hoe omgaan met een jong paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

viperlover

hoe omgaan met een jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-08 22:41

Nou de vraag staat hier boven al.

Hoe gaan jullie nou om met een jong paard?

Ik heb nu een week een 4 jarig paard ik zelf denk dat geduld het allerbelangrijkste is. en gewoon veel praten met ze en wat doen jullie als ze iets niet mogen bevoorbeeld schrapen en dat soort dingen.

marjoleinft

Re: hoe omgaan met een jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 22:44

als je jonge paardje staat te schrapen omdraaien en totaal negeeren of gewoon weg lopen tot ie stopt.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 11:14

Het belangrijkste bij alle paarden, van jong tot oud, is consequent zijn en straffen EN belonen.

Wat bij mijn paarden (2 en 4 jr.) goed werkt is IEDER commando waar ze naar luisteren vervolgen met een beloning. Dat kan zijn stem, een aai, met rust laten, eventueel ook eten enzo, maar daar ben ik zelf niet zo gek van (imo: ze moeten voor mij willen werken en niet voor de snoepjes). Als je ALTIJD beloond zal het paard ook blij worden van het werk en op een gegeven moment kan hij zelfs bij het hek van de wei gaan staan drentelen, wanneer jij je spullen pakt om aan het werk te gaan, met net zo'n enthousiasme als wanneer hij/zij gaat eten.

Daarnaast is het HEEL belangrijk om consequent te zijn, zonder consequentie kan je geen goede leider worden voor je paard. De beste leider vind iedere dag hetzelfde goed en hetzelfde fout en zal het dier dat ook laten merken.
Zelf heb ik 1 'commando' voor alles dat ze NIET mogen en dat is 'Nee nee'. Dit zeg ik eerst op normale toon en naarmate ze niet luisteren verhoog ik mijn volume en eventueel een rukje aan het halstertouw oid.

Het belangrijkste is dat je probeert met zo min mogelijk zo veel mogelijk te bereiken. Dus ook al luisterd het paard vandaag pas na een schreeuw: morgen niet beginnen met die schreeuw, maar eerst weer vragen op normaal volume. En zo geldt het voor alles: als je steeds weer met de zachte 'vraag' begint, zullen ze steeds eerer daarnaar luisteren. Als je meteen begint op een hoog stemniveau: wat moet je dan uiteindelijk als ie daar niet meer naar luisterd?

Hannnah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 12:35

Consequent zijn, veel aandacht aan het paard besteden en het helpt ook als je een rondje gaat wandelen met hem, aan halstertouwtje. En vooral, zoals je zelf al zei, veeel geduld hebben.
Succes!

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 12:59

indd geduld. en ook vooral duidelijk zijn. als het de ene keer wel mag en de andere keer niet snaptie het niet meer. ik leg altijd mijn hand op het been waarmee het paard schraapt. niet slaan of tikken, gewoon erop leggen. en terwijl je dat doet even nee zeggen. en dat heeeeeeeeeeel vaak herhalen, steeds weer als hij dat doet. het duurt even maar daarna stoppen ze. suc6!

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 13:01

Nou ik hoef er niks meer aan toe te voegen, staat hele goede tips bij.. veel succes met je paardje

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 14:06

Over het omgaan met een jong paard heb je al genoeg info Knipoog Heb er niets aan toe te voegen.

Op dat schrapen wil ik wel even terugkomen Ja Ik negeer dat altijd, mijn nu 4 jarige merrie doet dat als ik wegloop om iets uit mijn kastje te halen terwijl ze op de poetsplaatst staat. Ik negeer dat gedrag volkomen, ik geef haar ook niet op haar kop Knipoog Ze schraapt om aandacht, of ik nou kwaad wordt en haar corrigeer of dat ik met een koekje terugkom en haar beloon, het blijft hetzelfde want ze krijgt aandacht en dat wilde ze nou net Haha!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 15:50

Er zijn er blijkbaar meerdere, die het schrapen van het paard negeren.
Dat heb ik opzich geen problemen mee, alleen: als je ze het schrapen niet afleert, gaan ze het vaak meer doen, bijvoorbeeld als ze ergens stil moeten staan, gaan ze dat ook doen, terwijl het in het begin alleen met poetsen was bijvoorbeeld.
Het gevaar van schrapen vind ik: bij ons is het op kniehoogte bij een kind op ooghoogte.

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 15:54

Wat zou een manier kunnen zijn om het schrapen af te leren dan? Mijn merrie doet het steeds minder, ben er wel mee bezig maar niet concequent. Als ik terug kom van mijn kast bijvoorbeeld en ze heeft niet staat schrapen dan beloon ik haar wel Ja Maar dit heeft tot nu toe er nog niet voor gezorgd dat ze het helemaal niet meer doet Knipoog

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 15:56

Judje schreef:
Er zijn er blijkbaar meerdere, die het schrapen van het paard negeren.
Dat heb ik opzich geen problemen mee, alleen: als je ze het schrapen niet afleert, gaan ze het vaak meer doen, bijvoorbeeld als ze ergens stil moeten staan, gaan ze dat ook doen, terwijl het in het begin alleen met poetsen was bijvoorbeeld.
Het gevaar van schrapen vind ik: bij ons is het op kniehoogte bij een kind op ooghoogte.

Meestal doen ze schrapen voor aandacht.
Of het nu negatieve of positieve is, dat maakt ze dan niet uit.
Als je ze dus straft ervoor krijgen ze nog aandacht.

