Veulen kopen, hoe doen met afspenen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Guppie_

Veulen kopen, hoe doen met afspenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 15:46

Hoihoi!

We zijn op zoek naar een veulen en hebben er al een aantal bekeken. Wat ik me nu afvraag is het volgende: Stel dat we een veulen kopen dat nog niet van de moeder af is. Wat is dan goed om af te spreken met de fokker? Stel dat de fokker het veulen met 5 maanden wil afspenen, maar ik vind dat te vroeg en wil graag dat het veulen tot 6 maanden bij de moeder blijft, hoe zit dat dan? Kun je ook afspreken met de fokker op welke manier het veulen wordt afgespeend? Bijvoorbeeld geleidelijk, in plaats van direct bij ophalen? Heeft iemand ervaring/tips?

Groetjes, Inge

Getup

Re: Veulen kopen, hoe doen met afspenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 15:53

Gewoon even met de fokker overleggen; maar als hij het veulen na 5 maanden wil afspenen (bijvoorbeeld omdat de merrie weer drachtig is), kun je daar niet veel tegen doen. Vraag eerst hoe het daar normaalgesproken gaat, misschien is het toevallig net zo hoe jij het wilt hebben.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 15:53

Hangt van de fokker af waar je koop...

Bij mij is over de maand van spenen missch nog wel te praten, maar manier van spenen......is bij mij direct....en niet geleidelijk, daar imo dat helemaal niet goed is....

Van te voren iig duidelijk afspreken hoe en wat.....

_Guppie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 16:47

Eén van de veulens die we op het oog hebben (en waar we ook een optie op hebben) is niet van een echte fokker, maar een particulier die af en toe een veulen fokt (blijft het natuurlijk een fokker, maar niet van een grote fokkerij ofzo). Ik denk dat er heel goed met haar te overleggen is. Is direct afspenen beter dan geleidelijk? Het lijkt mij dat het veulen dan twee 'traumatische' ervaringen in één te verduren krijgt: Ineens bij de moeder vandaan en geen melk meer kunnen drinken, plus ineens in een andere omgeving komen... Of denk nu wat raars?

Nog een vraagje: ons toekomstige veulen komt in de wei bij een ander merrieveulen met moeder en nog twee andere paarden/pony's. Gaat ons veulen dan niet drinken bij de moeder van het andere veulen?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 16:53

Mijn shetveulen kwam bij mij toen hij 4 maanden was. Beestje kwam bij mij, werd afgespeend en ik heb hem gelijk geintroduceerd bij mn fjord. In het begin zag hij mn fjord aan als surrogaatmoeder/vader. Inmiddels is hij 2 jaar en zijn het speelmaatjes.
Op advies van de fokker heb ik hem een paar dagen op stal gezet (alleen) De fokker had gezegd dat als ik hem gelijk in het land zou zetten hij dan never nooit niet naar me toe zou komen. Ik heb hem 4 dagen op stal gehad, elke dag losgegooid met mn fjord en toen op de wei gezet. Bambam is mensgericht, komt altijd naar je toe en is toch heel speels met andere paarden.
Ik heb er geen nadelige karaktertrekken van gehad (kwa afspenen en op stal zetten)

Blueberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 17:47

_Guppie_ schreef:
Eén van de veulens die we op het oog hebben (en waar we ook een optie op hebben) is niet van een echte fokker, maar een particulier die af en toe een veulen fokt (blijft het natuurlijk een fokker, maar niet van een grote fokkerij ofzo). Ik denk dat er heel goed met haar te overleggen is. Is direct afspenen beter dan geleidelijk? Het lijkt mij dat het veulen dan twee 'traumatische' ervaringen in één te verduren krijgt: Ineens bij de moeder vandaan en geen melk meer kunnen drinken, plus ineens in een andere omgeving komen... Of denk nu wat raars?

Nog een vraagje: ons toekomstige veulen komt in de wei bij een ander merrieveulen met moeder en nog twee andere paarden/pony's. Gaat ons veulen dan niet drinken bij de moeder van het andere veulen?

