flegmatiek paard, wie heeft er ook 1?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Apple

Re: flegmatiek paard, wie heeft er ook 1?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 19:20

Druk laten wegvallen als het goed gaat is toch juist volgens het Parelli principe?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 19:27

Ja dat klopt. Dus dan heb je ook geen snoepjes meer nodig, als je het goed doet. Dan moet je het vooral interessant houden voor je paard.

Helaas zie ik nog wel een aantal parelli ruiters met een touwhalster aan hun paard hangen. Dan zit de druk gewoon permanent op de neus en achter de oren. En dan maakt het niet uit of je bitloos of met bit rijdt.

Niet dat ik bovenstaande parellier daar nu van beschuldig. Ik constateer een feit. En ook hier geldt weer. Flegmatieke paarden zijn niet makkelijk te motiveren. Ook niet met parelli. Daar moet een consequent mee zijn. En het voldoende interessant voor ze maken als ze naast flegmatiek ook nog slim zijn.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 19:28

snoep zou ook mijn keuze niet zijn, in je dressuurwerk is het knap lastig als ze steeds naar de grond duiken voor een snoepje, en in de cross lijkt het me ook geen succes.

verder is het idd heel saai, maar onze paarden zijn netjes opgevoed, en daar is niet veel snoep bij te pas gekomen. Overigens doe ik ook niet aan parelli en varianten, heb er wle redelijk wat over gelezen.

ik heb wel een tijdje terug wat gediscussieerd over positive en negative reenforcement en die principes gebruik ik heel duidelijk wel. dat begon trouwens in een discussie over zweep/sporen die via clickertraining bij principes achter belonen uitkwam.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 19:33

@Liellie: iedereen die serieus met paarden bezig is gebruikt volgens mij een combi van positive & negative reinforcements. Ja

Ik heb even gezocht op het net naar treats, parelli en horse. En ik kwam alleen tegen dat hij diverse dingen gebruikt om uit te zoeken wat motiverend is voor paarden. Bij sommigen is dat voedsel. Maar ik zie nergens het advies om dat dan maar in de training te gaan gebruiken.

Wel kom ik onderstaande tekst tegen en daar ben ik het dus van harte mee eens
Citaat:
Now as far as treats, I am TOTALLY against using treats in training. That is going to screw up your horse big time, because then he will only be motivated by treats. The thing I ask people to think about that use treats is suppose you've been training your horse to say flex using treats. Then one day you're out on the trail and your horse bolts. You want to flex him down for an emergency stop, but hey you don't have any treats! Or maybe you're trail riding in the middle of nowhere and you've been using treats to catch your horse. Suppose you have to get off your horse and then he takes off, and maybe your treats were in your saddle bag! Now maybe you can't catch him.

You might find yourself in some trouble in either of these situations. The point I am trying to make is train your horse with trust and respect as motivators, not treats.

Treats are a poor motivator for horses. They just teach horses to take advantage of you. Save the treats for relaxation time or when putting your horse up after riding.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 19:35

.[/quote]Liljebo, ik denk dat je het echt kunt leren om met verschillende typen paarden om te gaan, maar je blijft altijd een favoriet houden.[/quote]

Ja, dat klopt en vroeger deed ik dat ook wel. Maar nu niet meer. Ik zoek dat eigenlijk niet meer zo.
Lang geleden maakte ik een trektocht te paard door de Dourdogne. Tijdens een rengalop over een bergweg (gewone effen weg hoor) gleed mijn paard uit en schoof ik met paard een heel eind over grind en zooi. Gevolg: gezicht helemaal bijgeschaaft, tanden door de lip, scheur tussen neus en lip en onder het oog, alles gekneusd en een ruggenwervel gebroken.
Ik heb daarna nog wel gereden, maar merk nu toch dat ik met snelle paarden erg onzeker wordt.
Gezien ik nu 48 ben, vind ik van mijzelf dat ik mij daartoe niet hoef te dwingen en hou ik mij aan de stijfkopjes. Haha!

Wat het snoepverhaal betreft... Heel persoonlijk, vind ik. Je kunt niet zeggen dat het goed of slecht is. Dat moet ieder voor zichzelf bepalen.

