Paard met staltrauma...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Paard met staltrauma...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 20:52

Mijn pony had een tumor op zijn been, gaf een hoop ellende en veel dierenartsbezoeken die gepaard gingen met prikken, biopten (die hij helaas wel voelde toen die genomen werd) en een operatie onder volledige narcose (in de wei) gevolgd door 10 dagen volledige boxrust.
Pony heeft alles met glans doorstaan en is gezond verklaard.

Maar nu het probleem: hij wordt panisch als wij hem richting de stal willen meenemen. Hij rukt zich los en rent de weg over. Keer op keer...
(eerst dachten wij dat hij gewoon vervelend was, maar nu achteraf is het dus traumatische ervaring met de stal).
2 keer is het gelukt om hem toch naar de stal te krijgen, maar bij de stal is hij extreem onrustig (terwijl hij voorheen niets lievers dan bij de stal was).
Het is nu te gevaarlijk om hem uberhaupt naar de stal te brengen en zijn wij genoodzaakt om alles in de wei te doen.

Nu moet hij binnenkort toch naar de stal omdat achter de stal het gras mooi groen is.

Hoe pak ik dit aan? Hoe help ik hem over zijn angst heen? (leuke dingen met hem doen bij de stal was voor hem geen succes)

(hoofdstel/touwhalster en gewoon halster maakt niet uit: hij rukt zich toch los. Hoofdstel is al voor de zoveelste keer stuk daardoor en halster ook Nagelbijten / Gniffelen)

Marloes_R

Re: Paard met staltrauma...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 22:12

Zou je het niet elke dag een beetje kunnen opbouwen door hem steed een pasje verder richring stal te nemen?
Dus vandaag aan het halster mee, 2 passen in de richring van de stal, belonen en hij mag weer los. Morgen 4 pasjes, belonen en weer los.
Zodra hij een druk voelt dat hij moet, is de druk alweer weg omdat je hebt beloond en hem hebt losgelaten.

Ik denk dat je kleine stapjes per keer moet nemen en het de tijd geven. Elke dag een beetje meer en verder. Of weer een stapje terug als je voelt dat de spanning te groot wordt.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 00:54

Misschien clickeren proberen?

Hoezo heeft hij een trauma door de stal? Heb je enig idee wat er gebeurd is?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 01:10

Als eerste; een sterk halster en touw nemen anders blijft hij resultaat hebben van het losrukken.

Staltrauma; neem een inloopstal, maak een gang van stal naar paddock of wei zodat ze in en uit kan lopen. Dan geef je je pony brokken bij de ingang van het pad richting stal, dat doe je 2 dagen, dan doe je het halverwege het pad, 2 dagen later bij de ingang van de stal enz. Wordt je pony toch bang en durft niet te gaan eten dan ga je weer een meter terug, letterlijk. Geef het niet te snel op, doe hem geen halster om maar laat hem los zodat hij helemaal zelf kiest om richting stal te gaan. Als hij niet direkt komt blijf er dan niet bij maar loop weg, kan ook zijn dat hij niet durft zolang jij erbij staat.
Geef hem een uurtje de tijd, komt hij dan nog niet eten zet dan de bak een stukje verder van de stal af en probeer het nog een keer. Geef in die tijd niet op een andere plek biks, alleen daar.

Bij paarden geldt vrijwel altijd; ze doen alles voor een snoepje of een bak biks dus omkoping met lekkers is de beste manier.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 01:11

Je tijd nemen Ja Dus niet denken: Ik, wil vandaag 5 meter richting stal, maar wel denken: vandaag gaan we wat doen en als dat richting stal kan: GAAF Lachen

Focus niet op het richting stal gaan. Ga liever iets anders doen waarbij je toevallig richting stal gaat, lukt dit overdrijf dan echt met belonen en trek hem dan zelf weer weg. Zo denken ze dat jij ze niet naar stal wilt laten gaan en worden ze nieuwsgierig. Denk ik. Hangt af van het trauma natuurlijk. Ik denk dat hulp hier eigenlijk wel kan helpen want dit lijkt me echt een erg probleem...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 01:41

gewoon met zn tweetjes een rechts, een links......... die circel moet doorbroken worden en daarna kan je wel weer in alle rust verder gaan

poiuytreem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 07:43

de bovengenoemde reacties lijken me inderdaad goed, elke dag een klein stukje verder. Wat daarbij nog belangrijk kan zijn is als hij druk word niet meteen terug gaan of verder proberen te lopen. Net zolang blijven staan tot hij wat rustiger wordt, als hij dan rustig is kan je hem belonen en weer terug lopen. Op deze manier overwin je denk ik zijn angst op een gegeven moment.
Ik zou het je ook aanraden om iemand te zoeken die je hierbij kan helpen en de juiste ervaring heeft.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 13:27

Hoe kan ik het beter zeggen....