Dit vind ik vrij risicovol.. Grote kans dat de moeder deze kleine indringen wegjaagd bij haar eigen kind. Zo ging het bij mijn veulen iig toen die bij een andere veulen+moeder kwam...!

Om nog even in te gaqan op het afspenen. Mijne is geleidelijk afgespeend. Hij stond bij moeders in de wie en gaf zelf aan dat hij zelfstandiger werd en plakte weinig aan moeders. Op ene gegeven moment is hij apart gezet met een leeftijdsgenootje en daarna met 5,5 maand bij mij gekomen. daar moest hij 2 weekjes alleen in een grote boks staan omdat hij geen leeftijdsgenootjes had. Hij heeft toen wel elke dag met een welshmerrie losgelopen in een paddock.

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 17:51

Ik heb begrepen en gelezen dat het geleidelijk afspenen beter is maar duurt langer en dat willen de meeste mensen/fokkers niet.
Mijn veulen word aan het eind van deze maand afgespeent.
's nachts gaat ze apart in de stallen en overdag weer met zn allen lekker in de wei. Duurt wat langer maar is wel vriendelijker.

Blueberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 17:52

Ik zou wel eerst je eigen veulen afspenen trouwens. Dan kun je de twee veulens samen apart zetten en daarna weer in de kudde gooien. Anders blijft het ene veulen zo aan de moeder hangen en krijgt de moeder ook nooit rust omdat er dan twee rond dartelen!

_Guppie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 20:33

Wat ik nu heb gelezen zou het meest ideale zijn: veulen geleidelijk afspenen bij de fokker ('s nachts apart, overdag in de kudde). Als mijn veulen dan helemaal is afgespeend: ophalen en bij de nieuwe plek apart zetten met het andere veulen (hoe lang apart?). Daarna in de kudde gooien met moeder en de andere twee paardjes. Klopt dit zo?

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 20:41

dat snachts apart en overdag er weer bij heb ik problemen mee...

dat lijkt me dus niet goed voor de uier....giga op spanning en dan in de ochtend weer leeg laten drinken door veulen...zo word de melkproduktie niet verminderd...en lijt mij de kans op uieronsteking groter...

ik heb ook wel afgespeend en stond veulen in box naast moeder...overdag stond ie in weide naast zn moeder....en hij stond samen met een ponie...waar veulen erg gek mee was...hij is nooit 1 tel overstuur geweest omdat ie niet meer bij zn moeder mocht drinken.

over afspenen.....bovengenoemde veulen dook na 6 weken zo weer onder zn moeder...

het verschild....maar week of 8 minimaal...

_Guppie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 21:09

sigrid1182 schreef:
dat snachts apart en overdag er weer bij heb ik problemen mee...
over afspenen.....bovengenoemde veulen dook na 6 weken zo weer onder zn moeder...

het verschild....maar week of 8 minimaal...

Heeft de moeder na 6 weken nog melk? Ik zal snel eens gaan overleggen met de mensen waar mijn veulen bij komt te lopen. Dan lijkt het me het beste dat ze gewoon een draadje door de wei spannen, zodat de veulens apart staan, maar toch de kudde kunnen zien.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 10:20

Ik heb mijn paard gekocht toen ze 3 weken jong was. Ze heeft samen met 1 andere merrie met hengstveulen van haar leeftijd, een oudere ruin en twee merriejaarlingen op een gigantisch stuk land gelopen tot ze 6 maanden was. Al van jongs af aan stonden de veulens af en toe zonder mams omdat de merries alweer vrij snel volop mee liepen in het bedrijf.
Trouwens, de twee jaarlingen die in deze groep liepen waren de veulens van het jaar ervoor en zijn nooit afgespeend, ze dronken niet meer bij de moeder toen de nieuwe veulens er eenmaal waren. Omdat de nieuwe veulens wel voor de verkoop waren moesten ze toch afgespeend worden.

De merries werden toen 's nachts op stal gezet, verder bleef alles bij hetzelfde. Dit hebben we een maandje zo gedaan en toen heeft ze nog een maand met het andere veulen, de twee jaarlingen en de oudere ruin op een ander land gestaan (uiteindelijk wel helemaal uit het zicht van de merries).

