Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

_Guppie_ schreef:Eén van de veulens die we op het oog hebben (en waar we ook een optie op hebben) is niet van een echte fokker, maar een particulier die af en toe een veulen fokt (blijft het natuurlijk een fokker, maar niet van een grote fokkerij ofzo). Ik denk dat er heel goed met haar te overleggen is. Is direct afspenen beter dan geleidelijk? Het lijkt mij dat het veulen dan twee 'traumatische' ervaringen in één te verduren krijgt: Ineens bij de moeder vandaan en geen melk meer kunnen drinken, plus ineens in een andere omgeving komen... Of denk nu wat raars?
Nog een vraagje: ons toekomstige veulen komt in de wei bij een ander merrieveulen met moeder en nog twee andere paarden/pony's. Gaat ons veulen dan niet drinken bij de moeder van het andere veulen?

sigrid1182 schreef:dat snachts apart en overdag er weer bij heb ik problemen mee...
over afspenen.....bovengenoemde veulen dook na 6 weken zo weer onder zn moeder...
het verschild....maar week of 8 minimaal...
Dani62 schreef:Hoe er in de jonge jaren met een paard om wordt gesprongen is allesbepalend.
Dani62 schreef:Wat is het voordeel van een veulen in één keer wegrukken bij moeder en vertrouwde omgeving? Wat is het voordeel van een veulen afspenen na 3 maanden en niet te wachten tot 6, 7 of 8 maanden?
Dani62 schreef:Zo'n groot veulen belast een merrie helemaal niet. Wie zegt dat? Wie heeft dat verzonnen? Het is voor een merrie heel normaal om zo lang een veulen aan de voet te hebben en kort daarna weer een veulen te baren.
Dani62 schreef:Afspenen is waanzin en traumatisch, bedacht door mensen met een 'tijd is geld' mentaliteit... En nu is het er in geslopen dat dit normaal zou zijn... Beetje omgekeerde wereld waar we in leven zo...