Steigeren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mick75

Steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 00:31

Hoi, ben nieuw hier op het forum en ik heb een vraagje.

Bij ons op de stal staat een paard dat ik regelmatig verzorg (of beter gezegd probeer te verzorgen) in de zin van eten geven en losgooien, erop rijden durf ik niet.

Het probleem is dat hij altijd steigert als ik hem uit de wei wil halen. Begint al met naar me slaan, ook als ik mijn eigen paard uit de wei wil halen. Als ik mijn eigen paard wil halen neem ik altijd maar een extra touw mee, na een keer bijna een rotschop gekregen te hebben ben ik op mijn hoede. Ik sla er niet mee, maar ermee zwaaien werkt in dat geval ook. Maar als ik hem zelf uit de wei wil halen werkt dat natuurlijk niet. En zodra ik met hem uit de wei ben begint hij te steigeren, echt hoog. Hij komt dan met zijn voorhoeven boven me uit en dat vind ik eigenlijk best eng. Ik ben gewend aan paarden die fris zijn en iets omhoog komen, daar kan ik ook mee omgaan, maar dit heb ik nog nooit meegemaakt. Hoe kan ik dat het beste aanpakken? Halt houden werkt niet, dan wordt hij helemaal gek.

Het gaat om een 4-jarige Arabier die wel erg frisjes is. Voor mij eigenlijk te frisjes. Maar het is een kleine stal en de eigenares red het niet altijd en er is niet altijd hulp voorhanden. Haar bijrijders blijven ook nooit lang omdat ze hem niet aankunnen. De laatste 4 zijn er stuk voor stuk vrij spectaculair vanaf gevlogen. Ben er vaak alleen en weet gewoon niet hoe ik hiermee om moet gaan.

Weet iemand mischien raad?

Alvast bedankt!

Liiesjjj

Re: Steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 08:53

Geef hem is een keer een harde rotschop.
Als er niks aan gedaan word, word het alleen maar erger.
Wat doe jij er eigenlijk aan?
Laat je het gaan of zet je alleen je stem op?

Je moet hem op zijn plaats zetten, dit word dalijk alleen maar erger, dalijk word het paard nog 'onhandelbaar' verklaard, dat moet je natuurlijk niet hebben Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 08:58

Normaal gesproken ben ik niet zo van het slaan en geweld maar stijgeren is voor mij not done. Nu heb ik een mini die meent te moeten stijgeren, stuk minder gevaarlijker dan in jouw geval ook omdat hij niet tegen mijn stijgert maar stoer staat te doen.

Zodra hij stijgert krijgt hij een pets op zijn kont waardoor hij naar voren moet en weer op de grond komt. Na een paar keer herhalen is hij niet meer omhoog gekomen.

(gericht) stijgeren is imo levensgevaarlijk en mag best behoorlijk streng worden aangepakt.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 09:03

Ik zit in de eerste instantie een beetje te denken aan dominatie. Dus misschien is het een goed idee om toch te proberen zijn vertrouwen te winnen met grondwerk (als dat lukt).

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 09:13

Ik denk ook dat dit gewoon een kwestie is van dominantie.
zoals judith_ geef een tik tegen zijn billen aan wanneer hij dit weer probeerd.

Je weet dat hij het doet, probeer je er op voor te bereiden en laat zien dat jij de baas bent.

Wanneer je er niets aan doet wordt het alleen maar erger.
Maar voordat je er iets aan zou doen zou ik toch eerst met de eigenaar overleggen of het paard dit ook bij hem/haar doet.

Aangezien dit zoch ook voordoet bij de verzorgers, lijkt mij dit voor oko hun ook niet bepaald een vielig situatie.

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 09:28

Ik heb een hengstveulen dat het ook nog wel eens doen. Je hoort vaak het commentaar een schop verkopen of een tik op de billen maar als je toch voor het paard staat dan lukt m.i. op dat moment geen van beiden? Of je moet snel omlopen Clown Moet je maar net de kans voor krijgen op dat moment Clown Al helemaal als het een groot paard is.....

