Hoe krijg /hou ik mijn paard blij ???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

flappie2

Hoe krijg /hou ik mijn paard blij ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 16:26

Mijn 3 jarige haflinger staat in een padock, vanwegen zijn hoefbevangheid. Ik heb er een shetlander bij gezet voor gezeldschap, alleen vind hij die shetlander niet zo leuk.

Ik vind hem erg duf, is helemaal niet blij en is ook heel anders kwa karakter de laatste tijd. Hij staat nu samen met de shet in een inloop stal met een stuk padock er aan. hij kan dus zelf kiezen of hij binnen of buiten wilt staan. veder krijgt hij 2x daags hooi (kan hem niet meer geven, omdat ik overdag werk) en hij krijgt 1kg safe & sound en een handje haver.

Het hooi krijgt hij in een hooizak die ik opgehangen heb, ook krijgt hij hooi in 2 pionnen, en hij krijgt afentoe eens een grote tak met bladeren als er een van de bomen is afgewaaid.

naast het eten staat hij eigenlijk de heledag maar een beetje duf in de padock evn verplaatst afentoe eens. Ik krijg het gevoel dat hij helemaal niet lekker in z`n vel zit en dat hij dus niet happy is.

heeft iemand tips hoe ik het leven in de padock voor hem wat leuker kan maken?

o0jamie0o

Re: Hoe krijg /hou ik mijn paard blij ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 16:28

misschien een bal ofzo erin leggen?of zo een skippybal. zal die eerst wel even eng vinden maar later vinden het ze erg leuk !

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 16:31

hoe erg is zijn hoefbevangenheid? wat mag hij doen?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 16:33

Kan me wel een beetje voorstellen dat hij niet happy is.

Kan je verder nog niks met em doen? Poetsen uiteraard, maar ook bv schriktraining, of alvast zadelmak maken als hij dat nog niet is.. ik noem maar een paar zijstraten..

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 16:39

Hij is nu ongeveer 6 weken onder het zadel en doet het erg goed. Wat z`n hoefbevangheid betreft is hij insulineresistent. hij loopt nu dus niet meer kreupel, maar als hij ook maar een klein beetje gras binnen krijgt gaat hij al weer kreupelen.

Het probleem is dat ik wel genoeg dingen weet die ik samen met hem kan doen. Maar aangezien ik 5 dagen in de van 9 tot 6 moet werken, kan ik alleen in de avond uren wat met hem gaan doen.

ik ben dus opzoek een iets waardoor hij op de padock meer bezig is, i.p.v de hele dag maar een beetje staat te dutten.

kidding

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 16:44

Kleine tonnetjes kopen,verkrijbaar bij de welkoop.Zijn wel klein maar daarom erg sterk,kleine gaatjes in boren.Je kunt ze dan vullen met bv brokjes of appel enz.Je paard heeft uren speelplezier Haha! Haha!

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 16:49

zoek een meisje wat het leuk vind om een beetje met een pony te poetsen en wandelen? Dan heeft ie overdag ook wat afleiding.
Sommige paarden vinden speeltjes leuk, maar de meeste laten ze na een paar dagen links liggen.

IloveI

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 19:44

Naranga schreef:
zoek een meisje wat het leuk vind om een beetje met een pony te poetsen en wandelen? Dan heeft ie overdag ook wat afleiding.
Sommige paarden vinden speeltjes leuk, maar de meeste laten ze na een paar dagen links liggen.

Dat lijkt mij ook het beste!
Of een liksteen e.d. Of een soort van skippybal waar hij mee kan spelen ofzo? Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 19:48

Wilgentakken, kerstbomen of berkenstammetjes in de paddock erbij. Dat vinden ze leuk om mee te slepen en te spelen, en de bast eraf te trekken. Zijn ze mooi een tijdje zoet mee.
Verder zou je je hooi uit een voerbak kunnen voeren waar je een rooster strak overheen maakt, zodat hij goed z'n best moet doen om er wat uit te krijgen. Hoe langer je 'm met z'n voer kan laten doen (zonder 'm te frustreren) des te mooier het is.

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 08:30

vooral wilgentakken want die zijn ook pijnstillend en ontsteking remmend Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 08:45

Berk ook Knipoog

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 08:49

Sonja schreef:
Wilgentakken, kerstbomen of berkenstammetjes in de paddock erbij. Dat vinden ze leuk om mee te slepen en te spelen, en de bast eraf te trekken. Zijn ze mooi een tijdje zoet mee.
Verder zou je je hooi uit een voerbak kunnen voeren waar je een rooster strak overheen maakt, zodat hij goed z'n best moet doen om er wat uit te krijgen. Hoe langer je 'm met z'n voer kan laten doen (zonder 'm te frustreren) des te mooier het is.

