Paard is op nieuwe stal mijn maatje niet meer...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Paard is op nieuwe stal mijn maatje niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-08 09:51

Mijn paard heb ik zelf zadelmak gemaakt en ingereden, rij hem al twee jaar met veel plezier. Ik heb altijd wel het gevoel gehad dat het mijn maatje was, tegen mij was hij nooit lastig of vervelend, terwijl het geen paard is met een simpel karakter, het is een heel gevoelig, heet, snel beledigd paard. Zelfs had ik het gevoel: als ik ooit dreig te vallen zal hij alle moeite doen om me op zijn rug te houden. Als hij iets eng vond, gaf ik hem een kriebel en zei dat hij stoer genoeg was om erlangs te gaan en dan deed hij dat ook. Voor mij.

Nu zijn we sinds een maand verhuisd naar een andere stal.
Hij lijkt helemaal veranderd. Ik heb niet langer het gevoel dat we samen 'contact' hebben. Hij is lastig om te rijden, was op M-niveau maar kan nu niet eens meer nageeflijk gereden worden en staakt regelmatig. In twee weken ben ik er nu ook al twee keer afgevallen, waarvan een keer op concours toen hij na het opstijgen op een smerige manier begon te bokken.
In de omgang is hij nog steeds braaf, maar samen knuffelen ofzo is er niet meer bij.

Wie kan uitleggen wat er nu fout is gegaan en hoe ik het kan herstellen? Terug naar de oude stal gaat gewoon niet, maar hij lijkt ook niet ontevreden met zijn nieuwe stal verder. Is hij toch niet happy?

trustHim

Re: Paard is op nieuwe stal mijn maatje niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 09:56

dat is een lastig probleem, ik heb iets soortgelijks gehad met mijn pony. heb een half jaar op een andere stal gestaan maar ze was daar heel anders, moeilijk, veel drukker, sloeg weer naar andere paarden enz...... dit was allemaal over toen ik toch terug ging naar vorige stal

het zou dus best een soort van heimwee? kunnen zijn, k weet niet hoe lang je op die vorige stal stond met hem? verandering van omgeving kan heel ingrijpend zijn voor paarden en zeker voor een gevoelig paard. ik denk dat je , aangezien je niet terug kan, je paard wat meer tijd zal moeten geven om daar te wennen. mijn pony zag er op het oog niet onhappy uit, maar zat toch niet lekker in dr vel daar. is er verder nog wat veranderd aan voer of zo? ga een tijdje terug naar wat basis werk, bevestig het vertrouwen in elkaar

suc 6

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-08 10:03

Hij heeft er bijna 2,5 jaar gestaan, dus hij zal het inderdaad wel missen. Het is een paard wat al moeite heeft met de kleinste veranderingen, dus verm. voelt hij zich nu alsof hij op Mars zit, hoewel hij ook voor wedstrijden wel eens een nachtje uit logeren is geweest. Ik zou het alleen fijn vinden als hij niet ook voor mij afsluit, tenslotte ben ik wel vertrouwd. De eerste dag dat ik daar reed begon hij daar al te steigeren, wat hij nog nooit gedaan had. Terwijl hij toch al lang met me mee op wedstrijd gaat inmiddels.

In voer is hij ook veranderd maar ik ben al jaren aan het knutselen met menu's omdat hij zo mager blijft. Hij staat iets minder op de wei (vroeger van 9 tot 6, nu van 7 tot half 1) en staat met mijn pony samen en een kudde van ca 6 paarden erlangs. Vroeger stond hij alleen met ook een wisselend individueel paard ernaast.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 10:06

Is hij ook sneller moe? Dof in de vacht?

Het is algemeen bekend dat paarden ziek worden, vervelend worden of zelfs overlijden, als ze in een stal staan waar een sterke waterader onderdoor loopt.

Ik heb het al vaak meegemaakt. Zelden dat paarden wel kunnen aarden in zo'n stal.
ken je een goede aardstralen meter? Zo nee, plaats dan een oproepje. Baat het niet dan schaadt het niet.
Als zoiemand komt, hangt deze een attribuut op om de ader af te kaatsen of om te leiden. Elke opspoorder heeft hier zijn eigen product voor.
Ik heb in huis een spoel hangen met een magneet.
In mijn vorige huis lagen twee hele grote wateraders. En onder de stallen lag er ook een, allemaal hebben we ze om laten leiden en slaapproblemen waren opgelost, paarden liepen weer de stallen in ( Paarden wilden er eerst nooit instaan!)

