Steigeren op comando.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vinden jullie steigeren op comando verkeert?

maakt niet uit.
14 (20%)
ja!
26 (38%)
nee
27 (40%)

Totaal aantal stemmen: 67

superXmacho

Steigeren op comando.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 22:08

wat vinden jullie van steigeren op comando??

mijn paarden kunnen het ook.

Ik zie er het probleem niet echt van in als je het soms doet.

Maar er zijn ook mensen die vinden het heel gevaarlijk!

Maar wat vinden jullie er van??

fuego3

Re: Steigeren op comando.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 22:16

ik denk dat ieder dat voor zich moet weten,, maar bedenk je wel dat je weet waar je aan begint en dat je ook weet HOE je het aanleerd, ook moet je denk ik naar de pony kijken of die ver genoeg is met het begrijpen van een ruiter,, als ze te pas en onpas gaan steigeren ben je verder van huis. Haha!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 22:17

Ik kan hier geen algemeen antwoord op geven: bij onervaren of inconsequente mensen kan het een gevaarlijk kunstje zijn, maar het ligt ook aan het paard of het "verkeert" kan uitpakken of niet (lees: op den duur slecht uitpakt). Niet alleen houdt dit rechtstreeks verband met zijn grootte maar ook aan zijn karakter, leeftijd, kracht, intelligentie, geslacht, omstandigheden enz.

Daarbij ligt het er ook aan of het paard bij een of bij meerdere personen (en/of kinderen) in handen komt.

Tot slot ligt het ook aan het commando of het steigeren gevaarlijk is/kan zijn of niet. Is het lichaamscommando een veelvoorkomende beweging (arm omhoog, zoals ook bij het halster omdoen het geval is) of een beweging die slechts alleen bij het steigeren een commando vormt. Hetzelfde geldt voor het evt. stemcommando: lijkt het misschien op een ander veelgebruikt commando of klinkt het heel anders?

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 22:18

Zolang het steigeren alleen op commando vertoont wordt, en degene die het aanleert/met het paard omgaat het ongelovelijk goed corrigeert als het eens anders gebeurd, zie ik geen probleem. Mijne kan het al jaren, en weet het precies wanneer ze het wel mag en wanneer niet. Maar het is niet handig als je je dier moet verkopen bijv. denk ik Nagelbijten / Gniffelen

Ik kan me alleen maar aansluiten bij bovenstaand bericht.....

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 22:24

Mijn paard zou het qua karakter best kunnen leren denk ik, hij zou er iig geen misbruik van gaan maken. Maar zal hem het toch nooit leren, hij is iets te groot als 'circuspaard' Clown

Mijn E pony zou ik het zeker NIET leren, van die weet ik dat hij er misbruik van gaat maken en mijn veulen al zeker niet, want die is bovendien veel te jong en hij gaat het verschil tussen spelen met paarden en spelen met mensen niet snappen.

Ik vind het dus echt aan het paard zelf liggen en aan diegene die het zou aanleren.

k8mb3rly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 23:46

ik vind het juist gaaf als een paard dat kan tenminste als je het op een goede manier aanleert Haha!
en niet te vaak doen denk ik ivm de achterbenen

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 23:47

Najah, ik denk dat je het moet opbouwen, in het begin niet te vaak doen nee.. Paard moet wel spieren opbouwen, en dan kun je het ook vaker, langere duur, en hoger vragen uiteindelijk.

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 23:49

ik denk wel dat je er mee moet op letten. ik had het mijn pony ook geleerd en toen ging hij het tegen mij gebruiken... is niet fijn

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 23:52

ik vind het niet verkeerd mits die persoon weet waar hij mee bezig is. ik heb het mn oude pony ook geleerd en die heeft het nog nooit tegen mij gebruikt. weet precies wanneer ze het mag doen en wanneer niet. ze heeft er ook eht karakter voor. mn jong beestje(4,5) zal ik het niet leren hij is ontiegelijk leergierig maar zal in een speelse bui het tegen me gaan gebruiken.

superXmacho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 17:06

Mijn hengst en merrie kunnen het allebei...

en ze doen het als je hun in de buik *kietelt* (steeds de voet een beetje heen en veer bewegen en so helesachte sgopjes geven)

en als je er een sweep voro houd en die een beetje laat bewegen..

ze hebben het nog niet tegen mij gebruikt.

