Welk gedrag zou jou ertoe zetten je paard weg te doen?..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

Re: Welk gedrag zou jou ertoe zetten je paard weg te doen?..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 20:25

Laat ik het dan anders zeggen of vragen: kan JIJ dat stootje nog hebben? Als je zo'n "stootje" van een paard krijgt, is het snel bekeken, lijkt mij. Dat moet iedereen toch kunnen begrijpen? Je gaat je zelf toch niet in de waagschaal stellen voor een (paarden)vriendschap? Voor dat paard en die vriendin lopen er anderen rond. Niet betere, gewoon: anderen. Niet alles werkt in het leven, ook al wil je het nog zo graag. Je laatste woordje in je laatste post is ... ja, maar als je naar je hart en wezen luistert, denk ik dat het eigenlijk zou moeten zijn ... nee. Want zegt niet van het begin af aan al, zoals je zelf aangeeft, iets in je, dat er iets niet klikt? Wat moet je bewijzen? Voor wie? Ik dek dat wij paardenliefhebbers vaak de neiging hebben in zulk soort vn eigengemaakte valletjes te trappen. Maar 't is niet goed voor het paard, en niet voor jezelf. Wie kan hier nou beter uit tevoorschijn komen?
We gaan toch mt paarden om, omdat we dat kiezen en willen? Of het nou voor de sport (prestaties) of voor de hobby (vrijetijd) is? We willen en hopen toch op plezier, SAMEN met dat paard?
Of dat nou het plezier is om die beker (omdat je het samen voor mekaar gebokst hebt) of omdat je je paard buiten toch uiteindelijk door dat water of over dat o zo enge bruggetje hebt gekregen? Hoe dan ook moet je toch iets van een samenspel hebben? Zo niet, wordt het een eenzijdig machtsspelletje, dat kan toch niet zijn waar wie dan ook op uit iks? Laat staan als het uitzicht op enig samen (saamhorigheid, samenspel, gezamenlijkheid) er van het begin af aan al niet is. Hoeft toch niet aan jou te liggen? Sommige paarden willen gewoon de een of ander niet, die ken ik ook genoeg, hoor. Met een ander gaat het dan weer wel.
De grens lijkt mij toch echt te liggen bij veiligheid voor allebei. Met angst in het spel is dat er nooit. Ophouden ermee, dus.....sja n ik zie nu net dat in een notedop samengevat Mick hierboven het ook al zegt ....

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 20:30

Als er echt geen klik is, als het wegens priveredenen niet meer gaat, als ze echt vals zou worden, of als er natuurlijk goed op wordt geboden!

caroltje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 20:36

ja dat is ook weer zo Lachen.. daar heb je gelijk in. dat had inderdaad ook nee moeten staan..

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 20:58

I rest my case ....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 21:02

als er écht geen klik is met het paard, dat kan verschillend gedrag zijn, ohz, of op de grond, maar als het gewoon niet lukt, en dat uit zich in contstant ruzie met elkaar hebben, dan zou dat voor mij een reden zijn om hem weg te doen, naar iemand die de klik wel heeft, omdat het voor het paard dan ook niet meer leuk is.
Dan moet het wel heel ver gaan hoor, ik geef niet zo snel op, en voor veel dingen zijn oplossingen te vinden.

caroltje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 21:04

Ik heb me vriendin een pb gestuurt en nu maar af wachten hoe ze reageert Lachen.

Captain_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 19:23

als ik zou merken dat ik of het paard (of beide...) er absoluut geen plezier meer in had, of als het vertrouwen weg zou zijn, zou ik dekn ik besluiten een ander thuis te zoeken

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 06:09

Ik zie dat heel veel mensen hier hetzelfde princiepe hebben, ik eigenlijk ook. Als de klik weg is, de band afneemt, en ik de angst heb om op te stappen dan houd je alleen jouzelf en je beesie voor gek om er nog mee door te gaan.

Ik heb mijn pony vanaf zijn 2de hij is nu 3,5 jaar en zit gigantish in de puberteid. Vorige week in de les was ik bang van hem en stapte toen ook met trillende benen af (wel nadat de les was afgelopen hoor). Door dit akkefietje echter, laat ik mij niet uit het veld slaan, want de band is er zeker weten nog wel. Ik ken hem door en door (hij mij ook overigens Haha! ) En ben er ook gewoon weer opgestapt, wel enige zenuwen maar die waren al snel weg, toen k door had dat hij eigenlijk wel een beetje spijt had van zijn acties Tong uitsteken

