_rosita_ schreef:JE mag vinden dat ik overtrokken reageer.... maakt me niet uit.
Ik zou willen dat meer mensen eens rekening houden met het paard en niet met de woede en onmacht van zo'n kwakbol die toevallig hs,ta of da is...
tuurlijk moet een paard zich gedragen bij zo'n iemand, maar als zo'n iemand fair zou zijn tegenover een dier zou hij zeggen:' beste eigenaar, je hebt dar dier niet goed opgevoed, ga dat eerst doen, daarna kom ik terug!" Uiteindelijk zit daar de fout en niet bij het dier.
Wanneer het dus niet aan de opvoeding ligt, ligt het aan een probleem.. angst, pijn,. herinneringen etc... zo simpel is het. Een paard gaat niet denken:'hehehehe, eindelijk de hs weer hier, yes! kan ik weer lekker klieren en steigeren'
En wat als het nu wel gegrond is? En het is niet altijd óf opvoeding óf angst/pijn/herinneringen, zo simpel is het namelijk niet
, er speelt wel meer
. Rekening houden met een paard, uiteraard, maar mijn paard moet ook rekening houden met de mens (of een kwakbol zoals jij ze noemt.....)
Ik hoor wel eens verhalen dat mensen al moeilijk beginnen te doen als hs of da een kleine tik geeft als een paard serieus bijt, dat snap ik dus echt niet, een hs of da hoeft het niet te pikken als een paard blijft vind ik 
Maar bij Ex en Pret is het niet nodig, die staan haast te maffen als ze bezig zijn. Alleen houden ze niet van de DA
Als die binnen komt moet ik zelfs moeite doen om ze te pakken te krijgen in hun stal
Hoezo paarden herinneren zich niets