Toen ze 8 maanden was heb ik haar verhuisd. Nieuwe omgeving, nieuwe kudde, vast en zeker een heftige ervaring voor zo'n klein en jong dier, maar omdat alles rustig en geleidelijk verliep heb ik zo goed als geen stress bij haar gemerkt. Volgens mij is er nooit een goede manier om een veulen weg te rukken bij mams en vertrouwde omgeving...

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 10:25

Mijn veulen worden direct afgespeent. Ze zijn altijd voor de verkoop. Moet wel zeggen dat mijn veulen wel al hebben geleerd dat mama zo af en toe een poosje weg is. Dit omdat de merrie gewoon gereden wordt en ook wordt uitgebracht in de sport.
De datum van afspenen zou bij mij wel in overleg kunnen mits dit niet ten kosten van de merrie gaat!
Dus ik denk dat je gewoon in overleg met de fokker moet gaan!

_Guppie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 10:34

Nou, wat betreft de nieuwe plek komt het helemaal goed. Ze hadden er zelf ook al over nagedacht. Zij willen hun veulen met 6 maanden afspenen (dat zal dan eind november zijn). Als mijn veulen eerder komt, kan ze bij één of twee van de pony's in de wei komen, met een draadje tussen hun en het andere veulen met moeder. Eind november komen de veulens dan bij elkaar te staan met een draadje tussen hun en de moeder (zodat ze elkaar wel kunnen zien). Na twee maanden kan de hele kudde dan weer samen.

Als we het veulen nemen waar we nu een optie op hebben, kan ik misschein vragen of ze tot eind november bij de fokster kan blijven, zodat de veulens eind november meteen bij elkaar kunnen.

De manier van afspenen (meteen of geleidelijk) ben ik nog niet over uit, er zijn zoveel verschillende meningen... Ik zal als we weten welk veulen we nemen wel overleggen met de betreffende fokker...

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 10:35

Wanneer een veulen verkocht wordt via een veiling, dan staat er in de voorwaarden altijd dat het veulen vanaf 4,5 maand mag worden afgeleverd. Dat is een algemeen aanvaarde bepaling. Het kan wel eerder; op het paardenproefbedrijf in Lelystad werden alle veulens na drie maand al gespeend, om de omstandigheden zoveel mogelijk gelijk te houden voor het onderzoek. Maar op 3 maand geeft de merrie de meeste melk, dus dat is voor de merrie niet gunstig. Na 4 maand neemt de melkproduktie snel af en kun je dus makkelijker gaan spenen.
Een veulen dat je speent moet je echter niet alleen zetten. Dat is te stressvol. Voorbeeld: Een merrie kreeg koliek en moest geopereerd worden. Het veulen werd er bij weggehaald en kwam alleen te staan. Dat was qua leeftijd geen probleem. Binnen een week ging het veulen luchtzuigen! Dus altijd een maatje erbij, al is het maar een oude pony. Maar het liefst een speelmaatje natuurlijk.
Om zonder problemen te spenen, bouwen we altijd in een week tijd het krachtvoer voor de merrie af en brengen dan het veulen weg. Later spenen dan 6 maand zou ik ook niet snel doen. Zo'n groot veulen belast een merrie behoorlijk.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 10:38

Ik denk dat je wat betreft de manier van afspenen echt afhankelijk bent van de fokker.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 10:52

Als mijn veulen op een andere manier afgespeend zou worden dan hoe ik net verteld heb, had ik haar niet gekocht. Ik ben eerst gaan kijken naar haar huisvesting, opvoeding etc. Pas daarna kun je beslissen of je het veulen aan gaat schaffen vind ik. Hoe er in de jonge jaren met een paard om wordt gesprongen is allesbepalend.

Hoe kun je twijfelen tussen in één keer of geleidelijk afspenen? Wat is het voordeel van een veulen in één keer wegrukken bij moeder en vertrouwde omgeving? Wat is het voordeel van een veulen afspenen na 3 maanden en niet te wachten tot 6, 7 of 8 maanden?

