Radeloos wb trailer laden *Probleem opgelost! pag. 27*

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Silence

Radeloos wb trailer laden *Probleem opgelost! pag. 27*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 15:53

Hallo bokkers,

Als ik eerste zal ik even aangeven, dat dit een lang verhaal wordt.
Dus als je geen tijd hebt........ Knipoog

Ik zit met een probleem, een groot probleem.

Silence is altijd al erg lastig/moeilijk geweest om te laden op de trailer.
Het afgelopen jaar, ben ik volop met hem bezig geweest om op een rustige manier te kunnen laden.
Ik moet zeggen, dat we heel aardig op weg waren en Silence laatste twee keer, bij de tweede poging netjes, rustig de trailer op liep. Hier heeft dus een jaar werk in gezeten om dit voor elkaar te krijgen.

Zo ook gisteren. We moesten naar de zadelmaker en na twee keer aanlopen stond Silence erop.
Alleen met de terugweg wilde hij dus absoluut niet erop.

Helaas heeft mijn trailerchauffeur heel erg weinig geduld en na een kwartiertje proberen wilde hij dat we hulp gingen halen in de ruitersportwinkel. Daar kwamen twee mensen van helpen en namen Silence van mij over. Ze leken erg rustig van start te gaan, maar toen Silence ging tegenstribbelen ging het mis. Uiteindelijk hebben ze hem schoppend en al slaand op de trailer gekregen.
Ik was hierdoor helemaal van slag, kan er niet tegen als ze zo met mijn paardje omgaan, maar ik mocht niet ingrijpen van pap omdat hij het gedoe al meer dan zat was en naar huis wilde.
Ondertussen was ik dus helemaal in tranen en Silence raakte steeds meer in paniek.
Uiteindelijk dus toch op de trailer en terug naar stal gereden.
Het rijden is totaal geen probleem, dan staat Silence er heel ontspannen bij.
Die hoor of voel je niet en bij aankomst staat hij nog netjes droog op de trailer.
Bij terugkomst op stal dus nog even geknuffeld en toen rustig naar huis gegaan.

Vandaag zouden we een dagje weg gaan met hem, dus om 9.30 begonnen met het trailerladen.
Ik merkte het al toen we op de trailer aanliepen. We kwamen de hoek om, Silence zag de trailer en zette zich helemaal schrap.
Ook wilde hij niet meer in de buurt van de trailer komen (dat was normaal geen probleem).
Uiteindelijk toch in de buurt gekregen. Normaal stuur ik hem met het halstertouw achter altijd een beetje bij omdat hij uitwijkt.
Daar heeft hij nog nooit problemen mee gehad.
Toen ik me nu met het halstertouw omdraaide, kwam hij omhoog en sprong hard achteruit. Dit meerdere keren.
Gisteren is hij dus met dat touw geslagen dus ik verwacht dat zijn reactie daar vandaan komt.

Ook ging hij steeds langs de laadklep afspringen dus op een gegeven moment de trailer met één kant tegen de muur gezet zodat hij daar niet meer langs kon. Toen ging hij wel rustig voor de trailer staan en was de grootste paniek verdwenen.
Ondertussen waren we 2 uur verder.
Maar verder als rustig voor de laadklep blijven staan kwamen we niet.
We zijn nog ruim een uur bezig geweest om hem erop te krijgen in alle rust, maar na ruim 3 uur hebben we het opgegeven.

De staleigenaar gaf al aan dat we nu toch niks meer zouden bereiken. Als we er dan morgen of overmorgen weer rustig opnieuw mee beginnen kan het geen kwaad hem éénmalig te laten winnen. Dit klopt ook, heeft geen invloed op Silence. Is in het begin wel vaker voorgekomen.

Ik weet het nu dus even niet meer wat betreft het laden.
Een jaar lang al die moeite en nu sinds gisteren in één keer allemaal weg.
Ik merkte dat alle vertrouwen in de trailer weg is bij hem. Hij heeft reacties gegeven, die hij nog nooit had laten zien.
Ik vind het ook zo erg wat er gisteren gebeurd is, voel me er nogsteeds ontzettend rot over.

Ik weet dat ik weer bij het begin moet gaan starten. Zoals we ruim een jaar geleden begonnen zijn.
Maar heeft iemand nog tips verder?
Over 3 weken hebben we onze eerste endurance wedstrijd. Daar heb ik dus in de training heen gewerkt met als resultaat dat hij nu vrijwel meteen de trailer op liep. Hiervoor had ik dan nog 3 weken de tijd om dit op te bouwen. Nu ben ik bang dat we het niet voor elkaar gaan krijgen om hem binnen 3 weken weer rustig de trailer op te krijgen aangezien ik weer helemaal van voor af aan moet beginnen.