Het grote gevaar bij snoep bestaat daaruit dat het op de verkeerde momenten en bij de verkeerde paarden wordt gebruikt of dat mensen (veelal jonge meisjes, hoor ik) ermee beginnen en het te pas en te onpas gebruiken.
In mijn ogen kan motivatie door voedsel (koekje, grazen whatever) heel goed werken, maar alleen als het op de goede manier wordt toegepast en het voor dat paard werkt.
Ik gebruik het bv wel met mijn haflinger. Niet om een oefening aan te leren, maar ter motivatie. Voor hem werkt het super. Maar bij onze draver (die toch ook van eten houdt) zal ik het nooit gebruiken omdat het bij haar drammerigheid in de hand kan werken.
Bij mijn eigenwijze mini tommy gebruik ik het ook niet. Hij heeft wat voedselnijd. Maar als ik Billy, de andere mini, een vd kunstje leer, werkt het dan wel weer super.

In mijn ogen kan het dus goed werken, mits het bij het goede paard en op het goede moment wordt gebruikt.
En ja.., ik volg ook parelli, maar dit deed ik al eerder. Tong uitsteken

Maar zoals gezegd... dat is gewoon erg persoonlijk en ik denk dat ieder het op die manier moet doen wat hij prettig vind/wat voor hem of haar en het paard goed werkt.
Want het is niet per definitie verkeerd of goed. Het is gewoon wat het is... een van de mogelijkheden die ter beschikking kunnen staan en goed kunnen werken mits goed toegepast.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 19:39

Anya... ik weet niet of die tekst van parelli afkomt, maar linda gebruikt wel paardenkoekjes als motivatie bij remmer op diverse dvd's. Niet om hem iets aan te leren, maar om het enthousiasme erin te brengen. overigens wordt die beloning na die fase weer afgebouwd, totdat uiteindelijk slechts een enkele keer een beloning volgt.

Dat even betr. parelli. Verder blijf ik mijn eerder beschreven mening toegedaan.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 19:49

Oh dat zou best kunnen Liljebo. De DVD's heb ik na lang wikken en wegen niet verder afgekeken. Ik vond ze dodelijk vermoeiend, voorgeprogrammeerd en saai. Ik heb de oude video's van Parelli. Die waren nog puur, voordat de commercie erin stapte en er een programma ontstond met regeltjes en dingetjes die je wel of niet zou mogen doen. Zoals ik nu mensen hoor zeggen dat ze eerst het grondwerk af moeten maken vóór ze mogen rijden. Wat een flauwekul.

Maar daarin schuilt dan ook net het gevaar volgens mij. Je hebt grofweg twee soorten parelli mensen. Degenen die al wel met paarden om kunnen gaan en jatten wat ze leuk vinden en kunnen gebruiken en de echte volgelingen die in parelli DE ENIGE WERKENDE methode hebben gevonden. De methode die ze eindelijk helpt om min of meer met hun paard te leren omgaan. En als die mensen snoepjes gaan geven aan hun paard gaat dat er echt niet beter van worden.

Ik heb een behoorlijke riedel paarden in de heropvoeding gehad en dat betekende doorgaans dat niet de paarden heropvoeding nodig hadden maar de eigenaren. Die paarden begrepen na 2 dagen al dat iets bij mij niet, maar bij haar wel mocht. En je bent wel een heel erg watje als paard als je het dan niet probeert. Die mensen moet je niet met snoepjes laten werken.

Verder ben ik er zelf tegen vanwege de redenen die Lielle al aangaaf. Ik zie me al op wedstijd. Ik geconcentreerd aan het rijden, en mijn paard denk plots: goh zouden hier ook snoepjes liggen??? Haha!

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-08 20:17

Ik heb vandaag heerlijk vanaf de grond gewerkt met mijn merrie.
Spelletje doen, volgen.. weer wegjagen, sprongetje!
Echt GEWELDIG!! Wat een portret zeg Haha!

Zij krijgt van mij ook een beloning na iets goeds te hebben gedaan, ze doet een moord voor eten, maar laat nu de kuilbulten aan de buitenkant van de bak voor wat het is en is puur op mij gericht.\
Grondwerken had zij geen ervaring mee, maar leek alsof ze het al jaren deed.
Achter me aan draven, zelfs galopje op commando.
Kort halthouden, paar passen achterwaarts terwijl ik samen met der achteruit liep (naast haar)
Na goed uitvoeren paar korreltjes biks.

Kortom erg leuke leerzame middag met der gehad en zeker voor herhaling vatbaar!

Voor de 1 is dit dè oplossing, voor de ander juist niet.
Denk dat alle tips per paard ook verschillen.
Ik beleef iig enorm veel plezier aan mijn merrie en merk dat ze heel erg gericht op mij wordt, nu al als ik de stallen in kom lopen.
Voorheen deed niks haar, ze is nu al veel attenter en krijgt meer mee van wat er om haar heen gebeurt.
De spoortjes met rijden blijf ik gebruiken, gebruik ze niet konstant maar merk dat het heel erg goed werkt.

