Wat is er mis met n goede klap op t juiste moment?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Krijgt jou paard wel eens een verdiende klap?

Ja
356 (63%)
Alleen in heel uitzonderlijke situatie's
147 (26%)
Alleen als ik mijn zelf controle verlies
18 (3%)
Nee hoog uit n tikje op de borst
27 (4%)
Nee nooit
17 (3%)

Totaal aantal stemmen: 565

Joey_Diamond

Re: Wat is er mis met n goede klap op t juiste moment?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 17:47

Mijn paarden krijgen zeker wel een klap als ze het verdienen.
Ik hou er helemaal niet van om mijn paarden te slaan maar als het nodig is dan krijgen ze er zeker wel 1.
Als mijn paarden me proberen te trappen krijgen ze gewoon een schop terug, als ze bijten terwijl ze er geen reden voor hebben krijgen ze ook een klap.
Zoizo verhef ik eerst mn stem maar als dat niet werkt ja dan krijgen ze toch echt wel een klap.
Ben niet van plan om over me heen te laten lopen.
Ik ben de baas en ze hebben maar te luisteren, simpel zat..
schoppen of bijten doen ze maar in hun eigen tijd maar toch echt niet bij mij Knipoog

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 17:47

JoviBan schreef:
Maar waarom zou jouw paard jou willen trappen of bijten of door je heen willen lopen?
Dan is de basis in jullie relatie toch niet goed?

Die van mij is pas kort uit de opfok, en weet nog niet goed hoe en wat. Hij heeft die manieren nooit geleerd,. Hij is echter vrij zeker van zijn zaak om het zomaar te zeggen. Een hey of let op is vaak (de 1e keer) niet voldoende. Hij is daar gewoon totaal niet van onder de indruk.

Voorbeeldje: Hij zwenkte uit omdat hij de 1e keer niet direkt de trailer op wilde lopen. Dan let hij alleen puur op zichzelf, en interesseert hem niks wat er naast hem gebeurd, waardoor hij bijna een omstander omver liep. Een hey is dan niet voldoende, dat maakt hem echt niets uit. Een mep van hey hallo ik sta hier ook nog hoor wel, en vervolgens let hij wel op wat hij doet. Dan weet hij ook donders goed dat hij moet opletten, en zal daarna wel opletten.

Als een paardje steigerend recht op je af komt met longeren, zeggen jullie dan ook van hey ho braaf? Voor mij is dat gewoon een gevaarlijke situatie (net als hierboven) en kan die een mep krijgen hoor!

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 17:49

Kim, ik denk dat dit een oneindige discussie gaat worden...Prima, ik heb een geweldig makkelijk paard wat alles voor me doet zonder dat ik daar ooit moeite voor heb gedaan.. je hebt gelijk! Tenslotte weet jij dat ook door je jaaarenlange ervaring, op afstand inschatten hoe mijn paard in elkaar zit en vooral.. hoe ik in elkaar zit... Want o ja... dán zou ik ook slaan!

Maar goed, mensen, ik ben uit gediscusseerd hier... blijf vooral lekker je knol een mep geven wanneer je relatie niet goed is ( een paard wat jou wil trappen, bijten etc.. ergens zit daar toch iets niet goed?) en werk daar dan ook vooral niet aan!

Annelies... uiteraard veranderd jouw lichaamshouding en uit angst ( want o ja , wanneer zij zo neiuding omdraait volgt er een lel) zal zo;n dier best gaan beseffen wanneer het moment komt dat ie een knal krijgt, maar begrijpen doet ie dan nog steeds niet. Een brul geven, wenkbrauwen fronsen etc is simpelweg geen paardentaal

Belgengek....godzijdank ben ik niet zo'n Belgeneigenaar.... Dit soort akelig grdrag van menig eigenaar zorgt ervoor dat er zoveel Belgen conpleet gestoord gedrag vertonen en geef ze eens ongelijk. Belgen zijn ontzettend sensibele dieren, wat traag van begrip en daardoor zo ontzettend onbegrepen en vaak mishandeld...bah!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 17:49

JoviBan schreef:
muppetmayo schreef:
Ik heb het ook niet over steeds een ram geven. Maar als hij echt tever gaat (echt door me heenlopen na waarschuwingen) dan kan die echt een knap voor zn donder verwachten!
Ook als hij bijvoorbeeld zou trappen of bijten, dan is hij bij mij aan het verkeerde adres.