Ik weet dat er veel cursussen enz. zijn, maar ik probeer het liever zelf.
Dit aangezien je na zo´n cursus heel precies volgens hun methode moet werken, want dat het anders alsnog niet lukt als je zelf aan de slag gaat. (meerdere ervaringen op stal).
En daar komt bij dat je met je paard naar zo´n cursus toe moet....en ik me toch altijd af vraag hoe je dat moet doen met een paard dat niet op de trailer wil.

Dus wie o wie kan mij helpen.
Alle hulp is zo ontzettend welkom op dit moment.

Voor alle duidelijkheid...ik werk dus met rust...niet met dwang.
(en ik heb geen kapitaaltje beschikbaar om iemand aan huis te laten komen)

Alvast bedankt en sorry voor het lange verhaal.
Laatst bijgewerkt door Tanja op 04-08-08 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast.

itsinmygenes

Re: Radeloos wat betreft trailer laden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 15:56

www.2moons.nl

Bij mij hebben ze erg goed geholpen, mijn pony loopt nu zo de trailer op.
Ze had er echt een trauma aan, toen ze een veulen was is ze er een keer vanaf gevallen
Ik wist ook echt niet meer wat ik moest doen, ze bleef maar steigeren voor de trailer.
Zij lost het heel rustig en met heel veel geduld op Knipoog

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 15:58

Ik kan helaas dus nergens met Silence heen zoals je kunt lezen.
En als hun moeten komen ben ik denk ik heel veel geld kwijt gekeken naar de afstand.

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 16:05

Ja, je bent idd veel geld kwijt..
Bij mij heeft ook wel een paar honderd euro gekost,
maar bij mij was er echt niks met mijn pony bij de trailer te doen..
Ik en mijn pony hebben er iig veel aan gehad,
dus als het echt niet gaat lukken.. Knipoog

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 16:06

Ik heb haar wel even gemaild.
Bedankt voor de tip Knipoog

nieka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 16:07

hoi,
mijn paard wil ook de trailer niet op lopen. als ze eenmaal in de trailer staat vindt ze het absoluut geen probleem. ik heb ook van alles geprobeerd.slaan werkte absoluut niet, ze is namelijk niet bang voor de trailer, maar wil er gewoon niet in, dus van slaan werd ze wel bang. wat wij nu doen is met twee longeerlijnen. je maakt de lijnen aan de trailer vast en doet ze kruis links achter het paard door. dan ga je rustig druk uit oefenen op de lijnen. je paard heeft 2 opties, of gaan lopen, of gaan zitten!! klinkt misschien niet heel fijn, maar mijn paard kiest altijd voor het lopen, dat gaat dan niet in een keer, maar door de druk moet ze wel naar voren, anders zit ze ineens op haar kont. mijn paard kiest gelukkig voor het lopen, maar het kan natuurlijk ook anders! dus altijd voorzichtig zijn en met beleid. ik vind persoonlijk dit een fijne manier. want je bent niet met van alles en nog wat bezig, zoals slaan enz!
misschien het proberen waard. mijn paard loopt nu steeds sneller de trailer op. in 10 min. ongeveer!
bij mij is het de oplossing! maar ja, iedereen is anders en iedereen vindt misschien een andere manier fijner.
succes in ieder geval.
groetjes Annika

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 16:09

Helaas, ook dat is al eens geprobeerd.
Dat lukt inderdaad, hij liep al erop toen hij de lijnen zag, maar vandaag flipte hij daar dus ook compleet op.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 16:10

Neem eens contact op met wendymisran1 (boktnaam). Komt bij je en heeft een hele paardvriendelijke, consequente aanpak. Sterkte!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 16:11

Bedankt, ga ik doen.

