Gevaarlijke 2 jarige wat kan ik doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bianca1985

Gevaarlijke 2 jarige wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 15:13

Hallo,

Ik verzorg 2 leuke paarden een haflinger van 14 jaar en een 2jarige haflingerXfries.

Nu heb ik grote problemen met de 2 jarige merrie, ik eigenlijk niet alleen ook de eigenaar kan niets met haar beginnen. Ik wil graag moeite doen om haar handelbaar te maken maar ik weet niet waar ik moet beginnen, ik zal jullie vertellen wat het probleem is.

Je kan een halster omdoen in stal en daar heb je alles meegezegd door de trailies heen kan je haar gewoon aaien op haar hoofdje en in stal ook alleen haar hoofdje en heel soms haar nek. Als je verder gaat met haar aanraken dan gaat ze gericht trappen, als ze je niet raakt met een trap dan schiet ze omhoog en slaat ze steigerend met haar voorbenen ook heel gericht, ook bijt ze continue ook plet ze je graag tegen de muren plat en je krijgt haar dan niet meer van je los. Ik kan haar duidelijk dus niet borstelen en ben nu al een aantal weken bezig om haar vertrouwen te winnen maar het gaat van kwaadt tot erger. Tekens als ik stal in ga moet ik de deur sluiten want ze loopt dwars door me heen en vindt dat eigenlijk doodeng want dan kan ik geen kant op.

We hebben geprobeerd haar buiten aan de ring vast te zetten om haar aan te raken zodat ikzelf niet opgesloten zit en weg kan komen maar dit was een ramp. Madam voelde dat we haar vasthielden en zet het op een rennen en stopt voor niets of niemand rent door stroomdraad alles heen en eigenaar heeft een flinke buikschuifer gemaakt maar ze stopte niet.

Uiteindelijk hebben we haar nu in het land staan en ze blijft maar gevaarlijker worden. Je kan de wei niet meer in om de andere pony's en paarden te pakken. Ze komt lief naar je toe en als ze bij je is dan begint ze te steigeren. Ik jaag haar dan weg met een schreeuw en met mijn armen zwaaien maar dan wordt ze helemaal kwaad en gaat ze echt door het dolle heen. Zweep werkt ook helemaal niet hoe meer je doet met bewegingen hoe agressiever ze wordt, ookal sta je stil ze blijft zich agressief gedragen en ik begin nu toch wel bang voor haar te worden want het is gewoon gevaarlijk.

We hebben ook geprobeert met halster en touw door land heen te wandelen en dit werkt ook niet ze blijft trappen en steigeren.

Wie weet wat we kunnen doen tis een leuk beest om te zien maar erg gevaarlijk vindt ik haar wel. Eigenaar is 120 kilo en die loopt ze gewoon omver en trekt ze zich niets van aan. Heb haar al een flinke klap verkocht maar het werkt echter allemaal niet. Hopelijk komen jullie met een goed advies wat ik met haar kan proberen.

Groetjes Bianca

Wildgirl

Re: Gevaarlijke 2 jarige wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 15:15

eeeh in de knakworst?
Dit soort paarden vormt een gevaar; zowel voor ons als voor zichzelf....als niets helpt kun je zo niet blijven doorgaan.
succes ermee

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 15:19

Wat wil je dan nog proberen? Als normaal benaderen al niet lukt?
Ik denk dat er voor zo'n paard maar een oplossing is, hier kan je een ander ook niet mee opzadelen... Dat is levensgevaarlijk! Ik deel dan ook de mening van Wildgirl.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 15:20

Dit is inderdaad een manege stegemann kandidaat...............

Bianca1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 15:20

tis toch onzin om haar op tegeven? er moet toch iets zijn wat bij haar werkt ze is nog zo jong.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 15:21

juist omdat ze zo jong is en dus niet negatieve ervaringen heeft kan je er wel van uit gaan dat deze gewoon niet spoort

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 15:21

Hoe groot is het paard? En als je met zn tweeen aan de wandel gaat? Aan allebei de kanten een, zodra ze iets uithaalt po dr flikker geven? Ik zou t ook niet weten, heb redelijke ervaring met lastige knollen, maar zoiets is nieuw..
Veel sterkte en succes ermee iig!

