Niet vast kunnen staan.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jilly__

Niet vast kunnen staan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-08 10:44

Hoi,

Mijn 11 jarige arabier heeft veel moeite met vast staan. Toen ik Orrie net had had hij al veel problemen met het zadel, en kon dus ook niet normaal opgezadeld worden. Als het mis ging trok hij zijn halsters kapot om zich maar los te kunnen maken. (Het zadel is bij een zadelmaker geweest en past goed, het zadel prbeer ik er altijd rustig op te leggen.)

Nu is het een tijd goed gegaan hij deed het nog wel eens maar niet zo vaak meer. Nu ben ik op vakantie geweest en nu begint het liedje weer van voor of aan, maar nu is het niet alleen meer bij het zadel, heb het gevoel dat hij er echt een spelletje van maakt.

Nu heb ik al verschillend advies gehad van dat iemand met een zweep achter hem moet gaan staan en als hij gaat vervelen hem met de zweep tegen de kont naar voren te laten gaan. Maar ik weet hoe Orrie op een zweep reageerd, en durf dit dus echt niet te doen. Ik ben er bijna zeker van dat er dan echt ongelukken gaan komen. Maar ik weet nu dus echt even niet meer wat ik ermee aan moet! Aan de eene kant vind ik ook echt wel dat ik hem een keer flink aan moet pakken maar ik wil niet het risico lopen dat hij zijn eigen flink kan bezeren.

Eerst dacht ik dat hij gewoon echt bang voor het zadel was door naren ervaringen in het verleden (van handelstal naar handelstal en nooit geen baasje hebben gehad). Maar hoe kan het dan een tijd goed gaan en nu weer een grote ellende, en zelfs met meerdere dingen dan het zadel.

Wie o wie heeft de gouden tip voor mij?

Alvast bedankt voor het lezen!

Groetjes Jilly
Ik weet niet of het hier goed staat.

Nivada

Re: Niet vast kunnen staan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 10:49

Kan iemand je niet helpen met je paard vasthouden en dan opzadelen?

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 10:50

Misschien een goed idee om een kruiwagen hooi ervoor te zetten zodat hij eraan kan wennen? Meestal staan ze een stuk rustiger als ze iets de doen hebben. En dit dan steeds uitbouwen en op een gegeven moment gewoon zonder kruiwagen proberen.

Jilly__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-08 10:51

Jawel, maar hoe vaker ik dat doe hoe vervelender hij word als ik alleen ben. En ik kan niet altijd iemand meenemen, sta daar alleen met mijn paardjes verder niemand.

Jilly__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-08 10:51

Claudia__ schreef:
Misschien een goed idee om een kruiwagen hooi ervoor te zetten zodat hij eraan kan wennen? Meestal staan ze een stuk rustiger als ze iets de doen hebben. En dit dan steeds uitbouwen en op een gegeven moment gewoon zonder kruiwagen proberen.

Dat kan ik wel proberen.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 10:56

Longeerlijn aan het halster vast maken en dat los door het oog aan de muur halen.
Zodra hij gaat hangen laat je het vieren en krijgt hij dus geen nare druk maar kun je hem toch bij je houden.
Rustig weer op zijn plek zetten en opnieuw beginnen.
Consequent hem elke keer op dezelfde plek terug zetten als hij naar achter stapt.
Niet heel boos worden maar wel duidelijk zijn.
Succes.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 11:02

Je kan hem ook los laten staan (lees touw door de ring of tralies weven) Als hij dan gaat hangen trekt hij het touw los zonder dat er iets kapot gaat, voor hem lijkt het alsof hij vast staat.
Iig heel veel succes met hem.. Lachen

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 11:09

Geduld hebben, misschien eerst niet helemaal vast zetten maar het touw er een paar slagen omheen zonder knoop.

Mijn paard trok in het begin ook de halsters en touwen stuk als ze paniekerig werd. Vastzetten zonder knoop ging goed, maar echt vast niet.
Ik heb toen een sterk nylon touw gekocht met een goede knip, en een stevig halster. De keer toen ze weer in paniek raakte schoot de boel niet los, ze kalmeerde, deed een stap naar voren en sinds dien is het goed

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 11:18

Kan je hem in een wasplaats ofzo zetten? Dan heeft hij een muur achter zich staan en kan hij niet naar achteren stappen. Een muur komt iets vriendelijker over dan iemand met een zweep.
Die van die kruiwagen met hooi er voor vond ik ook een hele goede tip.
Vergeet niet om je paard helemaal de hemel in te prijzen en snoepjes te geven als hij een keertje stil staat.

rainbowtrash

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 14:48

Inderdaad consequent blijven, herhalen, herhalen, herhalen.
En gewoon rustig doen, en hem niet extra aandacht gaan geven wanneer hij het doet.
Het beste werkt meestal om hem gewoon volkomen te negeren als hij dit doet, hem dan weer terug te zetten, en het opnieuw te proberen.
Als hij dan wel braaf blijft staan heel goed belonen.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 14:57

orashai schreef:
Maar hoe kan het dan een tijd goed gaan en nu weer een grote ellende, en zelfs met meerdere dingen dan het zadel.
Ik weet niet of het hier goed staat.

