Bit niet in willen nemen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Melia

Bit niet in willen nemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-08 17:54

Een paard die ik ken die wou het bit niet zo makkelijk in. Je moest dan een tijdje wachten, ook al druk je je vingers aan de zijkanten van de mondhoeken, dan vond hij het nog niet altijd prettig. Toen wachtte ik altijd net zolang totdat hij hem in deed. Hoe zou dit kunnen komen en wat kun je er aan doen?

Novalues

Re: Bit niet in willen nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 17:56

Na het bit indoen, meteen een snoepje geven. Dan leert hij dat het bit innemen niet vervelend is, maar ook leuk kan zijn. Als je dit gewoon zo blijft doen, leert hij het vanzelf! succes

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 18:13

nadeel daaraan is wel, dat als hij een keer geen snoepje meer krijgt dat hij de volgende keer ook niet meer de bit in gaat nemen...
Hoe het kan; slechte ervaring met bit, vooral manegepaarden hebben dat nogal eens.
Wat je eraan kan doen, belonen nadat hij het in heeft genomen door even te aaien, schoft krabbelen, wat het paard fijn vind. Zou niet snel naar eten grijpen. Paarden leren snel en doe je het een keer niet, dan begin je van voor af aan.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 18:27

Ik ben he tn eit met je eens Carola.
Ik heb het zelf ook zo gedaan, het werkt prima, ook als je het snoepje dan weg laat, als het goed gaat en je gaat dan over op belonen of zelfs niets.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 18:30

wat je wel kan doen is iets lekkers er aan smeren, bijvoorbeeld honing ofzo.
dan snappen ze op een gegeven moment wel dat het bit lekkers betekent, zonder dat ze happerig worden naar jou. Vork

Karlijntjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 18:34

Mijn verzorgfries had dit ook.
Wij zijn gewoon begonnen met eerst het hoofdstel gewoon rustig voor het hoofd houden. Daarna gewoon heel rustig de mondhoeken indrukken en echt heel voorzichtig het bit in doen. Als je dit steeds herhaald, zal ze dit gewoon rustig doen, zonder haar kop omhoog te doen oid. Als ze trouwens het bit in heeft belonen met een suikerklontje of snoepje.

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 18:38

Paard wordt op geen enkele manier happig naar mij, door middel van snoepje. Wel zijn we er mee bezig af te bouwen..

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 19:18

Ok, ik heb ook andere verhalen gehoord over paarden die dat wel worden. Fijn dat deze paarden dat niet doen.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 19:22

Bij een jong en/of onervaren apard kan een klontje of snoepje nog weleens helpen. Bit beetje voorverwarmen is ook nog een optie omdat sommige paarden het vervelend vinden een koud bit in hun mond te krijgen. Verder ben ik van de harde lijn, druk maar gewoon met vingers of duimen in zijn mond of zet het slijmvlies eens tegen de rand van zijn gebit.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 20:18

TAO--> OPG

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 09:28

Dorientjee schreef:
Mijn verzorgfries had dit ook.
Wij zijn gewoon begonnen met eerst het hoofdstel gewoon rustig voor het hoofd houden. Daarna gewoon heel rustig de mondhoeken indrukken en echt heel voorzichtig het bit in doen. Als je dit steeds herhaald, zal ze dit gewoon rustig doen, zonder haar kop omhoog te doen oid. Als ze trouwens het bit in heeft belonen met een suikerklontje of snoepje.

Dit deed ik toen ook wel, gewoon rustig voor het hoofd houden, paard loopt ook niet weg, word niet onrustig maar hij wou hem toen niet in nemen. Uiteindelijk wel maar dit duurt dan altijd een minuut of langer. En normaal gesproken moet je zo'n "ding" toch binnen 5 seconden in hebben.

xxamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 11:00

Als hij het bit niet leuk vind moet je het invrijven met snoepjes dan vind hij het msichien lekker en doet hij het is met plezier

Wonderhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 19:53

Je moet zorgen dat hij/zij weet dat het leuk is om een bit in te doen!Inderdaad niet mer snoepjes.Je kan ook zijn bit een beetje verwarmen met niet te heet water.En als hij het bit in heeft even belonen! Bloos

saskiamax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 08:12

bij een jong paard wil het nog wel eens helpen om er appelstroop op te doen. dat vinden de meeste wel lekker en dan op den duur steedds afbouwen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 09:15

eens een poging tot bitloos??

