Fietsen met je paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Barbara1975

Re: Fietsen met je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 22:26

Ik heb een hele brave merrie van 19 jaar waar ik regelmatig mee fiets en dat gaat altijd prima!
Ze vind het hartstikke leuk om naast de fiets te draven en te stappen. Ze luisterd heel erggoed naar mijn stemhulpen dus ik anticipeer op hetverkeer en de situatie. Zie ik iets waarvan ik denk dat ze zou kunnen schrikken dan begin ik tegen harate praten van het is oke meis..en dan kijkt ze alleen even en loopt gewoon door. sowiezo is het een heel lief, betrouwbaar en rustig paard dus datdraagt er ook wel aan bij.

Mijn shet van 4 is een heelll ander verhaal..als ik die meeneem naats de fiets denkt ze hey crossen of hey das een lekker grasje. Met haar heb ik dus ook al een keer in een greppel gelegen met fiets en al hahahaha...dus daar fiets ik niet meer mee totdat ze wat beter ingereden is en de hulpen beter begrijpt.

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 23:08

Ik ben het ook van plan met mijn 3-jarige merrie, maar ze moet eerst nog wat meer verkeersmak worden en de commando's wat beter begrijpt. Hopelijk gaat het van de zomer lukken!

Casanova2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 23:10

ja ik heb zelf 1x gefietst met mijn hengst, jammer genoeg niet echt een succes. Hij schrok zich namelijk dood en begon te steigeren, ja hoor daar lag ik op me snufferd :P ik ga het zeker nog een x proberen, ben namelijk erg lui en ze zeggen altijd de aandeelhouder wint :P

starjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 23:22

;) Het is idd wel leuk om te fietsen met je paard.
Heb het zelf ook vaak gedaan. Totdat een jaar of wat geleden mijn haflinger een bult op de rug had en er even geen zadel op kon en ik er ook niet op kon zitten. ;( Toen ben ik ook een aantal keren aan het fietsen geweest met hem, op een gegeven moment zet ik hem aan tot een rustig galopje ,( hij had hoofdstel in , ), uit joligheid gaf hij een klein bokje , maar wel met de benen naar mijn kant , en je raad het zeker al hij sloeg de fiets onder mij vandaan :(

Hij kon er niets aan doen en deed het niet expres , maar mijn gezicht lag helemaal in elkaar, het bloed liep over mijn gezicht . Ik was met de zijkant van mijn gezicht op de grond gekomen , precies op mijn oogkas. |(
Gelukkig in het ziekenhuis na de foto's bekeken te hebben geen zichtbare fracturen, maar wel een heel blauw oog en na 1 dag de andere ook blauw, heb ze allebei twee dagen niet open kunnen doen.
Ik heb hier wel van geleerd, heb inmiddels een nieuw jong paard, haf is overleden, maar ik ga wel wandelen. Soms denk ik zal ik het proberen , maar ik doe het toch maar niet , ik heb toch wel erg geluk gehad toen. :o

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 10:18

Met een beetje goede voorbereiding is het goed te doen. Zowel naast de fiets als als handpaard mee is prettig. En natuurlijk heb je wel eens dat het anders loopt , dan is het handig als de paarden er goed op voorbereid zijn , en iedergeval goed luisteren.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 22:10

starjo: ja daar kun je niets aan doen, een fiets is nou eenmaal zo onstabiel.. je paard hoeft idd maar 1 bokje, sprongetje te maken en je kan al op de grond vallen.. Logisch: tis een fiets:)

senoritakimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 17:55

Ik rijd meerdere paarden. Ik rij op 1 ruin die is super makkelijk op de weg en naast de fiets.
Van de rest van de paarden weet ik gewoon dat het niet betrouwbaar is om ze naast te fiets te begeleiden en dat doe ik dan ook niet.
Die rijd ik gewoon lekker.
Het ligt gewoon aan je paardje, bij het ene paard gaat het gewoon super en de ander is net iets te schrikachtig om op de fiets te moeten ingrijpen

manonxxlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 17:58

Ik zou het niet aan durven, het is gewoon een leven gevaarlijke situatie, hoe goed ik mn paard ook vertrouw ik zou er nooit mee gaan fietsen. Vind het gewoon niet veilig.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 18:25