Mandy_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 15:22

Wat gebeurt er als je der een paar dagen laat staan? Komt ze wel naar brokjes toe want anders kan je het misschien zo op gaan bouwen?

Bianca1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 15:23

Ze is nu ongeveer 1.45 en we doen alles al met zijn 2en maar ze heeft duidelijk problemen. Als veulen heeft ze al hele verkeerde start gemaakt wat er gebeurt is weet ik niet precies maar het kan niet goed zijn.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 15:23

Misschien is het een idee om in een grote bak (met iemand erbij) haar goed rond te jagen en zodra ze naar je toe wilt komen met een touw wegjagen.... gewoon een hele poos en een heel aantal keer... misschien helpt dit om haar respect te krijgen... en anders toch opeten:P

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 15:23

KiWiKo schreef:
juist omdat ze zo jong is en dus niet negatieve ervaringen heeft kan je er wel van uit gaan dat deze gewoon niet spoort

Hier ben ik het niet mee eens. Ik had een 1.5 jarige hengst, die kwam bij ons. Een appie van n metertje. Oké, wel maar klein, maar toch. Dat beest freekte zodra je een halster om had, daar was geen beginnen aan. Hij schrok van alles, en trapte ook als je bij m wilde komen. Hoefsmid kon er dus niet bij, ik was de enigste hoop zal ik maar zeggen (klinkt heel penny, maar op dat terrein was ik de enigste). Na veel werken vertrouwd hij me nu volledig, en anderen trouwens ook. Ik vertrouw hem niet met anderen, maar dat is een heel ander verhaal.
Ben nu bezig hem te beleren, en lijkt tot nu toe *ff afkloppen* goed te gaan... Dus dat er dan direct iets mis is zou ik niet te hard zeggen, bij mijn pony leek het erg op t kennelsyndroom wat honden vertonen.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 15:24

silfie35 schreef:
Misschien is het een idee om in een grote bak (met iemand erbij) haar goed rond te jagen en zodra ze naar je toe wilt komen met een touw wegjagen.... gewoon een hele poos en een heel aantal keer... misschien helpt dit om haar respect te krijgen... en anders toch opeten:P

Wat is dat nou voor opmerking :S Rondjagen in een bak heeft een naam, join-uppen. Mocht je dat van plan zijn, zou ik eerst even flink inlezen..

Heleen1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 15:25

mm het klinkt inderdaad zeer gevaarlijk. Ze is inderdaad nog jong dus meteen opgeven lijkt mij wel erg radicaal. Al denk ik wel dat jullie hier als 'amateurs' (neem voor het gemak even aan dat jullie geen profs zijn?) niet heel veel verder mee gaan komen. Dus ik weet niet of het mogelijk is, maar misschien is het een optie om haar naar een africhtingsstal te brengen? succes ermee

Bianca1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 15:25

mAnDyXX schreef:
Wat gebeurt er als je der een paar dagen laat staan? Komt ze wel naar brokjes toe want anders kan je het misschien zo op gaan bouwen?

Hoi,

Met eten probeer ik al te werken ik stop nu mijn zakken vol zodat ze met haar hoofd bij me blijft opzich werkt het een beetje, ze blijft bij je staan zonder te steigeren maar je kan verder niets doen aaien ofzo staat ze niet toe.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 15:25

wat een merrie nog wel eens wat rustiger wil maken is haar een veulen laten krijgen maar hier is ze nog te jong voor; wat je eventueel zou kunnen proberen is dmv een join up de verhoudingen scherp stellen maaaaaar....dan moet je deze techniek wel perfect beheersen anders richt je waarschijnlijk nog meer schade aan
en nee, onzin om haar op te geven vind ik niet....denk je dat de merrie zich nu lekker voelt?kan alleen maar beter worden lijkt me

Mandy_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 15:26

Bianca1985 schreef:
mAnDyXX schreef:

Hoi,

Met eten probeer ik al te werken ik stop nu mijn zakken vol zodat ze met haar hoofd bij me blijft opzich werkt het een beetje, ze blijft bij je staan zonder te steigeren maar je kan verder niets doen aaien ofzo staat ze niet toe.

Misschien moet je dit eerst hellemaal gaan opbouwen steeds iets veder aanraken eerst allen het neusje is ze braaf brokjes geven! En zo steeds veder gaan!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 15:26

misschien een jaartje in de opfok zetten, en kijken hoe het gaat als je haar weer ophaalt?