Allemaal veel succes en vooral veel plezier met jullie flegmatieke paardjes!
Ik beleef er nu al veel plezier aan, echt toppie Haha!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 20:19

Als ik mijn oudste (quarter) merrie even neem: het is een echte alpha merrie, vreselijk lief en gevoelig en erg slim.
Ik vergelijk haar altijd met een dieseltje.
Gaan wij langs enge dingen, dan loopt ze zijwaarts te snuiven, maar sjouwt wel door.
Schrikt ze, dan gaat ze een stap opzij, kijkt en snuift een keer met het idee: was dit nou alles.
Ze is dus wel zo gevoelig dat ik maar heel erg weinig been nodig heb en met sporen rijden is helemaal niks voor haar.
Voor mij persoonlijk het ideale paard Haha!

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 20:29

Ook ik heb een flegmatiek paard.
Ga dit topic doorlezen als ik iets meer tijd heb.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 21:23

Neen hoor, het klopt dat parelli dat nergens echt verkondigt. In het level 2 pakket zie je het ergens wel voorbij komen net als in het horse behaviour pakket en jawel, juist met de LB introverte paarden omdat die zo moeilijk te motiveren zijn. De mijne is enorm introvert, en zij is echt van het principe: why should I? What's in it for ME???

Voor haar moet er iets nuttigs in de plaats komen om haar te motiveren. Introverte paarden, vooral de Left brained zijn echt sterker gefocused op eten dan andere type paarden. Ze doen bij wijze van spreke voor eten ALLES. Ik merk dat héél erg goed bij die van mij. Ik kreeg eens een les trailerladen (in mijn geval camion laden). Ik laadde haar al op de parelli way, zoals het op de trailerdvd staat en al stond ik daar 5u, ik kreeg die daar totaaaaaaaal nie op.
Dus ik haal er een instructrice bij die vanop een afstandje kon kijken en wiens methode grotendeels met de mijne overeenkomt. Op een gegeven moment zei ze: probeer haar op de ramp te sturen. Als ze dat doet beloon je haar met wat haar het meeste motiveert. euhm... tjah eten???!!! Ja dan gebruik je eten zegt zij. Zo gezegd, zo gedaan. In een uur tijd is ze wel 20 keer de camion op gegaan en op het einde draafde ze er zowat in. Ze is totaal niet happerig of doet niet dominanter. Ze is gewoon héééééél enthousiast. De laatste keer stond ze al op de camion voor 'k haar de opdracht gegeven had daarvoor. Uiteraard heb ik haar wel geprezen omdat ze dat goed deed, maar niet met de grootste motivator, want eigenlijk deed ze niet wat ik vroeg, nl wachten.

Nu ben ik bezig met grondwerk: point to point en dat vind ze behoorlijk saai. dus nu leg ik overal snoepjes en ze is echt héél enthousiast. Ze loopt naast me te draven (ik vraag expliciet om naast mij te lopen, ik loop dan ter hoogte van haar schouder), om me bij te houden. Toen ik nog geen snoep gebruikte daarvoor moest ik haar haast voort slepen en wilde ze eigenlijk het liefst van al gewoon gras staan eten. Dus dat even ter info, hoe motiverend snoep werkt voor mij en mijn paard. Ik gebruik het ook niet constant, maar vooral wanneer ik haar dingen aanleer. Leren is nl niet haar favo bezigheid. Eens ze dingen kent hoeft ze die snoep nie eens, dan is eens geprezen worden al meer dan genoeg.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 21:33

Een voedselbeloning heeft nog nooit gewerkt voor mijn paard, terwijl ik die van mij toch echt wel als introvert zou willen bestempelen.

Hangt echt wel van het paard af.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 08:36

willeke_nijs: Heel herkenbaar hoor! Ja

Zoals ik ook aangaf, het ene paard is het ander niet, maar daarom is wat een ieder doet om zijn paard ettent/actief te krijgen niet pertinent fout... alle paarden zijn anders en voor de 1 werkt dat beter en de ander weer wat anders.
Het wordt echter wel een heel leerzaam topic vind ik met vele goede tips! Ja

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 13:13

Apple schreef:
Een voedselbeloning heeft nog nooit gewerkt voor mijn paard, terwijl ik die van mij toch echt wel als introvert zou willen bestempelen.

