Allerlei vragen over Shetlandveulen opvoeden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Allerlei vragen over Shetlandveulen opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 20:56

er is heel veel constructiefs gepost............... TS wil er alleen weinig mee........... TS wil voor niks hulp ,met de omgang van haar half jaar oude shet...........

jij leent je ervoor, ik niet............

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 20:57

@ KiWiKo: Gebruik je kennis voor iemand die het verdiend! Dit is zo zonde van je tijd!!

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 20:59

Het maakt toch niet uit waar je je paard stalt? Hij heeft nu tenminste voldoende weidegang, en heeft een (shetlander) maatje.

Ik vind het eigenlijk helemaal niet zo'n slecht idee om een shetlander als maatje te nemen. En het is niet eens alleen maar een maatje maar ook een pony voor haar dochter.,Ook had ze haar al voordat dit topic werd neergezet! Als ze hem had gekocht IN dit topic was het een ander verhaal geweest. Maar ze kan nu moeilijk zeggen, hier heb je haar weer want de mensen op bokt vonden het een slecht idee. Wat het dus trouwens niet is.

Niet iedereen heeft voldoende geld en zin om heel veel te besteden aan de opvoeding terwijl een vriendin het ook voor haar kan doen. Ik vind ook dat we hier niet op mogen oordelen, het gaat er om dat ze begeleiding heeft. Of er nou voor betaal word of niet.

TS: Hou je ons op de hoogte hoe het met Sanne gaat? Ben benieuwd naar foto's van haar Bloos

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 21:01

Zoezi, jammer dat je dan zo'n opmerking plaatst dat kiwiko geld heeft.
Ja dat heeft ze vast, maar van mij mag ze milionair zijn, zulke mensen zijn onbetaalbaar!
Enig idee hoeveel ze betekend en zorgt voor mensen, soms zelfs belangeloos omdat ons rare land bepaalde noodzakelijke zorg niet meer vergoed?
Als er een goed is voor haar medemens is het kiwiko wel.
Maar ze is wel eerlijk, en ik ben het 99.9% van alle gevallen met haar eens, zo ook nu.

Nu krijg je hulp lees ik, maar dit moest ik wel even kwijt.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 03-01-09 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 21:02

Willeke, lees het topic eens terug? Wie begint hier met het woord 'zeikerd'? Toen begon er bij mij zowaar een lichtje te branden....
Ik heb toch in eerste instantie een vriendelijke post neergezet of niet? Maar als iemand zo begint, komt dat heel raar op mij over.
Iedereen die IK ken die zich in Parelli of andere NH-methodes verdiept is zich op zijn minst bewust van het wezen paard en alles wat daarbij hoort. Dus zo raar is het toch niet als mensen tegen je zeggen dat een paard alleen houden geen goede keuze is?

Mij kan het verder niets schelen of ze een Shet gratis krijgt of niet. Prima, hoor. Ik stond wel te kijken hoe ze dat verwoordde in dat topic dat ze op zoek was naar een gratis Shet. Kwam op mij heel raar over in elk geval. Maar ze zoekt het maar uit, hoor, verder, ook financieel. Ik vraag me wel af hoe ze het doet als een van die dieren ziek wordt. Wat dan? Paarden kosten geld en een Shet is bij de DA net zo duur als een groter paard.

Verder had zij het over een voerhok en heb jij het over een zadelkamer? Wat is het nou? Haha!
Want bij een voerhok, kan ik me voorstellen dat een paard daar graag naar binnen gaat. Zou die van mij ook doen, als 'ie de kans had. Knipoog

Maar een zadelkamer? Dat is weer wat anders. Hoe gaat hij er in dan? Wat gebeurt er dan precies op dat moment en hoe staat hij er bij? Ik snap er niets van..... Clown

Juangi, heb jij een dochter van 3? Ikke wel namelijk. En ik ben wel zo reeel dat ik een veulen van 6 maanden geen optie vind voor haar. Ze is geweldig met dieren, maar je moet wel verstandig zijn als ouder. Vind ik dan. Die van mij mag lekker rommelen met een volwassen, hele brave Shet en dan nog met toezicht. Lachen

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 21:05

@kiwiko, ik reageer gewoon niet zo kort door de bocht, maar geef mensen altijd een kans ipv ze direct af te kraken...
Mensen die onwetend zijn die kan je tenminste nog een beetje kneden, maar je moet geduld hebben en al moet je't soms 100 keer uitleggen voor ze het begrijpen... Maarja het is duidelijk dat als jij dat geduld niet hebt dat je idd beter je tijd hier niet in steekt.

