Dominant met losgooien

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Julez

Dominant met losgooien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 00:33

Hey hey,

Ik heb een AV hengst van nu net 6 jaar.
In de omgang is hij altijd heel makkelijk en lief, doet ook niet vervelend als er (hengstige) merrie's zijn ofzo.
Alleen als ik hem losgooi dan lijkt mijn lieve paard te veranderen in een monster Verdrietig .
Ik durf gewoon niet zonder zweepje de bak weer in te gaan omdat ik bang bent dat hij me anders aan zal vallen. Het begint al als we de bak in lopen, ineens krijgt hij praatjes en gaat happen naar mijn jas enzo. Als ik dan mijn touwtje van het halster losklik dan zet hij altijd heel uitdagend een stap dichterbij mij. Als ik weg wil lopen kan ik niet mijn rug naar hem keren want dan loopt hij me achterna en probeert in mijn rug/nek te bijten. En als ik (met mijn gezicht naar hem toe) om hem heen wil lopen oid dan draait hij telkens zijn achterkant van me weg om weer heel uitdagend voor me te gaan staan. Laatst was het zelfs zo erg dat hij naar me heeft gesteigerd en ook een gemikte trap gaf naar mijn hoofd (gelukkig niet raak, ookal scheelde het niet veel).
Ookal sta ik aan de andere kant van de bak, hij zal me altijd komen opzoeken om mij uit te dagen.

Hebben jullie tips voor mij hoe ik dit goed aan kan pakken? Hoe ik de leider kan worden over mijn paard?
Ik neem aan dat ik moet beginnen met grondwerk, maar wat dan precies?
Want ik heb zelf ook al dingen geprobeerd, alleen dat werkte niet echt (tenminste.. niet op lange termijn)

alvast bedankt!

arans

Re: Dominant met losgooien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 00:52

Weg jagen! zodra hij gaat drijgen naar jou, word jij boos! Jij moet namelijk dominanter zijn dan hem. Anders loopt hij over je heen Knipoog

En zo te horen begint het al als je de bak in loopt, dus daar moet je beginnen om dit gedrag tegen te gaan Knipoog

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 01:44

Goed laten merken dat jij niet gedient bent van zijn gedrag wanneer jij hem losgooit.

Ga rechtopstaan, maak je groot en verhef je stem goed indien het nodig is.

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 09:37

Dank jullie wel,
Alleen het probleem is dus dat dat allemaal niet werkt. Als we de bak al in komen lopen en hij begint met klieren dan krijgt hij echt een tik op zijn borst of een ruk aan het touw oid. En als hij daarna los is kan ik hem niet wegjagen, hij is gewoon niet onder de indruk van mij. Ik kan me groot maken en mijn stem zwaar verheffen, ik kan proberen hem met een zweepje van me weg te jagen, watdan ook ik heb bijna alles geprobeerd maar niets helpt.
Meneer blijft lekker uitdagend voor me staan, en blijft zijn achterkant van me wegdraaien.
Er zijn wel meer mensen op stal die het geprobeerd hebben met hun aanpak, maar echt niets helpt.
Hij denkt zeker dat hij de koning is ofzo als hij los is Boos!

(ik kan als jullie dat handig vinden wel een keertje een filmpje maken van he hij dan doet)

Gr.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 09:49

Mijn advies is grondwerk. Op commando stilstaan, achteruit, zijwaarts met de nodige beloningen. En vooral geen stap achteruit doen wanneer hij je probeert uit te dagen. En nog niet beginnen met het losgooien. Dat is op dit moment te gevaarlijk. Laat je hem hengst?
Wil je het wel doen...zweep mee. En consequent zijn in je gedrag. Dus nooit achteruit deinzen of weglopen.

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 10:35

Oke, ik denk dat ik dat maar eens ga proberen! Ja dankje

Citaat:
Laat je hem hengst?

Voorlopig wel ja.. Vooral omdat hij verder in de omgang wel erg lief is en goed luisterd.
Ik denk dat dit gewoon een probleempje is wat ik verkeerd aanpak bij hem.
Dus even kijken of we het kunnen oplossen.. castreren kan altijd nog Knipoog

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 10:37

Het wordt tijd dat jij eens de baas gaat worden..... Haha!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 11:33

Pensionnetje schreef:
Het wordt tijd dat jij eens de baas gaat worden..... Haha!

Inderdaad....

