schuurt tegen je . . . . .

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Baccie

schuurt tegen je . . . . .

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 17:40

hei bokkers ,
ik heb een paardje en hij is heel erg lief enzo maar ik heb een klein probleempje . Als hij heeft gereden en zweetofzo aan zijn hoofd dan schuurt hij zomaar ineens tegen je . En hij doet het bij iedereen .Maar wa kan je er het best tegen doen ? gewoon straffen met een tikje of anders ?

Aranel

Re: schuurt tegen je . . . . .

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 17:42

Pff dit probeert mijn haf ook héél vaak. Ik geloof dat het een teken is van geen respect hebben voor de 'baas', maar ik weet het niet zeker.
Ik doe haar altijd haar hoofdstel af, en dan schuurt ze tegen een paal of de bakrand aan om haar jeuk weg te krijgen Lachen
Ze hoeft mij niet als anti-jeuk ding te gebruiken.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 17:43

Ik vind dit echt een lastig iets. Zelf vind ik namelijk aan de ene kant dat het niet mag. Want het is toch een paard van een x aantal kilo's wat tegen je aan, aan het duwen is. Maar aan de andere kant als ik zelf jeuk heb dan wil ik er ook zo snel mogelijk van af.
Ik neem vaak het paard mee naar een paal oid. Wil hij wel eerder aan mij jeuken dan is een euhh wel goed genoeg. Daarna neem ik hem dus mee naar een plek waar hij veilig van zijn jeuk af kan komen zonder mij als jeukobject te gaan gebruiken Lachen

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 17:45

Ik wil het ook niet hebben. Ik druk haar dan dus ook gewoon weg, moet maar even wachten totdat ze haar halster omheeft hoor.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 17:48

Om verschillende redenen mag dit niet van mij:
1. voor mijn persoonlijke veiligheid ivm verwondingen
2. gezagskwestie (in de groep mag hij ook niet aan de leider schuren)
3. ze kunnen het hoofdstel uitschuren en vooral voor de kar is dat levensgevaarlijk
4. het paard kan zichzelf verwonden
5. het hoofdstel kan er van kapot gaan

Toch proberen te schuren wordt eerst aangepakt met een waarschuwing en dan met een klap(je) tegen zijn hoofd. Er wordt gewoon niet geschuurd en om schuren tegen te gaan kun je je ook aanleren dat jet het hoofd meteen na het rijden afsponst of even goed de lossen haren en zweet afborsteld.

Ook schuren met een halster aan of onder iets aan het hoofd gebeurd niet om dezelfde redenen.
Laatst bijgewerkt door daniella74 op 14-09-08 17:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Denlamour

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 17:48

Ik vind het niet erg als hij jeukt met ze hoofd tegen me aan, Leer jeukt door het zweet en wilt daarna gewoon ff lekker schuren nou van mij mag ze, vind het zo een onzin dat het iets te maken heeft met geen 'respect' voor de baas. waar is dat ooit vandaan gekomen? ik vraag me dan af waar men dat uithaalt dat het paard dan geen 'respect' heeft. iedereen heeft wel eens jeuk, en vooral leer en zweet tegelijk wat lekker over ze hoofd scheurt. als je hebt gereden dan gaan ze toch ook rollen?? Ik bedoel dit wel als het hoofdstel uit is net na het rijden Knipoog

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 17:49

Denlamour, zie mijn post punt 2

Nathaliia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 17:50

ik haal gewoon altijd zn hoofd weg van mij, en dan laat ik hem wachten tot op stal, en dan schuurt ie gewoon tegen zn voerbak. na een tijdje wist ie dat het niet meer mocht, nu doet ie het haast nooit meer als ie het hoofdstel in heeft.