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 10:40

Zijn vertrouwen winnen wordt lastig, omdat het niet om mijn eigen paard gaat en ik alleen maar "inval" wanneer er weer eens een bijrijder is weggelopen. De eigenares weet ervan en die vind eigenlijk dat ik hem een rotschop moet verkopen, maar dat gaat zo lastig met een verstuikte enkel. Bovendien ben ik niet zo van het slaan naar paarden. Mischien een extra touw meenemen. Mijn eigen paard raakt volledig in paniek bij het zien van een zweep, dus die neem ik zeker nooit mee naar de wei.

Dat het dominantie is begrijp ik wel, en ergens vermoed ik dat we daar doorheen moeten maar hij komt zo hoog dat ik toch de neiging heb hem maar los te laten. (nog niet gedaan trouwens, de laatste keer wel een schop terug gegeven) Ondanks dat ik er niet volledig op vertrouw dat ie braaf naar de stal loopt.

Hij is schat ik een kleine 1.60 hoog en als een echte arabier tenger van bouw.

Mijn eigen paard heeft het ooit ook wel gedaan, maar dan met voeren. Is zowiezo een stuk minder gevaarlijk en zij kwam ook niet zo ver omhoog. En dat had de vorige eigenares als soort van "grap" aangeleerd en was snel afgeleerd. Zodra ze omhoog kwam bij het voeren het voer weer weghalen, net zolang tot ze netjes bleef staan. Heeft 3 dagen gekost.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 13:41

Als hij zo tenger van bouw is zou je hem wel om moeten kunnen trekken, en dan kan hij onmogelijk de lucht in omdat hij uit zijn evenwicht gebracht is. Als hij al op zijn hoogste punt zit is dat natuurlijk wel gevaarlijk (hij kan omvallen).
Ik denk dat je hem, als hij al in de lucht is best een snelle felle tik op z'n buik geeft (de buik is een kwetsbare plek die hij niet wil vrijgeven) en goed boos wordt. Dan bedoel ik dus niet slaan, maar duidelijk aangeven dat hij niet mag doen en je dan echt boos op hem hebt. Daarnaast moet je hem natuurlijk ook uitgebreid belonen als hij het wel goed doet. Vertrouwen winnen gaat niet lukken zolang hij met je speelt want de hoofdzaak lijkt me hier igg niet het gebrek aan vertrouwen.
Hij zal waarschijnlijk wel wat gestressd zijn door de verschillende bijrijders (en verzorgers?), hij heeft niemand om echt op terug te vallen dus ik zou eigenlijk, ook al heeft hij een bijrijder, met hem bezig blijven al is het maar op de wei hem een knuffel gaan geven, dat geeft hem toch het gevoel een houvast te hebben en gaat hij automatisch rustiger zijn tegenover jou. Neem zelf de leidende positie in, ga eens gewoon in de wei met hem werken, pak hem en wandel wat in de wei met hem rond. Ga gewoon wat bij 'm knuffelen in de wei. Laat hem merken dat het niet vervelend hoeft te zijn dat een mens de baas over hem speelt. Het kan zijn dat hij mensen nu gewoon associeerd met vervelende dingen, rijden, naar stal, oponthoud bij het naar de wei gaan, hij kan het immers veel sneller zelf... In het begin gaat hij waarschijnlijk nog steeds lastig doen als je op de wei komt, maar je wacht gewoon tot hij stopt met steigeren en je wandelt achter hem aan als hij wegloopt.
Probeer jezelf als leider te zien en sterk in je schoenen te staan. Wees streng en correct, dat mag, dat mag niet. Denk niet op voorhand 'aii lastig paard!!' maar denk : dat gaat hier lukken vandaag, ik heb alle tijd om te krijgen wat ik van hem wil krijgen
Laatst bijgewerkt door Lord_Ik op 19-06-08 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Change_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 13:44

een flesje met steentjes en zandvullen en als hij stijgerd dan tussen zijn oren slaan. Dan doen ze het NOOIT meer

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 13:46

calimero2 schreef:
een flesje met steentjes en zandvullen en als hij stijgerd dan tussen zijn oren slaan. Dan doen ze het NOOIT meer

En dan zal hij zich zeker nog graag laten vangen ...

