Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

ElinevsElsja schreef:hallo bokkers,
ik ben nu al meer als een jaar bij mijn verzorgpony, en met die eigenaar kan ik het super goed vinden! dat is echt super, maar ze is helemaal in de stress:
ongeveer 6 maanden geleden heeft ze een Fries gekocht (haar droompaard) voor een best flink bedrag.
Het is een ruin met goede papieren (Teunissen), alleen hij was iets te mager, met goede voeding kon hij zich zelf aanvullen zodat ie op normaal postuur komt (hoop dat ik het zo goed zeg)
Nu op dit moment is hij wel iets aangekomen, maar nog steeds te mager, dagelijks ging er 4 kilo brok in, en veel hooi en gras.
Het is een heel mak paard en zou echt niemand kwaat doen, alleen heeft hij niet zo in de gaten hoe groot hij is.
Toen Zandor (het paard) bij ons kwam, kreeg hij vrij snel zomereczeem (wat ook niet gek is want de buren hebben veel bomen waar die mugjes in zitten).
hij werd en word dagelijks behandeld en het werd ook gouw minder, eczeemdeken opgedaan en dat hielp goed, maar ongeveer 1-2 maanden na dat ie eczeem kreeg, kwam er ook nog schurftmeit bij.
Hij heeft hier nou super erge last van!!
heel veel jeuk en altijd als ie de stal binnen komt knalt ie gelijk tegen de wand aan om te schuren, we hebben héél de stal ontsmet met van dat spul (kan er zo gauw niet op komen), de paarden er meegewassen, alle dekjes en dekens uitgewassen.
en na 2 keer dat te doen zou het over zijn, maar dat was niet zo.
daarna weer 2 keer, nog steeds niets, daarna weer 2 keer, nog niets.
Nou volgens de dierenarts blijkt hij er heel gevoelig voor te zijn en denkt dat het een combinatie van de zomereczeem en schurftmeit is waardoor het niet overgaat.
maar sinds een week, is hij opeens héél gevaarlijk!
Hij heeft de eigenaar gebeten en getrapt, je mag absoluut niet aan z'n wonden komen want dan word die knettergek, dan gaat hij trappen en oren in de nek leggen en hij probeert je te happen.
voor dit alles stond er een lach op zijn gezicht, maar die is nu compleet verdwenen.
de eigenaar weet niet wat ze er mee aan moet, want ze is het vertrouwen in hem kwijt, ook met naar buiten en binnen zetten durft ze bijna niet meer, want dan doet hij heel vervelend.
toen er storm was (paar weken trug) toen ging ik de paarden naar binnen zetten, of ja dat wou ik doen, maar Zandor was al 2 keer er vandoor gegaan dat ik em niet meerkon houden, toen de 3e keer, ik liep naast hem, hij draait zich om en rent mij omver, opdat moment dacht ik ik ben er geweest, ik zag zijn hoefijzers naar me toe komen, maar ik heb er helemaal niets aan over gehouden, alleen een blauwe plek op mijn been.
maar de eigenaar weet hier niets van, die was toen niet thuis, en ik wil niet dat ze het weet want dan komt strax misschien de vertrouwen helemaal niet meer terug, (daarna had ik Zandor wel naar binnen gekregen (rustig).)
het grootste probleem is nog, we weten niet wat er in Zandor's hooft omgaat, ik denk dat hij zich zelf compleet gek maakt door de jeuk.
Maar we weten het echt niet, en de dierenarts (hoe vaak ze ook is geweest) wil geen bloed prikken!
terwijl de eigenaar dat al zo vaak heeft gevraagt, de dierenarts vind het nog niet nodig.
maar via via zijn we achter een e-mail adress gekomen van een soort van paardenfluisteraar, er is gemaild maar er moet nog een afspraak gemaakt worden.
Die vrouw kan d.m.v. voelen op verschillende plekken bij de paarden, wat er in zijn hoofd omgaat.
we hopen echt dat dit gaat werken! want de eigenaar is van plan Zandor weg te doen, omdat ze niet weet wat ze er mee aan moet, de dierenarts wil geen bloed prikken omdat het nog niet 'nodig' is, en ze is het vertrouwen helemaal kwijt.
Het was eerst een paard dat zo mak was, en nu doods gevaarlijk is en dat is ook zo, want hij is erg groot en sterk natuurlijk.
ook de vorigen eigenaar wouden absoluut geen contact meer hebben, maar mijn lesgeefster vind dat ze zo ie zo de helft van het geld moeten terug krijgen. Want die hadden ook moeten zien dat er iets mis was.
Ik wou gewoon ff mijn verhaal kwijt en ik wil ook echt niet dat Zandor weg gaat want wie weet waar ie dan terecht komt, en ik wil hem ook helpen (dat willen we allemaal), maar een paard kan niet praten, hij kan niet zeggen hoe ie zich voelt en wat er allemaal aan de hand is.
Ik weet dat het een heel verhaal is, maar hoop graag op reacties en tips misschien??

coydog schreef:Er bestaan zelfs paarden met grasallergie dus wie weet wat er met dit paard van binnen gebeurt, ik zou echt naar een andere DA gaan.
Geloof niet dat het een slecht karakter is maar dat het beestje niet meer weet waar hij het zoeken moet van de jeuk.
coydog schreef:Is het geen eiwit allergie, als jullie eiwitrijke brokken hebben gevoerd in die mate ga ik daar toch ook aan denken.
ElinevsElsja schreef:griebels schreef:Je voert een paard krachtvoer (brok) naar arbeid. Van krachtvoer worden ze niet dikker, van ruwvoer wel. Wil je je paard dikker hebben en niet overlopen van de energie die hij niet kwijt kan zou ik hem minder krachtvoer gaan geven en minimaal 5kg ruwvoer (hooi) per dag.
ja dat weet ik, maar door de brokken deden we altijd van die brokken door heen waar veel eiwit in zit, maar nu niet meer want dat blijkt ook niet goed te zijn voor de schurftmeit, ofja juist wel dan.
Citaat:En het gekke is trouwens ook, hij schuurt alleen zijn lichaam, zijn staart en manen niet, die zien er goed uit.