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 17:52

Denlamour schreef:
Ik vind het niet erg als hij jeukt met ze hoofd tegen me aan, Leer jeukt door het zweet en wilt daarna gewoon ff lekker schuren nou van mij mag ze, vind het zo een onzin dat het iets te maken heeft met geen 'respect' voor de baas. waar is dat ooit vandaan gekomen? ik vraag me dan af waar men dat uithaalt dat het paard dan geen 'respect' heeft. iedereen heeft wel eens jeuk, en vooral leer en zweet tegelijk wat lekker over ze hoofd scheurt. als je hebt gereden dan gaan ze toch ook rollen?? Ik bedoel dit wel als het hoofdstel uit is net na het rijden Knipoog

Waar men dit vandaan haalt? Omdat een als een paard dit in de groep bij zijn leider probeert te doen, hij een rotschop terug krijgt. En als jij jeuk hebt, ga je toch ook niet vol tegen je buurman aan staan schurken? Dat is ook een kwestie van respect. Als een paard tegen je aan schuurt, degradeert hij je tot het niveau van een krabpaal en dan krijgen die van mij terecht een tik, sindsdien doen ze dat tegen het hek, geweldig. Ze duwen mij niet meer van m'n plek, punt 1 waarvan je kunt zien dat een paard geen respect voor je heeft.

Denlamour

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 17:53

daniella74 schreef:
Denlamour, zie mijn post punt 2

Mijne doet dat gelukkig niet, maar als hij ze hoofdstel uitheeft mag die gerust ff lekker tegen me aanschuren geen problemen mee.

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 17:59

Ik vind dit ook een moeilijke. Ik heb een ruin gehad die deed het altijd na het rijden. Maar we hadden een soort "afspraak" Hij mocht het alleen tegen mn rug aan doen. Dat deed ie ook en hij wachtte ook altijd totdat ik aangaf dat het ok was. Andere paarden mogen het absoluut niet bij me doen.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 18:00

Als ik het hoofdstel afgehaald heb, pak ik een handdoek of borstel en houd deze bij haar hoofd en wrijf lekker over alle jeukende plekjes en zij duwt dan terug..ze mag niet tegen mij aan schuren

watdanhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 18:01

Gewoon wegdurkken! Knipoog

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 18:04

Mijn pony mag het niet, het is een menpony, dus heeft een menbit (liverpoolstang) en als je die scharen tegen tegen je lichaam geschuurt krijgt is dat niet fijn. Gelukkig doet hij het ook niet, als hij wil schuren doet hij dat maar tegen een paaltje.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 18:06

Gewoon wegduwen
Mijne mag het ook niet... ben veel te zuinig op mn hoofdstel Nagelbijten / Gniffelen

marloes1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 18:07

Mijne doet/deed hetzelfde. Consequent zijn en steeds wegdrukken of gewoon doorlopen. Ten eerste moet hij eerst het hoofdstel af (redenen al genoemd) en ten tweede is het inderdaad een kwestie van respect. De mijne laat nog steeds wel zien dat ze jeuk heeft, maar gaat niet meer tegen mij schuren. Dan krab ik haar met m'n vingers of met een borstel over haar hoofd. Zo krijgt ze een beloning voor het niet zelf gaan schuren.
Duurde een paar weken, maar toen had ze door dat ze sneller van de jeuk af was als ze mij niet als schuurpaal gebruikt. Knipoog

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 18:22

marloes1987 schreef:
Mijne doet/deed hetzelfde. Consequent zijn en steeds wegdrukken of gewoon doorlopen. Ten eerste moet hij eerst het hoofdstel af (redenen al genoemd) en ten tweede is het inderdaad een kwestie van respect. De mijne laat nog steeds wel zien dat ze jeuk heeft, maar gaat niet meer tegen mij schuren. Dan krab ik haar met m'n vingers of met een borstel over haar hoofd. Zo krijgt ze een beloning voor het niet zelf gaan schuren.
Duurde een paar weken, maar toen had ze door dat ze sneller van de jeuk af was als ze mij niet als schuurpaal gebruikt. Knipoog

Ja dat van respect vind ik zo wazig eerlijk gezegd.
Onze verzorgshet doet het ook. En soms vind ik het ok (als het zachtjes gaat) en soms niet als ie het te hard doet. Inmiddels schuurt ie vrij zachtjes. En alleen als ik het toesta. Als ik zeg Stoppen, doet hij dat ook.