Wat ik wel snel door heb, is dat mensen die bang zijn/worden van hun paard, heel snel ok de neiging hebben om hun dier volledig stil te zetten van het werk, waardoor het alleen maar vervelender word, en dus gedragsstooringen gaat vertonen uit verveling.
Daarom probeer ik ook altijd door te gaan, om dit te voorkomen, en idd als ik ECHT zó bang ben voor mijn paard, dat ik hem zoals hie rboven genoemt stil ga zetten van het werk, dan verdient hij gewoon een beter baasje die niet bang voor hem is en hem niet stil zet.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 20:10

niks
alles is te overwinnen en mee omte gaan
mijn pony heeft onwijze zadel dwang
en is heel chagerijnig op stal(in de lucht happen oren in de nek)
maar zo hou ik van haar.
mar verzorgpony van 5 is heel vrolijk op stal en geeft bij opzadelen geen kick.
dat was voor mij echt wenne
als me volgende paard ook zo chagerijnig is en oop zo met aansingele kkop ik hem alsnog

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 08:21

z0rr0 schreef:
niks
alles is te overwinnen en mee omte gaanmijn pony heeft onwijze zadel dwang
en is heel chagerijnig op stal(in de lucht happen oren in de nek)
maar zo hou ik van haar.
mar verzorgpony van 5 is heel vrolijk op stal en geeft bij opzadelen geen kick.
dat was voor mij echt wenne
als me volgende paard ook zo chagerijnig is en oop zo met aansingele kkop ik hem alsnog

Als dat zo zou zijn en het betaalbaar was, ja, dan zou ik ook hebben doorgezet. Knipoog
Als je daar vanuit gaat houd je het denk ik langer vol. Pling

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 18:36

Het blijft inderdaad een moeilijk onderwerp; daarbij komt: iedereen heeft zijn of haar grenzen net weer wat anders liggen. Houden van is in elk geval niet genoeg, dat is wel duidelijk (daar zijn al genoeg frustraties en ongelukken van gekomen). Het sleutelwoord blijkt toch weer te zijn: vertrouwen: geloof er in hebben. WIL je wel echt met DIT ENE paard door? Je hoeft voor je pard DIE ENE natuurlijk niet te zijn .... Maar als je in je hjart en ziel vertrouwen in een paard of pony hebt, dan heeft of krijgt die het ook in jou. Het is hard werken, maar dan gaat het ee keer lukken, ik heb het hier natuurlijk niet over "prestaties neerzetten", maar ook dat behoort tot de mogelijkheden met een "onmogelijk" paard. Niet te snel opgeven, it te veel verwachten, veel van houden, maar wel HEEL: duidelijk zijn (en ik sprek uit evaring: soms lijkt heel duidelijk zijn verdacht veel op onaardig zijn, maar je hebt mt een PAARD te maken, niet met een mens, een paard ziet een mens in eerste instantie niet als een kameraadje ... moet dat dan? Prober een betrouwbare leider te zijn, dat zien ze meteen wel).

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 19:48

weinig tot niets zou mij zomaar een paard aan de kant doen zetten.
Zelf heb ik een tijdje paarden getraind (mishandeld enz enz), zaten ook beestjes bij met een steekjes los. Worden vaak hele leuke beestjes.
er altijd voor werken en een soort compromis zien te sluiten.
Maar die paarden hoefde ik nooit te houden. Dus misschien als het gewoon in geen opzicht gaat klikken of werken met je paard, als je er bang voor bent geworden en er niet meer op druft te rijden en hem niet meer de verzorging kan geven die hij nodig heeft.
Dat is dan het beste wat je voor je paard kan doen.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 21:37

Ik heb mijn vorige paardje weg gedaan omdat hij gevaarlijk voor mij was.
Een beetje veel te stoer zegmaar, hij was duidelijk dominanter en ik kon daar niet zo goed mee omgaan, en het klikte ook niet echt. Na 7 mnd heb ik hem weg gedaan en kreeg daar te horen dat hij al eens een merrie gedekt heeft (nieuwe eigenares heeft paardje van dezeflde eigenaar, had ie tegen ons niet gezegd..). Jammer is dan dat ze de 'hengstenstreken' houden. Als ik ging wandelen en een paard tegenkwam, flipte die.