De dingen die constructief gepost zijn, zijn door de topic starter wel gewaardeerd... Ik lees nergens op die dingen belachelijke commentaar van haar kant.

Het zou veel erger zijn dat mensen die wel wetend zijn dingen gaan doen waar ze eigenlijk niet 100% achter staan... Dat vind ik echt not done. En geloof me, zo ken ik er ook! Jammer maar helaas, en in zulke mensen steek ik mijn tijd ook al lang niemeer!

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 21:07

Citaat:
Juangi, heb jij een dochter van 3? Ikke wel namelijk. En ik ben wel zo reeel dat ik een veulen van 6 maanden geen optie vind voor haar. Ze is geweldig met dieren, maar je moet wel verstandig zijn als ouder. Vind ik dan. Die van mij mag lekker rommelen met een volwassen, hele brave Shet en dan nog met toezicht. Lachen

Haha! Ben nog maar 14, hé. Waarschijnlijk heeft ze haar voor later gekocht en was het het enigste (?) shetlander die ze gratis kon krijgen. Maarja, ze heeft nu gelukkig hulp en een leuke shetlander.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 21:11

laten we eerlijk zijn we hebben het hier over een 6 maanden oude shet................

kom op zeg!!! die til je aan zn oortjes op........kijkt het dier diep in de poppetjes van zn ogen en dan zeg je een keertje "foei stouwte pownie" en dan zet je hem weer neer.............. waar hebben we het nou over??????????????

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 21:12

Twiggy2008 schreef:
Willeke, lees het topic eens terug? Wie begint hier met het woord 'zeikerd'? Toen begon er bij mij zowaar een lichtje te branden....
Ik heb toch in eerste instantie een vriendelijke post neergezet of niet? Maar als iemand zo begint, komt dat heel raar op mij over.
Iedereen die IK ken die zich in Parelli of andere NH-methodes verdiept is zich op zijn minst bewust van het wezen paard en alles wat daarbij hoort. Dus zo raar is het toch niet als mensen tegen je zeggen dat een paard alleen houden geen goede keuze is?

Mij kan het verder niets schelen of ze een Shet gratis krijgt of niet. Prima, hoor. Ik stond wel te kijken hoe ze dat verwoordde in dat topic dat ze op zoek was naar een gratis Shet. Kwam op mij heel raar over in elk geval. Maar ze zoekt het maar uit, hoor, verder, ook financieel. Ik vraag me wel af hoe ze het doet als een van die dieren ziek wordt. Wat dan? Paarden kosten geld en een Shet is bij de DA net zo duur als een groter paard.

Verder had zij het over een voerhok en heb jij het over een zadelkamer? Wat is het nou? Haha!
Want bij een voerhok, kan ik me voorstellen dat een paard daar graag naar binnen gaat. Zou die van mij ook doen, als 'ie de kans had. Knipoog

Maar een zadelkamer? Dat is weer wat anders. Hoe gaat hij er in dan? Wat gebeurt er dan precies op dat moment en hoe staat hij er bij? Ik snap er niets van..... Clown

Begrijp ik helemaal hoor twiggy Knipoog Ik zou daar ook niet zo blij mee zijn, maar ik denk niet dat ze het alleen persoonlijk op jou had, maar vooral over iedereen die op haar kop zat. Ze had het idd wel anders kunnen verwoorden, vriendelijker, maar ik kan haar ook wel ergens begrijpen dat ze gepikeerd reageert.

Zadelkamer = voerhok Lachen Daar staat het voer ook. Ze wandelt gewoon binnen door de deur en staat daar dan Lachen Ze kan niet bij het eten omdat die in tonnen zit, maar die zadelkamer is vrij smal en het is moeilijk haar daar te draaien. Dus wat ze het diertje moet leren daarvoor is gewoon achterwaarts terug door de deuropening gaan. De zadelkamer/voerhok is gewoon een soort van smalle stal naast de stallen. Die stallen liggen gewoon in de wei en zijn door de paarden als ze open zijn vrij te betreden. De shet ziet dat dus ook als terrein dat niet verboden is...

