Mijn haflinger denkt dattie een grasmaaier is

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ponny_power

Mijn haflinger denkt dattie een grasmaaier is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 14:57

Hoi Mensen.

Ik heb nu sinds een week me eigen paard . ( 3 1/2 jarige haflinger ruin )
Alles gaat heel erg goed , en het gaat met de dag beter zelfs.
Echter blijf ik 1 probleempje met hem houden.

Hij duikt continu ...en zei het met lopen na de bak of een rondje om het pension om de haverklap
de kant in om gras te eten.. ( met mij erbij .. gezellig heh Nors opkijken )
Net zo erg wordt het als hij de hooikar ziet of riet ziet ..je kunt blijkbaar alles eten als je honger hebt. Vork

Ik heb al wat dingen geprobeert nu .. een klein schopje tegen de kin zodat hij denkt dat hij zich zelf raakt.
zelfs een keer een tikje met de zweep en een knijp in ze neus , maar niks werkt gewoon !

Het raare is , dat het de 1ne keer heel erg is .. en soms heeft hij er juist totaal geen intresse in en volgt hij goed.
Wel valt me op dat zolang ik naast hem blijf lopen ( korthouden ) en hem met 1 oog in de gaten houdt ..er dan weinig aan de hand is.
Maar zodra ik een 1 x om kijk ... dan ga ik al bijna met een dubbele salto de kant in Gestoord

Goed ... Inmiddels ben ik er achter dat ik geen bijzondere haflinger gekocht heb , want het schijnt een nogal bekend probleem
te zijn onder Fjorden & Haflingers . ( idd ik heb de zoekfunctie gebruikt Nagelbijten / Gniffelen )

Maar ik heb dus nog nergens een concreet werkende oplossing gelezen , dus waag er nog een poging aan.
Wie herkent dit probleem ? en heeft 1ste hand ervaring hoe je dit afleert ?

Hoop snel een oplossing te vinden , want wordt er nu ... nota bene na een week al best wel gek van No Cheer
Kijk ... een keertje is niet erg !! maar soms is het echt TE irritant gewoon.

( bij te vermelden is dus ... het is mijn eerste eigen paard .. ik heb zelf zeer weinig ervaring maar wel heel erg veel hulp op stal
en een vriendin ( @bokt "cinnepin" ) die nagenoeg altijd met mij daar is en zeer veel ervaring heeft ..
ook snap ik dat het beestje nog jong is , en dus best zijn nukken heeft , en hij pas een week op dit pension staat "noem het wennen"... )

ok kon het niet laten ... hier nog even een foto van m'n held dan Nagelbijten / Gniffelen
Afbeelding

Marcella

Re: Mijn haflinger denkt dattie een grasmaaier is

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 15:45

Gewoon zorgen dat je consequent blijf. Hij zal ook nog wel deels gewenning hebben en uitproberen.

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 15:51

hahaha wen er maar aan Tong uitsteken mijn haflinger doet het ook.... altijd eten eten Knipoog ook al geef ik hem nog z'n tik.... 5 min later probeert hij het weer Lachen haha... het zit er gewoon in. ik weet inmiddels wanneer hij het doet en je moet ze gewoon echt voor zijn. als ik met hem wandel kan ik vanuit mijn ooghoek al zien wat hij wil gaan doen.... ik hoef nog maar eueu te zeggen met mijn stem en hij weet al precies dat hij het niet mag.... met rijden net zo... ik zeg al met mijn stem eueu als ik iets merk dat hij wil gaan eten.. dan loopt hij al snel door. ik heb mijn pony nu 3 jaar en weet dus precies wanneer hij wat gaat doen. mijn tip is dus.... wees hem voor. en op den duur word het steeds minder en weet hij dat het niet mag.

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 15:53

Aanpakken .. Misschien is zowiezo i.p.v. een gewoon halstertouw een halstertouw met een kinketting heel handig .. dan heb je wat meer kracht omdat ze het niet fijn vinden als je daaraan gaat trekken.
Zo heeft je pony geen mogelijkheid meer om je mee te sleuren naar het eten. En daarin dus consequent in zijn .. dus ook als je met hem gaat wandelen of ergens heen brengt nooit vrijwillig laten eten want daar maken ze metteen misbruik van..
Je pony moet weten dat hij kan eten in zijn wei of in stal (dus een aantal aangewezen plekken) en niet op de poetsplaats of onderweg ...
Op de poetsplaats kan je hem misschien wel een snoepje of een handje brokjes geven als beloning maar ik zou bijvoorbeeld geen plukken hooi op de poetsplaats neerleggen waar hij van kan eten want dan vald het weer onder de norm niet consequent en leert hij het niet af.