Wel vind ik bijten iets wat ze snel moeten afleren.
Of je zomaar omver lopen.
Als je bij een jong paard maar alles toelaat, word dat later nog erger.
Paarden hebben een leider nodig die concequent is, daar leren hun van.
Ze willen duidelijkheid, kun je ze dat niet geven? Dan is een paard misschien nix voor jou.

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 15:57

Zilly schreef:
Wat zou een manier kunnen zijn om het schrapen af te leren dan? Mijn merrie doet het steeds minder, ben er wel mee bezig maar niet concequent. Als ik terug kom van mijn kast bijvoorbeeld en ze heeft niet staat schrapen dan beloon ik haar wel Ja Maar dit heeft tot nu toe er nog niet voor gezorgd dat ze het helemaal niet meer doet Knipoog
aliesjeh schreef:
indd geduld. en ook vooral duidelijk zijn. als het de ene keer wel mag en de andere keer niet snaptie het niet meer. ik leg altijd mijn hand op het been waarmee het paard schraapt. niet slaan of tikken, gewoon erop leggen. en terwijl je dat doet even nee zeggen. en dat heeeeeeeeeeel vaak herhalen, steeds weer als hij dat doet. het duurt even maar daarna stoppen ze. suc6!

de mijne doet het nu niet meer. en als ze het wel doet en ik zeg nee (zonder nog te hoeven aanraken) hoedt ze op. misschien dat het toeval was dat deze manier werkte, maar je kunt het altijd proberen..

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 15:59

- consequent en duidelijk zijn
- veel stemgebruik
- herhaling
- eerst belonen, belonen, belonen...
- ... dan pas straffen
- letten op je lichaamstaal
- niet teveel in 1x verwachten
- ongewenst gedrag negeren en als het daar niet mee stopt straffen

Zo voed ik mijn jaarling op en ze gaat zich steeds beter gedragen. Lachen

viperlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 16:49

Bedankt voor alle tips! Haha!

suusje_laar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 15:04

gewoon negeren als ze bijv. raar doen als ie vast staat

jezzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 15:12

suusje_laar schreef:
gewoon negeren als ze bijv. raar doen als ie vast staat

Wat versta je onder raar doen, je moet wel uitkijken, een jong beestje gaat alles uitproberen! Dus ook hangen, draaien en buigen....daar kunne ongelukken van komen

Voor de rest heb ik geen tips, denk dat alles wel is genoemd. Concequent zijn is het aller belangrijkste, en natuurlijk veeeel belonen als ie t goed doet!

_pacific_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 15:34

idd geduld veel praten geen onverwachte bewegingen VEEL belonen en knuffen

Lacrymosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 18:01

Als het wilt schoppen moet je opzij stappen (zodat hij je niet raakt) en hem wegjagen.

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 18:10

Lacrymosa schreef:
Als het wilt schoppen moet je opzij stappen (zodat hij je niet raakt) en hem wegjagen.

Juist niet, dan moet je blijven staan, dan weet hij voor de volgende keer dat hij het weer kan flikken en dat jij dan aan de kant gaat.
Je kunt hem dan beter als je ziet dat hij het wilt doen je stef verheffen of zelfs een klap (tikje, wat je wilt) geven.
Of je schopt um terug natuurlijk Vork

Lacrymosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 18:20

Sorry hoor, maar ik heb precies niet neig veel zin om een shot van mijn paard te krijgen, daarom een klein stapje opzij, om het gewoon te ontwijken.
Toen mijn hengst dat vroeger deed stapte ik ook een beetje opzij, en een tik op zijn achterhand en nu is hij het afgeleerd.

_justlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 19:14

Lacrymosa schreef:
Sorry hoor, maar ik heb precies niet neig veel zin om een shot van mijn paard te krijgen, daarom een klein stapje opzij, om het gewoon te ontwijken.
Toen mijn hengst dat vroeger deed stapte ik ook een beetje opzij, en een tik op zijn achterhand en nu is hij het afgeleerd.

Corrigeren is dan wel belangrijk, anders ben jij onderdanig en is hij de baas en zal die het blijven doen Ja Maar goed dat hij het heeft afgeleerd Lachen
Iedereen heeft denk ik zo zijn eigen manier, vind ik prima, mits het wel terecht is Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 19:16

niks anders als met oudere paarden Lachen jong of oud........... allemaal hetzelfde Lachen

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 23:30

paard is idd paard en jong geleerd is oud gedaan

wat je ook wil kwa methode of manier van omgang
geduld en consequent zijn is ten alle tijde heel belangrijk

sharon80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 10:05

Ik ben het helemaal met Judje eens....
Vooral op een nette manier consequent zijn, hoe moeilijk het soms ook is!

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 07:45

Het is al eerder gezegt maar toch wil ik het nog eens herhalen:
Niet teveel willen in 1 keer.
Mensen vergeten vaak het koppie van het paard.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 07:52

consequent zijn!! en vooral duidelijk blijven... en als ze braaf zijn belonen!
ik leer jong beestjes altijd commando's, ik hoef ze vaak maar 1 keer een tik te geven en daarbij uhh te zeggen en de keer erop als ik uhh zeg stoppen ze er al mee wat ze fout aan het doen waren Haha!
ik zag hier ook wat over het schrapen en mijn paard doet dat ook als ie mij niet ziet maar wel hoort of ff moet wachten tot ie naar buiten kan. maar ik hoef maar uhh te zeggen en ze gaat netjes staan wachten totdat ik der kom halen of eten brengen of net waar ze zo ongeduldig voor is...