Hangt echt wel van het paard af.

Parelli deelt dan ook introverte types op in 2 segmenten: Right Brained introvert, dat zijn paarden die zich in de eerste plaats comfortabel en veilig willen voelen. Bij hun werken snoepbeloningen minder goed dan bijvoorbeeld de left brained introverte types, die zich van nature uit overal veilig voelen. Als je het verschil wil weten tussen de 4 segmenten die parelli gebruikt (Right Brain Extrovert, Right Brain introvert, Left brain introvert en left brained extrovert) raad ik je aan om eens de horsenality dvd te bestellen (die hoort bij de succes series, daar kan je elke dvd afzonderlijk van bestellen.) Ook als je andere methoden hanteert vind ik die dvd bijzonder leerrijk.
Ik wil hier zeker geen reclame maken voor enkel en alleen parelli. Want ieder zijn ding natuurlijk. Ik wil alleen maar zeggen dat ik aan die dvd in het bijzonder echt héél véél gehad heb.

denicola

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 13:18

Die van mij WAS het ook; maar het is op te lossen hoor ! Clown

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 13:24

Als ik wat meer tijd heb, ga ik dit topic lezen. Ben erg geinteresseerd, heb nl. zelf zo´n dame die ´onverstoorbaar´ is Haha! .

inactief

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 13:43

Heb er ook zo 1 Vork

Mijn trainer gebruikte van de zomer ook het woord flegmatiek, dacht te weten wat hij bedoelde, maar toen ik het opzocht om het precies te weten, stond het er toch heel anders geformuleerd. Toch is mijn paard volgens deze definitie énorm flegmatiek.

Dat is ook de reden dat ik nog niet naar M1 overga, heb 4 punten op overschot, maar zolang zij niet feller wordt, wil ik dat nog niet want vanaf de M heb je die voorwaartse drang toch echt nodig voor je figuren goed te rijden.

Ze heeft ondertussen alle M-oefeningen goed onder de knie, maar haar achterhand moet eerst meer gaan werken, wil ik echt vooraan gaan rijden. Mn paard is echt altijd al zo geweest, vanaf haar 3 jaar ken ik haar (sinds haar 6 of 7 is ze van mij) en ze is altijd al zo koel geweest.

Extra voederen helpt NIET, ze heeft van de zomer topsportbrok gekregen (werd 5 à 6 x in de week gereden) maar ze werd er niet heviger van, het enige wat er gebeurde dat was dat ze tijdens de prijsuitreiking hélemaal gek werd.. Zo'n paarden kroppen dat eignelijk dus gewoon op en dan ineens ontploffen ze als het ware. Ben er dan nu ook helemaal van afgestapt, momenteel krijgt ze alleen onderhoudsbrok, en misschien dat ik in de zomer terug wat sportbrok ga geven omdat haar trainingsschema dan wel wat zwaarder wordt.
Zomaar eruit rijden is ook niet alles, ook sterk afhankelijk van het paard, als je haar flink aanpakt gaat ze na een tijd gewoon stijgeren of bokken dusja, soms ga ik dan juist beetje onder haar tempo rijden en dan wordt ze wel eens ineens hevig omdat ze dan niet vooruit mag Clown
Alleen werkt dit niet altijd ...

Het zijn indd paarden die heel veel afwisseling nodig hebben, dit probleem had ik donderdag tijdnes de clubtraining ook, moesten na paar minuten direct gaan aandraven terwijl zij nog helemaal niet los was, deze trainer (om de week een andere, is ook iemand van de club) doet zijn oefeningen redelijk lang, terwijl de mijne een oefening paar keer doet en het dan al beu is en ik dus eigelnijk iets anders zou moeten gaan doen. Ik wil alleen niet tegenwringen in de les dus doe dan maar gewoon verder en probeer dan bv travers aan de ene zijde te doen (als dat de oef is) en dan doe ik op de andere lange zijde gewoon een middendraf.

Heb al lang niet meer gespronge, maar zou dit eignelijk terug wat meer moeten gaan doen, als ik haar eerst een paar kruisjes met lange teugel laat springe, wordt ze helemaal gek.. Kan haar dan nog niet altijd houden (gaat ze ook wel is bokken en doen) maar toch heb ik dit liever dan hoe ze eerst sprong, ze sprong altijd wel, maar keek helemaal niet en liep ook niet door. Ook op een lange bospad trainen scheelt wel.. Alleen moet ik dan wel minstens een martingaal aandoen omdat ze er anders helemaal niet bijblijft en gaat liggen rondkijken..