Hoi Jilly,

dit kan zijn doordat je paard opeens iets heeft meegemaakt waardoor hij weer onzeker is geworden. Dit klinkt mij wel als een beschadigd paard in het verleden. Vastzetten tijdens het eten kan helpen. Boos worden of slaan helpt zeker niet. Ik zou hulp inroepen, misschien kan petra vlasblom wat voor je doen? (2moons.nl) of balingehof ofzo. probeer het niet te zien als ongehoorzaamheid, maar als onzekerheid. Als je niet zo'n goede dag hebt, zou ik je paard niet vastzetten die dag.

Succes!

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 15:10

hai,

ja lastig probleem, en om nou telkens er iemand bij te halen om hem vast te houden is ook niets.

idd veel geduld hebben en idd met een lang touw door het oog (niet vast) wat Aukelizzy ook zegt.

ik ben wel eens op een fokstal geweest en daar stonden vaak jonge hengsten daar deden ze het op een wat ruwere manier.

ze waren dan met 2 a 3 man, deed het paard een stap naar voren kleng met de zweep van voren, deed het paard een stap naar achteren kleng met de zweep van achteren, paar keer herhaald en hoppa paard stond stil.

een van die paarden heeft een vriendin van me gekocht, en dat paard stond echt altijd stil verzette geen voetje, kon gewoon los staan ook vast natuurlijk.
ik vind dit niet echt DE manier maar ja hun zeiden 1 keer flink straffen daarna nooit meer nodig .

maar toch geef mij maar de rustige manier
veel geduld en s6

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 18:40

Ik heb mijn paarden geleerd om met het commando WHO stil te staan. Dat doen we dus ook met borstelen en opzadelen e.d.
Gewoon halster om met touw eraan en op de grond laten hangen.
Voetje naar voren - paard weer een pasje terug zetten en who zeggen.
Eigenlijk net zoals je bij een hond commando blijf doet.

Ook is het een goede manier om het touw door een ring of zo te doen, maar geen knoop erin doen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 21:41

Je kunt ook twee touwen aandoen, een halstertouw en een iets korter niet zo sterk touw. Allebei gewoon aan de ring onder de kin vastmaken. Ze trekken dan het eerste touw kapot maar staan (verrek Extreme duivel) toch nog vast. Soms helpt het, omdat ze zelf gaan denken dat trekken niet helpt.
Andere optie is twee touwen en dan er tussen zetten, dan lukt het vaak ook niet om de boel stuk te trekken en kunnen ze ook minder kracht zetten. Dat kan ook aan de box (weet niet waar je je paard vastzet), gewoon twee touwen pakken, knippers aan de zijkanten van het halster vastmaken en andere uiteind aan spijlen aan weerszijden van het paard.
Nog een optie is een ring te gebruiken die laag aan de muur zit (wij hebben er zo eentje omdat we shetjes hadden). Daar doe je dan een trailerlijn aan (zijn vaak sterker), vooral niet te lang vastzetten. Je paard staat met het hoofd naar beneden en kan minder kracht zetten om zich los te trekken.

Een kruiwagen met hooi vind ik trouwens een noodoplossing, je paard is zich er nl niet van bewust dat ie vast staat.

Jilly__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 09:29

Bedankt voor de tips! Ga het vanmiddag proberen met de longeerlijn.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 12:17

Wil je hem op kunnen zadelen of moet hij gewoon kunnen vaststaan? Als dat laatste het geval is, zul je moeten doorzetten. Gewoon vastzetten. Het is geen veulen meer, dus hij zal echt niet zo dom zijn om z'n nekwervels te vernielen. Natuurlijk kan hij komen te vallen of uitglijden, maar juist dat leert hem dat gaan trekken niet zo'n goed idee is. De nare ervaringen zullen wel meevallen. Het is hem te vaak gelukt zich los te trekken, door slecht materiaal. Slecht voor een paard dat er met heel z'n gewicht aan hangt. Een normaal halster en touw, de knip dan in het bijzonder, kan weinig hebben.

