Valse paarden - wanneer is het genoeg?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Valse paarden - wanneer is het genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 14:49

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-04-23 17:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Valse paarden - wanneer is het genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 14:52

Ik zal een staatsgevaarlijk paard (die ik gelukkig niet heb, goed!) niet meegeven aan een prof, want die komt dan ook in gevaar. Bovendien zijn er genoeg profs, die dit soort paarden concequent weigeren, maar dat even terzijde.
Ik heb zelf genoeg kennis om te kunnen vaststellen of een paard echt gevaarlijk is en zou bij eventuele twijfel een prof laten observeren. En daarna zo snel mogelijk van het erf af.

rooz_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 14:54

In mijn ogen ligt de fout dan of bij vorige eigenaren of bij de ruiter zelf en niet bij het paard. Als het dier verder gezond is begrijp ik niet waarom je hem/haar uberhaupt naar de slacht zou brengen. Dus ik zou dan gewoon iemand erbij halen die meer verstand heeft van de oorzaak van het probleem. Knipoog

edit: een prof komt naar mijn mening als hij een echte prof is niet in gevaar.. als hij/zij een prof is weet hij/zij wat hij doet en waarom een paard reageert zoals hij/zij reageert en kan hij daarop inspelen. Knipoog

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 14:55

Mijn grens is als ik echt bang van hem wordt. Maar mijn oplossing is dan gewoon een rustig plekje op de wei geven, waar hij verder niet veel in contact hoeft te zijn met mensen.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 14:56

Ik heb de mijne naar een prof gebracht op het moment dat ik zelf bang werd. Door mijn angst kon ik niet meer consequent reageren en werd ik gewoon onder de voet gelopen.

Ik heb het hier wel over onder het zadel. Ernaast heb ik nooit problemen gehad.

Is trouwens ook helemaal in orde gekomen toen ik over mijn angst heen raakte en weer consequent durfde te zijn.

Straffen op het juiste moment is essentieel om een paard niet te laten ontsporen. Dus meestal is het de schuld van de baas als een paard echt gevaarlijk wordt. Er zullen wel uitzonderingen bestaan die echt staatsgevaarlijk geboren worden, maar die heb ik gelukkig nog nooit gezien.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 14:58

Bij mij is het snel 'genoeg'. Ik begin ook niet meer aan de ellende van een ander , die tijd ligt achter mij. Ik wil plezier beleven aan mijn paarden en dat heb ik niet meer als ik van alle kanten wat moet corrigeren/bijschaven met gevaar voor eigen leven.

Ik wil ze braaf en eerlijk en anders gaan ze onherroepelijk weg cq begin ik er niet aan. Ja

Helaas komen er wel steeds meer paarden met gebruiksaanwijzing doordat we zoveel meer 'mensen met paarden' erbij gekregen hebben. Daarmee is tevens de 'eigenwijzigheid' nogal toegenomen, wat veel paarden ook geen goed doet.

Oké, schiet maar Whoosh! .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 15:00

rooz_89 schreef:
In mijn ogen ligt de fout dan of bij vorige eigenaren of bij de ruiter zelf en niet bij het paard. Als het dier verder gezond is begrijp ik niet waarom je hem/haar uberhaupt naar de slacht zou brengen. Dus ik zou dan gewoon iemand erbij halen die meer verstand heeft van de oorzaak van het probleem. Knipoog

edit: een prof komt naar mijn mening als hij een echte prof is niet in gevaar.. als hij/zij een prof is weet hij/zij wat hij doet en waarom een paard reageert zoals hij/zij reageert en kan hij daarop inspelen. Knipoog

Roos, er zijn wel degelijk paarden die levensgevaarlijk zijn, zonder er een eigenaar of ruiter ook maar één foutje heeft gemaakt. Net zoals bij mensen heb je bij paarden ook exemplaren rondlopen die echt niet sporen en levensgevaarlijk zijn. Als het bij mensen mogelijk is dat ze een stoornis hebben, dan ga ik toch echt denken dat het bij een paard ook aangeboren kan zijn.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 15:01

Je hebt gelijk LDRD.

Als je hier een topic opent over een gedragsprobleem krijg je bakken mensen die je aanraden het beest met liefde te gaan vertroetelen Boos!

Als die allemaal echt een paard hebben dan lopen er denk ik nogal wat verpeste knollen rond. Om nog maar te zwijgen over de generatie veulens en jaarlingen die vroeger bij professionelen in de kudde werden gejaagd, maar nu als knuffelbeessie aan huis staan. Het zal er de komende jaren niet op gaan verbeteren ...

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 15:04

Ik verzorg ook een jaarling. een fries.. gaat supergoed superlief enzo maar ik word echt niet zo gauw boos als ze een keer gek doet ofzo... dat kan gewoon de nieuwigheid zijn lijkt mij!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 15:05

Verdrietig

En wie de de dupe?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 15:07

Ik heb van de week nog zo'n vertroetelde shet en anda in de handen gehad. Rolleyes

Wat een verademing toen ik daarna mijn eigen 2 bloederige jonge KWPN'ners samen als makke schapen naast me had lopen Clown .