Maar waarom zou jouw paard jou willen trappen of bijten of door je heen willen lopen?
Dan is de basis in jullie relatie toch niet goed?

toevallig ken ik deze............. en deze is het type....... "ik bepaal" Ik ben heer en meester over deze wereld Lachen ........ en jullie nietige mensjes mogen blij zijn in mijn nabijheid te mogen Lachen

het is een gruwelijk gaaf dier, en dier die je niet kan dwingen, een dier die zich niet LAAT dwingen........ maar wel heel duidelijk grenzen nodig heeft.....

Hij heeft van mij ook wel eens een klap op zijn kop gehad met een longeerzweep............ daarna is hij niet meer maaiend op de longeur afgekomen...... mission accompished.......
peerd tevree, longeur tevree.......... peerd weer in de meewerkmodus..........

de basis is heel goed, dit paard heeft alleen wat meer praatjes dan zijn schoenmaat...........

en nogmaals het is een heel leuk dier, absoluut........ en de eigenaar kan ermee lezen en schrijven......... dus met de band, het vertrouwen en alles erop en eraan zit het gewoon goed

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 17:52

_rosita_ schreef:
Kim, ik denk dat dit een oneindige discussie gaat worden...Prima, ik heb een geweldig makkelijk paard wat alles voor me doet zonder dat ik daar ooit moeite voor heb gedaan.. je hebt gelijk! Tenslotte weet jij dat ook door je jaaarenlange ervaring, op afstand inschatten hoe mijn paard in elkaar zit en vooral.. hoe ik in elkaar zit... Want o ja... dán zou ik ook slaan!

!

meis wees blij dat je een makkelijk paard heb............. het is geen geintje om met paarden om te moeten gaan die je naar je leven staan...........

en ik heb ze echt binnengekregen, gewoon gekkenhuizen..........

Nu heb ik daar geen zin meer in, ben ik te oud voor geworden..... en ik koester elk paard wat gewoon braaf is..........

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 17:53

Kim, nogmaals, ik héb geen makkelijk paard.....
Maar goed, blijkbaar ben jij overtuigd van je gelijk... wees er gelukkig mee!... Dromen
Ik koester elk paard, braaf of niet braaf, uiteindelijk zijn het de mensen die een dier moeilijk maken... niet het paard zelf

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 17:55

Belgengek....godzijdank ben ik niet zo'n Belgeneigenaar.... Dit soort akelig grdrag van menig eigenaar zorgt ervoor dat er zoveel Belgen conpleet gestoord gedrag vertonen en geef ze eens ongelijk. Belgen zijn ontzettend sensibele dieren, wat traag van begrip en daardoor zo ontzettend onbegrepen en vaak mishandeld...bah!

Dus ik moet me laten trappen door hem??
ik wil niet dood...

en bovendien is dit een keer of 3 voorgekomen,
Ik doe dat heus niet zomaar,
ik probeer alles op een Rustige manier, omdat precies zoals jij zegt, een belg niet erg snel van begrip is !

de ''relatie'' tussen mij/belg is prima alleen hij is jong
en probeerd me uit en wat moet je dan,
gewoon laten kloten om vervolgens over een half jaar een compleet onbruikbaar paard te hebben...?

tja t is waar je voor kiest toch..?

Iedereen denkt het op zijn manier goed te doen,
en dit is mijn manier!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 17:56

Mijn paard denderde vroeger door alles en iedereen heen, had nog wat hengstengedrag door zijn late castratie en probeerde dus steeds te happen, hij trapte gericht als iets hem niet aanstond, en als hij eten zag was hij niet te houden.. Zonder af en toe een rake klap of trap zou hij nog steeds zo zijn.
Maar ik heb hem een keer een flinke elleboog-stoot gegeven tegen het bijten, een paar flinke rukken en trappen tegen het drammen, trappen tegen zijn borst tegen het omver lopen.. meppen tegen het stampen.. Maar wel állemaal precies op het goede moment. En daardoor heeft hij respect voor me gekregen, maar hij is absoluut niet schrikachtig of bang. Bij andere mensen is hij zelfs nog steeds niet de braafste. Maar het is nu duidelijk dat ik de leider ben, en nu is dat slaan en trappen ook helemaal niet meer nodig Lachen Als die verhoudingen eindelijk goed zijn dan hoeft dat niet meer.
Hij kreeg zelfs een 10 voor zijn gedrag op keuring Haha! Loopt aan een los halstertouw mee en gaat achteruit op een vingertje.

