De sloot in dreigen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Oliviaa

De sloot in dreigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 13:43

Okay, ik wou laatst heel graag op buitenrit met mijn verzorgpaardje,
alleen begon meneer bij de wei al te klieren. Hier kon ik hem makkelijk aanpakken, met een flinke schop, het ging goed totdat we aankwamen bij een wei waar zijn eigenaresse hem waarschijnlijk elke keer overheen laat galopperen.
Ik was dat ook van plan maar het gras was nat, dus glad. Dus gingen we eromheen. Geen probleem.
Toen wij eenmaal de wei voorbij waren, ging meneer stoppen en achteruit lopen. Naast een sloot dus.
Een flinke trap hielp niet helemaal, meneer liep de andere kant weer op.. Sturen, aandrijven, meneer ging achteruit de sloot in. Nou dan durf ik dus niet meer iets te doen bij die sloot! Heb de teugels lang gelaten en hij ging weer vooruit, maar natuurlijk de andere kant op...
Nog een keer geprobeerd, weer hetzelfde verhaal. Er af gegaan, meegelopen naar de kant waar ík op wou, ik er weer op, en huppa, weer achteruit de sloot in.
En het verhaal begint weer opnieuw. Meneer wou de wei niet voorbij, maar ik kan toch niet elke keer hem erover heen laten galopperen?

Wie weet wat ik op zo'n moment het beste kan doen?
Als hij iets goeds doet en je beloont hm, dan staat ie gelijk stil Haha!
Van een zweep gaat hij bokken, steigeren, enz .. Haha!
En dat heb ik liever niet naast een weg, en al helemaal niet naast een sloot.
Ik schiet meteen in de stress als hij bij het randje van een sloot staat, hij waarschijnlijk dus ook ( ? ). Ik wil gewoon lekker buitenrijden met een relaxt paardje.
De vorige keer ging de eigenaresse mee, en toen was het heel relaxt

Excuses voor het lange verhaal Lachen

amazone77

Re: De sloot in dreigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 13:49

probeer eerst een gewoon te wandelen met het paard.
pas als jullie allebij het vertrouwen hebben gaan buiten rijden met een ervaren ruiter en paard.
misschien dat hij zo het vertrouwen krijgt in jou!
en schoppen helpt daar niet bij,daar ben je al wel achter denk ik.
succes.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 13:52

Toen mijn pony dat tijdens zijn puberperiode deed, stapte ik gewoon af en liep heen en weer langs dat stuk. Daarna probeerde ik het weer als ik erop ging en als hij weer ging dreigen, weer eraf. Eigenlijk net zo lang volhouden totdat hij het opgaf dat wij toch verder gingen ondanks zijn gedreig en wij er gewoon langs konden rijden zonder ge-etter Knipoog

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 13:55

Het is erg afhankelijk van je paard wat je doet.
Bij een diepe/steile sloot draai ik ze in een keer om en dan schrikken ze meestal en zijn ineens braaf. Bij een ondiepe sloot/greppel laat ik ze gaan tot ze erin stappen en van de schrik gaan ze dan alweer voorwaarts.

Maar zoals ik zei is het erg afhankelijk van je paard, waarom hij het doet en hoe het karakter is.

Patricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 13:56

Wij hebben dit ook eens gehad. Dit heb ik toen opgelost door hem júist de sloot in te drijven. Daarvan is hij even goed geschrokken en daarna heeft hij nooit meer gedreigd richting sloot.
MAAR: Doe dit alleen als je zeker weet dat het etterbakken is en als je zeker weet dat de sloot ondiep en ongevaarlijk is!
Bij ons was het een sloot langs ons eigen weiland die kort daarvoor was schoongemaakt, dus geen gevaar.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 13:59

Ik denk dat hij gewoon geen ontzag voor je heeft en dat daar de kern van je probleem ligt. Misschien moet je eerst de verhoudingen met hem rechtzetten. Hij wil nu gewoon zijn zin door drammen en zo kunnen er toch gevaarlijke situaties ontstaan.

Oliviaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 14:15

Welshcobfan,
Hem naast me aan de hand is hij braaf, loopt hij mee .. Ga ik dr weer op dan gaat hij de sloot in.. Hoelang kan dat gaan duren..Tong uitsteken
En tja, hem de sloot in laten lopen, het is mijn paard niet..
Maar dankjullie wel !

Patricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 14:17

Overleg het eens met de eigenaresse. Wie weet staat ze er best positief tegenover. Waarschijnlijk heb je maar één keer nodig en is het dan héél duidelijk wie er ook al weer vertelde waar we naar toe gingen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 14:19

Vraag de eigenaresse eens of zij dat probleem wel eens heeft en of ze misschien een keer mee wil gaan om te zien wat er precies gebeurt, zij kan dan ook zeggen hoe je het het beste aan kunt pakken.

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 14:37

Laat hem gewoon achteruit lopen in de richting die je op wil. Paarden vinden achteruit lopen niet leuk en iig die van mij geeft er al snel de brui aan en gaat weer vooruit lopen.
Dus gewoon: paard omdraaien, in zn achteruit zetten en lekker laten lopen. Ook al moet dat de hele buitenrit.

Oliviaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 14:53

Airiin; die ga ik uitproberen !

de sloot in sturen lijkt me riskant, het is een smal diep slootje ...

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 01:11

Heb het ook wel eens, kan je niet een paar keer met iemand anders mee naar buiten? Om wat vertrouwen in jezelf op te bouwen?

De laatste keer dat miep het probeerde heb ik haar gewoon achterwaards laten lopen, met mijn been zo begrensd dat ze niet de sloot in kon. Werkte prima! En voordat je op het lastige punt komt moeilijkere oefeningen vragen, zodat de aandacht van het lastige punt naar jou verlegd wordt. Stelling vragen, wijken, dat soort dingen zijn daar heel geschikt voor. Werkt bij mij heel goed (nou moet ik niet te vroeg juichen, werkt pas een week).

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 01:15

Ik volg dit topic, ik heb zo'n uitgekookte tante die dit ook doet. In zn achteruit zetten helpt bij mij niet meer ze weet zich alle kanten op te friemelen zodat ze toch richting sloot gaat er bewust in lopen laat ik haar niet doen daar is de sloot te diep voor.

Met een ander paard is oke, aan de hand ook, maar alleen is t een draak.

Voor de rest hebben we een prima verstandshouding, maar buiten bij een sloot weet ze dat ze haar zin door kan drammen.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 01:43

Heb het eerst geprobeerd met afstappen (hielp wel moet ik zeggen), daarna met blijven zitten en begrenzen en net zolang achteruit laten lopen, rondjes om zichzelf laten lopen en wat ze ook probeert maar vooral NIET terug gaan, en uiteindelijk geeft ze dan wel op. Ik vind persoonlijk de aanpak van afleiding zoeken, in mijn geval dus stelling vragen, toch vriendelijker en makkelijker. Ik weet wel dat het echt afleren een kwestie van veel geduld en veel oefenen is.

Lida3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 06:21

Vooruit op de sloot af,

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 09:14

Lida3 schreef:
Vooruit op de sloot af,

Bij de TS is het niet haar eigen pony en de bij mij zijn het hele diepe sloten dus je advies is geen optie.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 09:16

Als jij angstig wordt en stopt met rijden omdat hij gaat dreigen, dan heeft hij gewonnen..........

blijven rijden, desnoods de sloot door Lachen

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 09:20

Klinkt in theorie heel leuk Kim, maar de sloten zijn vanaf de dijk hier 4 meter diep, ik neem aan dat je begrijpt dat ik het risico niet ga nemen om mijn pony daar in te laten lopen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 09:23

yep kan ik zeker begrijpen Lachen alternatief is zijn dreigen accepteren....... en niet verder komen dan het weiland .........

En das dan toch ook weer jammer Lachen

Daarnaast als hij het hier kan winnen met dreigen, kan hij het volgend jaar ook als je de baan inwil, of een volte in wil zetten en hij heeft er net even geen zin in........

Hele moeilijke materie dit, je moet een afweging maken. Succes

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 09:29

Het lijkt me dat er toch een andere optie moet zijn, want de sloot in laten is gewoon geen optie.
In de bak en ergens waar geen sloten zijn doet mijn pony dit absoluut niet, ze weet dat ze me kan pakken bij die sloten en nergens anders.

Ergens waar ze de weg niet weet is ze ook super braaf, ik kan haar wel in de trailer zetten en ergens gaan rijden maar hier het erf afstappen (wij wonen aan een dijk) is eigenlijk gevaarlijk.