Zo leert je pony zijn associale gedrag af ..
Laatst bijgewerkt door __KELLY op 24-08-08 15:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 15:57

Héél consequent blijven volhouden dat het niet mag. En dan mag het ook nóóit: geen enkele uitzondering. Vastgehouden worden=niet eten. Heb het mijn hongerige Haflinger op deze manier met succes afgeleerd. Maar zodra ik haar 1x niet direct corrigeer herinnert ze me daar nog heel lang aan.... Dus: consequent zijn!!!!

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 15:57

Mijn pony is deels haflinger en ook zo'n vreetmachine Nagelbijten / Gniffelen
Vooral in de winterperiode probeerde hij alles te pakken te krijgen, ik had hem toen ook nog niet zo lang, en hij was toen ook 3,5 jaar oud.

Het is idd een kwestie van goed consequent blijven, nee is nee en moet dat ook blijven. Dus hem nooit tussendoor laten eten.

Bij mijn pony werkte het erg goed met straffen en direct belonen als hij het goed doet. Straffen deed ik meestal met een stemverheffing en indien nodig een ruk(je) aan het halster. Zodra hij weer netjes naast me kwam lopen zonder naar het gras te reiken kreeg hij een beloning (stem en aanraking).

Bij mijn pony was het af en toe ook nog eens zo erg dat hij je probeerde mee te sleuren, en af en toe lukte dat ook nog bijna omdat hij erg veel kracht heeft. Op zulke momenten deed ik dan ook mijn halstertouw/hengstenketting onder het halster door onder zijn kin. Als ik hem dan een rukje gaf dan voelde hij het ook meer en wist hij dat het genoeg was.

Het heeft bij ons ook even geduurd, maar oefening baart kunst Lachen

Misschien een idee om te oefenen met wandelen aan de hand en dan expres langs plekken met eten.

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 16:02

Tjah, komt me heel bekend voor.. Tong uitsteken
Bij mij doet ze het eigenlijk niet meer omdat ze weet dat het niet mag, bij anderen flikt ze het kunstje nog wel gewoon.
Het belangrijkste is dat je hem altijd voor blijft, dus altijd opletten en zodra je aanvoelt hij gaat nu, gelijk ingrijpen. Met je stem afstraffen en het halster goed vastpakken.
Bij mijn haflinger is het zo dat zodra ik achter haar schouder kom, dan weet ze dat ik haar nooit kan houden. Ik zorg er dus voor dat ik altijd naast haar hoofd loop dan kan ik haar bij me houden. En inderdaad consequent blijven, het mag niet punt.
Veel succes!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 16:07

Heeft je paardje wel genoeg beschikking tot ruwvoer en gras? Ideaal zou zijn als ie onbeperkt ruwvoer zou krijgen en weinig tot geen krachtvoer. Ik denk dat het dan al een stuk minder wordt.
Daarnaast moet je erg consequent blijven. Mijne heeft er ook een handje van, wanneer het gras in het land kort is, om net buiten het land gelijk z'n neus in het gras te duwen. Hij krijgt 2x een waarschuwing, dan een tik op z'n neus. Loopt ie braaf mee, dan wordt ie beloond. Hij doet het nu zelden meer.
Alleen de vraag blijft dan wel, hoeveel ruwvoer krijgt ie? Het is niet eerlijk om hem op zijn gedrag af te straffen als ie niet voldoende ruwvoer krijgt.
Succes! Lachen

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 16:15

wat callandra zeg: ook idd altijd heel goed, bijna overdreven belonen als hij het goed doet.... dat heeft bij mij erg goed gewerkt en werkt nog steeds.

ik heb ook altijd het iedee dat mensen heel erg goed kunnen straffen.. maar belonen vergeten of ze doen het maar half. (maar dat is een beetje off topic)

en wat nelleke zeg.... heel veel ruwvoer geven. in de wintermaanden als hij meer op stal staat geef ik hem naast een bult hooi (3x per dag) ook stro. bedenk wel een paard/halfinger er op is gemaakt om te eten, en dat ook echt zijn dagbesteding is. volgens mij kun je een paard nooit te veel hooi voeren.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 16:16

