wilde shetlander

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kreef

wilde shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 21:51

Ik krijg van iemand een bange[ wilde ]shet, is nog nooit wat mee gedaan ,staat aan een ketting en stick.
Ik wil haar dus naar mijn weiland brengen , om haar te leren dat mensen niet eng zijn enz
nu is het probleem hoe krijg ik een halster om, je kunt niet in de buurt komen zij loopt hard weg en zij zit aan een zware ketting dus je moet heel goed op je benen letten, want zij draait rondjes.
Ik weet dat jullie nu zeggen ga daar elke dag naar toe om haar te leren dat mensen niet eng zijn , en dat snap ik ook wel, dan krijg ik er na verloop van tijd het halster wel om.
Maar ik heb daar geen tijd voor, ik werk , heb 2 kinderen , en heb zelf al een tinker en een shet, die staan op een weiland waar ik elke dag een paar uur naar toe ga.
Dus ik wil graag de wilde shet naar mijn weiland brengen zodat ik haar daar rustig tam kan maken, en dat lukt ook wel want ze is gewoon bang en is nooit met mensen in contact geweest[heel minimaal]
Weten jullie nu iets om haar het halster om te krijgen? mijn man zei rij met de trekker op dezware ketting dan kan ze geen kant op en kun je een halster omkrijggen, hebben jullie nog andere opties?
Ik vind dit dus ook niet echt diervriendelijk, maar als ze verdoofd moet worden wat mijn idee is dan moet je met een paar mensen haar op de grond krijggen en dan kan ze een verdovingsspuitje krijggen,want ze is heel sterk met alleen een band om

ellepel

Re: wilde shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 10:44

misschien een idee om wat voer te geven met daarin een middel wat haar suf/rustig maakt?
hoef je eerst niet aan haar te komen en als ze het op eet kan het middel rustig inwerken.
als ze dan suf is moet het wel lukken om haar een halstertje om te doen en zo mee te nemen.

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 12:53

Waarmee zit de ketting vast aan de shetlander? En ga je te voet of met een trailer naar je eigen wei?
Het lijkt mij in ieder geval het beste om een snelle manier te kiezen en niet een halve dag het beestje lopen stresse om een zo'n ''paardvriendelijk'' mogelijke manier te zoeken.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 14:26

Ik denk idd dat een kalmerend middel in het eten de enige optie is om dit niet traumatisch te laten verlopen. Dwang maakt het straks alleen moeilijker om haar aan mensen te laten wennen, want dan bewijs je hoe gevaarlijk mensen zijn. Overleg met een dierenarts en geef iets in het eten, breng haar in alle kalmte met een wagen of zo naar de wei en laat haar daar tot rust komen. Een halster om is nog helemaal niet nodig.
Mijn twee shetten waren ook totaal niet aan mensen gewend toen ze hierkwamen en doodsbang. Met veel tijd in de wei doorbrengen (lezen, koffiedrinken, enz) zochten ze uiteindelijk toenadering tot mij en werden ze nieuwsgierig naar de halsters die daar altijd lagen en hingen. Ik heb het kontakt steeds van hen uit laten komen en nooit ergens toe gedwongen en toch kon ik hun op die manier al best snel gewoon halster om en af doen (eerst eraan laten snuffen, ermee aaien, ermee spelen enz)

Kreef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 20:27

Hagar_Helga schreef:
Waarmee zit de ketting vast aan de shetlander? En ga je te voet of met een trailer naar je eigen wei?
Het lijkt mij in ieder geval het beste om een snelle manier te kiezen en niet een halve dag het beestje lopen stresse om een zo'n ''paardvriendelijk'' mogelijke manier te zoeken.

De ketting zit met een haak aan een band om haar nek

Kreef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 20:33

ellepel schreef:
misschien een idee om wat voer te geven met daarin een middel wat haar suf/rustig maakt?
hoef je eerst niet aan haar te komen en als ze het op eet kan het middel rustig inwerken.
als ze dan suf is moet het wel lukken om haar een halstertje om te doen en zo mee te nemen.