Echter zou ik met wegjagen oppassen! Die tip werd gegeven door de eerste poster hier. Ik heb al genoeg mensen dat zien proberen wiens paard zich dan charmant met de bips naar hen toedraaide en eens even flink uithaalde. Wees daar dus op verdacht...

Het klinkt misschien cru wat ik ga zeggen, maar ik ken dergelijk gedrag van Hugo, een 10-jarige Oldenburger ruin die ik heb gereden. Stond altijd alleen op de wei en heeft meerdere ruiters versleten, geen sociaal type zoals men zei.

Als ik hem losgooide in de bak was er niks aan de hand, ik mocht er ook bij in staan, maar zodra ik te dicht bij hem kwam stoof hij met aangelegde oren en ontblote tanden op mij af. Ik pakte een menzweep en hield die achter mijn rug. Zelfde truucje nog eens gedaan en op het moment dat hij naar voren schoot ben ik zelf ook dreigend naar voren gevlogen en gaf hem eem rake klap op de borst. Daar keek hij best van op, maar hij heeft het daarna ook niet weer gedaan...!

Beter een keer flink doorpakken dan de hele tijd heer mee door te drammen tot er een ongeluk gebeurd....

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 13:32

Geloof me, ik heb hem al een paar keer een goeie klap gegeven, vooral wanneer ik het echt gevaarlijk vond worden (o.a. toen ik bijna die trap tegen mijn hoofd kreeg) maar het doet hem allemaal niets.
Zo is hij ook naar andere paarden toe. Als hij een goeie klap krijgt van een ander paard dan is hij echt niet op zijn plek gewezen, dan gaat meneer gewoon net zo hard door met irriteren.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 14:31

Julez schreef:
Geloof me, ik heb hem al een paar keer een goeie klap gegeven, vooral wanneer ik het echt gevaarlijk vond worden (o.a. toen ik bijna die trap tegen mijn hoofd kreeg) maar het doet hem allemaal niets.
Zo is hij ook naar andere paarden toe. Als hij een goeie klap krijgt van een ander paard dan is hij echt niet op zijn plek gewezen, dan gaat meneer gewoon net zo hard door met irriteren.

Dan was de klap niet goed genoeg!
Als jij een tik uitdeelt NADAT je paard naar je geslagen heeft, ben je gewoon te laat. Wees hem voor. Zorg dat hij dit gedrag gewoon niet KAN vertonen, omdat jij erbij bent voor het zelfs maar in zijn hoofd opkomt. Kun je dat niet, dan adviseer ik je om toch maar een afspraak met de kliniek te gaan maken om de ballen te verwijderen voordat er echte ongelukken gebeuren.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 14:51

Zodra hij begint te drammen meteen omdraaien en met hem weer terug gaan naar de poetsplaats of zo. Net zolang totdat hij zich gedraagt. En wanneer dat goed gaat en je het touw losmaakt, blijven staan. Nu weet hij al dat ook als hij kliert bij het binnengaan van de bak dat hij gewoon losgelaten wordt en met je kan spelen. Als je hem steeds zodra hij iets doet wat niet mag afstraft door hem nog niet los te laten, en te belonen als hij braaf is, leert hij wel dat braaf zijn loont.

Let wel op dat hij blijkbaar in de wei ook dominant is, en jij je dus nog boven hem moet zien te plaatsen en dat lukt alleen door enorm consequent te zijn en nog meer geduld te hebben.

In dit geval zou ik denk ik eerst een tijdje longeren in plaats van losgooien. Zodat hij goed kan leren wie er de baas is en op jouw stem gaat reageren. En doordat je hem dan vast hebt, kan je altijd in geval van nood een ruk aan de lijn geven.

Gaat hij wel normaal mee als je gewoon aan een touwtje een wandeling maakt? Of wil hij dan ook dominant zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 16:22

Ik ga helemaal mee met het antwoord van Mick. Ik denk ook dat longeren op dit moment een betere optie is. Ik denk dat je vooral met een hengst echt consequent moet zijn. Losgooien is voor hem een uitgekozen manier om boven je te kunnen komen.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 16:46

wanneer je met een merrie of ruin aan de gang gaat met bovengenoemde adviezen prima.
Maar hier heb je te maken met een hengst die jou heel duidelijk domineert als hij los loopt en hengsten in deze positie kunnen heel gevaarlijk zijn. Wanneer jij dreigend ga overkomen straks als je hem denkt te gaan aanpakken met loswerken en jij verstaat zijn taal niet kan hij je aanvallen, hoe lief en aardig met poetsen in de stal etc.
Het lieve gedrag op de stal enz. is schijn wanneer hij zich verder zo gedraagt naar jou.
Zorg dat je meer kennis hierover krijgt en hulp van de juiste mensen en de best optie is zelfs castreren. Ik bel je niet overbodig bang maken maar een hengst is de enige van de drie die nog echt vecht als dat nodig is.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 18:18