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 15:07

Dat valse beest dat zoveel liefde krijgt en vreemd genoeg toch over dochterlief heen loopt Duivel

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 15:12

Het aantal topics over gevaarlijke paarden is mij ook opgevallen..
Ik vraag me ook wel eens af hoe dat komt..
Ook in mijn omgeving hoor ik regelmatig van die geluiden..

Bij mij is het ook snel genoeg..
vroeger gaf ik alle paarden een kans, heb zelf nog zo'n gek gehad.
Met veel pijn, zweet en tranen is dat nog een redelijk paard geworden.
Maar daar zou ik nooit meer aan beginnen. Ik ben daar wel overheen gegroeid..

Ik heb nu ook een paard met een rustig en vriendelijk karakter, daar is hij ook
op uitgezocht. Haha!

@ klara16.. het is imo ook de trend om je paard gehoorzaam te aaien..
wat dat betreft ben ik van de "oude stempel". Ik ben van mening dat je best een keer
het gevecht aan mag gaan.. (als je zeker weet dat je het gaat winnen, en liefst onder
begeleiding)
Vaak is dat maar 1x nodig...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 15:14

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 15:17

ik moet zeggen dat ik aan mijn pony heel wat werk had. dier bokte sloeg en beet toen ik haar net had. ben toen gaan verdiepen in gedrag van paarden (is mijn eerste pony) en heb haar met consequente en soms harde hand aangepakt. nu kan ik alles met haar, rijd zelfs een meisje van 8 op en ze is super braaf! alleen wanneer mensen onzeker zijn wil ze wel eens uittesten hoe ver ze kan gaan. Ze leeft bij mij op stal nog wel onder een reputatie van monster maar dat is ze zeker niet. iedereen kijkt ook stomverbaasd als ik haar met alleen een touw om de hals rijd. de basis bij elk paard moet wederzijds respect en vertrouwen zijn

bij mijn pony heb ik het idee dat ze nu gewoon zichzelf kan zijn en zeer zeker fijn vind dat iemand leiding heeft over haar, daarvoor is ze gewoon op een voor haar verkeerde manier behandeld

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 15:17

Wow, sizzle: da's dus inderdaad een voorbeeld van 'steekje los'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 15:19

Hm dat ging echt niet per ongeluk, alleen al als je ziet hoe zelfverzekerd het paard daarna wegloopt met een houding van "dat heb ik mooi gedaan!" zegt mij genoeg.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 15:20

Heb vanmorgen nog een staaltje: hoe verpest ik mijn paard gezien.
Meisje is jong paard aan het longeren. Beestje snapt de clou inmiddels. Vervolgens stopt hij na elk half rondje en draait zijn neus naar haar toe. Met echt engelen geduld wordt het paard iedere keer weer rustig op weg geholpen om na een half rondje te stoppen. Daarna is het mooi geweest en mag hij de wei in Rolleyes
Ik ben het stadium gepasseerd dat ik me er nog mee bemoei, maar die zweep had bij mij zeker niet voor niks in mijn handen gezeten . Niet metteen om hem af te tuigen, maar een corrigerende tik had hij gehad en als het nodig zou zijn, liet ik hem uiteindelijk wel alle hoeken van de bak zien.
Maar goed, hij gaat ingereden worden op deze manier door een zwangere huismus Ziek .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 15:22

Dat is vragen om problemen, LDRD....

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 15:24

Maar nou is het mooie dat het niet MIJN probleem is Haha! .

Ik kijk alleen maar, zij heeft tenslotte een 3 daagse cursus gedaan en ik niet Clown .

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 15:25

ja, als je zelf de leiding niet neemt geef je je paard geen andere keuze dan dat hij/zij het moet doen.

Zo zag ik in een ander topic iemand beweren dat ze er rekening mee houdt als haar pony die dag geen zin heeft. Ik mag toch niet hopen dat ik die op straat of op concours tegenkom als het beest net heeft besloten dat het geen zin meer heeft!!
Elk paard is in potentie levensgevaarlijk (vals dus) als het niet fatsoenlijk is opgevoed.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 15:26

Wie gaat er toruwens jonge paarden inrijden terwijl ze zwanger is?! Lijkt me nou ook niet echt wat je noemt verantwoord...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 15:27

Hoe is het mogelijk dat een paard zo vals kan worden, zit er dan niet de kolder in de kop?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 15:28

Ja, dat kan, Russel.
Je hebt ook mensen met ADD, ADHD, PDD-NOS, borderline, enzovoort dus waarom zou het bij paarden niet kunnen. Alleen een mens kan in therapie, dat wordt met een paard toch een ander verhaal.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 15:33

Ik ken ook een merrie die black-outs kan krijgen en dan als een bulldozer overal doorheen dendert. Die is als veulen aangekocht dus geen gekke dingen mee gebeurt en heeft netjes in een kudde gestaan haar hele leven dus heeft voldoende paard opvoeding. Als veulen/jaarling was al duidelijk dat ze niet spoorde maar met zadelmak maken (door een prof) was het overduidelijk. Ik had nog nooit een paard horen krijsen maar ik kan nu zeggen dat klinkt niet leuk. Eenmaal ingereden kon ze het ene moment super zijn en 2 tellen later dwars door de omheining vliegen en pas stoppen met rennen als ze onderuit ging op het asvalt bijvoorbeeld. Er zijn dierenartsen, fluisteraars en profs mee bezig geweest, maar ze is gewoon gek in de kop.