Schitzofrenie bij een paard ?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kaill87

Schitzofrenie bij een paard ?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-08 23:28

Hoop dat ik het goed geschreven heb, maar bij een merrie bij mij op stal is "geconstateerd " dat ze schitzofreen zou zijn..
Ze kan van het een op andere moment ineens helemaal omslaan, van heel relaxt ontspannen naar helemaal "blind"; slaan, ogen draaien e.d
Ik heb hier nog nooit van gehoord bij paarden, wie weet hier meer over of heeft dit wel eens meegemaakt ?
En wat kun je hier eventueel aan doen ? Ik denk zelf dat je er mee om moet leren gaan..

Alvast bedankt !

Anoniem

Re: Schitzofrenie bij een paard ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 23:38

Hebben ze er dan een psychiater bij gehad?

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 23:41

Heb hier ook nog nooit van gehoord Bloos!..
Even een stipje, ben benieuwd..

Esile

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 23:42

Nagelbijten / Gniffelen

Sorry maar ik moest erg lachen om bovenstaande opmerking.

Ik heb er nog nooit van gehoord en hoe valt dit aan te tonen?

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 23:43

ze moeten t gewoon n naam geven denk ik! whahaha! tis zonde!

kaill87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 00:01

Haha snap jullie reacties. Even vergeten te melden dat ik dit vanmiddag van mijn staleigenaresse heb gehoord ( is niet haar paard ). Als ik me niet vergis ( hoorde het niet helemaal ) is ze bij Eric Laarakkers geweest van de week.
Denk dat ze het daar idd maar een "naam" hebben gegeven, maar dacht vraag het ffies op Bokt, misschien dat iemand er hier iets vanaf weet.
Ben toch wel benieuwd hoe de omgang met zo'n paard verder gaat, krijgt ie medicijnen of moet ie er maar mee leren leven ?
Zal wel zwaar zijn als eigenaar zijnde, je weet nooit wanneer de knop omgaat..

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 02:24

Vraag me dan toch af of er niet een andere oorzaak is voor die plotselinge omslag. Gebrek aan conditie (kramp= pijn, paniek) of iets engs wat jij niet opmerkt (maar er voor hem ECHT is) of een slechte ervaring op een bepaalde plaats, of een "fysiek" medische oorzaak. Laten we wel wezen, we weten niet alles van levende wezens af. Soms zijn er dingen die nog niet te verklaren zijn. Of gewoon uitproberen.

Aan de andere kant, er kan altijd iets fout gaan in de hersenen van zowel mens als dier. Dus ik sluit niet uit dat het bestaat. Lijkt me alleen wel knap lastig te diagnostiseren, laat staan ermee te leren leven.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 02:33

Ik denk dat er misschien een soort babylonische spraakverwarring is opgetreden Haha!
Het lijkt me onmogelijk om bij een paard schizofrenie vast te stellen, ik denk ook niet dat iemand als Laarakkers dat zou doen, ik weet het niet maar het lijkt me sterk. Want wanneer is een paard schizofreen, OF autistisch, OF psychotisch, Of .... ?

Wat ik wel weet is dat er in de alternatieve hoek veel gewerkt wordt met karaktertypes, karakterstructuren zeg maar. Een van die types wordt de `schizoide` structuur genoemd, dit staat voor mensen (maar dat kunnen net zo goed paarden zijn) waarbij iets fout is gegaan in - zeg maar - de ´hechting´ aan hun eigen lichaam en de wereld waarin we leven. Dit heeft dan tot gevolg - zegt men - dat die mensen (of paarden) moeilijk kunnen aarden, `zweverig` zijn, zich moeilijk kunnen focussen op iets, zich niet goed in de wereld thuisvoelen. Er hoort ook nog een heel scala aan klachten bij, 1 van die klachten is b.v. schizofrenie, maar ook een hechtingsprobleem kan hieronder vallen of iemand die de hele tijd naar z´n hand zit te staren en zich afvraagt of die hand wel van hem is.