Nee nooit besparen op ruwvoer. Onbeperkt hooi geven wat mij betreft. De mijne krijgt naast zijn gras alleen een pavo-aura koek en in de winter onbeperkt hooi en ook alleen een koek. En volgens mij is dat niet alleen voor haflingers goed maar eigenlijk voor alle paarden Lachen

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 16:18

helemaalmee eens. Knipoog

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 16:25

Ik heb mijn hafje aangeleerd dat ze pas gras mag gaan eten als ik 'toe maar' zeg. Moet zeggen dat het op zich wel goed werkt maar je moet zeker in het begin erg alert zijn dat ie niet stiekum toch een hapje meesnaait. Heel consequent zijn, meelopen is NIET grazen. Succes

ponny_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 16:41

OEH wat een hoop reacties in een paar uur tijd zeg Go jij! Go jij!

Gelukkig herkennen jullie een hoop dingen , en andersom.
Ik zal idd heel consequent blijven dan maar , en hopen dat dat grotendeels werkt.

Zal hem ook wat extra ruwvoer geven dan maar , dat had ik dus eigenlijk bij opzet nog niet gedaan
was veels te bang dat het dan heelemaal een vreetmachine zou worden.

Ik herken idd ook dat stukje bij naast hem lopen en gelijk corrigeren , als ik maar vlug genoeg ben dan is er niets aan de hand.
Maar zoals eerder gezegd ...1maal achter de schouder ga je gewoon kopje over , want dan houdt je er niets meer aan.
Zal ook dat zeker een beetje oefenen , en proberen er allerter op te zijn.

Wat betreft dat belonen.. tja , dat schiet er nu soms nog een beetje bij in op het moment .. als hij 5 / 6 of meer keer zo'n duikvlucht maakt , wordt ik echt nog te boos om dan opeens weer lief te gaan doen haha Nagelbijten / Gniffelen .. maja dat komt wel goed.

Ga deze week i.i.g eens veel lopen met hem en kijken hoeveel resultaat we ermee boeken .

Alvast heel erg bedankt voor de reacties ! *LOL*

Zal in loop van de week posten hoe het verloopt.

Jam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 16:43

ja klopt typisch haflinger
hadden ook haflinger op stal en probeerde ook altijd ma bij consequent blijven geen probleem veel suc66

BibicheB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 16:49

Er is maar één (simpele maar helaas energie rovende) oplossing.. Consequent zijn! Het mag niet, dus het mag nóóit! Ook niet als dat jou toevallig wel een keer goed uitkomt.. Er gaat even tijd in zitten en je gaat nog een paar keer diep zuchten, behoorlijk vloeken en je gigantisch staan irriteren; maar dan ineens zien ze het licht, "beseffen" ze dat het geen zin meer heeft en geven ze de strijd op! Knipoog

Als hij naar de grond duikt trek je zijn hoofd omhoog, je wordt "boos" en zegt "nee". Je blijft hem net zo lang omhoog trekken en op zijn flikker geven tot hij net zo gefrustreerd raakt als jij deze week was, en het dus uiteindelijk opgeeft. Wat "op zijn flikker geven" is, moet je doseren aan de hand van de gevoeligheid van je pony, voor de een is boos worden en stemverheffen genoeg, de ander moet je een tik (op neus/borst of i.d.) geven.
Als hij netjes meeloopt moet je hem natuurlijk belonen! Voor een eetgrage misschien paardensnoepjes/wortels etc meenemen? En volhouden he!! Daar heb je zoveel profijt van!!

Succes! Vork

Niicky_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 18:17

Ik geef ze meestal met de zweep een tik. ''Als jij eet, krijg je een tik. Eet je niet, krijg je een klopje/beloning''

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 18:46

Ja is ja en nee is nee en dat ook volhouden.

Wat ik ook wel deed was dat als we gingen wandelen hij op 1 plek echt mocht grazen en verder niet. Als hij het probeerde dan corrigeerde ik hem ook daarop.

Als we dan bij die plaats kwamen dan wilde hij direct op het gras aanvallen maar daar corrigeerde ik hem ook in en hij mocht pas als ik zei dat het mocht.