Heeel erg streng zijn en laten merken dat die dit niet mag doen! Een zweep meenemen en zodra die dreigt naar jou toe hem al een tik verkopen als het moet. Klinkt misschien hard maar een paard dat jou aanvalt verdiend dat en vraagt erom.
Is het anders geen optie om hem te laten castreren, want dit is echt hengstengedrag.
En idd, je dominant opstellen tegenover hem, jezelf groot maken en met je armen omhoog gaan als die naar je toegaat om je aan te vallen, dat schrikt hem af als het goed is..

Succes ermee

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 18:27

Moelie schreef:
Heeel erg streng zijn en laten merken dat die dit niet mag doen! Een zweep meenemen en zodra die dreigt naar jou toe hem al een tik verkopen als het moet. Klinkt misschien hard maar een paard dat jou aanvalt verdiend dat en vraagt erom.
Is het anders geen optie om hem te laten castreren, want dit is echt hengstengedrag.
En idd, je dominant opstellen tegenover hem, jezelf groot maken en met je armen omhoog gaan als die naar je toegaat om je aan te vallen, dat schrikt hem af als het goed is..

Succes ermee

en als het niet goed is dan is het met jou niet goed Haha! ik blijf me verbazen hoeveel mensen denken met hengsten om te kunnen gaan.
Ga de strijd niet aan met je hengst als je niet weet waarover je het hebt ! Een verkeerde beweging van jou kan voor hem een startsein zijn om je aan te vallen, dat doen ze in de natuur ook.

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 23:23

Citaat:
Let wel op dat hij blijkbaar in de wei ook dominant is, en jij je dus nog boven hem moet zien te plaatsen en dat lukt alleen door enorm consequent te zijn en nog meer geduld te hebben.

In dit geval zou ik denk ik eerst een tijdje longeren in plaats van losgooien. Zodat hij goed kan leren wie er de baas is en op jouw stem gaat reageren. En doordat je hem dan vast hebt, kan je altijd in geval van nood een ruk aan de lijn geven.

Gaat hij wel normaal mee als je gewoon aan een touwtje een wandeling maakt? Of wil hij dan ook dominant zijn?

Longeren en aan de hand wandelen doe ik al een hele tijd met hem, en hierbij is hij dus ook echt super braaf. Nooit drammen, niet happen/bijten, goed naar mijn stemcommando's luisteren etc. gewoon een voorbeeld paardje (hoewel dit ooit ook wel anders was.. daarom denk ik dat we hier ook wel uitkomen zonder dat ik hem gelijk laat castreren.)

Citaat:
Zodra hij begint te drammen meteen omdraaien en met hem weer terug gaan naar de poetsplaats of zo. Net zolang totdat hij zich gedraagt. En wanneer dat goed gaat en je het touw losmaakt, blijven staan. Nu weet hij al dat ook als hij kliert bij het binnengaan van de bak dat hij gewoon losgelaten wordt en met je kan spelen. Als je hem steeds zodra hij iets doet wat niet mag afstraft door hem nog niet los te laten, en te belonen als hij braaf is, leert hij wel dat braaf zijn loont.

Dit vindt ik ook wel een hele goeie, bedankt! ga ik zeker proberen Lachen

Ik heb trouwens ook een paar keer grondwerk geprobeerd (met hulp van iemand die daar meer ervaring mee had) en dat ging heel goed, alleen werkt het dus nooit op lange termijn bij hem. Dan is hij die ene keer braaf, maar een paar dagen erna begint hij gewoon weer opnieuw met vervelen.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 08:17

Al moet je 35 keer terug naar zn stal of poetsplaats...DOEN! Niet eerder de wei in dan dat hij braaf meeloopt, netjes stilblijft staan tot jij het touw losmaakt. AV's zijn slim, je zal zien max drie dagen en het is gepiept.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 08:26

tja knappe knul die tegen mij opsteigert en dan zn biks nog goed naar binnen kan krijgen.........

Peerd speelt een spelletje met je Lachen en jij bent een gewillig slachtoffer : D maar hij heeft wel lol hoor Haha!