Ik vind trouwens niet dat je elk paard zo moet/kan aanpakken, maar een hengst als die van mij heeft zo'n aanpak wel nodig.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 17:57

_rosita_ schreef:
Maar goed, blijkbaar ben jij overtuigd van je gelijk... wees er gelukkig mee!... Dromen
Ik koester elk paard, braaf of niet braaf, uiteindelijk zijn het de mensen die een dier moeilijk maken... niet het paard zelf

lief jouw paard is voor mij een heel braaf dier............. echt Lachen dat jij het niet een makkelijk paard vind kan ik niks aan doen Lachen

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 17:58

En dat een paard een vocale waarschuwing niet zou snappen en menselijke"paarden"lichaamstaal is natuurlijk onzin! Ze leren toch ook wat een beenhulp betekend en wat ho en stap en draf betekend. Mijn paarden weten heel goed wat ik zeg wanneer ik Hey als waarschuwing zeg dat wil zeggen stoppen met wat ik nu aan t doen ben anders word de leider boos. Jou paarden lichaamstaal moet een paard ook leren aangezien dat natuurlijk nooit overeen komt met wat een paard doet.

En makkelijk of niet makkelijk paard... waarschijnlijk zijn de makkelijker paarden iets minder dominant of ooit al een keer wel opgevoed.

Waarom een paard mij zou willen bijten of trappen? Omdat ie dominant genoeg is om te proberen mij de baas te zijn ipv andersom misschien?

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 17:58

KiWiKo schreef:
_rosita_ schreef:

lief jouw paard is voor mij een heel braaf dier............. echt Lachen dat jij het niet een makkelijk paard vind kan ik niks aan doen Lachen

Echt, op afstand kun jij exact inschatten hoe mijn dier in elkaar zit... echt Lachen
Maar goed... ik ben weg hier!
Hou er niets anders dan een naar gevoel aan over. En dan is het vreemd dat er zoveel probleempaarden zijn... Sigaar
Laatst bijgewerkt door _rosita_ op 14-12-08 18:00, in het totaal 1 keer bewerkt

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 17:59

Mensjes wat maakt het uit Haha!. Wat voor de ene een moeilijk paard is, is voor de andere een makkelijk paard Ja.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 18:00

@ Romie............. Haha! Haha! Haha! ik herken het zo............ paarden die als een blad aan een boom veranderen als de eigenaar er niet bij is Lachen Lachen

ik heb ze ook graag weggestuurd, want dan kan ik er wat mee Lachen Lachen

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 18:00

Ik heb sinds kort een VZpaard er bij, een behoorlijke reus van 1.83m en maar net 5 jaar. Emmertje slobber geven ging niet zonder gevaar voor een trap. Een flinke klap op zijn kont maakte hem alleen maar bozer, emmer uitgekieperd in zijn bak en hem dan gewoon in de lucht gegooid, ding landde in de gang en heeft helemaal niks geraakt, maar voor meneer genoeg als waarschuwing, dag er na ging ie netjes wachten op zijn emmertje eten. Een paard hoeft niet te weten dat ie groot en sterk is, en al helemaal niet als hij 1.83m is. Eigen paard heb ik wel eens een klap verkocht omdat hij klooide met voetjes geven, 2x klap en derde keer wist ie het verdomd goed.
Klap kan best als je hem juist geeft, paarden in kudde straffen elkaar ook af op die manier...

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 18:01

Mijn paard is een lieve schat, maar hij heeft soms van die buien dat hij echt kan dreinen. Vroeger dacht ik dat dat wel aan mij zou liggen omdat ik dan vast wel op de een of andere manier inconsequent was. Nu vlak ik die mogelijkheid nog steeds niet uit Haha! maar ik heb wel gezien dat hij hetzelfde doet met andere paarden.