Met die hengst als je hem laat steigen gaat hij wel met de voor benen bewegen (weet niet hoe ik het anders moet noemen)

En hij staat recht overeind..

En hij word in april 5 maar denken jullie dat het fout is om een jong paard dit te leren.

De kwpn merrie is 14 en een stuk rustigere en heeft M1+5 gelopen met mij .

Dus bij haar maak ik me er minder zorgen over..

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 17:37

Ik vind het steigeren niet verkeerd, op voorwaarde dat de persoon die het leert er heel veel ervaring mee heeft.
Het hangt ook af van het karakter van het paard. Ik ken een paard dat helemaal geen watje is bij volwassen mensen, hij durft mensen graag eens beet nemen. Als er een klein kindje bij hem in de buurt komt, is hij het liefste paard van de wereld. Hij houdt zijn hoofd laag zodat hij geaaid kan worden, hij zal dan ook nooit bruuske bewegingen maken die het kindje bang kunnen maken.

Dit paard kan ook perfect steigeren op commando, dit vind ik wel correct. Deze heeft zo een gouden karakter en heeft een goede opvoeding gehad zodat hij weet wanneer hij wat kan en mag doen.

Als je echter met een dominanter paard zit, vind ik het wel verkeerd om het te leren steigeren. Bij zulke paarden is de kans groot dat ze het op mensen gaan gebruiken, wat zeker niet de bedoeling is!

De eigenaar moet dus zelf zien of het verstandig is om zijn/haar paard te leren steigeren.

Ldev

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 17:39

Het ligt eraan hoe je het aanleert, maar doe je het op een manier waarvan andere het niet weten en wat een dagelijks ding of woord is, ja dat vind ik het gevaarlijk, omdat zij er niet vanuit gaan dat er dan een paard gaat steigeren, anders zal het wel meevallen.

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 17:43

net als voetjes geven.
leuk, maar als je het niet goed doet. staat je paard de hele tijd te maaien me zijn voorbeen.
net zo met steigeren. alleen op commando.
dan maakt het niet uit. het gaat erom hoe je je paard onder controle hebt.

je kan vast wel voor jezelf kijken of hij steds steigert of echt alleen op commando

verder vind ik het altijd mooi als iemand dit kan leren.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 17:46

Je ziet het veel op bokt, en ik denk dat er teveel zijn die het voor de lol zomaar proberen,.. tis ''hip'' Alleen onder goede ervaren begeleiding zou ik het doen.. Maar mijn paard laat ik geen moeilijke onnodige gevaarlijke oefeningen doen, als dat niet hoeft..

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 17:51

Mijn pony kan het ook op commando.

Maar het was nooit mijn bedoeling om het aan te leren.
Hij heeft het aangeboden en dit heb verder uitgebouwd.

Ik vind dat je dit pas kunt doen als je pony goed onder controle staat en je super concequent bent.

Ik denk ook niet dat alle paarden hier geschikt voor zijn.

superXmacho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 18:50

maar vinden Jullie het verkeert het een 4 jarige friezen hengst te leren..

Hij is nog jong dus probeert wel eens wat uit..

en het steigeren kan hij nog niet lang op comando dus dat heeft hij nog niet geprobeert mee te ouwe prutsmutsen..

maar was het verkeert van mij om hem so jong te leren steigeren op comando

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 18:52

tja ik zou het zelf niet doen maar dat ligt echt totaal aan het karakter van de fries!!
mijn pony van 17 heb ik het nog geen twee weken geleden geleerd en ze is het gaan misbruiken dus als ze iets niet snapt hup omhoog!
en toch vertrouwen we elkaar helemaal...
dus het kan op elke leeftijd meespelen en ook het geslacht kan wel wat uitmaken.
mijn pony is een merrie en altijd wat eigenwijs geweest!
als ze nu steigert straf ik haar en negeer het!!

superXmacho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 18:58

twistermahoi schreef:
tja ik zou het zelf niet doen maar dat ligt echt totaal aan het karakter van de fries!!
mijn pony van 17 heb ik het nog geen twee weken geleden geleerd en ze is het gaan misbruiken dus als ze iets niet snapt hup omhoog!
en toch vertrouwen we elkaar helemaal...
dus het kan op elke leeftijd meespelen en ook het geslacht kan wel wat uitmaken.
mijn pony is een merrie en altijd wat eigenwijs geweest!
als ze nu steigert straf ik haar en negeer het!!