Dus ik vraag me af of er niet gewoon van dit paard gezegd is dat het een `schizoide structuur` heeft. Sommige therapeuten noemen `schizoide` ook letterlijk `schizofrene`. over laarakkers heb ik weleens gehoord dat hij met de cirkel van 5 elementen werkt, daar zou zo´n uitspraak wel bij aansluiten.

kaill87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 02:48

HannahFrouk : duidelijke uitleg van je. Denk inderdaad dat het op een schizoide structuur is gegooid.
Waarschijnlijk dacht mn instructrice dat is hetzelfde als schizofreen Tong uitsteken Zou ik ook hebben geloof ik..

Mick75 : Ze is helemaal onderzocht bij Laarakkers dus daar zal wel naar gekeken zijn neem ik aan. Ben er zelf niet bijgeweest dus weet ook niet alles.
Ze staat nog niet zo lang bij ons op stal, meisje wat haar heeft gekocht heeft haar ook nog niet lang.
Ze is wel in goede conditie, ze is nu 9 jaar maar wordt nu eigenlijk pas ingereden, ze was eigenlijk nog groen toen ze kwam.
Maar het is er wel 1 met een verhaal volgens mij, geloof dat bij de koop een filmpje was gestuurd waarop ze alleen maar aan de kletter ging, stijgeren ed.
Wel goed dat ze nu helemaal door de "molen" is gehaald om te kijken wat er met het beestje kan zijn.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 03:42

Mijn eigen paard heeft ook wel een beetje dat schizoide. Schrikt snel, snapt dan niet waar het gevaar vandaan komt en wordt dan `zomaar` overal bang voor. Hij begrijpt vaak ook niet dat z´n achterkant bij hem hoort Haha! , als ik áchter hem sta en over z´n billen wrijf dan vindt hij dat heel vreemd. Ook vindt hij het doodeng om achteruit over iets heen te stappen. Dat hebben meer paarden hoor, maar hij begrijpt duidelijk helemaal niet wat z´n achterbenen nou precies doen. Voor zijn gevoel stapt hij in een diep zwart gat. Mijn andere paard is veel meer een moedertje-aarde paard, die snapt dat dus weer juist precies. Verder is hij ook heel angstig om zijn enige zekerheden te verliezen, zijn vriendin (trekpaard), mij (soms), zijn kudde, zijn stal.

Bij hem helpt het heel goed als je aanraakspelletjes doet, dat toont aan dat dingen echt bestaan, hij kan ze dan voelen en hoeft er niet meer zo bang voor te zijn. Ik laat hem b.v. tractors aanraken (clickeren, dus hij krijgt dan een beloning), en laat hem ook met z´n hoeven dingen aanraken of met z´n neus zichzelf aanraken. En ik geef hem vastigheid door altijd duidelijke commando´s te geven en zekerheid uit te stralen.

Dit zijn trouwens vaak tengere paarden, die flexibel zijn, soms hyperactief of hyperbeweeglijk. Niet te verwarren met ´gewoon´ pittige paarden, de harde werkers. Dat is een ander type.

Dus als het paard in kwestie een traag, flegmatiek paard is dan klopt er iets niet. Vingers aflikken

kaill87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 04:04

Dit zijn trouwens vaak tengere paarden, die flexibel zijn, soms hyperactief of hyperbeweeglijk. Niet te verwarren met ´gewoon´ pittige paarden, de harde werkers. Dat is een ander type.

Dus als het paard in kwestie een traag, flegmatiek paard is dan klopt er iets niet. Vingers aflikken[/quote]

Deze beschrijving klopt wel met de betreffende merrie. Ik ken het karakter van de merrie niet goed gezien ze nog niet lang bij ons staat. Het is echt een damespaardje en gevoelig ook geloof ik.
Als ik de eigenaresse deze week zie ( denk morgen wel ) dan zal ik eens het precieze verhaal vragen. Ging ik toch al doen, maar dacht dat hier vast wel mensen zaten die er iets meer vanaf weten.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 10:21