Kerstbomen?? Die zijn toch niet echt goed voor paarden? Tenminste, het is én een groenblijver én een naaldachtige... Die zou ik dus niet snel geven. Wilgentakken wel *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 08:50

Gewone kerstboom mogen ze hebben en ze vinden ze heerlijk.

TwinklebelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 08:54

Ik had toen mijn paard langdurig op rust moest zo'n voerchampion, daar deed ik i.p.v. biks stukken peen in. Doordat dat wat grotere stukken zijn krijgen ze het er minder makkelijk uit en zijn ze weer even zoet.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-08 15:07

wilgen taken houd hem inderdaad een tijdje bezig. we hebben genoeg wilgen bomen staan op stal. Dus nu maar hopen dat het hard genoeg gaat waaien zo dat er takken van de bomen afbreken. ik denk niet dan de stal eigenaar het leuk vind als ik zijn bomen kaal zaag. (ze worden volgend jaar pas geknot helaas)

Sins gister staan de andere paarden `s avonds op de padock omdat ze anders dicht groeien, dus nou kan hij `s avonds mooi bij die paarden op de padock.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 15:12

Ik zou hem een reinigingskuurtje geven(drainage compositum is goed bij bevangenheid).... en eens kijken naar de homeopatische druppels van bach.

Er kunnen hele bijzondere resultaten uitkomen.... zo blijkt ook bij mijn pony

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 15:40

Sonja schreef:
Gewone kerstboom mogen ze hebben en ze vinden ze heerlijk.

Eet een paard kerstboom Wow! ROFL
Leuk om te weten *LOL*.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 16:52

Yep, wij verzamelen JUIST altijd na oud en nieuw kerstbomen voor in de paddocks. Gewone huis-tuin-en-keukenkerstbomen, niet die speciale blauwe enzo hoor. En natuurlijk zonder kunstsneeuw en restjes engelenhaar Knipoog
Maar daar zijn ze echt uren zoet mee, en ze vreten ze helemaal kaal. Als ze kaal zijn krijgen ze weer een nieuwe. De laatste hebben we net twee weken geleden gegeven.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 17:47

ik geef de paarden als ze in de paddock staan de hele dag door hooi, tegen het vervelen.

Eten is iets wat ze in het land ook de hele dag doen namelijk!

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 21:46

Leuk om te weten van die kerstbomen!!
Verder kun je misschien inderdaad een meisje zoeken die hem de nodige aandacht wil geven of leg wat obstakels (boomstammetjes, bruggetje oid) in de paddock.

Maak er gewoon een hele speeltuin van Haha!

_Fleur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 09:25

mss een grote bal ofzo kope? dat heb ik es ergens zien staan en het lijkt me heel leuk voor hem Lachen (als ik je zo hoor xD)

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 08:10

Vrijheidsdressuur!

Mijn ruin moet 4 maanden in zijn box staan zonder eruit te mogen door een zeer ernstige peesblessure. Ik kreeg van een stalgenootje een boek over vrijheidsdressuur in de handen geduwd en ik kan maar één ding zeggen: wat een succes!

Je prikkelt ze mentaal waardoor ze ook een beetje moe worden (op geestelijk niveau). Mijn ruin begint al vrolijk te mummelen en te stampen als hij me aanziet komen met de klikker. Je kunt je oefeningen aanpassen aan het niveau van je paard. Zo doe ik alleen "kleine kunstjes" zoals targetten, terugstappen, wachten op voer, flemen, iets vastpakken, etc. Succes ermee!

JustxSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 13:33

Heay,

Als je niet zo vaak tijd hebt kan je misschien een verzorger zoeken. Dat hij wat meer aandacht krijgt en wat meer te doen heeft. Hierbij moet je er wel op letten dat je iemand hebt die betrouwbaar is en het leuk vind om te doen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 13:35

kan hij niet gewoon met een graasmasker de wei op?

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-08 12:08

beantsje schreef:
kan hij niet gewoon met een graasmasker de wei op?

Van het kleine beetje gras dat hij door z`n graasmasker door krijgt raakt hij ook hoefbevangen, hij is er erg gevoelig voor. Ik heb gebrobeerd om het gat aan de onderkant van de graaskorf dicht te maken met een stuk rubber. maar meneer is zo handig dat dit binnen een halve dag er al af is. vraag me niet hoe hij het voor elkaar krijgt maar het lukt hem, dus als je een idee heb hier voor graag!