Maar de hengst is heeeel sterk ..

En in de galop hadden we eerst het probleem dat hij niet rechts om wouw galoperen toen we hem opd e rechter hand in galop hadden ontdekte hij het overspringen!!

Dat was een feest!!

iedere x overspringen naar de linker galop

nu is dat voor bij
door dat ze zeiden als hij dat doet zet je hem opd e volte dat maakt het moeilijk voor hem en moet hij naar de rechter galop sat hij goed gingen we hoefslag volgen sprong hij weer over het zelfde verhaal.

En mocht pas stoppen als hij 1 rondje goed galopeerde

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 20:00

dan zou ik het niet doen!!
ik zou hem eerst nog beter leren kennen...
en als er dus totaal vertrouwen is pas beginnen!
en hij is nog jong en speels dus pas op!
maar natuurlijk kan het zoals bij mij fout gaan en moet je dat gelijk straffen!!

superXmacho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-08 17:17

maar heb hem al van af veulens zijn.

maar somigen zitten er best over in dat hij zo jong is .

en hij kan het al .

en als hij het wel gaat misbruiken hoe kan ik het hem dan afleren het niet te misbruiken?

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 17:23

Ik vind steigeren op commando dus niet goed

Maar mijn paard kent verder ook geen kunstjes, alleen voetjes krabben, opzij gaan als ik dat zeg etc gewoon de normale dingen dus Vork

Ik heb een paard van bijna 5 die ik nog nooit heb zien steigeren tijdens het rijden of longeren.
(wel eens met spelen met andere paarden maar dat vind ik normaal)
Ik vind het ook niet iets om aan te willen leren.... het ziet er misschien wel grappig en stoer uit maar als je het de verkeerde leert die dus slim genoeg is en merkt dat dit een goede uitweg is , dan ben je niet blij hoor !!!
Ik zie zoveel paarden die omhoog gaan als je iets teveel vraagt en dus door deze manier staken, ik snap dus niet waarom mensen met brave paardjes dit hun paarden willen leren

superXmacho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-08 17:27

ik steigerde soms ook op die fries gewoon even voor de show ..

maar toen kreeg in van de instructeur te horen dat er laast een meisje met haar pony achterover was geklapt omdat ze hem op commando liet steigeren.

En de instructeur zij ook dat als ik met hem achterover zouw klapen dat even wat harder aan kom dan een pony.

En overens dat meisje had 4 ribben gekneust en die pony was ook bets geschrokken

Maar als je zo iets hoort schrik je best wel even!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 17:28

Nou Supermacho, je had laatst al een topic waarin je schreef dat je hengst niet eens fatsoenlijk wilde galopperen, dan zou ik daar eerst maar eens tijd en energie in steken.
Een hengst leren steigeren is levensgevaarlijk, stel dat hij het op een gegeven moment tegen je gaat gebruiken, dan ben je mooi klaar en het feit dat hij nu al voor je staat met klauwende voorbenen in de lucht is zeker geen goed teken.
Ik zou zeggen, kappen met die spelletjes!

superXmacho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-08 17:30

suleilitha schreef:
Nou Supermacho, je had laatst al een topic waarin je schreef dat je hengst niet eens fatsoenlijk wilde galopperen, dan zou ik daar eerst maar eens tijd en energie in steken.
Een hengst leren steigeren is levensgevaarlijk, stel dat hij het op een gegeven moment tegen je gaat gebruiken, dan ben je mooi klaar en het feit dat hij nu al voor je staat met klauwende voorbenen in de lucht is zeker geen goed teken.
Ik zou zeggen, kappen met die spelletjes!

Toen ik hem leerde te steigeren had hij dat probleem niet van galoperen

dat probleem is gekommen na dat ik met hem ben uitgegleden.

maar na ik dat verhaal hoorde van mij Instructeur heb ik al niet meer op hem gesteigerd

Kimonoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 17:31

superXmacho schreef:
wat vinden jullie van steigeren op comando??

mijn paarden kunnen het ook.

Ik zie er het probleem niet echt van in als je het soms doet.

Maar er zijn ook mensen die vinden het heel gevaarlijk!

Maar wat vinden jullie er van??

jij hebt geen paarden want je had ook geen geld voor een computer, en wie zou die paarden betalen? Je moeder in denemarken zeker