poiuytreem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 16:14

nieka schreef:
hoi,
mijn paard wil ook de trailer niet op lopen. als ze eenmaal in de trailer staat vindt ze het absoluut geen probleem. ik heb ook van alles geprobeerd.slaan werkte absoluut niet, ze is namelijk niet bang voor de trailer, maar wil er gewoon niet in, dus van slaan werd ze wel bang. wat wij nu doen is met twee longeerlijnen. je maakt de lijnen aan de trailer vast en doet ze kruis links achter het paard door. dan ga je rustig druk uit oefenen op de lijnen. je paard heeft 2 opties, of gaan lopen, of gaan zitten!! klinkt misschien niet heel fijn, maar mijn paard kiest altijd voor het lopen, dat gaat dan niet in een keer, maar door de druk moet ze wel naar voren, anders zit ze ineens op haar kont. mijn paard kiest gelukkig voor het lopen, maar het kan natuurlijk ook anders! dus altijd voorzichtig zijn en met beleid. ik vind persoonlijk dit een fijne manier. want je bent niet met van alles en nog wat bezig, zoals slaan enz!
misschien het proberen waard. mijn paard loopt nu steeds sneller de trailer op. in 10 min. ongeveer!
bij mij is het de oplossing! maar ja, iedereen is anders en iedereen vindt misschien een andere manier fijner.
succes in ieder geval.
groetjes Annika

dit is inderdaad een manier. maar ik denk dat je hierdoor het probleem eerder zal vergroten als verkleinen. Voor een paard is dit natuurlijk niet fijn. Dus zal het paard de trailer op deze manier ook nooit prima vinden. Je zult het dan altijd op deze manier moeten doen, waardoor je de afkeur voor de trailer in stand houdt. en het probleem niet bij de oorzaak aanpakt. Ook kan dit moeilijkheden veroorzaken als je onverwachts een keer alleen weg moet met de trailer.
Ik denk toch dat je (en al helemaal als je snel resultaat wilt hebben) iemand moet zoeken die hier veel ervaring mee heeft. Er zullen toch ook mensen zijn die niet heel erg duur zijn? wat vind jij duur?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 16:16

Bij Silence werkte dat in het begin wel.
Hebben de lijnen maar 1x hoeven te gebruiken (en niet eens met veel druk) en hij liep er daarna zo op.

Ik wil wel hulp van iemand die hier meer van weet, maar dan iemand die op stal komt.
Zodat er echt op onze manier gewerkt kan worden en we niet via een vaste methode te werk moeten gaan.
En wat betreft duur....ligt er natuurlijk ook aan wat de begeleiding inhoud en wat je ervoor krijgt.

poiuytreem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 16:21

Silence schreef:
Bij Silence werkte dat in het begin wel.
Hebben de lijnen maar 1x hoeven te gebruiken (en niet eens met veel druk) en hij liep er daarna zo op.

Ik wil wel hulp van iemand die hier meer van weet, maar dan iemand die op stal komt.
Zodat er echt op onze manier gewerkt kan worden en we niet via een vaste methode te werk moeten gaan.
En wat betreft duur....ligt er natuurlijk ook aan wat de begeleiding inhoud en wat je ervoor krijgt.

In het vorige topic heb ik ook al de site van terra natura aangegeven. Bij deze organisatie zitten er docenten op verschillende locaties in Nederland. het kost daar 30 euro per les van een uur en ze komen aan huis met een reiskosten van 0,30cent per kilometer. ik weet niet of je dit te duur vind?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 16:43

Ik ga eens kijken, dat is zeker niet te duur.
Bedankt.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 16:48

Bij Monty heeft het gewerkt om te doen dat hij niet de trailer op hoeft. Hij was in het begin al klaar als hij met de voorbenen op de klep stond. Zodra hij achteruit ging gaf ik het comando dat hij terug moest. Klep op twee voeten erop en dan halt en weer terug. Let wel op halt is halt ook als je gewoon aan de hand wandelt of hij lost staat.
Steeds een pasje verder, dan als hij half erop staat niet perse door willen gaan maar weer halt en achteruit. Dus jij geeft aan dat hij gewoon moet doen wat jij wilt. Hij moet lopen tot daar waar jij wilt en niet verder. Ik hoop voor je dat het lukt en vooral je vader laten zien wat hij nu voor elkaar heeft gekregen, misschien aangeven dat hij dit veroorzaakt heeft en dat hij maar een bijdrage doet in de oplossing te betalen?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 16:50

Bedankt voor de tips.

Helaas ziet pap het niet in. Heb het al tegen hem gezegd, maar hij zegt dat dit gedrag echt niet te maken heeft met gisteren.
( O, nee waarom is deze verandering dan precies vandaag begonnen???)

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 16:52

Laat hem dit topic anders lezen? eigenwijze vaders, zou hij het prettig vinden om steeds een stroomstoot te krijgen als hij de afstandbediening in de hand neemt? ben benieuwd hoe snel de twijfel toeslaat om die te pakken namelijk.
Nee sorry geintje, is jammer dat hij de link niet legt.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 16:53

Nee, die link legt ie niet.