Change_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 13:47

aan een een touw houden

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 13:50

Dat bedoel ik niet. Hij heeft sowiesow al geen goede band met iemand. Als hij iemand heeft die hij als leider ziet kan die persoon hem gewoon op zijn plaats zetten, dan mag dat eventueel zelfs hardhandig als het niet anders kan, want een leider straft nooit onredelijk hard. Maar dit paard HEEFT niemand die hij als leider ziet, hij moet zijn eigen boontjes doppen, en reken maar dat hij zich, als je hem weer op de wei zet, niet meer laat vangen de volgende keer, je hebt namelijk geen recht om hem op zo'n manier te straffen, gegarandeerd dat hij even hard terug slaat en reken maar dat hij sterker zal zijn.

@TS: probeer dus in de leidende positie te geraken, dat hij weet dat je ook leuke dingen met hem kan doen als hij zich gedraagd, dat je redelijk bent tegenover hem. En ik denk dat bijrijders die zomaar op hem gaan zitten terwijl ze weten dat hij geen leider heeft hoogst ongeschikt voor hem zijn. Geef dat dier eerst een leider, dat die er dan maar eens op gaat zitten, zal veel vlotter gaan.
Ik heb het ook meegemaakt maar minder extreem, een merrie, braaf met wat ze met de 'leider' al gedaan had, maar wat ze niet kende mocht niemand (erop gaan zitten, longeren) omdat de eigenaar het niet kon/niet deed. Ik ben gaan longeren op de wei. De heeft zich meer dan eens uit protest keihard losgetrokken, ik heb met haar gevochten tot en met tot ze mij als leider aanvaardde maar ze heeft me aanvaard zonder dat ik ook maar één tik heb gegeven (ze deed imo ook wel niks verkeerd, ze aanvaardde me gewoon niet als leider). Ze was heel gevoelig en is me gewoon als leider gaan zien omdat ik haar door de wei jaagde tegen 100km/u als ze zich lostrok. Ik kwam niet aan haar, ik liep gewoon op haar toe zonder ook maar naar iets anders te kijken dan naar haar. Op den duur ging ze gewoon in een hoekje staan, ik mocht op haar afstormen, ze bleef staan. Toen ik mij omdraaide liep ze achter me aan, de hele wei door (tot ik van de wei ging om mijn cap te halen natuurlijk Tong uitsteken maar goed ik kon proberen) zo mak als een lammetje. Doordat ze wegliep toen ik met d'r van de wei liep heb ik het allemaal nog eens herhaald voor ik opnieuw ging longeren en toen sprong ze over het hekje omdat ze vond dat ik haar onredelijk strafte, maar sindsdien kon ik haar zonderproblemen longeren. Kroop ik op haar? Prima, en je moest haar rodeo eens gezien hebben toen ik voor het eerst op haar kroop en ja ze was zadelmak, al was ze bij haar huidige eigenaar nooit bereden geweest, enkel in de koets. Ze heeft nooit meer een bok gegeven en ja ze ging weleens in protest maar nooit meer zodat ze mij er echt af wou gooien. Het enige verschil was dat ze mij als leider aanvaard had en nu heb ik zelfs een bijrijder voor haar en is ze nog steeds braaf, gewoon omdat ik dat zeg, al begint de bijrijder natuurlijk ook wel een leidersfunctie te krijgen (het is de zwarte merrie uit mijn profiel).