Heeft de dierenarts wel poeder of druppels dan die zo sterk zijn dat een shet daar heel duf van wordt

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 20:35

Ik zou zeggen: die band van d'r of zijn nek allereerst. heel lang geleden is er bij mij een shetje op die manier heel akelig verongelukt. Die moest ik ook met een band om aan een ketting weiden van de eigenaar van 't weiland wat ik toen in gebruik had. Voor wat de angstige shet betrefd verder orienteer je eens op natural horsemanship (Pat Perelli bijvoorbeeld), zet met schikdraad een kleiner weiland af binnen je eigen weiland (3 draden boven elkaar) en voer ze daar bij. Liefde gaat door de maag zeggen ze. Ik denk dat 't wel even gaat duren voor je de pony zover hebt dat-ie zich laat aanraken. GEDULD DUS!!!! Houdt ons op de hoogte zodat we kunnen meedenken ....

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 08:15

Je geeft aan dat je er niet de tijd voor hebt? Dit diertje heeft zo te horen echt tijd nodig om vertrouwen in de mensen te krijgen, ik zou haar iedere dag gaan voeren en steeds een stapje verder gaan met aanraken....

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 08:18

Binckydenice schreef:
Je geeft aan dat je er niet de tijd voor hebt? Dit diertje heeft zo te horen echt tijd nodig om vertrouwen in de mensen te krijgen, ik zou haar iedere dag gaan voeren en steeds een stapje verder gaan met aanraken....

Ze zegt dat dat beter lukt als ze hem op haar eigen wei heeft, wat logisch is.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 08:21

Hoe is de shet van de vorige eigenaar naar jou gekomen? Is het werkelijk noodzakelijk om haar een halster om te doen? Ik zou haar naar de wei vervoeren en daar zien dat de band en ketting afgaan. Wat kan het voor kwaad om haar 'bloot' in de wei te hebben tot je haar vertrouwen hebt en dan een halster om kunt doen?

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 08:27

Maar als je haar al niet eens kan naderen lukt naar de wei vervoeren met band en ketting ook niet denk ik.
Vragen inderdaad de DA eens om een versuffend middeltje, gewoon door een emmer met voer.
Dat is minder traumatisch dan bijvoorbeeld de trekker....

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 08:39

Vandaar mijn vraag, hoe is ze dan bij TS gekomen?

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 08:46

Volgens mij is de pony nog helemaal niet bij TS, maar bij de oude eigenaar, waar de pony aan de ketting staat, en waar ze hem dus op wil halen om naar eigen land te brengen, zodat ze daar meer tijd aan de pony kan schenken.....

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 08:47

ooohhhhh

dat had ik dan weer niet begrepen

Symphonic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 08:53

Als je er een hoop geduld insteekt zul je zien dat het zich dubbel terug betaalt. Bij ons in de stalling staat een paard waarvan het hoofd niet te benaderen is. Ik ben nu zover met dat paard (dat niet eens van mij is) dat ik zonder problemen het halster aan en af kan doen. Geduld en een zeeeer rustige benadering, en goed met de stem werken.

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 08:53

Een idee om een ander paard van je mee daar naar toe te nemen en met heel veel gedudl een halster omdoen. En waarom een halster ? Een halster touw om haar hals vast maken is misschien eenvoudige ...(lees iets eenvoudige)

Mocht dit niet lukken dan lijkt me een lichte verdoving het beste. Wanneer je het touw vast rijd met een tractor kunnen er alleen maar engen dingen gebeuren waarbij ze zich bezeerd (in ergste geval iets bereken) en andere angsten ontwikkelen.

Succes.... en ik ben benieuwd hoe het gaat.

Kreef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 12:41

Hij staat dus bij de oude eigenaar, en ik heb geen tijd om dagelijks naar 2 weilanden te gaan die een heel stuk uitelkaar liggen.
de shet is heel sterk met alleen een band om zijn nek en je kunt niet lopen met een ketting , daarom wil ik er een halster om hebben, alleen voor het vervoer naar het andere weiland.
Je kunt nu op ong 4 meter afstand komen dan begint zij te rennen

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 12:54

ok snap hem. Dan zou ik toch iets kalmerends overwegen in overleg met da. Anders moet je dwang gebruiken en dat kan voor een trauma zorgen en het veel moeilijker maken om daarna zijn vertrouwen te winnen.