Koop een onbreekbaar halster; ik heb die een aantal jaren geleden via m'n hoefsmid gekocht. Zo eentje die een trekpaard nog niet kapot krijgt. Niet goedkoop, maar onverslijtbaar. Doe daar vervolgens een zware ketting met een karbijnhaak aan. Te koop bij een ijzerwarenzaak (die paardenkettingen van bijv. Divoza houden het 4 tellen vol). Zet hem vast aan iets dat hij niet kan los of kapottrekken en zet hem de eerste weken consequent op die manier vast. Je moet het patroon van trekken en loskomen doorbreken. Als hij niet meer loskomt, levert het trekken hem niets meer op.

Succes en niet bang zijn. Als je het eng vindt om te zien, loop dan gewoon weg. Beloon zijn gedrag niet! Hij houdt echt op. Een jong paard leer zoiets wel op een voorzichtige manier, zoals hooi ervoor leggen (vastzetten met brokjes eten is hetzelfde en dat doet bijna iedereen), maar een paard van 11 lacht je uit. Daarvoor geldt; zachte heelmeester maken stinkende wonden.

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 12:25

Aukelizzy schreef:
Longeerlijn aan het halster vast maken en dat los door het oog aan de muur halen.
Zodra hij gaat hangen laat je het vieren en krijgt hij dus geen nare druk maar kun je hem toch bij je houden.
Rustig weer op zijn plek zetten en opnieuw beginnen.
Consequent hem elke keer op dezelfde plek terug zetten als hij naar achter stapt.
Niet heel boos worden maar wel duidelijk zijn.
Succes.

Ook ik kan mijn paard niet vastzetten, oftewel kan wel, totdat er iets gebeurd (ik kan niet zien wat hij hoort of ziet) dan raakt hij in paniek, gaat hangen, steigeren en helemaal uit zijn dak.

Denk dat ik van de week bovenstaande maar eens ga uitproberen Knipoog

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 13:18

Kendra schreef:
Andere optie is twee touwen en dan er tussen zetten, dan lukt het vaak ook niet om de boel stuk te trekken en kunnen ze ook minder kracht zetten. Dat kan ook aan de box (weet niet waar je je paard vastzet), gewoon twee touwen pakken, knippers aan de zijkanten van het halster vastmaken en andere uiteind aan spijlen aan weerszijden van het paard.
Nog een optie is een ring te gebruiken die laag aan de muur zit (wij hebben er zo eentje omdat we shetjes hadden). Daar doe je dan een trailerlijn aan (zijn vaak sterker), vooral niet te lang vastzetten. Je paard staat met het hoofd naar beneden en kan minder kracht zetten om zich los te trekken.

Ik vind dit allemaal zeer gevaarlijke zogenaamde oplossingen om een paard te doen beseffen dat hij vast staat. Zeker als je werkt met een paard dat panikeert door druk (en al zeker als het om een paard gaat met wat bloed in, wat hier het geval is).. forceren eraan te wennen is geen oplossing.
De twee oplossingen die je hierboven beschrijft zijn dus zeer gevaarlijk, het paard kan in paniek alle kanten op en zichzelf en anderen ernstig verwonden, zelfs z'n nek breken.

Wat je dus wel kan doen is zoals men in eerdere posts al beschreven heeft, de lounge of het touw enkel door de ring halen. Je behoudt een lichte 'aanleuning' zolang het paard stilstaat.
Vanaf hij begint te trekken, doe je niets behalve zachtjes tegentrekken, zodat het lijkt dat enkel hijzelf zorgt voor de druk. Je behoudt de druk (waar hij dus voor zorgt) tot hij niet meer trekt, op dat moment los jij ook, als beloning.
Als het een slim paard is zou hij snel moeten inzien dat als hij niet trekt, er geen druk is en er geen reden is om te panikeren.

Je moet altijd in je achterhoofd houden dan een paard een vluchtdier is. Hem opsluiten, of vastbinden is heel onnatuurlijk voor hem. Dus hem stil krijgen door hem nog angstiger te maken (door slaan met een zweep of forceren) is een -afschuwelijke- optie.. dus verwacht niet dat je paard je ooit vertrouwen zal geven.