Zo'n groot veulen belast een merrie helemaal niet. Wie zegt dat? Wie heeft dat verzonnen? Het is voor een merrie heel normaal om zo lang een veulen aan de voet te hebben en kort daarna weer een veulen te baren.

Afspenen is waanzin en traumatisch, bedacht door mensen met een 'tijd is geld' mentaliteit... En nu is het er in geslopen dat dit normaal zou zijn... Beetje omgekeerde wereld waar we in leven zo... Verdrietig

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 11:04

Dani62 schreef:
Hoe er in de jonge jaren met een paard om wordt gesprongen is allesbepalend.

Heb je helemaal gelijk in. Maar of het afspenen daar nu zo'n grote invloed op heeft?

Dani62 schreef:
Wat is het voordeel van een veulen in één keer wegrukken bij moeder en vertrouwde omgeving? Wat is het voordeel van een veulen afspenen na 3 maanden en niet te wachten tot 6, 7 of 8 maanden?

Mijn veulens worden niet ineens in 1 keer weg gerukt bij de moeder. Mijn veulens worden vanaf een week al zo af en toe van moeders gescheiden.
Wat betreft het vroeg afspenen (met 3 maanden) zie ik daar ook geen voordelen bij. Het enige waar ik altijd op let is dat ze minimaal 5 maanden zijn (i.v.m. opname ruwvoer en krachtvoer) en dan naar gelang de merrie het aan kan.

Dani62 schreef:
Zo'n groot veulen belast een merrie helemaal niet. Wie zegt dat? Wie heeft dat verzonnen? Het is voor een merrie heel normaal om zo lang een veulen aan de voet te hebben en kort daarna weer een veulen te baren.

Dat een groot veulen de merrie niet belast is een beetje afhankelijk van wat de merrie daar naast nog doet. Mijn merrie loopt ook nog gewoon in de sport en dan is een veulen van 7 a 8 maanden echt wel een belasting. Natuurlijk is het in de natuur anders, Maar daar worden ze dan ook niet gereden.

Dani62 schreef:
Afspenen is waanzin en traumatisch, bedacht door mensen met een 'tijd is geld' mentaliteit... En nu is het er in geslopen dat dit normaal zou zijn... Beetje omgekeerde wereld waar we in leven zo... Verdrietig

Maar de paarden zo als wij ze nu houden en gebruiken is natuurlijk weer heel anders als paarden in de natuur. Dus vindt ik deze ommerking een beetje kort door de bocht!

_Guppie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 11:06

Ik twijfel omdat ik er ook kan inkomen dat geleidelijk afspenen misschien niet zo diervriendelijk is als door sommigen wordt verondersteld. Ten eerste niet voor moeder (met kans op uierontsteking doordat ze de hele nacht met volle uier staat en overdag weer wordt leeggedronken) en ten tweede misschien ook wel niet voor het veulen. Elke dag wordt het weer bij de moeder weggehaald (met name de eerste keer zal traumatisch zijn) en daarna ook weer terug gezet. Zijn dat niet allemaal kleine traumatische ervarinkjes na elkaar? Op een gegeven moment gaat het veulen dan naar een andere omgeving en ziet het de moeder helemaal niet meer. Nog een traumatische ervaring dus.

Ik twijfel dus wat traumatischer is voor een veulen: in één keer van de moeder af en in een nieuwe omgeving (één grote traumatische ervaring) of geleidelijk van de moeder af (eerste keer trauma) met steeds langere separaties (kleinere stressmomenten) en uiteindelijk naar een nieuwe omgeving zonder moeder (weer een stressmoment). Ik weet echt eerlijk waar niet wat beter is... En dat vind ik erg naar, want ik zou mijn veulen graag de allerbeste start willen geven!!!