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 12:58

kan je niet de ketting vastpakken van daar af steeds dichterbij komen?
Zolang jij die ketting vast heb kan ze ook niet om je heen rennen lijkt mij?

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 12:59

Waarom kan je niet via de ketting naar de shet lopen? Als de shet rondjes gaat rennen de ketting steeds wat meer naar binnen halen en zelf bij de paal blijven staan (dan rent de shet ook om jou zonder dat je getackeld wordt. Rustig met je stem werken en lekker eten erbij!

Iets kalmerends is best leuk, maar dan moet je toch eerst de shet kunnen benaderen of je moet het met zo'n schietbuis doen.. maar dat zal niet snel gebeuren denk ik!

Dus als je de shet bij je hebt dan ook gewoon echt vasthouden zodat ze geen kant opgaat en dan iets kalmerends inspuiten en halster omdoen.

[edit] Gelijk met duplo Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door zap op 03-09-08 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 13:00

Hoe wilt de da dat dan gaan geven?

Als het nou met voer niet lukt kan je naar haar toelopen met die lijn die ze omheeft. Gewoon die lijn vasthouden zodat ze niet naar links of rechts gaat. Want je zal het shetje toch echt moeten verplaatsen..
Probeer eerst met voer en rustig tegen praten etc.. maar omdat alles veel beter zou zijn als ze in jouw eigen wei is zou ik haar wel zo snel mogelijk daar naar toe brengen

edit; duplo en zap waren net iets eerder, maar ik bedoel idd precies hetzelfde Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door sarah_m op 03-09-08 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 13:00

misschien heel cru en hoop niet dat ik bokt over me heen krijg
maar loopt ze zichzelf vast als je dichtbij komt (dus zoveel rondjes dat de ketting te kort wordt om verder te lopen)?

Anders zou je daar misschien eenmalig, voor haar eigen bestwil, zich vast kunnen laten lopen om dan snel een halstertje om te doen en haar uit haar benarde positie te helpen
Eventueel eerst lichtelijk verdoven met tranqigel op een boterham oid

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 14:35

ja de dierenarts heeft wel spul wat in het voer kan om een pony te verdoven.
je kunt tranquigel proberen en anders heeft de dierenarts zelf wel wat.
wij hebben het ooit gedaan bij een half wilde pony die ook niet te benaderen was en op de trailer moest.

ging toen hartstikke goed! we hadden een bak met muesli,appels en wortels en een flinke schep honing en daar de gel in en dat werkte erg goed, het dier was zo suf dat ze niet meer in paniek raakte maar nog wel de trailer op kon lopen.

Kreef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 20:17

ellepel schreef:
ja de dierenarts heeft wel spul wat in het voer kan om een pony te verdoven.
je kunt tranquigel proberen en anders heeft de dierenarts zelf wel wat.
wij hebben het ooit gedaan bij een half wilde pony die ook niet te benaderen was en op de trailer moest.

ging toen hartstikke goed! we hadden een bak met muesli,appels en wortels en een flinke schep honing en daar de gel in en dat werkte erg goed, het dier was zo suf dat ze niet meer in paniek raakte maar nog wel de trailer op kon lopen.

Ik denk dat ik het ook zo ga proberen

Kreef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 20:25

Duplo schreef:
kan je niet de ketting vastpakken van daar af steeds dichterbij komen?
Zolang jij die ketting vast heb kan ze ook niet om je heen rennen lijkt mij?

De ketting is op zich zelf al heel zwaar als de ketting op de grond ligt is het wel 5 cm breed,[of rond]
ik heb dat geprobeerd ,als ik de ketting vast hou om dan aan de ketting te gaan trekken dat lukt je een meter dan begint ze te lopen en dan moet je dus heel erg goed oppassen dat je het niet om de benen krijgt, want de ketting zit dus aan een pin in de grond, en dan gaat ze rondjes lopen, ze is heel erg sterk met alleen een band om haar nek je kunt dan niet haar hoofd opzij trekken dus trekt zij inweze met haar lichaamsgewicht.
De ketting is ong 7 meter lang en het kan zich niet vastdraaien om de pin omdat de laatste schakel erom heen glijdt