Ja ik fiets wel eens met mijn merrie. Soms een rondje van een uur, zij lekker draven en ik beetje fietsen. Ik heb haar gewoon naast mij, heb een zweepje en het touw in mijn hand. Met zweepje kan ik haar van mij weg halen als ze te dichtbij komt, maar mijn hand uitsteken is vaak wel genoeg. Ik heb er wel een hengstenketting aan, want wil wel zeker weten dat ik alles voor het zeggen heb. Het gaat tot nju toe prima en vos vind het heerlijk. Komen we groot verkeer tegen zet ik mijn fiets even op de standaard en ga ik er ff naast staan, voor het geval ze gaat panieken en trekken. Ze is verder heel braaf, blijft van mij af, laat haar lekker in de berm draven, soms wissel ik haar van de rechterkant naar de linkerkant als daar de berm beter is sommige stukjes. Gaat ook prima.

Wat ik wel ene keer heb gehad was dat we een verkeersbord beiden aan verschillende kanten gingen passeren :+ Ik wilde vos naar mij toe hebben om het verkeersbord in de berm te passeren, maar op het laatste moment besloot zij dat het de andere kant passeren leuker was tja, dat gaat niet als je in een drafje zit, dus moest ik haar loslaten en liep ze dus los op de weg :o Gelukkig rustige polder weggetje met veel gras, dus die dook gelijk naar beneden om te eten gelukkig ;)

AKB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 20:18

Ik fiets heel vaak met mijn Shet, hij vind het super leuk en het is ook nog eens heel goed voor hem!
Hij is helemaal verkeersmak en loopt beter dan een gemiddelde hond naast de fiets :o .
Maar we zijn samen wel een keer hard onderuit gegaan...
Ik fietste en hij galopeerde in een rustig tempo naast mij, netjes in de berm. Het was lekker midden in de zomer het het gras naast het fietspad tussen een dubbele rij bomen is stond heel hoog.
En rent daar niet ineens een HARDLOPER tussen het hoge gras door? Heel erg achterlijk!
Mijn pony schrikt zich rot en vliegt zo in mijn wiel, en daar gingen we, boem.. Daar lagen we..
Mijn hele fiets was krom en scheldend op de hardloper stonden mijn pony en ik weer op.
Meneer de hardloper liep lekker door zonder "sorry" of "gaat het" ?
Gelukkig is het allemaal goed afgelopen :(:) !

Hoe mak je paard ook is, blijf altijd op de hoede en zorg dat jij dingen eerder ziet dan je paard!

Merryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 20:29

Lijkt mij ook niet zo veilig nee! Als je paardje opeens schrikt ben je de pineut!..
ZOu ik echt niet durven hoor!

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 22:23

Ik fiets ook altijd met mijn verzorgpony, Heerlijk als ik even geen zin heb om te rijden. Deze pony kijkt heel goed uit voor de fiets!
als je bijvoorbeeld aan het wandelen bent, springt het paard dan echt op jou? of kijkt ie wel uit ;)

Merryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 22:30

Ilsje_ schreef:
Ik fiets ook altijd met mijn verzorgpony, Heerlijk als ik even geen zin heb om te rijden. Deze pony kijkt heel goed uit voor de fiets!
als je bijvoorbeeld aan het wandelen bent, springt het paard dan echt op jou? of kijkt ie wel uit ;)

Ja hij springt de andere kant uit! En dan lig jij toch ook met je fiets! :P

Arra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 22:32

Ik heb ook een paar keer gefietst met me fjord maar ze wil zelf nog weleens op de rem gaan maar toch is het tot nu toe wel goed gegaan.

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 22:35

springt ie bij jou zo ver :P Dan is het idd niet zon strak plan,
ik ben overigens ook wel is een keer gevallen hoor, in het bos, lang leve dat mijn verzorgpony het niet leuk vind zonder mij :P

(ik wou rechtdoor en zij wou links :P)

DeniseM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 22:36

Ik deed het wel is met me oude paardje!
Heel leuk vind ik.
En weer voor de afwisseling!

Aurelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 14:10

Ik zou het niet durven met mijn pony, als hij dan een lekker stukje gras ziet lig ik op de grond.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 14:58

Als ik me niet vergis is het in België verboden om een paard (of hond) langs de fiets mee te nemen.

Als kind heb ik het ook wel gedaan, van en naar de weide (ik was te lui om alleen terug te moeten wandelen). Maar nu zou ik het niet meer doen. Je hebt eigenlijk zo weinig te vertellen. Als ze stoppen voor een plukje gras, kan jij al snel serieus vallen.