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 15:28

Ik zou samen met de eigenaar professionel hulp gaan halen.
Denk niet dat jullie het samen aankunnen en dat word dan inderdaad gevaarlijk.
Ikzelf heb een soortgelijke ervaring gehad met mijn paard, nu zijn we een team, iets wat ik nooit verwacht had maar mede door goede hulp.
En het allermooiste is dat ik zelf ook nog een heleboel heb bijgeleerd.

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 15:29

misschien een idee om haar een jaar het land op te jagen, met leeftijdsgenoten?
paarden voeden elkaar op, dat kunnen wij niet.
duidelijk dat deze pony nog niet klaar is voor mensenhanden.
niet banketstaaf bedoeld. maar is mijn ingeving, hier vanaf de pc.
succes

edit:sorry marigold zag het te laat val in herhaling

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 15:30

ik denk dat grondwerk hier heel goed bij zou werken. hiermee bouw je verschillende soorten banden op. vertrouwen, respect.
ik zou het paard zeker niet gaan afstraffen. dit werkt vaak alleen maar a van rechts. het paard word dan bevestigt dat mensen haar alleen maar pijn doen. dus zal ze zich alleen maar meer gaan verdedigen.
beschik je een bak daar in de buurt?

Bianca1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 15:33

Ik vermoedt dat zij in de opfok alleen nog maar meer verwilderd, en heb een 2 jarige nog nooit zo meegemaakt maar goed misschien krijg ik hier wat bruikbare tips ga er niet een ander mee opzadelen, tis ons paardje en heb al 16 jaar ervaring dus moet mij ook wel lukken. We zijn er nu 5 maanden mee bezig kleine vooruitgang geboekt en dat is halster omdoen dus ja

sandra1986 schreef:
succes

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 15:33

sandra1986 schreef:
succes

en als deze merrie geen problemen heeft met andere paarden maar blijkbaar dus wél met mensen?

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 15:34

Ik heb ook een 2 jarige en daie is ook niet makkelijk.
Ook zij heeft een verkeerde start gemaakt.
Ik kan nu na 4 mand eindelijk halster af en omdoen borstelen (behalve haar benen.
Haar voorbenen gaat al steeds beter die kan ik sinds kort optillen en uitkrabben achter nog steeds niet.
Ook ik heb het probleem dat de hoefsmid er niet bij kon komen.
Ze heeft een verdoving gehad en heeft hij uiteindelijk haar voorhoeven kunnen bekappen achter nog niet.
Ik heb ook de tip gekregen om grondwerk met haar te gaan doen.
Dus een herstart maken.
Kijk eens bij emiel voest. Die heeft verschillende trainingsmethodes zowel de herstart als het grondwerk waar ook trainingen voor worden gegeven.
Ik zou zeggen Geef niet op en luister naar je paard.
Ik heb mijn 2 jarige ook al een heel eind voor me gewonnen en de rest komt ook dat weet ik zeker.
Succes
Laatst bijgewerkt door Bimmetje op 23-04-08 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Bianca1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 15:35

We hebben wel een bak in de buurt maar je kan niet normaal met haar lopen dus dat ga ik zeker niet proberen dalijk gebeuren er ongelukken. Dus dat vindt ik te onverantwoord. We gebruiken nu de wei in plaats van de bak maar ja daar staat ze nu pas 3 weken.

Grondwerk wil ik best proberen maar daar ben ik helemaal niet in thuis.

xxxmarexxx schreef:
ik denk dat grondwerk hier heel goed bij zou werken. hiermee bouw je verschillende soorten banden op. vertrouwen, respect.
ik zou het paard zeker niet gaan afstraffen. dit werkt vaak alleen maar a van rechts. het paard word dan bevestigt dat mensen haar alleen maar pijn doen. dus zal ze zich alleen maar meer gaan verdedigen.
beschik je een bak daar in de buurt?

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 15:35

Wildgirl schreef:
sandra1986 schreef:
succes

en als deze merrie geen problemen heeft met andere paarden maar blijkbaar dus wél met mensen?

idd ik hoor niet in het verhaal dat het paard ook zo doet na andere paarden. ik denk eerder dat het probleem bij de mensen ligt.