wandelen met jaarling

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

oowie

wandelen met jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 09:01

ik heb haar nu een maandje,ze is op het erf niet snel onder de indruk van dingen,is ze wel bang of schrikkerig dan kan ik haar evengoed bij me houden,ze stormt niet weg.

nu staat zij vlak aan de dijk,en ik heb de keuze om of langs de dijk(en weg) te gaan lopen,waar vaak best hard gereden wordt,of op de dijk,maar als ze dan is een sprong maakt van schrik dan liggen we misschien beneden....wat zouden jullie doen?

ik heb de mogelijkheid om iemand anders met een verkeersmakke pony mee te laten gaan,maar die kan alleen op zondag,en dan is het juist altijd belachelijk druk daar langs de weg,ook met motoren enzo,door de weeks is het er behoorlijk rustig.

dus ik heb eigenlijk de keus om het zelf te gaan proberen op een rustige dag,(eerst maar alleen naar de overkant van de weg,daar wat laten grazen en weer terug voor de eerste paar keer bijvoorbeeld) of met zn 2en met een verkeersmakke pony erbij gaan,maar dan zit je meteen midden in de drukte.

kehdra

Re: wandelen met jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 09:54

Ik zou toch gaan voor het samen met de andere pony.

Naar beneden tuimelen lijkt me een stuk gevaarlijker, en daarbij zijn ze een stuk rustiger met een andere pony erbij.

Zo heb ik het bij die van mij vorige keer ook gedaan, en ik moet er niet aan denken, om alleen met hem over straat te gaan.

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 09:59

kehdra schreef:
Ik zou toch gaan voor het samen met de andere pony.

Naar beneden tuimelen lijkt me een stuk gevaarlijker, en daarbij zijn ze een stuk rustiger met een andere pony erbij.

Zo heb ik het bij die van mij vorige keer ook gedaan, en ik moet er niet aan denken, om alleen met hem over straat te gaan.

dus idd ,maar beter om langs de weg te gaan en niet de dijk op te gaan...op momenten dat het vrij rustig is is het natuurlijk ook geen probleem om langs de weg te gaan.

punt is dus dat die andere pony alleen mee kan op de zondag,en dan is het stervensdruk en dat lijkt me ook geen fijne eerste indruk voor mn paard.

ik heb het ook niet meteen over een half uur wandelen gaan hoor,als ik zelf ga.
ik dacht er meer aan om is naar de overkant van de weg te gaan,daar wat laten grazen,klein stukje lopen (paar meter) weer laten grazen en weer terug.
als er dan paniek is dan ben ik ook zo weer bij stal,en als het goed gaat kan ik volgende keer iets verder proberen te gaan.
als ze dit dan al gewend is,dan zou ik een van de volgende keren ook op zondag kunnen gaan,als het druk is,maar dan heb ik als extra steun wel die andere pony mee.

Marrke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 10:56

Ik zou sowieso niet in mijn eentje gaan maar altijd iemand mee nemen. Als er dan toch wat gebeurt is er altijd iemand bij om te helpen. En het is inderdaad slim om een andere, verkeersmakke pony mee te nemen. Ja

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 12:45

nou ik heb net de stoute schoenen aangetrokken,de staleigenaar was thuis en hield dr mobiel bij zich voor als r wat was.
ik ben niet ver gegaan,even de weg overgestoken,daar het parkeerplaatsje opgegaan,daar een paar meter gelopen,de dijk op een paar meter en toen weer een paar meter terug langs de weg.al met al ben ik misschien 5-10 minuutjes aan de wandel geweest.

het engste vond ze dat we het erf afgingen,maar dat was snel goed,we zijn maar 3 auto's tegengekomen,1 reed haar met een rotgang voorbij dus ik had haar omgedraaid zodat ze het aan zag komen,maar het kon haar niks schelen.

ze liep lekker met haar oortjes naar voren achter me aan en was echt heel erg braaf,aan het begin wel wat gesnuif en geblaas maar dat duurde maar even.
toen we op de dijk liepen begon 1 van de pony's van stal naar haar te hinniken (vanaf die dijk kijk je zo over de weg en op de wei),ze hinnikte wel terug maar bleef gewoon rustig en liep gewoon met me mee!echt super dit!