Ik ben persoonlijk toch meer voor de vinnigere paardjes, maar aan de andere kant zou ik de mijne toch niet kunnen misssen , ze is echt superlief en braaf en volgt mij altijd :d . Ga haar denk wat trucjes aanleren als knielen enzo om haar toch te leren om haar aandacht erbij te houden Lachen .

x

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 14:58

Yvke was ook het toonbeeld van flegmatiek, herken heel veel van jouw merrie in Yv Haha!

Persoonlijk zou ik het niet met voertjes oplossen omdat ik van mening ben, dat het paard gewoon plezier moet hebben in het werk zelf.. En niet omdat er snoepjes op de grond liggen..

Een spoortje werkte bij Yv eigenlijk wel heel goed, op een zweep reageerde ze namelijk niet zo.. Maar juist door een spoortje te gebruiken, kon ik der net iets bijsporen zodat ik iig reactie kreeg. En dan door héél veel overgangen te rijden (echt een stuk of 8 overgangen per rondje, en dan ook tempowisselingen etc.) kon ik m'n hulpen steeds afbouwen. Zodat ik haar uiteindelijk op m'n kuiten kon rijden.. Ze was toen alsnog niet heel voorwaarts, en ik had daardoor wel moeite om haar op der achterhand te rijden, en ik had dus ook wat moeite om haar nagevelijk te rijden.

Yvke kreeg ook brok voor meer energie, en heel wat haver. Als ik een uurtje of 2 van te voren wat haver gaf, en ik ging daarna op buitenrit dan had het wel invloed... Maar verder echt niet dus.

Moet zeggen dat nu, met haar peesblessure het wel echt een voordeel is.. Aangezien ze helemaal niet zo heul hyper is, als ze eens een keertje uit der stalletje mag.. Lachen

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 18:40

Alleen al het woord ' volgelingen' vind ik zo negatief klinken. Alsof het om een sekte gaat. Maar toegegeven... er zijn mensen die het inderdaad zo zien en oogklepjes opzetten.
Het ironische is dat juist de mensen die parelli tot op de regel willen uitvoeren, tegen parelli's belangrijkste regen indruisen.
Hij geeft nl aan dat er geen regels zijn. Alles wat hij wil doen, is mogelijkheden aangeven, maar hij wil dat leerlingen verder zelf ook nadenken en creatief zijn in het oplossen van problemen. En vooral kijken naar het paard en wat precies dat paard nodig heeft.
Voor de een is het veiligheid, voor de ander spelen, voor weer een ander een krabbel, voor nog een ander uitdaging en alweer een ander jaja... een snoepje (niet altijd... alleen ter motivatie en later weer afbouwen uiteraard... ) En wellicht kun je zelf het rijtje nog aanvullen.
Daarom is het zo belangrijk om andere trainers te blijven volgen en ook ogen en oren open te houden. Er valt zoveel te leren.

Kortom, er is geen definitieve regel. Het is gewoon paardafhankelijk en situatieafhankelijk. En natuurlijk eigenaar afhankelijk.'

Een kleine extra opmerking voor Menimo... je wilt dat je paard iets doet omdat hij lol moet hebben in het werk. Dus niet voor een snoepje. Daarna vertel je hoe je mbv een spoortje het paard leerde te reageren op het been. Dat heeft heel goed voor je gewerkt en dat is ook prima... maar het paard doet het dan ook niet in de eerste instantie omdat hij het zo leuk vind, maar omdat je hem hebt geleerd om voor comfort te kiezen to discomfort van een spoortje (overigens ook een veel gebruikte en goed werkende trainingsmethode als je het op die manier gebruikt)
Maw. Een paard vindt niet per definitie werken leuk, Het is aan ons om het leuk te maken. En dat kan bij ieder paard op een andere manier, bij onze merrie prijs ik haar de hemel in als ze iets goed doet, waardoor ze gemotiveerd raakt, bij tommy is vrijaf na een goed uitgevoerde oefening de beste beloning, v oor Billy spelen en kunstjes oefenen en voor Toontje een snoepje.
Het principe van comfort/discomfort wordt ook hier overigens gebruikt (bv wijken voor druk... dat gebeurt uiteraard niet met een snoepje. Zijwaarts bv weer wel. Toontje vind dat erg moeilijk en deed het daarom niet graag. Maar juist een beloning zorgt ervoor dat hij er nu wel goed zijn best voor doet en voor hem is die oef belangrijk ivm gymnastiseren van zijn achterhand/rug)