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 10:19

Iemand bij mij op stal doet altijd d gandvat van de zweep in zn mond. hij heb een extra tandje, en als j je vinger gebruikt.. gaat die heel zeer doen Vork Mijn oude merrie heb ik ook met snoepje geleerd. Opeens geen snoepje meer geven was geen probleem. Wel heb ik het woordje Hapje er bij gebruikt. Ook mijn huidige paard reageert op hapje. Dus als je het bit bij de mond heb. en ik zeg hapje. gaat 9 van de 10 x haar mond open.

xRomanxMir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 13:03

Meteen een snoepje geven als die het bit heeft ingedaan, en helemaal belonen (klopjes op de schouder enz). Mijn verzorgpaardje deed dat ook altijd. Ik bleef zelfs wel uren in de stal om te zorgen dat hij z'n bit in deed.

succes hea!

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 13:07

Mijn paard bleek een scheve kies te hebben, dit is goed geveild door de tandarts en ze nam bit ook weer in.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 13:09

Ik heb ook eens een jonge pony gehad die er ook problemen mee had, juist omdat ze jong was vind ik het dan wel belangrijk dat ze het bit als leuk ervaart.
Ik had toen gewoon een pot appelstroop op stal staan waar ik het scharnier van het bit in stak voor ze het in de mond kreeg, werkte heel goed.

Vaak wordt ook wel appelmoes gezegd maar dat is veel dunner dus geeft veel gesmeer.

X_Lientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 08:53

Gwoon met snoepje geven als je het bit in hebt gedaan.
Of je doet het hoofdstel in de voerbak en legt daar een snoepje op het bit.
Zij eet het snoepje en jij doet snel het bit in.

Wij hebben dat ook zo gedaan met een pony die kopschuw was.
Het lukte prima Haha!

X
Laatst bijgewerkt door Judje op 22-09-08 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bold en schuine code verwijderd.

xROMY

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 21:28

Ik las op een ander forum een keer iets met het bit insmeren met boter en suiker.
Ik denk dat je pony daar juist verwend van wordt want dan wij hij/zij niet meer anders.
Ik weet alleen de tip met die vingers in de mondhoeken, verder kan ik je niet helpen..

Ilseej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 21:59

appelstroop op zijn bitje? en daarna nog eens iets lekkers geven... flink doorzetten en ooit zal hij het moeten gaan doen...

Solar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 16:30

C_arola schreef:
nadeel daaraan is wel, dat als hij een keer geen snoepje meer krijgt dat hij de volgende keer ook niet meer de bit in gaat nemen...

Ben ik het niet mee eens. Heb zelf goede ervaringen met het bit leren innemen d.m.v een snoepje.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 21:07

Ik zou eerst even uitsluiten dat je paard geen pijn ondervindt van dat bit in z'n mond door even een tandarts te laten kijken.
Maat bit goed? Staat van onderhoud goed? (knellen er geen velletjes??) Ben je zelf niet grof met rijden??

Dat kunnen allemaal redenen zijn. Ik ben er geen voorstander van om het gevolg van iets te bestrijden, ga eerst eens de oorzaak achterhalen.

Mocht je niets vinden en vertikt je paard het gewoon? Dan op de klassieke manier, bit in je handen opwarmen, met je duim op z'n lagen drukken en vervolgens in z'n mondl eggen. Let er goed op dat je vooraf niet met het bit tegen tanden tikt. Ik heb een fjord die daar een bloedhekel aan heeft Lachen Maar die weet inmiddels ook dat bij "mondje open lekker dier" het bit eraankomt en maakt dan netjes z'n mond open.

MJ__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 14:55

Doet mijn pony ook,,
Is niet omdat het pijn doet,,maar gewoon omdat ze het niet fijn vindt om het in te nemen,,
Het enige wat ik altijd doe is gewoon duim in mondhoek ,, en dan neemt ze bit wel,,
Daarna vindt ze het ook niet vervelend meer.
Die snoepjes vind ik maar niks,,
Want dan vraag ik me af hoelang ze dat gaan blijven doen als ze merken dat ze daarna geen snoepje meer krijgen.. Clown