Lisa_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 20:57

Wel vervelend dat het bij een Dijk is, je moet natuurlijk goed uitkijken met die auto's die zo hard rijden! Vooral als je je pony nog verkeersmak moet maken, Wat ik zou doen, is kijken of je pony goed zonder andere pony's kan. Mijn pony kan dat dus goed dus die heb ik zegmaar verkeersmak gemaakt ook op 1jarige leeftijd, ik ging met een vriendin, allebei een touw aan allebei de kanten van het halster, als de een haar dan om een of andere reden loslaat, is je pony niet meteen helemaal los. Omdat er dan nog iemand anders hem beet heeft. Kan je paard niet goed tegen alleen zijn, zou ik met een verkeersmakke pony meegaan en er gewoon achter blijven lopen en hem lekker over naar laten kijken en goed belonen en tegen hem praten Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 21:02

Goeie genade, waarom ga je in het weideseizoen met een jaarling wandelen? Laat dat beestje gewoon lekker in de wei, wandelen kun je wel als ze in de winter meer op stal moeten staan.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 21:10

suleilitha schreef:
Goeie genade, waarom ga je in het weideseizoen met een jaarling wandelen? Laat dat beestje gewoon lekker in de wei, wandelen kun je wel als ze in de winter meer op stal moeten staan.

Gewoon, om een beetje te wennen en ermee bezig te zijn lijkt me? daar hoef je toch niet zo fel op te reageren?

TS: Gewoon rustig volhouden. Als je het niet vertrouwd kun je inderdaad het beste wachten tot er iemand met je mee kan. Zoek een zo rustig mogelijke plek en verder --> ze worden het steeds beter gewend.

Mijn jaarling mag ook af en toe eens mee op pad. Hij schrikt nog vaak en je moet constant opletten. Maar het gaat steeds beter. Ik wen hem er liever nu aan dan als hij drie is en groot en sterk.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 21:12

Oh ja, en ik zou toch óp de dijk gaan lopen. Want als ze opzij springt net als er een auto aan komt...... dat wil je echt niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 21:14

Met een jaarling moet je je helemaal nog niet bezig houden, die hoort met soortgenoten in de wei.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 21:15

Het kan écht geen kwaad als je je er af en toe eens mee bemoeit hoor, beetje tutten, beetje poetsen, beetje wandelen. En daarbij natúúrlijk met soortgenoten in de wei.

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 21:33

Yinari schreef:
Het kan écht geen kwaad als je je er af en toe eens mee bemoeit hoor, beetje tutten, beetje poetsen, beetje wandelen. En daarbij natúúrlijk met soortgenoten in de wei.

vind ik ook,ik kom iedere dag bij haar,de ene dag alleen ffies voeren en poetsen,de andere dag is wat simpel grondwerk,volgoefeningen enzo,en nu dus ook een wandelingetje.
dat half uurtje per dag dat je zo'n jong paard uit de kudde haalt is alleen maar goed voor zn ontwikkeling,daar krijgt ie echt niks van hoor,ik vind het eerder erg dat mensen een paard van 2,5 of 3 uit de opfok plukken en dan meteen gaan beginnen met inrijden,dat paard heeft meteen een cultuurschok!

maar goed de meningen zijn hier nou eenmaal over verdeelt,zal altijd wel zo blijven denk ik.

vandaag heb ik weer zo'n 5 minuutjes gewandeld,kwam langs een huisje met waakhonden,die sloegen aan,ze schrok er even van,zette zich scharp,dacht even na en liep toen rustig weer mee Haha!.

ik kwam ik iemand op skeelers tegen,dat vond ze eeeeeeengg!! maar haar reactie bleef bij een paar keer hard snuiven.
ik vroeg aan de persoon op skeelers of deze even wou wachten,dat was geen probleem,ik heb haar gekalmeerd,en hij kon ons rustig voorbij.
daarna ben ik nog een klein stukje de dijk opgegaan en weer terug.

als ze niet zo makkelijk mee uit de kudde zou gaan dan zou ik dit ook niet zonder een ander paard doen hoor,maar het gaat erg goed en ik ga ook maar 5 minuutjes en dan weer terug,net genoeg om wat nieuwe indrukken op te doen en wat te kunnen wennen,ga dit ook zeker niet dagelijk doen hoor!

nog even op de recatie van waarom wandelen in het weideseizoen en niet in de wintermaanden:

waarom zou ik dit alleen in de wintermaanden kunnen doen?in de winter zal ze ook buiten lopen hoor,dus dan mag ik haar maar nooit meer uit het land halen??

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 21:37

Ja, dat snap ik ook niet helemaal. Een jaarling hoort zomer én winter buiten. Maar goed, daar heeft ze vast even overheen gekeken, kan gebeuren....

Die van mij is ook heel braaf, maar als ze schrikken, pfoeh, sterk sterk sterk ineens.

Ben je nu óp of onder de dijk aan het lopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 21:39

WAt lees ik nu, grondwerk met een entertje??????

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 21:47

Yinari schreef:
Ja, dat snap ik ook niet helemaal. Een jaarling hoort zomer én winter buiten. Maar goed, daar heeft ze vast even overheen gekeken, kan gebeuren....