Ik heb eens gezien hoe hij 22 keer Bloos! in het oor van zijn paddockmaatje wilde bijten en dat paard maakte hem elke keer in paardentaal héél duidelijk dat hij daar niet van gediend was. Na de 22e keer kwam het stoom hem bij wijze van spreken uit de oren en parkeerde hij zijn kont naar het hoofd van mijn paard om hem eens een hartgrondige lel met allebei zijn achterbenen te geven. De reactie van mijn paard was zeer typerend: tóen begreep hij de hint wel - maar hij trok er wel een heel verbaasd koppie bij, zovan 'ik wist niet dat je kwaad werd' Schijnheilig

Is soms redelijk tergend, dat gedrag en ik zou ook niet willen beweren dat ik nooit onredelijktegen hem ben geweest dan. Schijnheilig Als hij echt zo doet, kan hij een tik krijgen. Gek genoeg is het dan ook meteen over. Alsof hij het nodig had ofzo Haha!

Ik denk wel dat er een wereld van verschil is tussen straffen en corrigeren. Straffen doe ik zo min mogelijk en alleen als ik héél zeker weet dat het paard weet wat de bedoeling is en hier fysiek/geestelijk toe in staat is. Corrigeren doe ik aan de lopende band en moet je meer zien als: doet het niet zo, maar zó. Hem helpen te doen wat ik van hem vraag zeg maar.

Verder vind ik een tik ook weer heel anders dan een pak slaag. En een weloverwogen tik weer heel anders dan een beuk uit onmacht of drift.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 18:04

_rosita_ schreef:
KiWiKo schreef:

Echt, op afstand kun jij exact inschatten hoe mijn dier in elkaar zit... echt Lachen
Hou er niets anders dan een naar gevoel aan over. En dan is het vreemd dat er zoveel probleempaarden zijn... Sigaar

Rosita............ je kan het staven aan een ervaringsverschil.......... ik heb 20 jaar niks anders gedaan dan problemen met paarden oplossen............ dus voor mij zijn er weinig moeilijke paarden......

Ik maak probleempaarden weer goed, ik HEB geen probleempaarden......... en de paarden die ik zadelmak heb gemaakt zijn ook geen probleempaarden.........

je kan je af zetten tegen mij wat je wil, vind ik ook niet erg........... het is alleen wat zonde van je eigen energie

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 18:04

Rosita, ik ben heel benieuwd hoe jij in mijn geval zou hebben gehandeld. Nieuwschierig, niet aanvallend.

Als jou paard aan de longeerlijn recht maaiend op je afkomt, wat doe je dan?

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 18:05

Vlinder32 schreef:
Tja, en zo zal het altijd wel blijven gaan.

Er zijn mensen die behandelen hun paard als een slaaf Whoosh! Lips are sealed ,
en er zijn mensen die behandelen hun paard als vriend Ja .

Daar wil ik niet mee zeggen dat een correctie niet mag, maar ik verbaas mij wel een beetje hoe gemakkelijk mensen hun dier slaan.

Ik behandel mijn paard als paard Clown
Trouwens, als mijn vrienden iets doen waar ik niet van gedient ben dan laat ik ze dat ook heel duidelijk weten.
Als je twee paarden bij elkaar zet die elkaar nog niet kennen, gaat dat ook niet altijd zonder slag of stoot. Ik vind echter wel dat je consequent en eerlijk moet blijven, en daarnaast kun je een paard niet straffen als ze niet weten dat ze fout zitten. Dus zul je ze dat eerst duidelijk moeten maken. Maar als een paard bij mij, na een waarschuwing nog doorgaat dan kunnen ze wel een tik verwachten ja.
Ik ben het overigens wel met je eens hoor, dat mensen te makkelijk slaan. Alleen ik vind een paard geen vriend. Een paard is een paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 18:12

wat een flauwekul dat profs geen corrigerende tik mogen geven.. veiligheid van de mens gaat voorop, moet mijn veearts/hoefsmid hem daarvoor eerst flink op zijn plek zetten, dan moet ie dat vooral doen Ja
onze hoefsmid heeft mijn pony 1 keer goed aangepakt, doe wat je denkt dat je moet doen denk ik dan.. op het moment dat hij met mijn pony bezig is, is hij even baas over mijn pony. de hoefsmid had hem al gewaarschuwd met zijn stem, maar toen meneer gericht een flinke schop uit zou delen, is hij even goed op zijn plek gezet. die 2 zijn nu goede vrienden hoor, pony blijft keurig staan Lachen

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 18:13

Ik heb gekozen voor 'enkel in uitzonderlijke situaties'.

Bvb mijn haflinger, durft echt wel zodanig met mij te klooien dat ik er op een gegeven moment echt genoeg van heb en dan krijgt ze echt wel een klap.