Tegen dat haar dochtertje klaar is voor het rijden is het diertje een jaar of 3,5 en kan ze het diertje door iemand zadelmak laten maken die er veel ervaring mee heeft. De bedoeling is zeker ook dat haar dochtertje niet alleen gelaten wordt met de shet en zelf ook wat grondwerk gaat doen tegen die tijd alvorens ze zal gaan rijden, zodat ze metteen de juiste basis meekrijgt. Als ze nu wil paardje zitten kan dat al eens op cisco. Op dit moment is haar dochtertje zeker nog niet bezig met dat jonge diertje Lachen Ze moest van linda ook 6 zijn voor ze uberhaupt mag rijden. Dus dan zijn we weer 3 jaar verder.
Laatst bijgewerkt door willeke_x op 03-01-09 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 21:12

Juangi schreef:
Haha! Ben nog maar 14, hé. Waarschijnlijk heeft ze haar voor later gekocht en was het het enigste (?) shetlander die ze gratis kon krijgen. Maarja, ze heeft nu gelukkig hulp en een leuke shetlander.

Ben ook oprecht blij dat ze hulp heeft van Willeke. Maar je weet weinig over 3-jarigen, vrees ik. De combi kind met jong paardje is gewoon niet zo handig. Maar ze moet het zelf weten, hoor. Knipoog
Maar als ik hoor dat het beestje nog trapt, dan hou ik mijn hart vast. Jonge paarden zijn geen speelmaatjes voor kleine kinderen. Hoe lief een kindje ook is, ze zijn nog zo onbehouwen in bepaalde opzichten.......
Maar goed, ik neem aan dat ze voorzichtig is met haar dochter.

KiWiKo, ik zou zelf ook echt niet bang zijn voor een Shet. Knipoog
Maar ik ben een volwassene en ik heb jarenlang ervaring met zulke pony´s. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 21:13

Het zal misschien aan mij liggen, maar ik vind de openingspost ook niet zo vreemd hoor. Ik ben gezegend met een shet die niet trapt en niet bijt. Maar toen ik ging kijken, waren er wel shetjes die meteen in mijn schoenen beten in mijn kont. Ik moest toen van de eigenaar een tik op de neus geven, die tandjes zijn dan best hard, kennelijk vinden ze leer erg lekker om in te bijten. Ik had een rijbroek met een leren zitvlak aan en dat trok ze aan als een magneet. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 21:14

KiWiKo schreef:
laten we eerlijk zijn we hebben het hier over een 6 maanden oude shet................

kom op zeg!!! die til je aan zn oortjes op........kijkt het dier diep in de poppetjes van zn ogen en dan zeg je een keertje "foei stouwte pownie" en dan zet je hem weer neer.............. waar hebben we het nou over??????????????

Hier moet ik heel erg om lachen, want dat is toch zo ontzettend waar!!! Als ik stamp met mijn voet op de grond, zit hij al in de hoek hoor..

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 21:17

De topicstarster wil gewoon weten hoe ze op een zo paardvriendelijk mogenlijke manier hierme om kan gaan, of het nu om een volwassen paard, een pony of een veulen gaat...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 21:18

Niks mis mee, juist heel goed.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 21:19

willeke_nijs schreef:
De topicstarster wil gewoon weten hoe ze op een zo paardvriendelijk mogenlijke manier hierme om kan gaan, of het nu om een volwassen paard, een pony of een veulen gaat...

nou dan weet ze hettoch........... in een kudde plaatsen en er zich vooral zelf niet mee bemoeien

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 21:19

@degene die haar gaat helpen: heb jij ervaring met veulens?