Ik ben echt superblij met waar hij nu staat, en ik heb een nieuw paardje was het tegenovergestelde is van hem. En dit gaat echt SUPER!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 00:48

de drie die ik nu heb gaan nooit weg, tenzij ze aanvallen krijgen zoals bekend van tumoren, oncontroleerbaar gedrag waar het paard niets aan kan doen. maar in dat geval gaan ze ook niet naar een andere eigenaar natuurlijk.

voor mezelf wil ik niets anders dan veulens, omdat ik al zóveel volwassen dieren (ook driejarigen hoor... al verpest voor er echt iets mee gedaan is) heb ontmoet die verpest zijn door domme eigenaren... op die manier dek ik mezelf ook wel in natuurlijk, niet verpest is gelijk aan een minimale kans op echte problemen.

maw, gedrag als steigeren, bijten oid zou voor mij geen reden zijn om een paard weg te doen. wel een reden om eens heel goed naar mezelf te kijken en mijn vaardigheden te verbeteren. voordeel voor mij is dat ik dat stadium met mijn eerste paard al gehad heb dus ik verwacht eerlijk gezegd niet dat ik die fout nog eens maak.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 19:30

Mijn paard Bonte Jaopie heeft mij in de weide (toen hij ca. 2 jaar was of zo) ook tot 5 x toe aangevallen. Stond ik daar met mijn banketstaaf lege wateremmertje in mijn hand te maaien. Toen dacht ik: die gaat weg: HIJ HAAT MIJ. Je moet natuurlijk voor jezelf beslissen waar ergens je eigen grenzen liggen, of dat je die grenzen steeds een stukje verplaatst (jijzelf dan he, niet het paard, dat die jouw grenzen gaat verplaatsen ...). Voor mij was toen de grens in zoverre bereikt dat ik dacht: het is kennelijk er op of er onder, voor hem. Ik heb hem nog. Zulke fratsen, dat pik ik niet. Waar heb ik dat aan verdiend? Aan een labbekakkerig gedrag van mijn kant uit? Mogelijk, maar ik was toen wel "wakker", zeg maar. Ik wist toen wel meteen: dit is en test, als ik nu niet op mijn punten ga staan op een enorm duidelijke wijze, maar wel geweldloos, ben ik weg, en moet HIJ weg (want ... erkopen). Het is gelukt. Maar ook ik heb gwanhoopt, en heb gedacht: wat krijgen we nou? Nu denk ik dat nooit meer, laat hij dat maar denken: ik bepaal, en wat er ook gebeurt (hij is het natuurl;ijk helemaal niet altijd met mij eens), doet er voor mij niet zo veel toe.... wat ik zeg gebeurt, uiteindelijk. Als je dat kunt bereiken zonder machteloos gemep, kom je er samen met je paard wel uit. Als het helemaal niet wil, maar dan ook echt totaal niet, moet je het misschien opgeven, zelf vind ik het criterium: als je in je hart en ziel, in je wezen, BANg begint te worden. Dat hebben ze zo maar door. Maar misschien zijn zij wel banger.... dan hebben de paarden niets aan iemand die dat ook is. Ik heb misschien "makkelijk praten", maar ook ik ben heus wel bang geweest in zulke omstandigheden, echter, je moet een keuze maken: blijf ik bang, of ga ik proberen er doorheen te gaan?
Lukt het je eenmaal door je eigen angst heen te gaan, sta je op en total andere voet met jezelf EN je paard. Maar goed ... sprak de dominee... ieder moet natuurlijk zelf bepalen war die (innerlijke) grens ligt. En een paard met een verleden is altijd een uitdaging, uiteraard.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 19:39

Nou, merrieveulen, mijn paard, Tinker x Fries, Bonte Jaopie (inmiddels ruin en net vier jaartjes), is dus het paard waarover ik het had. Ook ik zou niet snel een paard van ouder dan 3 jaar nemen, hoewel het uit mijn verhalen wel duidelijk mag zijn, dat deze Bonte J. desondanks toch een soort van BANKETSTAAFgedrag begon te vertonen van heb ik jou daar! Maar goed, ik kan volledig onderschrijven wat je zegt: gaat hij nog weg? Hahaha, nee, nooit meer, natuurlijk. Het is nog steeds niet Mister Makkelijk, maar je hebt er ook al die jaren in geinvesteerd (en al die onzin meegemaakt), dat geef je niet meer op, natuurlijjk. Maar was het al die jaren (ik had hem als veulen van 6 maandjs al), nou allemaal een geweldig freestyle-happy-go-lucky aantal jaartjes geweest? Mag ik mijn voorhoofd en rug even afwissen? Pfffttt, wat een opgave af en toe. Maar was het 't waard? Tsja.... hij is er nog. Ik ben stapelgek op hem. Dat is 't antwoord......