Wil binnenkort mijn E rijbewijs gaan halen dan kan ik ook ergens anders buitenrijden. Ik lees nog verder mee of iemand de goudentip heeft behalve de sloot insturen.

A_mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 19:56

Het achteruit naar de sloot lopen kan heel lang gaan duren en als jet het verkeerd aanpakt zelfs erger worden.
De oorzaak is ongehoorzaamheid en gebrek aan respect voor de ruiter. Het paard wil niet voorbij een bepaald punt, waarschijnlijk omdat hij niet verder van huis wil. Het paard moet lopen en heeft ontdekt dat de druk (het drijven) vermindert als hij naar de sloot dreigt. Aangeleerd gedrag dus. Je moet dus niet stoppen met drijven, helaas. Al drijf je maar iets. Heel geduldig zijn en blijven drijven, als hij stopt met dreigen stoppen met drijven en belonen en gewoon blijven staan. Wacht een tijdje en stap dan af en loop rustig verder. Let dus op dat je druk geeft als hij iets doet wat je niet wilt en druk loslaat hij als hij wel doet wat je wilt.

Nu wil je dat je paard liever buiten is en ook graag doorloopt. hoe ga je dat bereiken? Niet met slaan en schoppen in ieder geval, maar met belonen. Probeer dus het moment van dreigen voor te zijn (al afstappen voor de plaats, te belonen terwijl hij goed doorloopt etc). Ik weet niet of je elke dag naar buiten gaat? Dan kun je namelijk elke dag een meter verder en rijkelijk belonen. Je draait dan zelf om, hij leert dat blijven lopen iets oplevert, terwijl nu naar de sloot dreigen hem iets oplevert.

Wat je ook kunt proberen is hem aan de dubbele longe te mennen langs bepaalde plekken en het op die manier te oefenen.

Succes, want het is een vervelend probleem.
Je kunt er ook voor kiezen om het probleem te omzeilen en een stuk erlangs te lopen en pas op de terugweg van je rit weer op te stappen.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 22:29

Ah, jij hebt ook zo'n slimmerd. Mijn vorige paard probeerde dit ook. Het heeft me 3 ritten geduurd en toen was het over. Het is inderdaad zo, dat hij geen respect voor je heeft en denkt weer naar huis te kunnen. Ik liet hem, zoals al door iemand gezegd is, in zijn achteruit mijn weg vervolgen. Dit duurde best even,maar ik had de tijd. Hij hield het ong. zo'n 15 a 20 min. vol, en gaf het dan op. Liep dan maar weer voorwaarts mijns weegs.

Het is best wel beangstigend, als ie zo achteruit stapt, maar laat je niet bedotten Knipoog

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 22:45

Charaz schreef:
Lida3 schreef:
Vooruit op de sloot af,

Bij de TS is het niet haar eigen pony en de bij mij zijn het hele diepe sloten dus je advies is geen optie.

Dat ligt er maar aan hoe je het doet, als je je pony met een been de sloot in laat stappen zal ze flink schrikken maar ligt ze niet meteen onderin. Zoals ik al eerder zei, als je wat meer controle hebt kun je ze ook in een keer omdraaien zodat ze plots voor de sloot staan, meestal schrikken ze daar ook flink van.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 22:47

Wat misschien ook kan helpen is (als dat mogelijk is op die plek?) om daar te draven i.p.v. stappen. Mijn bijrijdpaard heeft deze eigenschap van achteruit richting sloot lopen namelijk ook (heeft er ook al 1 keer in gelegen en is daar niet echt van geschrokken helaas!) en als de eigenaresse alleen met hem naar buiten gaat draaft ze het eerste stuk gewoon en dan gaat het wel. Zelf ga ik alleen met anderen erbij met hem naar buiten en dan gaat het prima. Lastig probleem in ieder geval hoor, veel succes!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 22:48

Anneliesdj, de sloot loopt hier erg stijl naar beneden (onlangs nog een vrachtwagen die er zo in is gezakt door 1 achterwiel wat uit balans was) je begrijpt denk ik wel dat ik zo'n risico niet met een pony ga nemen.

Vanaf de dijk loopt de wand bijna loodrecht naar beneden 4 meter de diepte in, ben wel goed maar niet gek.