Jullie mening! 2,5 jarige - longeren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CharlyBrown

Jullie mening! 2,5 jarige - longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 08:36

Nou, het onderwerp zegt het eigenlijk al...

Maar even wat achtergrond informatie Lachen
Heb sinds een paar maanden een 2-jarige pony. Er was nog nooit wat met de pony gedaan. Nooit gepoetst, nooit mee gewandeld, kon geen hoefjes geven enz.
Hier ben ik dus mee bezig. Elke dag krijgt hij een poetsbeurt, om de dag wandelen (en spelender wijs wat grondwerk) en met heeeeeeeeeeeeeeeel veel geduld leren dat je niet op wordt gegeten door een huizenhoog monster wanneer je een voetje geeft. Knipoog

Eerst wil ik die dingen helemaal onder de knie hebben met hem. Ook dat de basis elementen van het grondwerk erin zitten zoals volgen, halt en terug.

Wanneer vinden jullie dat ik kan beginnen met een beetje longeren? En later met een singeltje om?

Armani88

Re: Jullie mening! 2,5 jarige - longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 08:39

het longeren kan niet echt kwaad zolang je er nog maar niet op gaat zitten. Ik heb veel met mijn jonge paard gewandeld. Hij is nu met mij erop een stuk rustiger. dit is iets wat je kunt doen. En ik hem veel grondwerk gedaan luisteren naar mijn stem mij achter na lopen. heirdoor heeft mijn paard ontzettend veel vertrouwen in mij gekregen

RomyFellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 08:41

Dat is per paard verschillend. Het ene paard is er al aan toe om een beetje te werken, terwijl de andere daar nog helemaal niet aan toe is. In principe kan het longeren niet veel kwaad, zolang het allemaal nog maar spelende wijs is.

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 08:42

Ik denk dat het wel kan, maar probeer je cirkel zo groot mogelijk te maken, desnoods een goed stuk op de lange zijde van de piste laten rechtdoor gaan. Verder heb ik niet echt ervaring met jonge paarden.
Wandelen en poetsen is zeer goed, dan wordt die zo al een beetje verkeersmak.
Succes met je pony
Groetjes
Plotie

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 08:44

dank je wel! Ik vind trouwens net een topic over inrijden enzo... ben ik even aan het doorlezen.

Daar zeggen veel mensen trouwens dat longeren pas vanaf 3 jaar slim is. Maar las laatst in een boek over het beleren van paarden, dat het al eerder kan.

Het is idd wel slim om het spelender wijs te leren. Als ik hem te veel overrompel met: NU gaan we je eens echt wat leren, raakt hij soms wat in paniek.

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 10:33

Ik heb mijn beestje ook met 2,5 geleerd te longeren.

Ik heb zo gek mogelijk met hem gedaan, nu is hij in april 3 geworden en kijkt hij nergen smeer van op Lachen ook niet van trekkers, en enge smurven naast de bak die je paard laten schrikken.
Ik heb hem met 2,5 ook al laten wennen aan het tuig, het hoodstel, schriktraining met hem gedaan, dat is echt heel leuk om te doen, met pionnen, zijlen ballen autobanend en wapperende reflecterende hesjes. Dt heb echt zo ontzettend veel baat gehad!
Ik kan nu normaal met hem in de bak rijden zonder dat hij miept bij een gillend kind, of een wapperend tasje.
Longeren op deze leeftijd is juist goed voor hem, je moet hem natuurlijk niet gelijk t zweet in werken, maar zo leert hij wel al balans te krijgen, en zijn spiertjes los te werken en aan te sterken voor als je er met je bipsje op gaat zitten Lachen

Ik zou zegge, blijf doorgaan met veel grondwerk, laat hem wennen aan vanalles, en dan krijg je een bomproef paardje Lachen en begin zora jij vind dat hij er klaar voor is, met longeren.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 11:47

Ik heb het met mijn paardje ook gedaan toen hij 2/2,5 was, hij heeft zo heel goed geleerd wat stap, draf en hooo is, galop zit er nu (hij is 4) pas een beetje in, maar zo lang je het lekker rustig aan doet. En niet gelijk met van alles vastzetten zodat hij maar op 1 manier zijn hoofd kan houden. Gewoon rustig aan beginnen, niet elke dag en geen keihard werk. Hardstikke leuk om commando's zo aan te leren.

ClooneyManon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 15:40

mijn ouders maken ook zadelmak en 2 en een half vind ik persoonlijk wat jong.
je kan altijd wel een beetje spelen en kleine dingen aanleren maar als ze 3 jaar zijn dan zou ik er echt een beetje mee beginnen. dan zijn ze wat volwassener

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 15:45

Je moet kijken wanneer je paard het aan kan, lichamelijk en geestelijk.
Stappen kan geen kwaad, soms een beetje draf erdoor kan ook, maar omdat je hem nog maar net hebt zou ik niet teveel van hem vragen.