Mijn oudste paard moet ik geen klap verkopen, die is de rust en beleefdheid zelve.

Het paard van mijn vriend moet ik heel zelden eens een tik verkopen zodat ze weer weet waar haar plaats is. Het is een paard van 1.80m en de communicatie bij het aan de hand lopen verloopt soms stroever als verwacht. Bij mijn vriend doet ze niets, bij mij gaat ze graag aan de hand beginnen draven zodat ze mij meetrekt, voetjes van de grond, mij proberen bijten.

Ja, een klap op tijd en stond kan zeker geen kwaad! Moet wel zeggen, ik heb mijn oudste paard al 4 jaar, die heb ik eens 1 x moeten slaan omdat ze mij tussen haar en de muur geklemd had en er nog druk achter aan het zetten was ook en ik kreeg haar met geen mogelijkheid opzij. Mijn haflinger heb ik een jaar, heb ik nog niet moeten slaan. Mijn vriend zijn paard heb ik 2x een klap gegeven, 1x voor naar mijn gezicht bijten en de tanden dichtklappen met het topje van m'n neus er bijna tussen en 1x voor gericht steigeren boven mijn hoofd. Dit was in het begin dat we haar gekocht hadden, bijna 3 jaar terug nu.

Ik behandel mijn paard zoveel mogelijk als vriend, maar er zijn situaties waarbij een paard nu eenmaal een paard blijft. Een paard kan als hij echt wil jou doodslaan, dat hou ik er wel bij in het achterhoofd.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 18:17

_rosita_ schreef:
Annelies... uiteraard veranderd jouw lichaamshouding en uit angst ( want o ja , wanneer zij zo neiuding omdraait volgt er een lel) zal zo;n dier best gaan beseffen wanneer het moment komt dat ie een knal krijgt, maar begrijpen doet ie dan nog steeds niet. Een brul geven, wenkbrauwen fronsen etc is simpelweg geen paardentaal

Is geen paardentaal maar kan hij snel genoeg leren en als hij het eenmaal geleerd heeft werkt het hetzelfde als paardentaal. Als het ene paard etterig doet tegen het andere en die draait zich om en geeft hem een lel dan snapt ie ook wel dat dat kwam omdat hij etterig was, bij mensen werkt het hetzelfde.
_rosita_ schreef:

Wel vreemd dat veel van die probleempaarden weg komen bij mensen die hun paard als een mens behandelen.

Ik ben het helemaal eens met Kiwiko en zit in dezelfde situatie, heb ook al veel paarden gecorrigeerd.
Erg opvallend is dat als ik ergens kom met ze (manege oid) dat er om me heen paarden zijn die maar niet willen stilstaan, staan te dansen met voetjes geven en ga maar door. Mijn paarden daarentegen kan ik laten staan zonder ze vast te zetten(ook op buitenconcoursen), blijven keurig staan bij alles wat ik doe en proberen me niet om te duwen of mijn jas stuk te bijten en dan die andere eigenaren; 'wat een braaf paardje, zo rustig'. Nou, je moest eens weten.

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 18:18

KiWiKo schreef:
@ Romie............. Haha! Haha! Haha! ik herken het zo............ paarden die als een blad aan een boom veranderen als de eigenaar er niet bij is Lachen Lachen

ik heb ze ook graag weggestuurd, want dan kan ik er wat mee Lachen Lachen

Daarom hebben wij ook de mogelijkheid t paard s'ochtend af te zetten en s'avonds weer te komen hallen Haha! Haha! Heerlijk toch en dan hoef je vaak niet eens wat te doen gewoon baasje weg en dan is paardje lief n schat van een beest waar je alles mee kan baasje terug en dan herkent baasje het paardje ineens niet meer Haha! Haha! Haha! Paardje weer thuis en paardje weer n monstertje!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 18:20

en dan is vaak een "joh, doe normaal" genoeg Lachen Lachen

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 18:22

Ik blijf nu wel heel benieuwd naar de mensen die zeggen nooit een tik uit te delen.
Hoe doen jullie dat als je paard maaiend op je afkomt tijdens het longeren?

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 18:22

@dees-daan er zijn maar weinig eigenaren die daar zo over denken hoor daarom zijn de meeste prof's behoorlijk handig met paarden op hun plaats zetten zonder dat de eigenaar dat door heeft!