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 18:46

Ik heb 2 verschillende flegmatieke paarden waar ik mee gewerkt heb/ of nog doe. En ik herken de parrelli verdeling wel, mijn merrie is een toonbeeld van alles is veilig en goed, maar werken bah. Met snoep kan ik haar motiveren, maar eigenlijk is ze daar weer te intelligent voor. Na een keer belonen doet ze alles wel maar gaat ze proberen of ze het voor minder ook krijgt, niet dus, maar het proberen waard vind zij telkens opnieuw. Dus nu lekker zonder voedsel beloning, maar met veel consequentheid en duidelijkheid en dat werkt.

Lijebo, ik ben het helemaal met je eens. Zoals Henry blake in zijn boek schrijft, zoek uit wat je paard motiveert (leuk vind) en beloon hem daarmee, voor het ene paard kan dat betekenen dat het saaie dressuren gevolgd wordt door een paar sprongetjes, en voor het paard wat springen niet leuk vind en dressuur wel omgedraaid. Of na een goede dressuur oefening gedaan te hebben even het bos in.

Mijn shet, vind longeren een ramp, dus longeren wordt eerst gedaan en dan wordt hij daarna gepoetst (wat hij wel lekker vind) ipv andersom.

kissielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 19:37

Even een stipje. Ik rij een paard van een vriendin van mij, nou zeker weten dat hij flegmatiek is. Dus ik lees even mee, wie weet zie ik nog dingen die ik ka gebruiken Tong uitsteken

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 20:11

Maar ja, in elke hoek hooi neerleggen in een bak die niet prive is, wordt wellicht ook niet gewaardeerd?

En buiten rijden vindt hij geweldig maar ja daar krijg ik hem in de bak niet vlotter mee.

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 10:46

Ja ik heb dr ook zo eentje. Clown
Ik zal denk ook maar eens proberen om met spoortjes te rijden. Misschien
dat dit wat helpt. Lachen

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 11:44

Ik wil ook even een stipje, ook ik heb een zeer flegmatiek paard.
Toen ik hem kocht als 3 jarige kon hij een rondje draf door de bak en werdt er meer gevraagd dan ging ie in een hoekje van de bak staan en sloot zich helemaal af, je kon hem dan ook bij wijze doodslaan want zelf was ie er niet meer bij..
Hij is nu tien jaar en we hebben inmiddels de M2 gehaald met heel veel bloed zweet en tranen.
Hij heeft nu even een paar maanden rust gehad omdat we samen de draad even een beetje kwijt waren en ik niet zo lekker in mijn vel zat en daardoor erg prikkelbaar was.
En op zulke momenten hoef ik hem echt niet te gaan rijden..

Wij hebben heel veel verschillende instructeurs gehad en ook andere oordelen, maar ik ben er wel achter gekomen dat er weinig mensen zijn die echt weten hoe ze hier mee om moeten gaan, er wordt veellal gezegd "ach gewoon vooruit slaan".

Ik heb nog lang niet het hele topic gelezen, en ga dat even doen als ik niet op mijn werk zit Bloos

Maar heb wel al een paar hele herkenbare stukjes gelezen zoals niet willen plassen voor publiek en dan letterlijk ook helemaal over de zeik zijn dat ie er gewoon chagie van is..
En dingen zoals haver er in drukken en zo heeft ook geen zin..
En dom zijn ze ook echt NIET, alle oefeningen die hij geleerd heeft zaten er in no time in.. en een buitenrit is ie braaf maar echt niet traag meer..

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 11:50

zerena: Wat goed dat jullie in de M2 gereden hebben!
Het zou fijn zijn als ik met de tijd met Zolex ook wedstrijden kan doen, maar begrijp dat dit niet over 1 nacht ijs gaat.

Deze paarden vergen veel tijd/energie en de juiste behandeling, geduld/veel afwisseling.

Ach ik heb de tijd, dus we zien wel!
Ik heb der nog maar net en ben echt ontzettend blij met der.. ze heeft zo'n fijn karakter!! En slim is zij ook zeker wel!

Gister hinnikte ze heel zachtjes toen ik aankwam... dan smelt je toch Bloos Haha!

Persoonlijk denk ik ook dat het paarden zijn die behoefte hebben aan 1 vaste ruiter/baasje.. ze worden heel erg persoonsgericht en doen niet voor iedereen alles, sluiten zich snel af voor "vreemden".