Ruin dekt merries - Zorgen maken of zomer in de bol?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_kath

Ruin dekt merries - Zorgen maken of zomer in de bol?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 10:53

Hoi,

Even een vraagje:

Mijn ruin (5 jaar) is vorig jaar mei gecastreerd.

Maar nu sinds een aantal weken verteld het meisje dat hem buiten zet (in de paddock met andere paarden merries & ruinen) dat hij ontzettend mans gaat doen...merries dekt.. die laten het ook toe..en er komt ook wat uit Bloos . Daarnaast mogen er ook helemaal geen ruinen bij "zijn" merries komen.

Nu gaat hij wel per 1 mei op het land met alleen maar ruinen dus ik neem aan dat het dan wel minder zal worden.

In hoeverre kan dit kwaad? Naast het feit dat ik het heel vervelend vind voor de eigenaren van de merries en de merries zelf.

claud1

Re: Ruin dekt merries - Zorgen maken of zomer in de bol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 10:55

is hij wel goed gecastreerd????

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 10:59

wij hebben 1 ruin die loopt bij 3 andere merries en als er 1 hengstig is 2weken terug toevallig, duikt ie er ook boven op.

wij laten het gewoon gaan, tja wat moet je doen? appart zetten.
en hij hangt er alleen een beetje op.

ik heb wel is gehoord van ruinen die nooit dekken met bacterieen en zo dat dat gevaarlijk kan zijn voor de merrie.
maar ikzelf maak me daar niet druk om hoor ze doen hun best maar.

_kath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 11:02

claud1 schreef:
is hij wel goed gecastreerd????

ja dat is allemaal goed gegaan. Daarom vind ik het zo raar.

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 11:04

Theoretisch gesproken kan het geen kwaad, is gewoon natuur. Maar heeft deze ruin ook hoefijzers onder? En pakt hij de merries echt vast met zijn tanden? Dan kunnen namelijk de merries goed beschadigd worden en dat is natuurlijk een stuk minder prettig...
Sommige merries kunnen er ook wat rugproblemen van krijgen.

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 11:05

Mijn ruin doet dat ook en die heb ik nu niet meer bij de merrie in staan, maar appart. Kans op blessures is mij te groot, de dekens gingen helemaal stuk en de paarden kregen wondjes.

Nu gaat het heel goed, ze zien elkaar nog wel en kunnen elkaar ruiken maar elkaar niet meer beschadigen. Schijnt ook dat als ze op latere leeftijd gecastreerd zijn dat ze dat gedrag kunnen blijven doen....

Veel succes ermee

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 11:06

ik denk dat als de merrie niet hengstig is, het allemaal wel meevalt, dan laat ze het toch niet toe? en bijten ze vast wel van hun af

_kath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 11:07

nee hij heeft geen ijzers meer gelukkig. Hij schijnt ze wel vast te pakken inderdaad. Ik heb al tegen het meisje dat hem buiten zet dat ze hem anders maar apart moet zetten.
Ik wil namelijk niet dat hij die merries stuk maakt ..of inderdaad rugproblemen geeft.

Nog een paar dagen en dan mag hij het land op met alleen ruinen..dan zal het wel verminderen toch?

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 11:07

Gaat hij er echt in of hangt hij er alleen maar heel stoer op?
Ik denk dat het gewoon last van voorjaar in de kop is. Hij laat het wel uit zijn hoofd bij een ruin, die is er niet van gediend en laat hij dan wel duidelijk weten aan lover-boy. Je ziet dit gedrag bij heel veel ruinen. Je kunt hem apart zetten maar waarschijnlijk gaat hij dan gekke dingen uithalen om bij zijn vriendinnen te komen met alle gevolgen van dien. Denk dat je hem beter buiten kan zetten met ruinen zonder merries als dat kan, dan heeft zijn harem igg rust en blijven heel.

_kath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 11:10

daniella74 schreef:
Gaat hij er echt in of hangt hij er alleen maar heel stoer op?
Ik denk dat het gewoon last van voorjaar in de kop is. Hij laat het wel uit zijn hoofd bij een ruin, die is er niet van gediend en laat hij dan wel duidelijk weten aan lover-boy. Je ziet dit gedrag bij heel veel ruinen. Je kunt hem apart zetten maar waarschijnlijk gaat hij dan gekke dingen uithalen om bij zijn vriendinnen te komen met alle gevolgen van dien. Denk dat je hem beter buiten kan zetten met ruinen zonder merries als dat kan, dan heeft zijn harem igg rust en blijven heel.

Nou dat zou ik even moeten vragen...ik ben er overdag niet bij namelijk.

Op stal staat hij naast een merrie en daar reageert hij helemaal niet op. En doet ook niet raar tegen mn shet ruin ( ze staan samen op stal)

Ja hij gaat per 1 mei op het " ruinenland"

MsMarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 11:10

Dan doet hij het als het goed is niet :p

Mijn Ruin doet het ook hoor... Die staat met mij merrie buiten.. en indd als zij hengstig is dan kruipt hij er ook op... maar als ze niet wil dan slaat ze hem ook af....