Ik zou de hele typering wel eens willen lezen, als iemand dat wil typen Lachen
Ik heb een paard wat precies in het plaatje past (tenger, lenig, het ene moment doodbraaf, het andere moment compleet geflipt/in paniek om iets kleins) maar die heeft ook een slecht verleden. Op stal is er meerdere keren verzucht:'Jouw paard is gewoon schizofreen, daar zitten twee geesten in een lichaam!' omdat hij van het ene op het andere moment zo anders kan reageren. Hij slaat ook vaak (meerdere keren achter elkaar) om, zonder zich iets aan te trekken van de pijn en beschadigingen die hij oploopt, dus die verbroken link tussen geest en lichaam klinkt veelzeggend.

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 11:00

Ik heb er ook zo een staan bij mij in de wei.... zucht.... Merrie, 22 jaar, tenger, echt prinses op de erwt (is dus ook haar bijnaam). Flipt soms om de gekste dingen. Dan gaat ze zichzelf staan bijten in borst en buik en benen, gilt dan en trapt achteruit. Soms ook alleen maar achteruit trappen ergens tegenaan. Het ene moment staat ze te kroelen met één van de andere paarden en één tel later jaagt ze datzelfde paard de hele wei door.... Gelukkig is het niet mijn eigen paard, want je wordt er echt stapelgek van van dat gedrag van haar. Ze brengt dus ook wel enige onrust in de kudde teweeg :s . Inmiddels heeft de rest van de kudde er redelijk mee om leren gaan. Meestal laten ze haar alleen staan en als ze zo'n bui heeft, maken ze gewoon dat ze weg komen....

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 11:24

Goh, wat interessant, dit! Wel heftig trouwens zeg ...
HannahFrouk: weet jij toevallig goed leesvoer over de psyche van een paard?

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 11:29

Mijn vorige paard had dat ook, die kon omslaan als een blad aan de boom. Stond dan helemaal te flippen met het schuim op z'n mond, ronddraaiende ogen en hij werd levensgevaarlijk. Helaas volgden dit soort momenten steeds sneller op elkaar. Ook kon ik de veiligheid van mens en dier daar op stal niet meer garanderen. Ik heb na overleg met mijn veearts besloten het dier te laten euthanaseren. Er was duidelijk iets goed mis in de bovenkamer van dit paard. Ik had 'm kunnen verkopen zonder dit er bij te vertellen, maar ik wilde niet dat ie in de handel zou belanden, hij had al genoeg meegemaakt in zijn leven.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 13:35

Mac schreef:
Goh, wat interessant, dit! Wel heftig trouwens zeg ...
HannahFrouk: weet jij toevallig goed leesvoer over de psyche van een paard?

Nee, heb ik niet , sorry. Ik ken de hele typering voor mensen, dat wel, en in principe kun je dat gewoon vrij vertalen naar dieren, alleen dan moet je wel goed nadenken hoe zo'n type zich dan uitdrukt als het om een paard, een ezel of een olifant gaat. Want een paard is nu eenmaal geen mens.

De meeste karakterstructuurtheorieen gaat uit van 5 basistypes:
1) schizoide
2) oraal
3) masochistisch
4) psygopatisch
5) rigide

(deze worden dan vaak ook weer gelinkt aan de cirkel van 5 elementen, uit Oosterse filosofieen).

E.e.a. draait hierom. Iedereen - paard, mens of olifant - maakt in zijn leven bepaalde fasen door en in elk van die ontwikkelingsfasen kan iets mis gaan. Dat kleurt vervolgens heel sterk je wereldbeeld in en bepaalt voor een deel je houding in die wereld.

Voorbeeld bij het schizoide type: Iedere baby die geboren wordt moet eerst leren dat zijn lichaam van hem is. Dit komt vanzelf goed als die baby liefdevol aangeraakt wordt door de moeder, door zijn omgeving, door zichzelf. Maar je kunt je voorstellen dat als een baby te vroeg bij de moeder wordt weggehaald en dan zonder prikkels in een bedje (stalletje, kooi) wordt gelegd, dat die hechting met het eigen lichaam dan niet goed tot stand komt. DAAR draait het om bij het schizoide type. Dus bij paarden zou je je kunnen voorstellen dat veulentjes die veel te vroeg gespeend worden en dan in een omgeving terecht komen met weinig liefdevolle prikkels, veel meer de kans hebben om zich "schizoid" te gaan gedragen (is dus niet hetzelfde als "schizofreen").