Als je een AV een keer duidelijk maakt dat dit zwaar grenspasserend gedrag is, dan is het dier er ook mee klaar......

Persoonlijk ben ik van mening dat als je dit gedrag niet zonder bokthulp kan corrigeren je niet in staat bent om een hengst hengst te houden, en ik geef je dan ook het dringende advies het dier te laten castreren

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 08:28

Je moet GEEN grondwerk gaan doen met een hengst, omdat dat echt levensgevaarlijk is als je er geen ervaring mee hebt. Een hengst kan namelijk "in het heetst van de strijd" proberen om je echt aan te vallen (neemt niet weg dat je natuurlijk best je hengst flink kan corrigeren als je hem aan touw hebt, maar ik zou hem echt niet los gaan gooien en het "dan maar even op gaan lossen").

Als je b.v. even naar de lessen van Parelli kijkt, staat daarin dat je pas grondwerk met een hengst moet doen als je level 4 bent. Even ter vergelijk in level 3 moet je b.v. oefeneningen doen als je paard over een rechte lijn wegsturen en weer terugroepen, je hebt dan al heel veel zeggenschap over je paard en wordt verondersteld met hem /haar in totale harmonie te zijn. Grondwerk met hengsten is duidelijk nog een niveau verder en alleen de bedoeling met geroutineerde mensen.

KIJK HIERMEE UIT, een hengst is niet zomaar een huisdier.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 08:37

Castreren die hap.

Jij bent niet de geschikte persoon om een hengst op te voeden.
Hiermee creeër je alleen maar een probleempaard.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 08:39

femmefatale1 schreef:
Castreren die hap.

Jij bent niet de geschikte persoon om een hengst op te voeden.
Hiermee creeër je alleen maar een probleempaard.

Helemaal mee eens, wat heb je nu aan een hengst?
Ruin hem, dan kan hij ook lekker met vriendjes de wei in!

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 08:39

heb je al vaker met hengsten gewerkt? zoniet dan zou ik echt het paard castreren voordat het uit de hand loopt of anders proffesionele hulp inschakelen
tip; als het paard jou dreigt aan te vallen moet je hem voor zijn; pak een lange longeerzweep; geef hem een hele harde tik en laat hem lopen en flink; wacht een paar rondjes voordat je hem laat stappen en kijk wat hij dan doet; doet hij het weer dan weer hetzelfde een flinke tik en naar voren jagen asl het ware; laat hem maar eens flink lopen
zo gaat hij uiteindelijk zijn asociaal gedrag compenseren met hard werken en houd hij vanzelf wel eens op
als dit alles niet werkt dan zou ik hem echt castreren; want wat heb je als voordeel dat je hem hengst houd; hem je verder dekplannen of iets dergelijks met hem? zoniet waarom dan niet gewoon castreren ; daar voorkom je veel ellende mee
want zoals ik je topic lees en dat is niet verkeerd bedoeld heb je geen ervaring met hengsten dus ik zou zeggen begin er dan ook niet aan

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 08:40

HannahFrouk schreef:
Je moet GEEN grondwerk gaan doen met een hengst, omdat dat echt levensgevaarlijk is als je er geen ervaring mee hebt. Een hengst kan namelijk "in het heetst van de strijd" proberen om je echt aan te vallen (neemt niet weg dat je natuurlijk best je hengst flink kan corrigeren als je hem aan touw hebt, maar ik zou hem echt niet los gaan gooien en het "dan maar even op gaan lossen").

Als je b.v. even naar de lessen van Parelli kijkt, staat daarin dat je pas grondwerk met een hengst moet doen als je level 4 bent. Even ter vergelijk in level 3 moet je b.v. oefeneningen doen als je paard over een rechte lijn wegsturen en weer terugroepen, je hebt dan al heel veel zeggenschap over je paard en wordt verondersteld met hem /haar in totale harmonie te zijn. Grondwerk met hengsten is duidelijk nog een niveau verder en alleen de bedoeling met geroutineerde mensen.

KIJK HIERMEE UIT, een hengst is niet zomaar een huisdier.

helemaal mee eens

EnitnoeL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 10:21

Vind dit typisch hengstengedrag en ik zou als ik jou was hier echt mee uit kijken. Een hengst is vele malen moeilijker op te voeden, dan een ruin of merrie.
Castratie is het advies wat ik jou zou geven, het bespaart je veel ellende!

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 12:20

Tjah kan alleen maar met de reacties meegaan. Castreren dat paard. Dat is het veiligste *LOL*.