Door hem gerust te stellen, te laten wennen of hem te laten inzien hoe het werkt bereik je hetzelfde (ook al duurt het misschien iets langer) maar je boezemt hem geen angst in.
De manier met de kruiwagen hooi voorhouden vind in dat opzicht ook niet slecht, als het hem op dat moment gerust kan stellen, ben je weeral een stapje dichter.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 14:01

Ik ben het helemaal met je eens Sin, als we het hebben over een jong dier. Maar een door de wol geverfd paard is echt niet zo dom als jij denkt. Met aaitjes, knuffeltjes en appeltje etc buig je het aangeleerde gedrag niet meer om. Tijdelijk zal het wel helpen, omdat hij vergeet zich los te trekken. Maar op de lange termijn ben je toch aan het pappen en nathouden. Dat werkt bij mensen, maar ook bij paarden echt niet.
De TS hoeft het niet op mijn manier te doen. Ik laat aan haar over waarvoor ze kiest. De zweep gebruiken om hem voorwaarts te slaan, zie ik ook niet zitten. Vastzetten zonder daadwerkelijk doel ook niet. Da's een beetje uitlokken. Doe gewoon je ding en zet hem daarbij vast. Ik beloonde trouwens altijd wel als ze stopten met trekken. Paar brokjes, een rustige braaf en een aai. Ik probeerde zelf zo kalm en rustig mogelijk te blijven. Overigens is die van mij meer dan 3/4 volbloed. Zit dus ook wel een beetje bloed in.

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 14:33

Goh ja, als je het zo beziet dan moet ik jou op mijn beurt weer gelijk geven.
Eigenlijk moet je natuurlijk ook gaan kijken naar de leeftijd, maar ook de achtergrond van het paard.
Als het paard in het verleden iets heeft meegemaakt en oprecht angstig is, is dit helemaal iets anders dan wanneer hij spelletjes met jou speelt.
Voor geen enkel paard is er een standaard oplossing he.. maar erop slaan zou dus ook voor mij nooit een oplossing zijn. Maar daar waren we het al over eens Knipoog

Wat is een TS trouwens?

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 14:58

TS = De topicstarter Knipoog

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 15:06

Ah lol, dat maakt een boel duidelijk Haha!

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 20:15

je kan ook bij de boerenbond een zeugen band kopen,
goed koop en zeer sterk.die krijgt hij echt van zijn leven niet kapot getrokken.
je maakt je touw vast aan de ring van de band,
en daarna haal je het touw door de ring van het halster.
als hij hard leers is dan leert hij het hier wel mee af.
het is een harde manier,en ik ben meer van het geduld hebben,
maar soms kan het niet anders.
succes.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 22:25

Marion heeft het al aangegeven - het ligt aan de omstandigheden en de leeftijd van het paard hoe je het gaat oplossen. Veulens leer ik vaststaan aan een 'glijdend touw', en als het goed gaat heb je nooit meer een probleem. Maar soms koop je wat, of gaat een paard opeens in de contramine (één keer meegemaakt, vandaar mijn suggesties) - en uiteindelijk moeten ze wel leren vaststaan. Een alternatief is er namelijk niet wat mij betreft.
Volgens Sin zijn de door mij aangedragen oplssingen gevaarlijk. Ik denk dat dat meevalt, omdat je namelijk (behalve bij de eerste door mij genoemde oplossing, maar da's ook voor de minder problematische gevallen), het paard niet de mogelijkheid geeft met volle kracht te gaan hangen. Dat vind ik wel gevaarlijk (en ook eng).

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 08:23

Uiteindelijk zijn we het allemaal met elkaar eens Haha! . Die zeugenband die Amazone noemt, zal ongetwijfeld een stuk goedkoper zijn dan dat halster van mij, maar ik zou die alleen bij hardnekkige gevallen gebruiken. De inwerking is anders en daardoor wat 'gemener' vermoed ik.
Een hoop problemen met vastzetten zouden voorkomen worden, als eigenaren hun paard direct aan goed spul vastzetten ipv een strotouwtje of een simpel halstertje. Je hebt ze sneller iets aangeleerd dan afgeleerd.

@Orashai: laat je ons weten hoe het gaat? Begin er alleen aan als je durft door te zetten. Anders heb je hem er in negatieve zin nog weer wat bijgeleerd. Je geeft aan dat het zadel goed passend zou moeten zijn, maar is dat wel echt zo? Bevoel zijn rug eens en druk dan stevig. Als hij pijn heeft van drukplekken kun je hem naar de grond drukken met je vingers. Ik vind het typisch dat hij zo'n hekel aan het zadel heeft. Kun je niks vinden -vergeet zijn schoft en schouders niet-, leg dan eerst het sjabrakje op z'n rug en dan het zadel, wil nog wel 'ns helpen. Dat je zadel net bij een zadelmaker is geweest zegt me niks; mijn zadel kwam terug met een gebroken boom en was links en rechts totaal verschillend opgevuld. Boos! Je hebt er fietsenmakers tussen zitten.