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 11:48

Ik kon gelukkig afspreken dat mijn paard tot 6 maanden bij zijn moeder bleef. Daarna hebben we hem opgehaald en er was dus geen sprake van geleidelijke afspening, maar dat ging gewoon lastig want ze stonden op het land.
Hij heeft er trouwens geen last van gehad, want hij ging gelijk naar de veulenopfok en had daar gelijk allemaal maatjes. Ik heb niet gemerkt aan hem dat hij er echt veel van heeft gehad. Zijn moeder viel volgens mij ook wel mee. Maar goed met 6 maanden zijn ze toch al een stuk onafhankelijker.
Ik zou wel je veulen gelijk bij een veulenopfok brengen, daar heeft mijn paard ontzettend veel aan gehad, en hij is er supersociaal vandaan gekomen.

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 13:30

buiten het feit van waar en hoe en wanneer afspenen, moet je er wel rekening mee houden wie er verantwoordelijk is voor het veulen.Als je het veulen koopt en betaald is de verantwoording voor jou.
Regel dit goed, want je wilt niet weten wat een ellende je hierover kan krijgen(zeker met veiling veulens)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 13:33

Dat is absoluut waar. Mijn veulen kon ik pas na 8 maanden ophalen. Ze was toen al wel 100% van mij. Er moet wel een zeker vertrouwen zijn tussen jou en de fokkers wil je je paard eerst betalen en daarna een aantal maanden op hun erf laten staan...

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 14:31

Er zijn 2 mogelijkheden voor het afspenen.
-Sommige geven de voorkeur aan het geleidelijk aan afspenen:
Het veulen word zodra het de speenleeftijd heeft bereikt 's nachts gescheiden gehuisvest van de merrie.
Overdag lopen de beide dan samen in de wei.
Het is een diervriendelijke, doch wel wat bewerkelijkere methode dan de 2e methode.
Als de merrie bereden of aangespannen wordt is het veulen ook al gewend aan de afwezigheid van de merrie, en dan vergemakkelijkt het afspenen.

- De meeste fokkers geven de voorkeur aan het ineens scheiden van moeder en kind.
Van het ene moment op het andere worden de merrie en het veulen totaal van elkaar gescheiden. Dit leidt tot de nodige onrust bij zowel de merrie als het veulen.
Deze onrust uit zich vooral in veel hinniken en onrustig heen en weer lopen.
Het beste is zowel merrie als ook veulen enige tijd op stal te houden om verwondingen door de omheining van de wei te voorkomen.
Het is zeer wenselijk merrie en veulen buiten gehoor afstand van elkaar te huisvesten gedurende meerdere weken.
Zolang merrie en veulen elkaar horen blijft de onrust (en melkproduktie) bestaan.
Het gespeende veulen kun je het beste met een lotgenoot samen in 1 box huisvesten, ze hebben dan wat steun aan elkaar.

Ook de merrie kan direct na het spenen in een box worden gehouden, maar kan zodra ze rustiger is geworden weer de wei in: Beweging is goed om de uierzwelling die nahet spenen ontstaat te verminderen.Het rantsoen aan krachtvoer moet de eerste tijd na het spenen duidelijk beperkt worden, evenals de hoeveelheid vers gras. Een grote hoeveelheid voer stimuleert namelijk de melkproduktie. Het uitmelken van de merrie moet worden afgeraden, daar dit de melkproduktie weer kan stimuleren.
LET OP: tekenen van een uierontsteking;
juist na het spenen wil dit nog wel eens voorkomen. Een temperatuursverhoging en een (eenzijdig) gezwollen, warme en pijnlijke uier zijn de kenmerken.Soms ook de vorming van zucht onder de buik.
De behandeling van een uierontsteking bestaat uit het uitmelken van de afwijkende inhoud van de uier, en het toedienen van medicijnen door de DA.

Na het afspenen moeten merrie en veulen zeker 6 weken van elkaar worden gescheiden om te voorkomen dat het veulen opnieuw bij de merrie gaat drinkenen de melkproduktie weer op gang komt.

_Guppie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 13:26

We hebben een veulen gekocht! Na overleg met de fokster zijn we het erover eens geworden dat het veulen geleidelijk zal worden afgespeend en dat we haar mogen ophalen tussen 15 oktober en eind november (wat wij willen). Dat ga ik nog overleggen met de mensen bij wie het veulen in de wei komt te staan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 12:35

Gefeliciteerd!!
Weet je al hoe je het gaat doen bij thuiskomst?