Maar of dat nou respectloos is... Onze shet komt niet zomaar in mijn persoonlijke ruimte. Als ik loop, loopt hij achter me aan. Stop ik, dan stopt hij vlak achter me (niet tegen me aan dus) op zo'n 2 passen afstand van mij. Altijd. Als ik hem naar mij toe vraag komt hij tot op de zelfde afstand. Tenzij ik hem dichterbij vraag voor een knuffel. Hij heeft dus alle respect voor mij. Ook bij het werken merk ik dat. In meerdere opzichten. en vandaag kwam hij tot op diezelfde afstand. Ik kriebelde hem wat en dus kwam hij een stap dichterbij en legt zijn hoofd tegen mij aan. Nu is hij dus klein dus zijn neus kwam tot in mijn oksel zeg maar en zijn kaak dus op mijn armen. Dus lekker verder gekriebeld. Man wat heeft hij staan genieten met zijn oogjes bijna dicht lekker in het zonnetje...

Maar paardenleiders knuffelen hun ondergeschikte toch ook niet? Of kriebelen? Dus moet ik dat dan ook maar niet meer doen?

Ik ben van mening dat paarden best ons als leider zien, maar dan wel een menselijke leider. Tenslotte geeft een paardenleider ook geen aai of klopje of een "Goed Zo!" bij goed gedrag. De hele tendens bij sommigen om ons als mens te vergelijken met een paard (in de zin van het leiderschap) gaat echt mank. Hetzelfde gebeurt ook bij honden, dat deze de mens als een 3-koppige ledier zou zien (hoofd en 2 handen die kunnen bijten). Roedel of kudde dieren hebben leiderschap nodig. Maar ik ben van mening dat onze gedomesticeerde paarden (en honden) inmiddels dondersgoed weten dat het menselijk gedrag heel anders is dan dat van een paar en dat zij van veulen af aan (als het goed is) leren dat wij ons anders gedragen. En dat ze in hun opvoeding leren om connecties te maken tussen paardengedrag en mensengedrag. Net zoals dat bij katten en honden gebeurt. Anders is toch neit te verklaren dat ze ons ook maar enigszins begrijpen? Sommig gedrag kunnen wij ietwat kopieren. Als we ons groot maken en BOE of HELA roepen laten we merken dat we niet bang zijn (als dat veulen of shetje aanvalt). Maar dat lijtk toch echt in de verste verte niet op het beeld van de kuddeleider die zich verweert tegen de overmoedige aanval van een veulen of een ander paard. Dat een goed opgevoed paard zich aan je persoonlijke ruimte houdt is een kwestie van goed inzicht dat dat dus bij zowel paard als mens wenselijk is. Maar ik heb niet het idee dat ik nu in Sando's achting gedaald ben omdat hij even lekker tegen mij an kon schuren met zijn hoofd of omdat hij even lekker met mij gekroeld heeft. Integendeel zelfs.

De redenen van pijn, wonden, kapotte hoofdstellen vind ik wat anders. Maar dat is ieder voor zich wat je daarin besluit.

