niet willen komen in de wei?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ziva

niet willen komen in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 19:26

mijn verzorgster stuurde me net een sms dat mn paard niet te vangen was in de wei. Dat heb ik nog niet gehad maar ben wel bang dat het me gaat overkomen. Wat als het inderdaad niet gaat lukken? Wat kan ik dan doen? Vorig jaar ging alles prima maar dit jaar merk ik dat ze inderdaad niet zo graag wilde, maar toen had ze nog een halster om. Nu staat ze zonder. Enig advies just in case?

Cyn_

Re: niet willen komen in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 19:30

Rustig er achter aan blijven lopen, doen of de andere paarden belangrijker zijn, grassprietje plukken en er heel geintresseerd naar kijken hielp bij mijn vp altijd goed Clown

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 12:39

af en toe iets lekkers meenemen zodat zij geintresseerd blijft. En niet alleen komen als het paard uit het land gehaald wordt en aan het werk moet. Maar ook eens voor zijn hoeven krabben of een knuffel.

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 12:45

je kan ook een paar keer per dag gewoon naar je paard de wei in lopen om hem dag te zeggen zonder te vangen dan komt hij vanzelf naar je toe en als je hem dan een keer echt wilt vangen dan komt hij meesta look vanzelf

Ziva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 13:06

hee goeie tips! Dankjulliewel!

Ik denk inderdaad dat zij door heeft gehad dat ze weer terug moest naar de lege paddock. Ik kan me voorstellen dat ze dat niet wil, de laatste week staat zij daar elke dag een paar uur alleen. Dat moet ivm weidegang wennen. Ik zou dan ook zoiets van toedeledokie ik blijf hier hebben. Gelukkig gaat ze overmorgen voor het eerst 24 op de wei, ik denk dat het dan makkelijker gaat worden. JAmmergenoeg woon ik niet dichtbij genoeg om een paar keer per dag te gaan maar ik ga zeker wat aandacht aan het "gewoon"aandacht geven in de wei besteden.

Vanmorgen stond ze wel als een mak lammetje toen we kwamen en kon ik zonder enig probleem het halster omdoen.

nickenpablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 11:41

lok haar met wat brokken:)

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 11:47

nickenpablo schreef:
lok haar met wat brokken:)

Zou ik niet doen als er meer paarden op de wei staan, dan gaan ze knokken.

Inderdaad wat lekkers geven als ze eenmaal uit de wei is (dan is uit de wei gaan op eens leuk) en ook eens uit de wei halen als ze niet hoeft te werken of gewoon even poetsen op het land ofzo. Vaak hebben ze de associatie: uit de wei = niet leuk. Dat moet je zien te veranderen.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 11:48

Met brokken lokken vind ik een zeer slecht idee als ze met meerdere paarden op de wei staat, dan denken de anderen als je daar mee gaat rammelen 'Hey wij willen ook eten' en aangezien er altijd wel een leider is kunnen er dan wat tikjes of boze blikken uitgewisseld worden. Iets lekkers meenemen en dat geven als je bij haar bent werkt dan weer wel, dan heeft de rest het niet door. En haar een keertje uit de wei halen om haar eten te geven en dan weer terug zetten doet het meestal ook goed, dan heeft ze niet het idee dat er altijd iets vervelends komt als ze uit de wei moet. Succes

ECM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 19:48

nee, inderdaad niet slim...of hij had niet gelezen dat er meerdere paarden staan...haha

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 21:20

Mijn merrie staat sinds gisteren ook weer dag en nacht op de wei, en liet zich vanmiddag dus ook niet zo makkelijk vangen, zucht...
Ik heb er achteraan gelopen, ze galoppeert rondjes om me heen zo van 'nehneh neh nehneh'... Boos!
Heb haar weggejaagd, andere paardjes aandacht gegeven (jaloezie opwekken ofzo) maar dat mocht ook niet helpen. Ze hield me wel heel goed in de gaten haha
Toen ben ik maar waterbakken gaan vullen, en bedacht me dat ik dan toch maar wat voer moest gaan halen... En toen kwam er een stalgenootje aan, en die wilde me wel helpen, en zij kon haar zo pakken! grrrr
Hoop ook maar niet dat ze hier een gewoonte van gaat maken haha

nanett35

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 21:42

Het touw achter je rug houden helpt bij mij ook vaak Knipoog
En iets lekkers meenemen, bijv. een paardensnoepje

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 08:00

VSW-->OPG

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 14:04

Zulke streken haalt mn paardje ook wel eens uit, vooral als ik haar een dag of twee niet rijd. Dan is ze een soort beledigt en is ze uit haar ritme. Ik houd niet van de methode met snoep en brokjes. Ik loop meestal een tijd achter dr aan, zo van; laat maar eens zien wat je kan. Vaak lukt het dan eenmaal als ze stil staat haar te pakken. Als ze echt dol is, zet ik het hek van de wei open en jaag haar in een doodlopend stukje voor de stallen. X

Pingel1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 22:21

Nou, dit komt me toch zo bekend voor!! Hahaha.

