in touw bijten, toestaan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Li_lee_yang

in touw bijten, toestaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 22:41

hallo,

Onze shetlander is de laatste tijd weer een beetje happerig.
Nu weet hij heel goed dat hij mij niet mag bijten. Maar als we aan het wandelen zijn neemt hij vaak het touw in zijn mond of hapt naar het touw.
Ik weet eigenlijk nou niet goed of ik dit wel of niet moet toestaan. Als ik het wel doe, is dit dan onduidelijk voor hem?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, want ik vindt het oneerlijk als hij het de ene keer wel mag en de andere keer niet.

poiuytreem

Re: in touw bijten, toestaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 10:42

Li_lee_yang schreef:
hallo,

Onze shetlander is de laatste tijd weer een beetje happerig.
Nu weet hij heel goed dat hij mij niet mag bijten. Maar als we aan het wandelen zijn neemt hij vaak het touw in zijn mond of hapt naar het touw.
Ik weet eigenlijk nou niet goed of ik dit wel of niet moet toestaan. Als ik het wel doe, is dit dan onduidelijk voor hem?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, want ik vindt het oneerlijk als hij het de ene keer wel mag en de andere keer niet.

ik denk dat happen in een touw tijdens het lopen iets anders is dan bijten. Ik weet niet hoe hij hapt in het touw. Maar veel paarden vinden het gewoon lekker om te knabbelen op een touw of iets dergelijks. Als dit het geval is, is dit iets anders dan bijten.
Laatst was er nog een topic over paarden die graag knabbelen op bijvoorbeeld touw.

Denk jij dat hij bijt omdat hij kwaad is, of knabbelt hij meer op het touw?

Li_lee_yang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 10:46

nee, het is echt spelen.
Hij is nu net 5 en een klein jaartje geleden gecastereerd.
Hij is nog heel speels.

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 10:50

ik lees even mee Bloos
mijn pony doet het ook (12 jaar)
als we wandelen hapt hij de hele tijd in het touw, en gaat er op kouwen, en hij doet dat ook met zijn teugels (niet als ik erop zit, wel als ik ernaast sta) en met zwepen enzo...

poiuytreem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 10:55

als het echt spelen is zou ik het niet in dezelfde context zien als bijten. Voor je paard is dit ook iets anders.
Mijn paard knabbelt ook vaak op touwen ed. Typisch gedrag van ruinen/hengsten.
ik zelf vind het niet erg als hij dit doet.
In de natuur schijnen hengsten dit knabbel gedrag veel te vertonen.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 10:57

Die van mij hapt ook erg veel en ik ben ook wel benieuwd naar de 'officiele' regel hiervoor.

Mijn paard is inmiddels 18 en ik heb nooit echt veel moeite gedaan om het af te leren. Hij hapt ook in de teugels als ik met hem loop maar dat haal ik altijd uit zijn mond of probeer ik te voorkomen. Als hij vaststaat, bind ik hem met 2 touwen zó vast dat hij er niet in kán happen.
Ik vind het met vaststaan namelijk wel erg link. Stel dat hij net dat ding in zijn mond heeft, schrikt en gaat hangen? Ik heb het namelijk een keer meegemaakt. Hij ging dan niet hangen, maar schrok wel ff, terwijl hij met het touw in zijn mond stond en dat deed hem zichtbaar pijn.

Verder 'gedoog' ik het gedrag eigenlijk wel.

Guest002

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 11:05

ik sta het niet toe ( in stal ), voor je het weet knabbelen ze het hele touw doormidden;) ( en ik heb al een paar versleten touwen door dat gedrag Bloos )

Li_lee_yang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 11:07

Ja dat heb ik nu ook. ik vind het niet zo erg.
Maar ik vraag me af of het niet onduidelijk voor hem is.
Omdat hij bijvoorbeeld weer niet in mijn sjaal mag happen. En je bij hem af en toe duidelijk aan moet geven dat jij zijn leider ben zeg maar.

Ik heb het trouwens vooral over tijdens het wandelen.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 11:08

Ik sta het ook niet toe. Mijn paard stak ook het liefst alles in zijn mond, maar ten eerste vind ik het irritant als ik hem aan het leiden ben, ik vind het zonde van mijn spullen ( met name de teugels van mijn hoofdstel ) en het kan link zijn als ze het doen als ze vaststaan, mochten ze schrikken of gaan hangen. Ik probeer er dan ook consequent wat van de zeggen en het gaat steeds beter.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 11:09

mijn paard gaat aan het touw knabbelen als ik hem poets. Het is echt een soort kroelen zeg maar, dus ik laat het toe. Soms kroelt hij zelfs mijn hoofd. Hij kan wat hardhandig zijn maar zal nooit echt bijten. Ik zie dit echt als sociaal gedrag en zal het dus nooit afstraffen.
Laatst bijgewerkt door beantsje op 24-03-08 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 11:10

Tja, tijdens het wandelen 'gedoog' ik het wat en ik ga er zelfs op in door wat in het spel mee te gaan met hem. Afwisselend trek ik dan voorzichtig terug aan het touw of ik daag hem wat uit door bij zijn mond wat te friemelen. Jeetje, moeilijk te omschrijven trouwens!