Dus zeker de moeite waard om te proberen.

Sommige mensen kunnen het zelf ook voelen.

Die krijgen koude voeten of zware benen in die stal.

Je kan ook heel simpel zelf stokjes maken waarmee je de ader kan opsporen, maar als er een zit zul je toch iets eraan moeten doen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 10:10

Gewoon even geduld hebben... waarschijnlijk heeft hij even tijd nodig..

Ik ken meerdere paarden die met een verhuizing zeker een maand nodig hebben om te acclimatiseren.. en die zijn daarna ook weer zichzelf geworden...

Dus heb nog even geduld.. en vraag niet veel van em..
Komt goed..
Laatst bijgewerkt door Casarell op 01-05-08 10:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-08 10:10

Ik denk niet dat het het geval is CM. Op de stal waar ik sta vangen ze mishandelde en verwaarloosde paarden op, en zoeken ze eigenlijk net zo lang naar een passende box voor een paard tot hij zich happy voelt. De box waar de mijne nu in staat, stonden blijkbaar alle paarden verder heel graag dus met zo'n waterader zouden ook andere paarden moeten reageren neem ik aan? Hij ziet er verder goed uit, is wel nog magerder geworden, maar dat kan goed de stress van de verhuizing zijn.
Het is wel nat gebied met een hoge grondwaterspiegel maar zou dat invloed hebben?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-08 10:16

femmefatale1 schreef:
Komt goed..

Ik wil hem ook graag de tijd geven maar hij is ook echt niet meer te rijden.
Ondertussen kan ik nl. alleen nog stappen zonder verzet en het is aftellen wanneer dat begint Knipoog

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 10:17

crossmonster schreef:

Het is algemeen bekend dat paarden ziek worden, vervelend worden of zelfs overlijden, als ze in een stal staan waar een sterke waterader onderdoor loopt.

Ik heb het al vaak meegemaakt. Zelden dat paarden wel kunnen aarden in zo'n stal.
ken je een goede aardstralen meter? Zo nee, plaats dan een oproepje. Baat het niet dan schaadt het niet.
Als zoiemand komt, hangt deze een attribuut op om de ader af te kaatsen of om te leiden. Elke opspoorder heeft hier zijn eigen product voor.
In mijn vorige huis lagen twee hele grote wateraders. En onder de stallen lag er ook een, allemaal hebben we ze om laten leiden en slaapproblemen waren opgelost, paarden liepen weer de stallen in ( Paarden wilden er eerst nooit instaan!)

Je kan ook heel simpel zelf stokjes maken waarmee je de ader kan opsporen, maar als er een zit zul je toch iets eraan moeten doen.

ha ha last van aardstralen!!!!!! hi hi Clown
gewoon geduld hebben, je moet zelf ook wennen als je verhuist bent.
succes.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 10:23

Urielle schreef:
femmefatale1 schreef:
Komt goed..

Ik wil hem ook graag de tijd geven maar hij is ook echt niet meer te rijden.
Ondertussen kan ik nl. alleen nog stappen zonder verzet en het is aftellen wanneer dat begint Knipoog

Dat geeft niet.. dan rij je toch even niet??
Er zijn genoeg andere manieren om met je paard bezig te zijn.
Ik heb een paard gereden wat na de verhuizing niet eens meer te hanteren was, laat staan te rijden..
Het was ineens een wilde hengst, alleen maar brullen naar de groep, niet stil willen staan met poetsen, en je gewoon letterlijk omver lopen... en als hij op zijn flikker kreeg deed het hem niks..

Ook dit is goed gekomen door niet teveel van hem te verlangen..
Waar mensen dachten dat mijn paardje toen onhandelbaar was (ik had em ook nog niet kunnen rijden), kwamen ze er achter dat het eigenlijk een schat van een dier was...
Maar hij had heeeeeel veel moeite om zich daar thuis te voelen..
Dat duurde zeker een maand... en toen was hij pas 'thuis'...

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 10:26

Citaat:
ha ha last van aardstralen!!!!!! hi hi

Iets meer respect voor andermans reactie mag ook wel. Nors opkijken Iedereen probeerd gewoon te helpen.