Even offtopic: Ik heb gehoord dat elke dag poetsen slecht is voor je paard.
Het is nl. zo dat je paard een vetlaag op zijn vacht heeft die je er nu de hele tijd afborsteld, die vetlaag is voor de kou, warmte en regen.
Poetsen is wel goed, maar ik zou het wat minderen Lachen

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 15:52

@ lieesjjj.... ik poets alleen met harde en zachte borstel... niet rossen dus... dan (lijkt mij) dat je de vet laag niet aantast.

bedankt, voor de rest, voor jullie reactie!

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 15:54

Mm, dat weet ik ook niet, zou ik ff na moeten vragen Lachen
Heb alleen gehoord dat het slecht is elke dag te poetsen.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 15:56

@clooneymanon ... ik wil pas zadelmak gaan maken over (waarschijnlijk) een jaar... (als ik denk dat hij er dan aan toe is iig) Mijn vraag is wanneer ik kan beginnen met longeren (niet onder de man dus, maar aan halstertje beetje ronddraven)

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 15:57

Liiesjjj schreef:
Mm, dat weet ik ook niet, zou ik ff na moeten vragen Lachen
Heb alleen gehoord dat het slecht is elke dag te poetsen.

Ik heb dit nog nooit gehoord...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 15:59

ik vind dat je zowizo al veel te vroeg begonnen bent Lachen

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 16:00

[quote="Armani88"]het longeren kan niet echt kwaad zolang je er nog maar niet op gaat zitten.

Ben ik het niet mee eens. Longeren is een zware belasting voor een paard. Zeker voor een heel jong paard van 2.5.
Longeren is een heel klein rondje in de bak voor een paard dat nog niet in balans is en dat nog niet uitgegroeid is, is dit heel zwaar.

Ik vind het erger dat er mensen zijn die hun 2.5 jarige 4x in de week longeren, dan mensen die eens voor de grap op hun 2.5 jarige gaan zitten en rechtuit gaan.

Ga gewoon lekker wandelen met je jonge paard. Rechtuit onbelast kilometers maken. Neem je paard mee als handpaard naast een ervaren rustig paard en ga buiten rechtuit rijden. Ga grondwerk doen en maak een schrikparcours. Doe zo gek mogelijk bij je paard zodat hij aan alles went.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 16:02

houd er wel rekening mee dat als je longeert je paard alleen maar rondjes loopt.. (is ook al gezegd, maar wil het nog even benadrukke)

wandelen kan geen kwaad..

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 16:05

Kiwiko....
Hoe bedoel je??

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 16:07

nou een tweejarige hoort gewoon bij zijn vriendjes, ooms en tantes op het land Lachen

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 16:08

Jolentinus & Def... jullie hebben wel gelijk ja. Maar zat niet te denken aan 4 x in de week longeren. Misschien 2 x in de week en dan over 3 maanden. Maar ik ben ook erg bang voor een scheef paard. Dan kan ik idd beter hem als volg paard meenemen. Toevallig ga ik binnenkort een paard uit de zelfde wei een maandje rijden. Dan kunnen we dat eens oefenen!

BiBaMi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 16:10

.
Laatst bijgewerkt door BiBaMi op 20-07-23 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 16:10

Citaat:
nou een tweejarige hoort gewoon bij zijn vriendjes, ooms en tantes op het land Lachen

Dit paard staat 24 u per dag met zijn vriendjes op de wei hoor.

En ik wandel om de dag en soms om de 2 dagen met m. Een half uurtje. Daarnaast beetje poetsen en voetjes leren geven. Lijkt me helemaal niks mis mee.
Laatst bijgewerkt door CharlyBrown op 30-06-08 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 16:12

Thanks antitoilet (leuk naam trouwens Haha!)

Ik denk idd dat ik ga wachten met longeren tot dat hij ruim 3 is.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 16:15

Ik denk dat dat wel goed van je is. Je kunt een jong paard raar belasten en daar heeft hij zn verdere leven problemen van. Het ligt natuurlijk erg aan het paard wat je wel en niet kan doen, maar persoonlijk vind ik dat je beter even kan wachten en zeker weet dat je niks van binnen kapot maakt, dan dat je met 3 jaar een super mak paard hebt wat op zn 8e versleten is.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 16:17

inderdaad.. ik de wei leren de jonge paarden het meeste..

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 16:20

Ik denk persoonlijk dat het best kan,
als er maar niet te veel gevraagd wordt denk ik ..