Ik heb 2 stukken wei, waar een wandelpad door loopt. Op het linkerstuk staat de stal, op het rechterstuk staat de paarden. Ik moet dus uit de wei, het wandelpad oversteken om naar de stal te gaan. Dát is het grootste probleem. Eenmaal aan de overkant is hij enorm onrustig, maar wel naar de stal te krijgen (maar ook daar blijft hij onrustig).
Hoe krijg ik in vredesnaam mijn pony veilig aan de overkant, zonder dat hij weer de weg op rent?
(ik heb alles geprobeerd, eerst een stuk op het wandelpad lopen en dan weer terug... bij het terug gaan is het drama. Ik heb hem laten stilstaan op het wandelpad op commando... maar daarna was het mis).

Hij is rustig aan de ene kant van het pad en rukt zich ineens los wanneer je het pad oversteekt. Vandaag moet hij wel naar de stal omdat daar nog een groene wei is...
Hoe pak ik dat veilig aan? (mijn vader helpt mij ook).

Belonen werkt voor geen kont zolang hij niet over zijn trauma heen is helaas Nagelbijten / Gniffelen Daarvoor is zijn angst nu nog te sterk.

Sterk halster+touw is ook aanwezig en die hebben het nog steeds overleefd.

Trauma heeft hij dus door alle ellende die zijn tumor met zich meebracht tijdens de stalperiode.

k denk dat zijn trauma langzaam weg gaat als hij gewoon weer in de wei net achter de stal loopt. Dat hij vanzelf weer de stal ziet als iets niet engs. Maar ja... hoe krijg ik hem van a naar b?

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 13:40

Om hem snel aan de overkant te krijgen.. Is het niet een mogelijkheid om hem in de trialer te zetten en met de trailer naar de andere wei te rijden? Dan kun je daarna in die andere wei bezig met zijn trauma.. maar aangezien hij nu echt verplaatst moet worden... Tis maar een ideetje..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 13:44

Het is hooguit 6 meter , dus een paar passen.

Trailer hebben wij niet maar ik had zelf een ander idee Nagelbijten / Gniffelen Kijken of ik hem wel rijdend naar de overkant kan krijgen en dat pa voor de zekerheid een longeerlijn aan het bit vastmaakt.

Hij moet toch echt naar de overkant vandaag, eenmaal daar zal zijn trauma wel weggaan hoop ik... Ik zal hem iig even voeren bij de stal, misschien werkt het.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 13:44

Of je zou even een paar lintjes kunnen spannen over het pad heen zodat hij op eigen beweging gaat, je kunt hem dan lokken met brokjes. Vaak is het toch zo dat als je ze vast hebt ze denken dat ze iets 'moeten' en dan gaan ze in verzet, laat je ze zelf kiezen door geen halster om te doen dan gaan ze vaak veel makkelijker. Moet het natuurlijk wel een rustig pad zijn.

Maar weet je zeker dat hij puur bang is voor de stal, is het niet uitproberen? Doet hij het alleen als hij richting stal gaat?

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 13:46

Dat is ook een idee.. Anders kun je misschien ook wel, wat ook nog wel eens helpt bij paarden die niet de trailer in willen een deken over zijn hoofd doen.. Flink wat rondjes draaien zodat hij zijn richtingsgevoel kwijt is en dan zo hub naar de overkant lopen.. Daar hek dicht deken van zijn hoofd en lekker laten lopen Tong uitsteken Inderdaad denk ik nog steeds dat uit vrije wil gaan beter is.. maarja als je nu echt moet..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 13:49

Hij probeert mij absoluut niet uit, omdat hij voorheen altijd dolgraag naar de stal wou. Dan liep hij uit zichzelf al die kant op.
Maar zodra je nu ook met een hoofdstel het land in komt is hij weg omdat hij de link legt: hoofstel = stal. Met halster komt hij wel naar je toe (en daarna doe ik het hoofdstel in). Maar zodra je aan de overkant van het pad bent, is hij in paniek.

Als hij mij aan het uittesten was, luisterde hij ook niet naar commando;s in de wei bv. Dan rukte hij zich daar al los om onder het werk uit te komen. Maar dat is niet het geval. Elke andere kant opgaan dan de stal levert ook geen problemen op. Maar 1 pas richting de stal en het is 'dag paard'!