Daarintegen heb ik de fjordmerrie uit mijn profiel helemaal opgeleerd en zadelmak gemaakt, maar heb ik bij haar nog steeds niet altijd het gevoel dat ik haar leider ben. Ze is tegenover alle paarden zeer dominant en dus vaak ook dominant tegenover mij. Bij haar moet ik steeds weer mijn leiderspositie kunnen bevestigen of ze gaat in staking. Zo heeft ze zich op de baan zelfs al losgetrokken en is ze tegen een auto geknald, gewoon gebruik makend van het feit dat het modderig was en het een smal baantje was waar ik dus niet al mijn kracht kon zetten om haar tegen te houden (ze was wat zenuwachtig geworden omdat ik haar aan de hand aan het leren draven was). Bij haar gaat het zijn tijd kosten om écht de leiderspositie te krijgen, gewoon door het werk, waar het bij de andere merrie eerder een klik was en het was in orde, ook al versterkt onze band natuurlijk ook nog altijd.

Wat een verhaal Bloos
Laatst bijgewerkt door Lord_Ik op 19-06-08 14:27, in het totaal 4 keer bewerkt

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 13:51

calimero2 schreef:

Nee maar daar los je het probleem wel mee op, dat hij je gaat vertrouwen. Denk dat het dan alleen maar erger word en dat hij helemaal niet meer naar je toe komt.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 13:52

Lord_Ik schreef:
Dat bedoel ik niet. Hij heeft sowiesow al geen goede band met iemand. Als hij iemand heeft die hij als leider ziet kan die persoon hem gewoon op zijn plaats zetten, dan mag dat eventueel zelfs hardhandig als het niet anders kan, want een leider straft nooit onredelijk hard. Maar dit paard HEEFT niemand die hij als leider ziet, hij moet zijn eigen boontjes doppen, en reken maar dat hij zich, als je hem weer op de wei zet, niet meer laat vangen de volgende keer, je hebt namelijk geen recht om hem op zo'n manier te straffen, gegarandeerd dat hij even hard terug slaat en reken maar dat hij sterker zal zijn.

Dat bedoel ik ja!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 14:03

calimero2 schreef:

Zal wel lukken als hij voor je staat met stijgeren en zijn voorhoeven boven je hoofd bungelen Vork

Ik denk dat je dan meer bezig bent met je eigen veiligheid en terecht.

Persoonlijk zou ik hier niets mee doen. Het is niet het paard van de TS en dus ook niet haar verantwoordelijkheid. Heel lief dat ze de pensionhoudster wil helpen, maar deze weet dat het een paard is wat zoiets doet en kan niet van andere mensen verlangen een risico te lopen bij dit paard tenzij iemand bewust ervoor kiest om met dit paard te gaan werken.
In de eigenaresses geval zou het dan ook het beste zijn om zo iemand te zoeken, al zullen die bepaald niet voor het oprapen liggen.

Maar ik zou in TS geval het paard niet meer uit de wei pakken. Nu ben ik ook geen held Clown
Maar ik werk dagelijks met mijn paarden om ze goed op te voeden en hanteerbaar te maken. Dan zit ik niet te wachten op het verzorgen van paarden die voor mij niet hanteerbaar zijn en waarmee ik ongelukken kan krijgen.
Hier achter ons hebben twee oude mannetjes een kudde paarden, wo 5 eenjarige hengsten. Omdat die mannen al erg oud zijn, komt er niets meer van om die paarden af en toe in de hand te nemen, wat hun behoorlijk onhanteerbaar maakt.
Het zijn hele aardige mannen, maar ik ga hun niet helpen bij het verplaatsen van hun paarden (omweien ed) en dat weten ze ook. Met mijn eigen paarden ben ik nauwkeurig om de kans op ongelukken te vermijden en dan zou ik wel een risico moeten nemen met een paard van een ander.... sorry... misschien aso van mij, maar ik denk dat de paarden er niets bij winnen als ik ermee omga terwijl ik ze niet goed kan hanteren. Nog even afgezien dat ik niet veel win bij een hoef in mijn nek....