Wees consquent met een Haf hoe aandoenlijk ze soms ook zijn daar heb je straks alleen maar profijt van.
En dan ook niet 1 keertje iets toestaan want dan kan je het vergeten.

leuke Haf heb je... gefeliciteerd.. geniet er maar van en vooral goed opvoeden.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 23:06

Nou peter, alles wat hier staat heb ik je ook verteld he? haha
En idd dat belonen, ik probeer het zo onderhand in je te slaan! Zodra hij iets goed doet belonen belonen belonen, tot je er bij neervalt, met alleen straffen kom je er niet Knipoog Toen ik met je mee liep de laatste keer ging het ookal stukken beter weet je nog?
Wees concuquent! Wat ik zei, niet de ene keer toelaten en de andere keer niet!
Het komt helemaal goed dat weet ik zeker, lekker oefenen!

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 23:30

Haha, ik moest wel erg lachen toen ik je stukje las! Wat een herkenning. Mijn vroegere Shet deed het ook heel erg. Soms kukelde ik zelfs met fiets en al de berm in (ging regelmatig met haar fietsen...maar als we dan langzaam gingen/stil moesten staan voor vrachtwagen...enfin...je snapt het)

Het is misschien ook handig om je paard heel goed het woord NEE aan te leren. Verder proberen zoveel mogelijk te voorkomen en als hij het toch doet korte ruk aan halster tegelijk met een porretje in zijn zij. Als het goed is komt zijn hoofd dan wel omhoog en neem meteen het touw kort. Gewoon bestraffend toespreken. Er is een tijd van eten en er is een tijd van opletten.

Misschien is het ook handig om hem naar een stukje gras mee te nemen en hem even te laten wachten voordat hij mag eten. Dus dat hij zeg maar "toestemming" krijgt om te eten.

Verder, veel oefenen en inderdaad consequent zijn.

MetteAndrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 23:37

Hmm, heb ook een haflinger maar herken het eigenlijk niet zo. Nu ik het zo lees denk wel van oja, dat doet ze ook wel eens. Vooral als je de touwtjes van de wei dicht wil doen Haha!. Maar niet zo extreem. Vooral doorpakken zou moeten werken, en wat Cinnepin zegt, belonen! Succes!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 23:48

Ik zou gaan grondwerken. Zorgen dat hij leert achter je aan te lopen, stilstaan als jij stilstaat, aandacht bij jou...

xDommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 23:55

Rauka schreef:
Héél consequent blijven volhouden dat het niet mag. En dan mag het ook nóóit: geen enkele uitzondering. Vastgehouden worden=niet eten. Heb het mijn hongerige Haflinger op deze manier met succes afgeleerd. Maar zodra ik haar 1x niet direct corrigeer herinnert ze me daar nog heel lang aan.... Dus: consequent zijn!!!!

Ik ben het hier mee eens, wou zo ong. hetzelfde zeggen, als je jezelf toegeeft dan loopt het zo over je heen, dus blijf volhouden dan komt het goed!

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 00:12

Wat een strijd he, zo'n paard. 't Zou toch leuk moeten zijn voor allebei? Dat gevoel krijg ik niet bij alle adviezen. Jammer is dat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 00:18

Vjestagirl schreef:
Ik zou gaan grondwerken. Zorgen dat hij leert achter je aan te lopen, stilstaan als jij stilstaat, aandacht bij jou...

we zijn er mee bezig Knipoog

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 05:57

Je hebt je pony net een week. Jij moet aan hem wennen en hij aan jou. 3,5 jaar lang mocht de pony grazen blijkbaar waar hij wilde en nu heeft hij een nieuwe baas, die dat niet wil. Daarmee is hij geen stoute pony of luistert hij niet slecht. Hij weet gewoon niet dat het niet mag van jou.
Je zal hem dat dus eerst duidelijk moeten maken. Op dit moment spreek jij een taal die hij niet begrijpt. Dus jullie moeten elkaar eerst leren begrijpen en dat kost tijd.

Maar hij moet zoveel leren. Misschien staat hij wel voor het eerst op stal. Wennen aan nieuwe paarden, nieuwe geluiden, nieuwe omgeving, ander voer, andere voertijden, etc.
Ik denk dat je gewoon meer geduld moet hebben met je paard en hem langzaam leren wat jij wel en niet wilt. Heel duidelijk zijn.
Als ik tips lees: van slaan met een zweep, etc. dan vraag ik me echt af wat je daar een paard mee leert. Hij snapt het niet. Hoe moet hij in een week al weten wat jij wel van hem wilt en wat niet.

Neem lekker de tijd om aan elkaar te wennen.
Ik zou juist lekker met hem aan de hand grazen, zo leren jullie elkaar kennen. Het is nog maar een jong dier, dus elke dag rijden zit er toch nog niet in.

succes samen.