@ juangi: misschien helpt het om het topic te lezen..... snap je ook wat we bedoelen Lachen

ik krijg trouwens het idee dat ik rare vriendschappen heb. ik versta onder vriendschap iemand waar je me lacht en me huilt, maar je een flinke schop onder je hol geeft als je stom bezig bent en dat niet ziet. je eens een klap geeft als je denkt het wel te weten en die niet altijd maar ja en amen zegt.
een leek snapt nog dat dit hem niet gaat worden. ik vindt het aardig van je dat je haar gaat helpen , maar een onervaren iemand met een veulen is gewoon geen combinatie. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 21:21

Ach hemel lief, we hebben het maar over een shetlander hoor, niet over een shire....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 21:23

Willeke, gepikeerd worden als iedereen op je inhakt, snap ik ook wel, hoor Knipoog . Heb ik ook wel eens last van, als iedereen weer zeurt dat NH slecht is, dat een paard het buiten zielig heeft ´s winters en dat bitloos rijden stom is. Haha!
Aan de andere kant, lach ik meestal ook heel hard om die kortzichtigheid. Maar goed, ik heb het dan niet over de problemen die ik eventueel zou hebben met mijn paard. Gelukkig heb ik ook geen problemen, wel issues, maar wie heeft die niet met een jong dier? Knipoog
Die zijn er om te overwinnen, verder te groeien en dan kom je weer iets anders tegen. Haha!

Hoe kan het diertje dat hok in dan? Dat beestje trekt je toch niet omver om dat hok in te gaan? Zo sterk zijn ze nou ook weer niet, toch?
Over 3 jaar is dat beestje dus 3,5 jaar oud. Ik vind dat zelf geen leeftijd om er zo´n jong, onervaren kind op te zetten, maar ik weet dat het wel vaak zo gaat..... Natuurlijk ligt het ook aan de karakter van het beestje, maar wat als het een hittepetitje is..... Ik zie liever dat mijn kind het leert op een beleerde, redelijk brave pony als ze straks een jaartje of 6 is. Eerst maar eens leren te zitten, balans te houden. Die van mij rijdt nu heel af en toe al, maar ze is meer van het wandelen en borstelen. Dat rijden stelt echt nog niets voor. Een rondje en dan mag er iemand anders op van haar en loopt zij rond te sjouwen met ponylief. Haha!
Dan is een braverd toch wel heel fijn, hoor. Knipoog

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 21:25

russel schreef:
Ach hemel lief, we hebben het maar over een shetlander hoor, niet over een shire....

en dat is geen paard , met behoeftes van een paard en gedrag van een paard Dromen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 21:26

Over 3 jaar denkt TS daar misschien ook wel zo over, wie weet. Ik zit ook vaak te genieten als ik in de winkel ben en al die roze en paarsje shettensetjes zie, dan heb ik ook zo iets van, ach wat leuk als er over een jaartje of 3 een kind op kan gaan rijden. Natuurlijk vinden wij allemaal onze Powny daar uiterst geschikt voor. Maar TS zal ook wel bewust zijn van het feit dat haar PollyPowny wellicht niet de juiste is voor haar kind van een jaar of 6???

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 21:27

he als we het over inhakken willen hebben kan ik ook meepraten Lachen

ik zou het alleen zonde vinden van willeke haar efforts............. want TS wil niet leren Lachen

@ gekvanfleur.............. we hebben het hier over een paard van nog geen 40 cm............ das brommerend makkelijk corrigeren zeg.............

doe mij er daar 20 van op jaarbasis!!!!!!!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 21:27

Kindlief kan over 3 jaar ook zeggen dat ze niet wil leren paardrijden. Dat weet je toch nooit. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 21:28

gekvanfleur schreef:
russel schreef:

en dat is geen paard , met behoeftes van een paard en gedrag van een paard Dromen

Ach wat flauw zo een opmerking. Wordt die shet van verkeerd behandeld? Heeft die het slecht? het gaat over de veiligheid van de eigenaren begrijp ik in dit topic. Een shire veulen zal over een jaar flink groot zijn, maar die shet wellicht maar 10 cm groter en zoals Kim al zegt, zo een ding til je aan zijn oren op. Een shire hengst toch niet over een paar maanden. Door zo een kolos van een jaar of 2 wordt ik niet graag omver gelopen, maar een shet van een meter hoog??? MIsschien heeft ze wel een mini, die zijn zo groot als herdershonden.....

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 21:30

russel en kwiko: ik heb het niet over corrigeren of over afstraffen of wat dan ook.
ik bedoel of een shet niet net zo goed wil opgroeien met andere maatjes van zijn leeftijd.
weet niet of het verkeerd overkwam Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 21:32

Wil best een Shetlanderfluisteraar worden. Knipoog