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 14:26

Ik vind het niet aso van je hoor Knipoog het is aan jezelf of je het risico neemt of niet. Je kan echter praktisch risicoloos werken met zo'n paarden werken als je weet wanneer je beter loslaat en maakt dat je uit hun bereik bent of wanneer je kan proberen ze op hun plaats te zetten. Persoonlijk ben ik ervoor eerst voor je eigen veiligheid te zorgen. Maar je bepaalt natuurlijk zelf wanneer je het te gevaarlijk vindt.
In het algemeen ga ik liever niet met 'probleempaarden' werken als er een tijd op staat. Ik neem mijn tijd of ik doe het niet. Het wordt pas echt gevaarlijk als je te snel gaat gaan, je denkt dat het goed gaat maar dan kom je opeens voor de werkelijkheid te staan...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 19:40

Het is idd zoals je het zegt: je bepaald zelf welk risico je wilt nemen. En dat is iets waarover je goed moet nadenken als je moeite hebt met het hanteren van het paard van iemand anders, waar je verder ook niet mee werkt. Denk ik....

Salt_Pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 14:42

Hij steigert niet zomaar,
misschien is het omdat hij denkt dat hij de baas is en kan doen en laten wat hij wil?
Maar als dat niet zo is?
Observeer hem eens met andere paarden in de wei,
doet hij alsof hij dominant is of juist onderdanig tegenover de paarden?
Als dat paard naar je toe komt (wel dat je zelf achter een stevig hek staat) praat rustig tegen hem, en als het kan probeer je hem rustig te aaien?
Als dat goed gaat, moet je ermee doorgaan, en steeds verder werken om hem een halster om proberen te doen, en hem mee te nemen zonder steigeren en al.
Als aaien niet lukt, probeer meer rustiger te praten tegen hem, en als dat niet werkt weet ik het ook niet meer

ik hoop dat je er war aan heb:)

Salt_Pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 14:44

Enne calimero2 Dat is wel het stomste idee dat ik ooit in me leven heb gehoord!
Je gaat toch geen paard slaan? met een fles steensjes tussen zijn oren! wat denk jij wel niet zeg!?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 14:47

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-07-23 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 14:48

calimero2 schreef:

En jij bent dat van de Dierenbescherming?
Zielig paardje Ach gut

Anoniem

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-07-23 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt

pasdedeux

Persoonlijk zou ik zelf geen risico lopen met het paard van een ander. Laat de eigenaar dat lekker zelf oplossen. Zou het mijn eigen paard zijn doet hij dat echt maar 1 keer. Touw in 1 hand zweep of stokje in de andere hand en op het moment dat hij maar denkt omhoog te gaan krijgt hij zo ongelooflijk op zijn donder. Dit is gewoon dominantie. Duidelijk zijn dus. Is een paard angstig los ik dit uiteraard anders op.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 15:16

Hij wil niet weg bij zijn vriendinnetje, dat is het probleem. Hij wordt ook helemaal gek als ik zijn vriendinnetje meeneem, hij is al eens over de afrastering heengesprongen om bij haar te kunnen zijn. Als hij grappen uithaalt als ik zijn vriendin meeneem krijgt ie een tik met een touw (nooit met de gesp).

Hij haalt het bij iedereen uit schijnt het, behalve bij de eigenares zelf. Ik heb wel besloten hem alleen nog te voeren als er echt geen andere oplossing meer is en dan vraag ik voortaan wel iemand mee. En voortaan zal ik een extra touw om zijn snuit doen, schijnt ook wel te helpen.

Het zal wel schelen dat ik er nu rekening mee kan houden, ik laat me niet aan de kant schuiven door een paard, jammer voor hem. Mag ie een ander zoeken om de baas over te spelen. Mijn enkel is weer goed en als ie het nogmaals flikt krijgt hij een rotschop die hem lang zal heugen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 05:40

ding moet gewoon een draai om zin oren krijgen.......... en vertrouwen, dier heeft meer dan genoeg zelfvertrouwen............