Bij elk van die types gaat dus in een andere fase iets mis. Het gaat er dan maar om waar de nadruk op ligt (er kunnen natuurlijk meerdere dingen tegelijk misgaan). Bij paarden met voedernijd denk je meer aan het orale type, die paarden zijn bang dat anderen iets (eten) van ze zullen afpakken. Maar als dominantie daarbij een grote rol speelt, kan voedernijd ook onder het psychopatische type vallen.

Zo werkt het een beetje.

Als een paard flipt of helemaal uit z'n dak gaat, wil dat dus absoluut niet zeggen dat het dan meteen een schizoide type is. Het gaat er maar om WAT voor dat paard op dat moment een rol speelt.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 13:38

Tja, als je wil dat je paard niet de juiste diagnose krijgt maar één of ander wazig iets, dan ben je bij Laarakkers aan het goede adres.
Laarakkers is te veel doorgeslagen naar het zweefgebeuren. Knipoog
Beter is om met het paard naar een echte goede kliniek te gaan.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 13:43

Kan het niet gewoon een hersenbloeding zijn of zoiets dergelijks? Of een tumor? Ik heb vaker gehoord dat paarden dan zulk gedrag gaan vertonen..
Maar waarschijnlijk heeft HannahFrouk gelijk in wat ze zegt over die woordspeling Haha!

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 13:47

Laarakkers is toch ook gewoon veearts, of ben ik verkeerd geïnformeerd? Wel interessante materie: de psyche van het paard!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 13:57

Laarakker (zonder s Knipoog ) is zowel regulier als alternatief paardenarts. Bijzonder bevlogen man, die een paard vanuit meerdere invalshoeken kan beoordelen. Zweverig of niet hopla, hij heeft echt al heel veel paarden heel goed geholpen.

Wederom erg interessant HannahFrouk. Jij werkt hiermee voor je beroep of is dit gewoon interesse?

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 14:00

lijkt mij eerder op een hersentumor ofzo als ik bovenstaande verhalen hoor. Wel een interessante diagnose als die echt zo gesteld zou zijn. Maar ik heb het idee dat dit niet uit de eerste hand is. En vind het dan ook niet netjes om iemand zijn naam erbij te zetten.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 14:01

Ga maar eens in de zoekfunctie op Bokt zoeken naar Laarakker. Knipoog

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 14:04

hopla schreef:
Ga maar eens in de zoekfunctie op Bokt zoeken naar Laarakker. Knipoog

Joh, ik ben zelf bij hem geweest met mijn oudste merrie, dus ik heb de zoekfunctie niet nodig Knipoog

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 14:06

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 14:42

Mac schreef:
Laarakker (zonder s Knipoog ) is zowel regulier als alternatief paardenarts. Bijzonder bevlogen man, die een paard vanuit meerdere invalshoeken kan beoordelen. Zweverig of niet hopla, hij heeft echt al heel veel paarden heel goed geholpen.

Wederom erg interessant HannahFrouk. Jij werkt hiermee voor je beroep of is dit gewoon interesse?

Ja, klopt, ik werk er wel mee (maar ik ben geen psycholoog of zo, als je dat mocht bedoelen).
Karakterstructuren was op onze opleiding een van de vakken (opleiding = mesologie, meer info op mesologie.nl ).
Ik gebruik zeg maar de kennis hierover in de praktijk en werk zelf ook met de 5 elementen.
Ik vind het zelf wel interessant, omdat het je vaak helpt beter de vinger op de zere plek te leggen.

(ik vind het zelf trouwens verre van zweverig, met ontwikkelingsstadia van kinderen wordt in de reguliere pedagogiek toch ook gewoon gewerkt?)