Hihi ja hij moet nu echt naar de overkant Tong uitsteken Bovendien: hoe eerder hij weer bij de stal is, des te eerder zijn trauma weg gaat. Dit is gewoon te gevaarlijk... (en duur onderhand Boos! )

Lijntje spannen is ook een idee, maar hij heeft niet heel veel respect voor lijnen als hij echt bang is Nagelbijten / Gniffelen )

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 13:51

hoi mijn pony heeft ook stalangst heel erg zelfs. ze wou er vroeger nooit in maar al te graag uit. Ik weet neit of het een mogelijkheid voor je is maar maak een stuk lint van de wei naar de stal en laat de staldeur open staan en laat dat een paar dagen zo doe het voer daar in de bakjes en hooi enzovoort op een gegeven zal hij of zij toch zin krijgen in de brokjes of hooi. Als ze op stal is niet meteen de deur dicht doen laat haar eerst wenenen dat ze er zelf in en uit kan lopen. Dat ze niet het gevoel krijgt dat ze opgelsloten is. Zo heb i khet gedaan met mijn eigen merry. Ze vind het nog steeds niks als de deur dicht gaat. Maar als het ope nstaat is er niks aan de hand.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 13:52

Is een deken over zijn hoofd dan geen idee...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 13:53

Het gaat puur om het stuk dat ik moet oversteken over het wandelpad. Eenmaal in de wei kan hij toch geen kant op. Maar hij is nu al een paar keer de weg op beland door zijn angst... (goddank elke keer weer hele begripvolle automobilisten en fietsers!)

Met een deken over zijn hoofd wil hij geen stap meer verzetten helaas. Hij vindt het niet erg, maar wil ook niet lopen Tong uitsteken

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 13:53

Als je hem niet aan een halster neemt maar zelf laat gaan zal hij nooit door die lijntjes heen gaan Knipoog Laat hem gewoon zelf kiezen zonder halster of touwen of wat ook, gewoon met een bak brokken in het andere land gaan staan. Als je meer paarden hebt die ook meenemen naar de andere kant en lekker met ze gaan knuffelen, zul je zien hoe snel hij er is!

Een deken over zijn hoofd zou ik niet doen, heb er geen ervaring mee maar als je echt een heel bang paard hebt kan dat ook heel erg mis gaan en als hij niets kan zien krijg je echt ernstige ongelukken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 13:54

Is er geen andere pony waar hij wel achteraan wil lopen? Dan maak je de omheining even zo dat hij niet los kan lopen en neem je de andere pony mee naar de andere wei.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 13:56

ik zou het toch maar proberen er linten over heen te doen en kijken of hij zelf mee gaat met brokken en hooi. Wie weet komt hij al gauw achter je aan
of probeer het iedere dag een uurtje. wie weet vergist of bedenkt hij zich en kan hij zelf kiezen

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 13:59

kan je niet met een ander paard, die hij heel erg vertrouwd er voor gaan lopen?
mijn vriendin had ook zo'n soort probleem en heeft het ook zo gedaan.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 13:59

Ik zet sowieso al zijn vriendje aan de overkant Lachen
(al is dat geen garantie voor succes hebben wij gemerkt Haha!)

Lijnen spannen is zeker een optie die ik meeneem als het met rijden niets word. Mijn vriend staat sowieso al met biks in de stal-wei Tong uitsteken

Sjees wat een gedoe voor die paar meter Clown

Ik durf hem niet alleen door de linten te laten lopen, want stel dat hij losbreekt dan staat hij alsnog midden op de vrij drukke weg (wat vrij reel is, want hij heeft niet veel respect voor touw en schrikdraad en ik kan er geen stroom op zetten omdat het teveel gedoe geeft aangezien ik een openbaar en druk bezocht wandelpad blokkeer).

Hij moet vandaag dus echt over, ik heb niet de tijd om elke dag een uurtje ermee bezig te zijn. Want dat heb ik al de hele week gedaan met zeer weinig succes.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 14:04

okay maar dat was aan het halster en niet los dat is misschien wel moeilijk maar als je hem vast houd dwing je hem toch een beetje. Lastig hoor.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 14:06

Daarom probeer ik het toch maar eerst rijdend te doen en dat pa dan een extra lijn heeft aan het bit vast. Zijn vriendje zet ik dan alvast aan de overkant mét mijn vriend met biks Nagelbijten / Gniffelen

Mocht hij wel enorm spatisch gaan doen, span ik lijnen.

Niet heel ideaal, maar ik heb het idee dat dit het enige wat helpt...

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 14:08

Welshcobfan schreef:
Hij moet vandaag dus echt over, ik heb niet de tijd om elke dag een uurtje ermee bezig te zijn. Want dat heb ik al de hele week gedaan met zeer weinig succes.

En helaas kan het zo zijn dat je juist alle tijd van de wereld moet nemen. Wij kunnen allemaal bedenken dat het reuze meevalt met die stal, zelf ervaart hij het anders. Als het echt een trauma is, heb je dat niet in een weekje verholpen. En moet je misschien professionele hulp gaan zoeken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 14:11

ik heb nu de keuze om nog langer met hem te kl*ten, terwijl hij geen gras meer op het land heeft. Ik zit dus gewoon klem. Hoewel ik met alle liefde nog langer tijd zou besteden aan hem om het goed te doen, heb ik die tijd nu niet. Hij moet eten hebben....
Eenmaal in de wei zal hij ervaren dat de stal ook positieve kanten meebrengt (zoals mooi groen gras!).