Vind het wel een goede tip voor de zondag...dan moeten we verplicht voor hem de hele dag sport kijken Duivel

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 19:09

Wij komen ook op locatie hoor, kan toch niet anders met paarden die niet de trailer op willen? Daarnaast laden we niet alleen het paard zelf, maar ga jij ook onder onze begeleiding aan de slag, met als doel dat je zelf kunt laden.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 19:11

Dat is inderdaad erg lastig, maar de meeste vereisen dat wel.
Dan vraag ik me altijd af hoe ik dat voor elkaar moet krijgen, maar daar krijg je geen reacties op Knipoog
Ik stuur je even een pb.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 12:02

Bedankt voor alle tips over professionele hulp.

Helaas willen mijn ouders (vooral pap) dit absoluut niet.
Gisterenavond en daarnet is dat hoog opgelopen, maar ik krijg ze niet omgepraat.
Ze willen het geld er niet aan uitgeven, aangezien het volgens hun toch totaal niet werkt.
(diegene krijgt hem dan inderdaad erop, maar zelf ben je geen stap verder als je alleen moet gaan werken. Dat zei de staleigenaar, dus pap klampt zich daaraan vast)

Dus ik hoop dat nog iemand tips heeft om dit zelf op te kunnen lossen.

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 12:54

Onze DVD? Daar staat alles op wat je wilt weten.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 12:56

Die probeer ik nu 2e hands te krijgen aangezien pap daar ook op tegen is.
Hij geloofd niet dat je een paard kunt leren trailer laden door een filmpje.

Ik vind het zo rot dat hij zo doet.
Hij heeft niks met Silence, doet er ook niks mee, maar wel zo alles voorschrijven...

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 13:02

Jemig.

Ik kan je alleen maar zeggen dat je heel veel geduld moet hebben.
En vooral niet willen.
Echt stapje voor stapje je paard weer vertrouwd maken met de trailer.
1 pas vooruit en dan laat je je paard er twee terug stappen.
Ik kan het eigenlijk niet opschrijven, je moet het zien.
Ik denk dat een dvd dan uitkomst gaat bieden.
Helaas woon je niet dichtbij, anders had ik je graag geholpen.
Succes ermee.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 13:04

Silence schreef:
Bedankt voor alle tips over professionele hulp.

Helaas willen mijn ouders (vooral pap) dit absoluut niet.
Gisterenavond en daarnet is dat hoog opgelopen, maar ik krijg ze niet omgepraat.
Ze willen het geld er niet aan uitgeven, aangezien het volgens hun toch totaal niet werkt.
(diegene krijgt hem dan inderdaad erop, maar zelf ben je geen stap verder als je alleen moet gaan werken. Dat zei de staleigenaar, dus pap klampt zich daaraan vast)

Dus ik hoop dat nog iemand tips heeft om dit zelf op te kunnen lossen.

Echt flauwekul hoor dat het éénmalig werkt en daarna niet meer; jammer dat een staleigenaar zulke onzin verteld en heel jammer dat je vader zo star is: dit wordt nl. een steeds groter probleem en is denk ik niet meer met een trucje of simpel advies op te lossen. Ga in ieder geval niet klooien met trailerlijnen achterlangs etc. Je moet het probleem oplossen (angst); geen trucjes verzinnen om je paard erin te dwingen. Wij zijn indertijd door Petra Vlasblom (2moons) super geholpen (en natuurlijk komt ze dan naar je toe: wat wil je anders met een paard dat niet te laden is ?). Zij is er 2 uurtjes mee bezig geweest en het is daarna niet of nauwelijks (heel even op de klep staan om te kijken, that's all) meer een probleem geweest. Gisteren wandelde mijn dochter na haar proef naar de trailer en toen wilde onze Kiek er eigenlijk met dochter en al nog op haar rug gewoon vanzelf inlopen Haha! En denk niet dat het geen probleem was: ze was met geen mogelijkheid meer te laden (de laatste keer bijna 2 uur bezig geweest met een super-geflipt paard en toen dus maar de cursus gedaan).
Laatst bijgewerkt door Netje op 31-03-08 13:08, in het totaal 1 keer bewerkt

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 13:05

nieka schreef:
hoi,
succes in ieder geval.
groetjes Annika

Mijn paard kiest voor het zitten;).