Ik heb een tinker, laten we zeggen een hele eigenwijze!
Ze staat op een pensionstal waar ze elke ochtend op het land gezet worden en tegen eind vd middag er weer afgehaalt wordt. Merries bij elkaar en ruinen bij elkaar. Hartstikke gezellig, totdat ze naar binnen moet. Als ze haar binnen willen halen, laat ze zich meestal wel pakken maar dan rukt ze zich in eens los en is ze weg. En dan rent ze OF om hun heen als in: nananananana! Of ze rent de hele tijd weg als er iemand in de buurt komt. Maar het mooiste is dat ik tegenwoordig altijd 's avonds kom en dan roep ik haar en dan komt ze naar me toe of ik kan haar zo pakken. Voor mij is het leuk dat ze zich alleen door mij laat pakken, maar voor de anderen is het ontzettend vervelend en voor mij uiteindelijk ook. Ze is gewoon erg eenkennig en dat zien we hier weer terug Koe

Maar ik moet eerlijk zeggen, dat wanneer ze nog niet zo lang op de wei staat ik haar ook moeilijk te pakken krijg. Maar dan ga ik op m'n hurken zitten en dan komt ze wel en bovendien neem ik ALTIJD een zakje mee en sowieso wat lekkers. En als ik haar nou ECHT niet te pakken krijg dan jaag ik haar eerst weg en loop dan bij haar weg (niet richting uitgang maar juist verder het weiland in). Dan staat ze zo te kijken van: HUH???!! Wat is dit nou??? En dan komt ze toch maar omdat ze het blijkbaar niet vertrouwt.

Succes met het binnenhalen van je paard! Haha!

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 22:31

hmm, dat weglopen verder de wei in heb ik nog niet geprobeert.
Ga ik ook eens proberen. Vandaag had ik een appeltje, trommeltje met snoepjes (rammelt lekker) en een zeer intressant draagtasje van plastic, wat knispert. Allemaal zeer intressante dingen, had de hele kudde in mijn nek Boos! maar mijn eigen merrie bleef op afstand toekijken wat ik nou aan het doen was Boos!
Er kwam weer toevallig een stalgenootje voorbij... en die kon haar zo pakken. Toen ik dichterbij kwam, deinsde ze achteruit! Verdrietig
Zucht.. komt dit nog goed...?

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 08:12

Dabo schreef:
hmm, dat weglopen verder de wei in heb ik nog niet geprobeert.
Ga ik ook eens proberen. Vandaag had ik een appeltje, trommeltje met snoepjes (rammelt lekker) en een zeer intressant draagtasje van plastic, wat knispert. Allemaal zeer intressante dingen, had de hele kudde in mijn nek Boos! maar mijn eigen merrie bleef op afstand toekijken wat ik nou aan het doen was Boos!
Er kwam weer toevallig een stalgenootje voorbij... en die kon haar zo pakken. Toen ik dichterbij kwam, deinsde ze achteruit! Verdrietig
Zucht.. komt dit nog goed...?

Tuurlijk komt dit goed. Je moet eigenlijk weten waarom ze niet graag uit de wei komt. Misschien ziet ze erg op tegen het rijden, vergeet dan niet haar lekker te borstelen en te verwennen en dan lekker te rijden (wel actief). Laat je niet kennen door met brokjes en snoepjes voor haar op de knieen te gaan! Ik pak dan nog liever een touw en ga achter haar aan. Probeer een stukje af te zetten zodat je haar letterlijk kan vangen. Als je haar eenmaal hebt laat je eens goed weten wat je er van vindt, maar maak je het daarna weer goed en ga je lekker met haar door alsof er niets gebeurd is. Na het rijden (goed aanpakken) een lekker snoepje of verwennerijtje. Als je pony het al goed genoeg heeft, zoals bij de mijne, is het dus gewoon klieren. Als ik jou was zou ik als het mogelijk ik, alle andere paarden uit de wei laten halen en dan er eens achter je merrie aan gaan. Na paar rondjes is ze het echt wel zat en heeft ze er al snel spijt van. Vergeet ook niet haar af en toe eruit te halen voor wat anders dan rijden, lekker springen, spelen en verwennen. Mijn paardje heeft een soort dagritme, als ik niet elke dag rijd, heel onregelmatig dus, wordt ze knap vervelend. Uiteindelijk staat ze elke avond wel netjes voor het hek om in haar stalletje te gaan dineren.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 09:58

Zorgen dat wanneer ze weer op de paddock staat iets lekkers krijgt. Dan leert ze uit de wei gaan associeren met iets leuks/lekkers dus zal ze het niet meer zo erg vinden.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 22:34

Ik rij niet elke dag, en ik doe eigenlijk altijd leuke dingen, en haal haar niet alleen uit de wei om te rijden. Met rijden doen we ook afwisselend dressuur, en buitenrijden. Ik sla haar nooit, ben nooit boos op haar, ze heeft het echt onwijs goed bij mij!
Ze staat voor het 4e jaar op deze wei, alleen is de kudde nu anders, DAT kan er misschien mee te maken hebben?
De andere paarden van de wei halen, om de mijne eens lekker achter d'r kont aan te jagen is geen optie, 3 van de merries zijn nog jong, en komen helemaal niet van het land af...
Het is trouwens een land van 2,5ha dus 'eventjes'.. is al een hele wandeling!