De mijne reageerde precies zo de jouwe nu, toen ik teveel van hem verwachtte. Hij voelde zich niet lekker, leek ook een beetje uit zijn hum, is een Haflinger en niet zo gevoelig als de jouwe, maar reageerde toch vrij heftig voor zijn doen. Ik wilde veels te veel, veels te snel, en hij ging totaal in verzet. Dit ging uiteindelijk vanzelf weer goed, toen ik hem echt de tijd gunde om er weer bovenop te komen. Lachen

Misschien heeft hij er wel heel erg last van. Lachen en verwacht je (onbewust!) op dit moment iets te veel van hem?
Zelfs in stap kun je al heel fanatiek overkomen op een paard. Bloos en een maand op een nieuwe stal is niet lang. Misschien een maandje maar eens totaal niks van hem verlangen, behalve dat hij even lekker bezig is? Geen wedstrijd, zware training?

Het is een optie hoor, zeg niet dat je het moet doen. Lachen Ik weet alleen dat dit mij en m'n haf geholpen heeft toen hij ook zo buitengewoon uit zijn hum was.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-08 10:37

femmefatale1 schreef:

Is geen probleem (behalve dat ik binnenkort nergens meer mag starten omdat ik zoveel afmeld, samenloop van omstandigheden Vork ) want ik heb er voor het zadelmak maken ook een half jaar alleen maar wat mee gespeeld Knipoog
maar ik ben een beetje benauwd dat hij het koppelt aan: als ik klierig genoeg ben, rijdt ze me niet meer.

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 10:47

Ondertussen kan ik nl. alleen nog stappen zonder verzet en het is aftellen wanneer dat begint Knipoog[/quote]

Misschien word hij nu ook een beetje onzeker omdat je afwachtende houding (onbewust ?) aanneemt ?
tel maar op :
nieuwe stal
ander voer
andere verzorger ?
andere omgeving
andere geuren kleuren smaken
andere houding van het baasje door onzekerheid ....

al met al heel veel vindt ik, geef jezelf en hem de tijd
heel veel geluk op de nieuwe stal

PS die waterader is een hele belangrijke tip, het kan nl wel eens zo zijn dat je paard overgevoelig ervoor is
mijn paard werd er doodziek van mijn andere paarden hebbn op die stal helemaal geen last
ik ken een heel lief paard dat op een stal met een waterader een draak van een paard werd
op die stal zijn ook 2 paarden door koliek overleden 1 aggressief geworden en een merrie dood neer gevallen
dus ik bedoel maar

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-08 10:55

Ja, ik heb iig voor zondag afgemeld. Ik kan toch niet met goed fatsoen een proef insturen, dus dat maakt niet uit en geeft mezelf weer wat ademruimte. Denk dat we vandaag maar eens gewoon een eind aan de hand in het bos gaan wandelen, gewoon net als vroeger toen hij nog een ukje was. Misschien dat we dan elkaar weer een beetje terugvinden. Misschien gewoon een tijdje samen lol maken als in de tijd dat hij nog niet zadelmak was. Dat heeft tenslotte ooit een band gesmeed.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 11:00

Ik denk dat je even heel goed moet kijken naar de dingen die jouw paard heel leuk vindt.
Bijvoorbeeld mijn vorige merrie had niet altijd een even goede bui. Je zag het al aankomen;
druk, tegendraad, hoofd omhoog, niet knuffelen en geen oortjes naar voren. Ik nam
haar dan altijd mee naar buiten, lekker met je kop omhoog en gaan maar. Had altijd het
gewenste effect, volgende dag stond mevrouw weer met haar oortjes naar voren op me te
wachten Haha!

Nou was deze 'baaldag' bij haar bijna wekelijks. Maar ik denk dat het ook in jou geval wel
helpt. Laat hem lekker vrijspringen als hij dat leuk vindt, of ga hem lekker wassen en een
hele dag met hem tutten. Vaak is het gewoon een gebrek aan een stukje ontspanning, en
hoe heerlijk je stal ook is, het is niet zijn thuis en hij zal moeten leren dat het hier ook leuk
is.. Clown

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 11:01

Wat balen, zeg!
Aan de hand wandelen lijkt me goed. Ga idd zoiets met hem doen en grondwerk e.d.
Het komt vast wel weer goed, laat het even los en geef hem alle tijd en ruimte, zodat je niet onbewust nog meer druk op hem uitoefent...
Succes!