Volgens mij kan het geen kwaad... En bij mijn Ruin komt er ook wel vocht uit maar meer is het ook niet... Dus daar hoef jeje ook geen zorgen over te maken Lachen...

_kath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 11:13

MsMarit schreef:
Dan doet hij het als het goed is niet :p

Mijn Ruin doet het ook hoor... Die staat met mij merrie buiten.. en indd als zij hengstig is dan kruipt hij er ook op... maar als ze niet wil dan slaat ze hem ook af....

Volgens mij kan het geen kwaad... En bij mijn Ruin komt er ook wel vocht uit maar meer is het ook niet... Dus daar hoef jeje ook geen zorgen over te maken Lachen...

precies! Tong uitsteken

nou daar was ik inderdaad een beetje bezorgd over dat er ineens een veulen ergens rond loopt ...daar zit ik niet op te wachten en de eigenaar van de merrie al helemaal niet!

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 11:14

Als hij goed gecastreerd is zal hij niet kunnen zorgen voor voortplanting.

Zelf zou ik er niet zo blij mee zijn; met zijn stoere pogingen kan hij de merries behoorlijk verwonden op heel veel verschillende manieren. En merries hem ook als ze hem flink terugtrappen.

_kath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 11:17

Marieke_K schreef:
Als hij goed gecastreerd is zal hij niet kunnen zorgen voor voortplanting.

Zelf zou ik er niet zo blij mee zijn; met zijn stoere pogingen kan hij de merries behoorlijk verwonden op heel veel verschillende manieren. En merries hem ook als ze hem flink terugtrappen.

Hij is goed gecastreerd. Gelukkig. Maar werd toch een beetje nerveus van de melding " er komt ook wat uit"

Nee dat ben ik dus ook niet vandaar dat ik gezegd heb...haal hem er maar tussen uit.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 11:22

Hij kan nog wel vocht produceren. De klieren die dat tot taak hebben kunnen gewoon doen wat ze moeten doen, er zitten alleen geen zwemmertjes meer in aangezien de zwemmertjes-fabriek gedemonteerd is.

_kath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 11:25

daniella74 schreef:
Hij kan nog wel vocht produceren. De klieren die dat tot taak hebben kunnen gewoon doen wat ze moeten doen, er zitten alleen geen zwemmertjes meer in aangezien de zwemmertjes-fabriek gedemonteerd is.

zwemmertjes - fabriek Haha!

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 11:30

We zijn tenslotte een forum voor alle leeftijden Clown

vavesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 11:36

daniella74 schreef:

whahaha sorry ik moet hier even smakelijk om lachen Haha!

ik denk dat je alleen uit moet kijken dat ze elkaar niets aandoen.
hij mag binnekort lekker gaan stieren tussen zijn lotgenoten op het land.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 13:59

Lopen er fokmerries tussen? Dit gedrag levert namelijk nogal eens baarmoederonstekingen op door vervuiling. Daar zijn fokkers niet blij mee .

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 14:10

Onze ouwe zak (ruin) hangt altijd op onze haflinger merrie als die hengstig is echt met zo een blik van nou kom maar meissie bende ook weer blij. Ik lach me altijd kapot. Mijn merrie moet er niks van hebben en daar doet die het ook niet bij.
De haf gaat trouwens ook heel de tijd voor zijn neus staan pissen..... Dit gebeurd bij ons trouwens haast nooit teminste dat wij het zien.

Maar ik zou inderdaad even opletten dat de merries er niks aan oplopen. Ik zou persoonlijk ook boos worden als mijn merrie er als een afgedankte merrie uitziet.

Mea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 14:12

LDRD schreef:
Lopen er fokmerries tussen? Dit gedrag levert namelijk nogal eens baarmoederonstekingen op door vervuiling. Daar zijn fokkers niet blij mee .

Juist dit laatste heb ik ook altijd begrepen. Ook bepaalde "paarden - soa's" kunnen worden overgedragen!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 14:14

Joh, mijn paard had tien jaar op een manege gestaan, kwam op zijn 13e bij mij en kwam toen voor het eerst in een kudde waar ook merries in stonden en begon op zijn 13e dus spontaan alle merries te dekken Haha!
Paard heeft een prachtzomer gehad Haha!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 14:18

mijn ruin is gecastreerd toen hij 6 was, en heeft tot zijn 13e gedekt.

beter om toch even je ruin apart te zetten,beter voor beide paarden Knipoog

vorige week was een 2 jarige bij ons op stal hengstig en die vond hij heel interresant Haha!
wel wat een donker filmpje,zat half tegen de zon in te filmen, en hij klint er niet op,maar wel grappig om te zien

http://video.google.nl/videoplay?docid= ... 7764821064

Marcaratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 15:14

zo lang hij goed gecasteerd is kan het geen kwaad.

En het zou heel vervelend zijn voor een eigenaar van een merrie als blijkt dat de merrie drachtig is.

Hebben wij overig met me shetlander gehad (ik vond het wel leuk Vork )

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 18:07

stel je voor