Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
laurahi schreef:Volgens mij is mijn pony hengstig.
Ik werk op de natuurlijke manier met haar en met grondwerk doet ze haar oren in de nek en wil mij bijten of trappen.
Dit heeft ze volgens mij sinds dinsdag 2 september. Gisteren was het heel duidelijk, in de wei de hele tijd staart om hoog en hinniken!! Ik weet niet hoelang dit duurt maar moet ik nu rijden en grondwerk met haar doen of kan ik beter afwachten totdat ze niet meer hengstig is??
) dat het raadzaam is om een ervaren iemand bij de hand te nemen, waarvan je een hoop kan leren.
. sherif schreef:laurahi schreef:Volgens mij is mijn pony hengstig.
Ik werk op de natuurlijke manier met haar en met grondwerk doet ze haar oren in de nek en wil mij bijten of trappen.
Dit heeft ze volgens mij sinds dinsdag 2 september. Gisteren was het heel duidelijk, in de wei de hele tijd staart om hoog en hinniken!! Ik weet niet hoelang dit duurt maar moet ik nu rijden en grondwerk met haar doen of kan ik beter afwachten totdat ze niet meer hengstig is??
met al respect maar zolang je advertenties blijft plaatsen:
[EA-CO] Rusthuis (weidegang, schuilstal en verzorging) Oene
verwacht ik toch iets meer kennis van zaken van je![]()
maar zal je even mijn mening geven:
zodra je paard zijn of haar oren in de nek legt en dreigt je te bijten of te trappen, toont ze totaal geen respect voor je!
Uiteraard is het verstandig om gewoon verder met haar te blijven werken, ondanks het feit dat ze hengstig is. Maar denk zelf gezien je jonge leeftijd(waar niets mis mee is hoor) dat het raadzaam is om een ervaren iemand bij de hand te nemen, waarvan je een hoop kan leren.
.
Coby schreef:Bijten en trappen heeft volgens mij niets te merken met hengstigheid. Ik heb ooit een echte pismerrie gehad. Zij vond het heerlijk om lekker gepoetst te worden en was tijdens het rijden niet aan het been, met wat piepwerk. Nooit heeft ze getrapt of gebeten. Wat ze overigens ook niet had moeten doen. Hoe hengstig, nerveus, angstig enz. bijten en trappen mag niet, en moet direct gestraft worden.
Ook denk ik dat je te jong bent om dit soort advertenties op bokt te zetten.
liljebo schreef:Gezien dit probleem zich uitgerekend met grondwerk voordoet, trek ik toch de conclusie dat het een dominantieprobleem is. Ik denk echt dat ze jou niet als leider ervaart en om dat te kunnen bereiken kun je het beste een volwassen iemand met veel kennis van zaken en ervaring vragen om jou te helpen. Misschien zijn er bokkers in de buurt die dat willen doen. Er zijn er verschillende die erg goed zijn met NH, wat toch ook jouw richting is. Zo iemand kan dan kijken hoe je met haar werkt en aanwijzingen geven. Daar kun je alleen maar heel erg veel van leren.
Het is helemaal geen uitzondering dat die omslag gewoon op een bepaald moment komt (van lief naar dominant) Hengstigheid kan het op gang hebben gezet, maar is niet het werkelijke probleem. Ik heb veel met merries gewerkt en ik weet best dat er merries bij zijn die lastig zijn tijdens hengstigheid, maar in de regel uiten ze dat anders, bv zoveel interesse in andere paarden dat ze geen aandacht hebben voor de eigenaar, super aanhankelijk, ongedurig, gevoelig met aanraking etc.
Dat buiten beschouwing gelaten is het natuurlijk nooit goed dat een paard alleen staat, dus dat je een paardje erbij zoekt is prima. Maar vraag ook iemand om je te helpen met grondwerk en zorg dan wel dat het iemand is die echt weet wat ze doet.
Daar kun je alleen heel veel van leren en met paarden valt er nu eenmaal verschrikkelijk veel te leren.
Ik ben bang dat er ongelukken van komen als je zelf te lang hiermee blijft aanmodderen.
Succes-
liljebo schreef:Dat is erg jammer. Deed je moeder niet ook iets met paarden? Mischien kan zij financieel een beetje bijdragen met lessen

xxamy schreef:mmh laat haar naar de dieren arts toe gaan mischien zit haar iiets dwars ofzo