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 11:03

OK dan! dan komt het allemaal best weer goed
succes !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 11:04

avaluna schreef:
Wat balen, zeg!
Aan de hand wandelen lijkt me goed. Ga idd zoiets met hem doen en grondwerk e.d.
Het komt vast wel weer goed, laat het even los en geef hem alle tijd en ruimte, zodat je niet onbewust nog meer druk op hem uitoefent...
Succes!

Ga hier helemaal in mee Ja Lekker uitgebreid poetsen ook, gezellig op bezoek zonder te rijden en hem inderdaad tijd gunnen Lachen Het is denk ik gewoon een erg gevoelig paard!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 11:10

het ene paard is direct op zijn gemakje
een ander kan echt een halfjaar nodig hebben
om zich op een nieuwe lokatie op ijn gemak te voelen

idd even helemaal terug naar af
daarna weer opbouwen .. je zal zien dat dat dan ook
best wel vlot gaat als de basis weer beetje op de rails is

succes

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 11:11

Vervelend zeg! Kan me voorstellen dat je met je handen in je haar zit. Misschien een paar dagen/ weken gewoon lekker tuttelen. Je geeft aan dat het een paard is dat gevoelig is voor zijn omgeving. Toen je hem kocht en hij bij jou op stal kwam te staan, was hij toen ook zo? Of is hij toen niet verhuisd?

Spijkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 11:16

Het heeft wel helemaal niets met zijn nieuwe stal te maken,
maar misschien eens naar zijn tanden laten kijken, niet meer nageeflijk zijn, stijgeren, mager zijn .....
dit kunnen ook allemaal gevolgen zijn van haken op het gebit.
Ik weet het ook niet hoor, maar het zou kunnen he.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-08 11:18

Hij is toen ook verhuisd Ja
Maar hij was pas 2,5 toen, dus ik heb toen echt heel lang getutteld met hem voor ik erop stapte. Toen gingen we vooral wandelen, vrijspringen, losgooien, beetje longeren, schriktrainingen enzo, gewoon een beetje hobbyen samen. En ja, van een paardje van 2,5 verwacht je wel dat hij wat nerveus en onwennig is in de omgang natuurlijk.

Snoepie, zijn tanden zijn pas grondig gedaan dus dat kan het gelukkig niet zijn. Ik ben heel kien in de verzorging van de paarden. Tandarts, smid, Da, osteopaat, masseur, zadelcontroleurs etc. etc. komen hier met grote regelmaat over de vloer. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 11:22

Ik denk zelf ook dat het door heimwee veroorzaakt wordt. Gewoon rustig aan opbouwen zoals je al aangeeft: een wandelingetje maken, net als vroeger. Hem laten zien dat jij nog steeds hetzelfde bent als op de andere stal en dat hij niet 'bang' hoeft te zijn voor grote veranderingen.

Succes Lachen

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 11:22

plientjedres schreef:
crossmonster schreef:

ha ha last van aardstralen!!!!!! hi hi Clown
gewoon geduld hebben, je moet zelf ook wennen als je verhuist bent.
succes.

Dat kan inderdaad wel iets respectvoller. Daarbij is het geen hocus pocus, maar een door de wetenschap bewezen fenomeen. Mensen kunnen er ook last van hebben. Misschien eerst even research doen voordat je iemand uitlacht?
9 uur buiten of 5 en een half uur buiten is een fors verschil... daar zal hij aan moeten wennen. Daarbij schijnen paarden minimaal 3 maanden nodig te hebben om aan een nieuwe plek en kudde te wennen. Neem dus gewoon de tijd, en laat de echte arbeid even voor wat het is...

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 12:08

Urielle schreef:
femmefatale1 schreef:

Is geen probleem (behalve dat ik binnenkort nergens meer mag starten omdat ik zoveel afmeld, samenloop van omstandigheden Vork ) want ik heb er voor het zadelmak maken ook een half jaar alleen maar wat mee gespeeld Knipoog
maar ik ben een beetje benauwd dat hij het koppelt aan: als ik klierig genoeg ben, rijdt ze me niet meer.

Maar juist een jong paard moet de tijd krijgen om de indrukken verwerken..
Bovendien... liever het gevoel van toen vast houden, dan nu elke keer met een kl*tegevoel eindigen..

Elk jong paard krijgt een terug val, en juist nu is het zaak dat hij de kans niet krijgt om te gaan klieren en dat te gaan koppelen met rijden..
Ik denk dus dat je met door zetten nu veel meer kapot maakt..

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 12:14

stipje, kom er later op terug.