Goede knoop voor hangend paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LePapillon

Goede knoop voor hangend paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 19:22

Sinds kort heb ik een nieuw verzorgdpaard. Het is echt een lieverd maar wel erg schrikachtig.
Regelmatig begint hij dan ook te hangen..

Nou is mijn vraag: wat is een goede knoop die losschiet als hij begint te hangen?
De knoop die ik maak, moet ik dan lostrekken maar dat is bijna onmogelijk als hij zo hard trekt.
Ik ben dan ook 5 min bezig om er weer beweging in te krijgen..

Weten jullie de ideale knoop?

MarrieLeen

Re: Goede knoop voor hangend paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 19:25

Is een paniekhaak geen optie? Knopen komen toch vaak wel onder flinke spanning te staan,
dan is (naar mijn ervaring) een paniekhaak sneller los dan een knoop.

Muriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 19:28

Ik heb een pony die soms ineens in paniek kan raken als ze vaststaat en daardoor heeft ze al wel is een hoofdstel kapot getrokken bijvoorbeeld.. Ik zet haar dus eigenlijk helemaal niet meer vast, ik draai het touw gewoon 2 keer om spijl van de box. Dan heeft mijn pony het idee dat ze vaststaat en blijft ze dus gewoon staan maar raakt ze in paniek dan is ze gelijk los. Ik zorg altijd wel dat de deuren niet helemaal open staan want als ze zich dan lostrekken dan kunnen ze niet zomaar weglopen.

mistyikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 19:41

ik heb ook so versorg paard ik heb er een paniek haak.ik vind dat ook veel handigen als je maar komt tehangen en he hebt net iets niet goeds in je paarden knop ben je al de klos dus ik raad jou ook aan gewoon een paniek haak

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 19:44

Nou het is nog al een probleem. Heb zelf een pony die zichzelf al meerdere malen onderuit heeft getrokken. Met de nodige verwondingen tot gevolg. Vreselijk.
Mijn pony heb ik nu zo op gevoed dat ze los blijft staan. Nu zelfs zo braaf dat ik zelfs geen halster meer gebruik.

Halster gebruik ik alleen nog in de trailer. Daar staat ze nog wel vast.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 19:49

zulke paarden moet je helemaal niet vastzetten vind ik.

gewoon lang touw,wel door een ring of wat ook,maar lekker los laten hangen..
schrikken ze en gaan ze hangen dan bezeren ze zichzelf niet, je wilt niet weten hoeveel paarden er rondlopen met hoofd,hals en nektrauma's omdat ze zo nodig moeten gaan hangen Clown

opvoeden!

paard dus neerzetten,gaat het tever opzij of achteruit,rustig blijven,terug zetten en eventueel commando "blijf staan" erbij.
nee is niet raar,doe je bij een hond ook ( blijf zit!) dus kan een paard dat ook leren Haha!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 19:59

ellepel schreef:
zulke paarden moet je helemaal niet vastzetten vind ik.

gewoon lang touw,wel door een ring of wat ook,maar lekker los laten hangen..
schrikken ze en gaan ze hangen dan bezeren ze zichzelf niet, je wilt niet weten hoeveel paarden er rondlopen met hoofd,hals en nektrauma's omdat ze zo nodig moeten gaan hangen Clown

opvoeden!

paard dus neerzetten,gaat het tever opzij of achteruit,rustig blijven,terug zetten en eventueel commando "blijf staan" erbij.
nee is niet raar,doe je bij een hond ook ( blijf zit!) dus kan een paard dat ook leren Haha!

Helemaal mee eens!!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 20:03

duurt alleen even en moet je geduld voor hebben en dat.......hebben veel mensen niet Knipoog

uiteraard staat die van mij gewoon met een knoop vast op een trailer.
maar dat is ook geen vergelijkingsmateriaal omdat je paard op een trailer met zijn kont tegen een stang staat..dus kan het niet eens achteruit als het zou willen toch?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 20:31

ellepel schreef:
duurt alleen even en moet je geduld voor hebben en dat.......hebben veel mensen niet Knipoog

uiteraard staat die van mij gewoon met een knoop vast op een trailer.
maar dat is ook geen vergelijkingsmateriaal omdat je paard op een trailer met zijn kont tegen een stang staat..dus kan het niet eens achteruit als het zou willen toch?

Ook daar ben ik het helemaal mee eens.
Geduld is belangrijk en consquentie!

En wat betreft de trailer hier dito.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 21:47

Helemaal mee eens Ja

Mijn paard staat ook altijd los, halstertouw gooi ik altijd over zijn rug heen, dan heb ik aan allebei de kanten nog n stukje touw om vast te pakken als hij weg zou lopen onder het poetsen, maar hij blijft altijd braaf stilstaan.
Inderdaad zorgen dat je altijd consequent bent, dus bij élk verkeerd stapje weer terugzetten op de plek.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 22:30

Wat zijn we het met elkaar eens vandaag zeg!!

LePapillon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 11:41

Ik denk dat voor mij de paniekhaak de beste oplossing is Ja

Ik kan het paard wel leren blijven staan, maar het zijn buitenstallen dus het poetsen is ook buiten. Dan vind ik het een beetje riskant om hem los te laten staan.. Als ik er bij ben vind ik dat niet erg maar als ik even wat spullen moet pakken heb ik toch liever dat hij vast staat.

