op zich bereik je gemakkelijk met 10 minuutjes per dag, en dat gedurende een week (als het al zo lang duurt). Het is trouwens het eerste wat ik doe als ik een dier in handen krijg. Zowel mijn kat als mijn ratjes hebben elk hun bridge. ik gebruik voor elk dier een ander geluidje. Zo hebben de ratten een tsjirp, een tongklak en een kort fluit-toontje. Ik kan ze dus op elk moment individueel belonen en hoef ook niet steeds zo'n dom plastieken bakje mee te zeulen.

Op die manier kun je dus ook belonen wanneer je het truckje van het "eten stelen" uitprobeert. Je kan op je gemak achter een hoekje staan wachten, en zodra je ziet dat hij zijn hoofd de deur uit steekt, kan je de bridge geven.

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 20:43

suleilitha schreef:
Ik denk eerlijk gezegd dat hij er het meest bij gebaat is, om binnenkort, als het weer het toelaat, met een stel jonkies de wei op......

Als je geen mogelijkheid hebt gezien de samenstelling van je groep dan heb ik misschien wel een plekje. Ik heb voor de zomermaanden een plekje vrij op de weide, daarin lopen vrij jonge en oudere dieren door elkaar heen, zonder een te erge dominante ;) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 22:40

Hoi Monya, bedankt voor je reactie ;)
Ik heb het even doorgegeven aan zijn eigenaresse!!!!
Verder maak ik uit je reactie op dat jij het ook een goed idee vindt om hem lekker een tijdje de vrijheid te gunnen?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 22:42

@sul: voor welk probleem is een tijdje de "vrijheid" niet goed....

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 22:51

suleilitha schreef:
Hoi Monya, bedankt voor je reactie ;)
Ik heb het even doorgegeven aan zijn eigenaresse!!!!
Verder maak ik uit je reactie op dat jij het ook een goed idee vindt om hem lekker een tijdje de vrijheid te gunnen?

Yep, maar hij zal wel gemonitord moeten worden om voortdurend opjagen te voorkomen. Dat risico is aanwezig, als er echter een samengestelde groep is, van verschillende leeftijden en de groep nieuw gevormd is, is de kans groter dat ie een "maatje" vindt. Zo heb ik hier een compleet apathisch paard ook weer relatief normaal gekregen bijvoorbeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 22:57

Klinkt goed Monya, als we in de buurt geen oplossing kunnen vinden, weten we jullie te vinden!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 23:15

weet niet wat je precies zoekt hoor,maar wij hebben ook wel plek?
we hebben verschillende groepjes , en dan gaan we uitkiezen bij welke hij kan.
er is bij ons verder ook heel veel rust dus knapt zo'n paard daardoor ook enorm weer op :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 23:18

Ook bedankt Ellepel maar Monya zit dichter in de buurt! Maar goed, ook jouw aanbod wordt doorgegeven!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 23:25

ik weet niet welke omgeving je zit dus vandaar dat ik het er toch even bij wilde melden..
zo'n dier moet je eerst weer dier laten worden he....
komt vast goed en dan word ie wel weer ondeugend :P

Coot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 23:54

Fijn dat je hem het land op wil gaan zetten, ik denk dat dat de enige manier is het paard weer paard te laten zijn :)

vordur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 17:24

Idd op het land en dan moet hij wel weer leren paard te zijn.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 17:27

Bij Monya zal hij ook zeker in goede handen zijn :-)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 17:29

issie bij Sul ook :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 17:31

suleilitha schreef:

precies!! Veulens kunnen idd ook wonderen doen, mijn poonie is er gek op iig.
Ik denk dat het met de tijd ook wel goed komt.

Krijg je met die nep-parelli's :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 17:56

Hihi, nep-parelli, dat is een goeie :D
Ik ga morgenochtend eens even een bezoekje aan dit beessie brengen. Kijken hoe het er voor staat.
Hier in de buurt is weidegrond zat overigens, het is alleen even uitkijken in wat voor groep hij zal komen te staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 18:08

dat zijn van die mensen die de klok hebben horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt....... :D
Echt zonde om een paard zo af te breken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 18:11

echt zoooo zonde als het alternatief de slager is .............

het gaat hier om een 3 jarige die zijn hele leven nog voor zich heeft.............

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 18:13

Hihi Kim, je gokt op het verkeerde peerd :D
Judd is drie maar deze klant is zes :D

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 18:15

oke sul, ik denk dat KiWiKo's uitspraak een stille hint is...
maar 1 "probleempaard" per keer, anders houd bokt ze niet uit elkaar :+

bezelbub

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 19:07

suleilitha schreef:

Hoi Sul denk ik ook eerlijk gezegd (toch even advies aan mijn mam gevraagd)
Zij denkt ook het beste tussen vrolijk spul maar niet te onderdanig, veulens kunnen ook best dominant zijn maar vaak omdat het toch jong is vinden ze dat niet bedreigend en leren ze er ook van.
Ps vind het niet leuk dat je hier ook best nare reacties krijgt, trek je er niets van aan hoor, vind het fijn dat je je om hem bekommert alleen jammer dat het hier weer verkeerd uitgelegd word.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 19:14

Bezelbub, ik zie geen nare reacties maar toch bedankt voor je goeie zorgen ;)
Ik ben het wel met je moeder eens, zelf had ik zoiets ook al in gedachten namelijk. Jonge paarden die speels en ondeugend zijn, maar niet over hem heen kunnen walsen lijken me het beste gezelschap en daar gaan we actief naar op zoek.