Ik heb ergens eens een site gezien van mensen die steppen met hun paarden. Dat leek me al een stuk veiliger. Je staat er snel gewoon langs, en er zijn minder kleine onderdeeltjes aan waar je paard zich aan kan verwonden.

xxjillxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 15:03

Ik fiets heel vaak met mijn pony, en hij vindt het zelfs leuk hij blijft altijd dicht bij me en als hij iets harder gaat lopen wat ik niet wil 1 trekje aan zijn halster en het is klaar, en bij draven doet hij het heel beheerst, maar als ik van te voren dat ik ga fietsen merk dat hij best druk is, laat ik hem eerst aan de longe, maar vanaf het begin vond hij het zelf al leuk en was hartstikke braaf

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 15:06

Ik fiets met de regelmaat van de klok met mijn paard. Hij loopt met zijn hoofd net achter mij en is nog nooit tegen de fiets aangesprongen. Als hij iets eng vind gaat hij achter de fiets lopen alsof het zijn mama is hahahaha. Hij geniet ervan, lekker hard draven door het bos aan de hand hahahaha, wie het eerst thuis is :D

Confession

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 22:10

mijn paard houdt ABSOLUUT NIET van de fiets.
hij heeft er een bloedhekel aan.
ik heb het één keer geprobeerd.
ik liep met mn pony naar mn fiets die op de standaard stond.
ik sta aan de ene kant van mn fiets en mn paard aan de andere kant.
Myn paard springt opzij tegen de fiets aan (fiets viel nog net nniet om).
Hij bokt tegen de fiets , fiets valt.
En hy gaat op de fiets staan, van myn fiets was niet veel over.
Heb het nooooooit meer geprobeerd.

Met m'n verzorgpony ging ik een keer fietsen en die vond het helemaal leuk. :]
met haar fiets ik wel.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 00:32

superkelsey schreef:

Tja dat was wel duidelijk dus... :+

Ik fiets ook al jaren met mijn pony, ik laat me zelfs wel voorttrekken, zij vindt het allemaal prima.
Afbeelding

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 09:01

n_arelle schreef:
Ik zou het niet durven met mijn pony, als hij dan een lekker stukje gras ziet lig ik op de grond.

Kan je er dan wel normaal mee wandelen?

Niet ieder paard kan fietsen, en je moet oko niet met elk paard fietsen. Maar eentje die braaf mee loopt, stopt als jij stop, draaft als jij harder gaat, en je in de gaten houdt, goed naar je luister én respect heeft (dus eigenlijk gewoon goed is opgevoed) zou het wel mee moeten kunnen. Maar adn heb je altijd nog paarden die buiten snel schrikken of de fiets eng vinden, dan moet je het niet doen :)

Mijn merrie werd als veulen al aan de fiets mee genomen als ze van weiland ging veranderen, dat ging toen ook al prima, ondanks dat ze toen eigenlijk nog niet braaf aan het halster mee kon lopen. Nu was dat wel in de landen via een pad en niet op de weg, anders was het niet verantwoord natuurlijk ;)

Annemarie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 09:11

Ik doe het ook altijd, heb het altijd al gedaan omdat onze wei op een km afstand van de stallen liggen, en om dan elke dag te brengen en te halen aan de hand kost best veel tijd. Mijn pony hoefde zowat geen eens een touwtje aan, hij was zo gewend om naast mijn fiets te blijven. Met mijn paard was het lastiger, die was nogal fris vaak en dan is het wel gevaarlijk, ben ook menig keren in de sloot beland... :P
In het begin kan je proberen om achter op een fiets te gaan zitten en dan je paard vasthouden (uiteraard moet iemand anders dan fietsen). Zo kan je hem goed in de gaten houden en er gauw afspringen. Dat kan je dan een paar keer doen en als het goed gaat ga je zelf fietsen. En ik zou de eerste keren ook wel een hengstentouwtje gebruiken, voor de extra veiligheid.

Confession

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 11:05

superkelsey schreef:

ik denk dat ik het toch weer eens ga proberen met m'n shet.
Het is inmiddels al weer een tijd geleden.
misschien vind ie het nu minder erg.
Ik ga het vandaag maar even proberen,
Jullie horen het resultaat wel vanmiddag. x']