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 00:03

ik heb precies dezelfde periode gehad met mijn eerste, 2,5 jaar, hengst, en hij werd levensgevaarlijk. niet om een rotkarakter oid, maar door mij. ik was 15, wist ik veel hoe je een jonge hengst opvoedt, hoe je betrouwbaarheid uitstraalt en je zo profileert dat het dier op je vertrouwt zonder aarzelen...

het is voor mij een goede les geweest, paard is er nog en het zal me nooit weer gebeuren. ik had geen hulp, stond er alleen voor en heb het op kunnen lossen. helaas door schade en schande, maar toch een stuk wijzer geworden.

voor mij is er, los van gedrag door ziekte wat een paard zelf niet kan controleren (denk ook aan getraumatiseerde paarden die zichzelf niet onder controle hebben), geen gedrag wat reden geeft om een paard te verkopen oid. 'stout' gedrag als steigeren of aanvallen is bij een gezond paard wat niet lijdt aan al dan niet door trauma veroorzaakte stoornissen gewoon te overkomen. en negen van de tien keer zit het probleem gewoon bij degene die ermee omgaat.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 23:23

Mijn idee, merrieveulen, ik herken er wel veel uit. Ik stond er OOK alleen voor. Paard is er ook nog. Schade en schande was het voor mij ook. Maar al doende leert men ...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 10:24

precies, het is jammer dat het eerst 'fout' moet gaan dan, zéker voor het paard, maar ik heb er inmiddels twee bij die ik ook als veulen heb gekregen (ik wil ook niet anders dan veulens voor mezelf), en met hen is het allemaal wel goed gegaan. dergelijke problemen ('dominante' paarden, agressie of disrespect naar de mens toe) worden toch meestal veroorzaakt door de eigenaar. door eerlijk naar jezelf te kijken, je fouten toe te geven en aan jezelf te werken kan je er prima uitkomen is mijn ervaring. helaas wordt de schuld vaak bij het paard gelegd terwijl dat niet terecht is.

al met al, ben ik aan de ene kant blij met de ervaring die ik met mijn eerste paard heb opgedaan, het heeft mijn manier van omgaan met paarden veranderd in positieve zin en alledrie mijn paarden zijn gouden dieren om mee om te gaan. dat vind ik het belangrijkste.

amarilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 12:54

Ik zou hem weg doen als mijn leven erdoor vergald werd.

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 15:54

ligt eraan hoe lang je hem al hebt denk ik, die van mij gaat nooit meer ergens heen,
kennen mekaar door en door alle vertrouwen in mekaar!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 16:02

mariadehaas schreef:
Ik zou hem weg doen als mijn leven erdoor vergald werd.

Lijkt me duidelijk! Ach gut Knipoog

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 16:12

Geen enkel gedrag zou mij ertoe aanzetten mijn paard weg te doen. Boos! Alleen een medisch gebrek (van mijn kant) of plotselinge financiele problemen kunnen mij daartoe overhalen.

Ik ben van mening dat elk getoond gedrag van een paard, gedrag is dat door de 'ruiter' is aangeleerd. Op het moment dat ik een paard weg zou doen om zijn gedrag, zou ik van mijzelf nooit meer een paard mogen hebben. De kans is namelijk 10 tegen 1 dat dit paard dit gedrag ook gaat vertonen.
Natuurlijk kan het zijn dat het karakter van het paard botst met jouw karakter, en dat je daardoor niet adequaat kunt reageren op zijn gedrag, waardoor het gedrag verergert. Dan heb je echter een verkeerd paard gekocht (en dat is ook niet de schuld van het paard) en zul je een oplossing moeten zoeken die het beste bij het paard past.

Ik heb nu een driejarig (onbeleerd) paard. Bij alles wat hij aan gedrag laat zien, ben ik mij ervan bewust dat het mijn schuld is. Bij positief gedrag én bij negatief gedrag. Als ik om foutief gedrag mijn paard weg zou willen doen, ben ík degene die fout zit. Paarden maken geen fouten.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 16:14

Dus jij gelooft niet dat er paarden met een knronkel of een erg onsymphatiek worden geboren? Dat paarden niet alleen spiegelen maar ook een eigen denkvermogen en persoonlijkheid hebben wat onafhankelijk van jou functioneert en keuzes maakt? Is belediging voor het fenomeen paard wat imo geen aftreksel is van ons mens..

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 16:19

Sommige paarden kunnen vals en raar doen, maar je kan vaak wel samen een oplossing vinden,
en ja soms zit er een kronkel in klopt dan wordt het zwaar, wat ik al zei als je je paard al een tijdje bij je hebt,... dan gebeuren soms rare dingen , paard heeft ook zo zijn buien, zolang het in grenzen blijft en hij je nog vertrouwd komen we eruit!
Paarden hebben ieder een eigen karakter, we kunnen ze corrigeren maar niet veranderen of compleet naar onze hand zetten!!