Vandaag kon ik haar trouwens zo pakken (had al een stalgenoot meegenomen, als backup) maar ja, het regende, DAT zal er ook wel mee te maken gehad hebben. Vandaag is ze bij de hoefsmid geweest, heb ik lekker met haar getut, heeft ze op stal een schep muesli gehad, en toen heb ik haar weer naar de wei gebracht. Morgen weer een dag...

ohja, stukje afzetten kan niet, met die jonkies, ... die gaan dwars door de afzetting heen als er geen stroom op staat. (ik spreek uit ervaring) Knipoog

Pingel1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 07:25

Nou, daar zeg je me wat!!

Kreeg gister een sms van een van de meiden die altijd de paarden binnenhaalt: Ze staat binnen hoor, in één keer!:D

Misschien dat het idd wel met het weer te maken heeft. Misschien vinden ze het eerst nog te warm op stal en willen ze wel als het regent.. Dat was dus nu bij die van mij ook zo. Kan toeval zijn maar ik betwijfel het....

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 11:00

@ Dabo, hmm dat maakt het niet makkelijker;) De mijne heeft het ook prima bij mij en toch doen ze het..verwende krengen!Haha. Bij de mijne is het altijd wel een korte periode dat ze het doet hoop dat het bij jou ook snel overgaat.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 19:37

Nou, nog even niet dus! Gisteren regende het ook, er was weer even een stalgenootje meegegaan (met haar auto, zij bleef er even inzitten) maar wéér weglopen he, pffff
Stalgenootje ingezet, die liep het voorland op, Bella liep direct naar haar toe, zij kon haar pakken, stroomdraadje open, Bella op het voorlandje KLAAR. Ik zei, laat haar daar maar even staan, ga ik eerst ff waterbakken vullen, thnxx!! Haha!
Dus zij gaat weer weg. Ik vul die waterbakken, loop daarna naar het voorland en..... wéér wilde ze zich niet laten pakken! Boos!
Dus heb ik haar maar lekker rondjes om me heen laten rennen, niet tè hard, het was nat gras. Zucht.
Telkens als ze wilde gaan stappen, riep ik 'HUP', en slingerde mijn touw naar haar toe, je wil lopen, dan zal je lopen, kreng Knipoog haha
Na een tijdje hadden we er genoeg van. We stonden tegenover elkaar, en zij wilde nu wel naar mij toekomen (goh, wat aardig he) ...
Maar ik hield haar nog even op afstand, ik heb haar 'kunstjes' geleerd, en die mocht ze me eerst even laten zien, voor ze haar snoepje kreeg Haha! Haha!
Dus.. 'PAS'!! duurde even voor ze het doorhad, maar toen tilde ze haar linkervoorbeen op. Goedzo Bella, nu 'ANDERE'! Dan tilt ze haar rechtervoorbeen op Knipoog Haha!
En TOEN mocht ze naar me toe, kreeg ze haar snoepje, en gingen we het land af..
Heel verhaal, maar sjaaahhh Haha!

MissLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 19:44

Wat ook vaak kan helpen is: rustig naar haar toe lopen naar haar schouder kijken, en als ze weg gaat lopen of rennen dan keer je jezelf om en loop je heel rustig weer richting de uitgang meestal worden ze dan nieuwsgierig en komen ze voorzichtig achter je aan! en inderdaad ga ook eens de wei in om haar alleen te aaien ofzo;)

Succes!

Pingel1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 20:40

Heeeeeeeeeeeeee Dabo super wat je gedaan hebt!! Je hebt iets gevonden wat bij jouw paard helpt Pling Jippie!
Hopen dat ze zich de volgende keer ook in een keer laat pakken dan!!

tinewien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 21:31

onze pony had ook altijd vandat soort streken.. lokken met wat biks en dan heel snel naar halster grijpen.. dus ik raad je aan om die om te houden in de wei.. en als ze dicht bij stal stond lieten we haar los met de andere paarden meelopen dan ging ze wel.. maarja dat wil niet alsje over de weg moet natuurlijk.. soms lieten we haar dan gewoon staan totdat ze het zat was en wel graag naar binnen wilde!
suc6

_SunriSe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 13:53

nanett35 schreef:
Het touw achter je rug houden helpt bij mij ook vaak Knipoog
En iets lekkers meenemen, bijv. een paardensnoepje

bij mijn pony werkt het meestal ook om het touw dat achter je rug te houden
idd haar een keer uit de wei halen zonder dat ze moet werken wil over het algemeen ook wel helpen
veel sucses tenminste Knipoog