Die van mij is ook heel braaf, maar als ze schrikken, pfoeh, sterk sterk sterk ineens.

Ben je nu óp of onder de dijk aan het lopen?

tegenover onze stal is een grote parkeerplaats en een brede berm,ik loop in die brede berm en op de parkeerplaats,dan een klein stukje de dijk op (alleen op het brede gedeelte,daar loopt het ook niet steil af) en dan weer terug,helemaal de dijk op gaan vind ik link als ze schrikt en opzij springt,dus ik blijf alleen in het veilige gebied.

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 21:48

suleilitha schreef:

ja grondwerk ja.

ik weet niet wat jij daaronder verstaat maar ik versta onder grondwerk gewoon de simpele volgoefeningen,netjes leren meelopen dus,overal aan kunnen raken ed.

waarom reageer je zo gepikeerd als ik vragen mag?
Laatst bijgewerkt door oowie op 06-06-08 21:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 21:49

Trouwens even gespiekt maar het is wel een pláátje! Leuk getekend ook!

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 21:49

Yinari schreef:
Trouwens even gespiekt maar het is wel een pláátje! Leuk getekend ook!

dank je!ben ook wel erg trots op r hoor! Bloos

Marrke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 20:24

Kan me voorstellen dat je trots op haar bent! Heb ook even in je profiel gespiekt, het is echt een leuk beestje Ja

@suleilitha: Vraagje, waarom ben je er hier zo op tegen dat iemand zijn jaarling wil laten wennen aan verkeer ed en ben je het wel eens met iemand die zijn jaarling een bit in hangt en een zadel op doet? ([DRS] Jaarling die wordt ingezet voor de rensport, schandalig! Of.)

kiimberliiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 11:22

Ik denk dat je misschien op de dijk kunt lopen...

Misschien word ze op deze manier ook verkeersmak

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 13:30

marrke schreef:
Kan me voorstellen dat je trots op haar bent! Heb ook even in je profiel gespiekt, het is echt een leuk beestje Ja

@suleilitha: Vraagje, waarom ben je er hier zo op tegen dat iemand zijn jaarling wil laten wennen aan verkeer ed en ben je het wel eens met iemand die zijn jaarling een bit in hangt en een zadel op doet? ([ITP] Mijn Jaarling eenmalig met zadel en hoofdstel.)

Ik ben ook benieuwd naar haar reactie....

Ik vind ook dat je een paard (ook een jaarling) best aan de alledaagse dingen kan laten wennen, zolang je het met beleid doet, en weet waar je mee bezig bent. Niks mis mee!

Hannygurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 20:13

Kzou zowieso gewoon nooit alleen gaande.. Ik vind beide opties niet echt wat magoed
kan je altijd beter samen met die andere pony gaan!

Tmroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 20:27

Heb eigenlijk het zelfde probleem, of liever gezegd gehad.
Onze jaarling stond ook aan een dijk en omdat ik ook voor ben, betreft het rustig aan de gang gaan met je jaarling, heb ik ook flink wat korte wandelingetjes gemaakt.
De ene keer liep ik, samen met mijn zus, met hem vijf minuutjes verder naar een stukje waar hij kon grazen, de andere keer ging er een ander paard mee...
Je komt er van zelf achter, door ook foutjes te maken (je kan niet alles overzien) wat voor jou en je paardje de beste manier is om hieraan te wennen.
Gewoon rustig blijven en onthouden dat je beter een stapje terug kunt doen, dan een verkeerd stapje te zetten... Dan komt het allemaal wel goed. Succes!

Lilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 13:51

Alle goede ervaringen die een jaarling nu meekrijgt is mooi meegenomen. Paarden hebben een goed geheugen dus als ze 3 en ouder zijn herinneren ze die heus nog wel. Nadeel si dat als je eenmaal een slechte ervaring op zo'n jonge leeftijd meemaken dat ook nooit meer vergeten wat in je nadeel kan werken als je echt met hem aan de gang wil.

Lekker bezig zijn deze zomer, veel plezier!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 16:11

suleilitha schreef:

Neeee, weet je, veel leuker is het met 2,5 jaar voor het eerst de hoeven te willen uitkrabben en dan een hoef in je gezicht krijgen Haha!

Onze wordt 26 juni ook 1 jaar en wij willen ook met haar gaan wandelen. We wonen heel erg afgelegen en er is nauwelijks verkeer, dus das wel goed. Maar 'big brother' Rano gaat wel mee Lachen

En Suleilitha...Weet je wat we daarna doen...? Dan zetten we haar weer op de wei met soortgenoten en ze leefde nog lang en gelukkig Dromen