Dat met die tik geven vind ik ook geen optie, de eigenaresse heeft duidelijk gemaakt dat ze niet wilt dat hij 'geslagen' wordt.
Dat is inderdaad te merken omdat hij gelijk reageerd op stemverheffing, hij weet dan dat hij fout zit.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 12:02

In plaats van een paniekhaak kun je ook gewoon een strotouwtje aan het halster knopen, en daar het halstertouw aanvast klikken. Dan springt het vanzelf kapot in geval van nood, ook als jij even wegloopt om spullen te pakken. Een paniekhaak is dan niet echt handig.

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 12:15

Ik ben ook geen voorstander van een paniekhaak.
Ik heb een merrie gehad die niets anders deed dan touwen overtrekken. Ze had er een echte hobby van gemaakt. Wij dus een touw met paniekhaak gekocht en ja hoor, even trekken en ze stond los... dit had ze al heel snel door.
Ik werd het kotsbeu, ben achter haar gaan staan en van't moment dat madam begon te trekken heb ik haar een schop met de borstel tegen haar kont gegeven.. Ze heeft het sindsdien nooit meer gedaan.
Voor een paard dat echt paniekerig reageert, zou ik hem aan een rubber vastmaken of gewoon het touw los door de ring en dat aant uiteinde iemand het touw gewoon vasthoud.

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 12:19

Ik zou het paard niet aan een paniekhaak vastmaken! Zo'n haak schiet namelijk los in de richting waar die naar toe getrokken wordt. Onder het halster kun je zo'n haak dus prima vast maken, want dan trek je 'm naar onderen en slaat hij tegen de grond. Maar als je zo'n haak vast maakt aan de stal en je paard trekt, de haak schiet los en je paard krijgt zo die haak tegen zijn gezicht aan! Dan ben je nog verder weg van huis!

In dit geval kun je inderdaad het beste werken met een strotouwtje aan de spijl binden en daaraan het halstertouw vastknopen. Als de merrie gaat hangen, schiet dat strotouwtje los.

NSV_fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 15:22

ook helemaal mee eens, goed opvoeden en vooral niet vast zetten. Ik heb ook slechte ervaring met een paniekhaak, brak ook gewoon onder het gewicht en de kracht van het paard. En gelukkig heeft dat stukje niemand geraakt, maar het had anders kunnen aflopen. Sindsdien doe zet ik mijn paard zet ik ook gewoon twee keer door de ring en niet vast, evenals Muriel.

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 16:04

LePapillon schreef:
Ik denk dat voor mij de paniekhaak de beste oplossing is Ja

Ik kan het paard wel leren blijven staan, maar het zijn buitenstallen dus het poetsen is ook buiten. Dan vind ik het een beetje riskant om hem los te laten staan.. Als ik er bij ben vind ik dat niet erg maar als ik even wat spullen moet pakken heb ik toch liever dat hij vast staat.

Als je even de moeite neemt om het je paard goed aan te leren dan maakt het niet uit of je binnen of buiten poetst (die van mij blijven zelfs in de wei stil staan met poetsen al ik ze dat vraag).
En als je een paard hebt wat gaat hangen moet je al je spullen zowiezo al klaar hebben staan voor je gaat poetsen. Het maakt nl niet uit wat voor kunstgrepen je eraan hangt, als je niet aanwezig bent op het moment dat hij/zij gaat hangen ben je altijd al te laat.

savasan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 16:24

ik denk ook dat een paniekhaak het makkelijkst is, ik zou geen andere knoop weten...

Sacayawea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 17:30

Een paard dat uit paniek reageert zou ik ook gewoon los laten staan en het ze leren, de mijne is nog geen jaar oud en die poets ik ook in de wei zonder een halster die blijft gewoon staan, nadeel is wel da die me constant volgt, da moet er nog uit (iemand tips?)
Een paard dat van lostrekken een hobby maakt der zou ik mij wel kwaad op maken... achter gaan staan en roepen, meestal gaan ze dan wel terug vooruit...
gr.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 21:18

Ik krijg mijn knopen altijd los getrokken maar een hanger knoop ik niet vast Gewoon zorgen dat je spullen er al liggen en touw een keer rond slaan.

Riri94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 21:20

Mijn paard schok ook altijd als hij vaststond ik heb hem gewoon geleerd om stil te blijven staan:P

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 11:05

als je nou perse wel wilt dat het paard vaststaat zet het dan gewoon lang vast...niet kort want zo wek je een stuk sneller op dat ze gaan hangen.
geef het maar de ruimte van anderhalve meter.
als het dan schrikt kan het naar achteren toe, heeft dan de ruimte dus om even te schrikken en het staat wel gewoon vast.
loop jij dan weg om je spul te pakken dan kan dat ook dacht ik

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 11:09

Ellepel, dan heb je toch kans dat er een been over heen gaat en dat vind ik eigenlijk een nog linker idee...
Laatst bijgewerkt door wizewo op 19-06-08 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 11:13

daar heb je wel gelijk in....niet zo snel aan gedacht.. Bloos
maar ja aan de andere kant :paard wel kort vastzetten met risico dat het zijn nek breekt is ook weer eng.

als ik zelf mijn dier aan het poetsen ben staat het wel met het touw door de ring,maar die zit los.
ga ik spullen pakken dan zet ik hem in zijn stal neer..

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 11:16

Ik zou net als een heleboel anderen zeggen het paard semi-vast zetten, gewoon het touw een keertje ergens omheen draaien. Als hij/zij dan ergens van schrikt is het zo los en ben je er vast snel genoeg bij om het halstertouw te pakken.