marloes1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 18:28

Ben het op zich met je eens dat we niet alles kunnen kopiëren wat paarden bij elkaar doen. En natuurlijk knuffelen die elkaar ook, dus daar moeten wij zeker niet mee stoppen. Maar jou beschrijving geeft toch een iets ander beeld dan door de TS gegeven wordt. Jou shet doet het zachtjes, en alleen als jij het goed vindt. Dan is het dus zeker niet respectloos. Maar op het moment dat een paard jou als schuurpaal gaat gebruiken dan gaat dat vaak behoorlijk ruw. Kan me nog aardig wat blauwe plekken herinneren die ik van mijn paard kreeg. En op die manier schuren vind ik persoonlijk wel een teken van weinig respect. Als mijn weigenootje zo tegen mijn merrie aan schuurt krijgt ze een flinke lel!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 18:38

marloes1987 schreef:
Ben het op zich met je eens dat we niet alles kunnen kopiëren wat paarden bij elkaar doen. En natuurlijk knuffelen die elkaar ook, dus daar moeten wij zeker niet mee stoppen. Maar jou beschrijving geeft toch een iets ander beeld dan door de TS gegeven wordt. Jou shet doet het zachtjes, en alleen als jij het goed vindt. Dan is het dus zeker niet respectloos. Maar op het moment dat een paard jou als schuurpaal gaat gebruiken dan gaat dat vaak behoorlijk ruw. Kan me nog aardig wat blauwe plekken herinneren die ik van mijn paard kreeg. En op die manier schuren vind ik persoonlijk wel een teken van weinig respect. Als mijn weigenootje zo tegen mijn merrie aan schuurt krijgt ze een flinke lel!

Hmm, ja dat zachtjes doen heb ik hem wel geleerd ja...

kan niet zeggen dat ik daar een stappenplan voor heb. Als hij het te hard deed, liet ik hem merken dat ik dat niet wou. Of het nu een stemcorrectie was (HE laat dat!), of een niet pijnlijke tik waar hij wel van schrok. Of wegduwen. En als hij het dan zachtjes deed dan aaide ik hem terug. Dus toch een kwestie van opvoeden lijkt mij.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 18:53

Je kunt hem gerust een tik geven als hij dat doet. Paarden doen zoiets ook bij elkaar, maar hij hoeft jou niet als gelijke te zien. Het is ook super irritant als ze dat doen.

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 18:56

De mijne mag dat absoluut niet! Ik zie het als gedrag van dat ze mij niet als baas ziet. Bovendien vind ik het ook niet echt fijn als er 400 kilo tegen mij staat te schuren.

Er staan palen,muurtjes,gebouwen enz zat waar ze aan kan schuren. Tong uitsteken

kingbilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 18:59

Niet goed vinden, als je tegen je aan laat schuren , heeft ie net zo veel respect voor je als een willekeurige boom waar hij anders tegen zou doen.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 19:39

Zilfstar schreef:
Maar paardenleiders knuffelen hun ondergeschikte toch ook niet? Of kriebelen? Dus moet ik dat dan ook maar niet meer doen?

Jawel, dat doen ze wel. Maar alleen als de leider begint Knipoog

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 20:15

mijne mag het alleen doen als het hoofdstel af is, dan gaat ze gelijk tegen me been aan schuren met haar hoofdje, maar soms wil ze het ook wel met hoofdstel maar dan doe ik haar hoofdje weg en loop ik even weg. vaak doe ik ook even met me vingers krabben op der hoofdje, ik vind het anders zo zielig als ze jeuk heeft want ze gaat niet met haar hoofdje tegen een paal aan schuren. en het is niet zo dat ze me omver beukt, ze doet het heel zachtjes dus daarom heb ik er geen problemen mee.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 20:23

Die van mij mag pas schuren als het hoofdstel af is en dan tegen de stal en niet tegen mij.

Ik bespaar mezelf blauwe plekken, slijmsporen en een kapot hoofdstel en m'n paard ongelukken.

Ik heb een keer een paard gezien die al schurend met een bitring achter de grendel van de staldeur bleef hangen, in paniek de deur uit de scharnieren trok en met een deur aan z'n bit bengelend de bak in kwam denderen.

Het liep gelukkig goed af, alleen een krom bit en een kapotte deur, maar dat had heel anders kunnen lopen.