Ik sta het wel toe met wandelen en heb er nog nooit echt letterlijke nadelen van ingezien, maar mijn paard hapt dan bv. niet in mijn sjaal enzo. Ik denk dat als je goed consequent erop in blijft gaan dat het verschil wel duidelijk voor ze moet kunnen worden dan!

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 11:12

Ik vind het ook niet prettig dat hij dat doet. Maar ik straf hem daar niet voor af. (ook omdat hij het niet fijn vind om aan zijn hoofd te zitten.) Maar ik haal het alleen uit zijn mond. dit is meestal het longeer touw dat de dupe is. Maar die leeft gelukkig nog steeds.
Hoe ouder hij word hoe minder hij het is gaan doen (hij is nu 3,5 jaar jong Clown maar het is al minder toen hij nog maar net leerde longeren)
Ik zet hem wel aan 2 touwen vast. Anders maakt hij de knopen los... Clown

Woplala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 11:37

M'n verzorg haflinger (3 jaar) doet het ook. Maar we freestylen met haar en dan neemt ze de leadrope ook in haar mond tijdens de training. Dat laat ik niet toe, omdat we "aan het werk" zijn. Met lopen (naar de bak, naar stal) doet ze t ook en vind dan dat ze ook moet opletten.

Ik denk dat je voor jezelf moet kijken wat jij het prettigst vind? Als hij steeds is afgeleid, niet meer oplet en ook niet naar je luistert zou ik het niet toe laten, omdat je dan niet echt contact hebt.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 11:43

Er wordt naar niets en niemand gehapt of ook niets in de mond genomen. Je leert ze alleen maar ondeugden aan op de lange termijn. De eerste paar keer grijp ik vriendelijk doch duidelijk in, haal het uit de mond en geef een stemcorrectie. Na een keer of drie corrigeer ik heel duidelijk. Met vaststaan kunnen ze met een touw in hun mond de onderkaak uit de kom trekken, bovendien heb ik een hekel aan gehap.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 13:11

Li_lee_yang schreef:
nee, het is echt spelen.
Hij is nu net 5 en een klein jaartje geleden gecastereerd.
Hij is nog heel speels.

Ik zelf zou het toe laten , zo lang het echt spelen is en hij niet op alle dingen gaat knabbelen.
Maar hij moet ook op kunnen letten en naar jouw luisteren.

Het is maar wat jij zelf wilt .

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 22:33

Ik zou het niet toelaten, aangezien het toch iets van dominantie uiten is. Het touw is een verlenging van jou waarmee je hem vast hebt en daar bijt/hapt hij in. Eigelijk hapt hij dus in jou.

Hij hapt wel in de teugels als je ernaast loopt maar niet als je erop zit,misschien dat wanneer je ernaast staat je toch overkomt dat hij meer dominantie kan uiten.

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 09:15

die van mij deed dat ook heel erg! ik steeds weer dat touw in zn bekkie. ik heb er een oplossing voor weten te vinden: je zegt duidelijk: 'los'. tel in jezelf tot 3 en je trekt het touw flink hard uit zn bekkie!
soms heeft jup nog steeds die neiging en dan hoef ik maar te zeggen 'los' en dan laat hij het touw graag los Knipoog

Daico

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 18:41

De mijne deed het vroeger ook, nu nog af en toe.
De eigenaars van de stal lieten dit toe als ze hem naar de wei brachten omdat hij dan rustig was. Nu ja Scheve mond...
Ik vind persoonlijk dat als ik met mijn paard bezig ben, ookal is het maar naar de wei brengen, dat zijn aandacht op mij gericht moet zijn, niet op dat touw dat onder zijn neus hangt.
Ik heb het hem afgeleerd op ongeveer dezelfde wijze als moniekk en nu doet hij het nog zelden.
Misschien is het een beetje persoonlijk maar ik vind dat je paard op jouw moet letten als je met hem wandelt.

k8mb3rly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 22:29

die van mij doet dat naar mijn handen maar niet op een bijtende manier hoor hij vind het gewoon lekker om met zijn tanden over mijn (vlakke) hand te schrapen Haha!

Ansofie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 23:34

De 2jarige merrie bij ons op stal doet dit ook,
maar ze zoekt gewoon héél de tijd iets om op te knabbelen.
Op het touw laat ik ze niet knabbelen, gewoon ook omdat het irritant begint te worden als ik haar binnen/buiten wil zetten ze constant naar het touw ligt te vissen.
Maar ze doet het gewoon puur om te spelen, want dan staat ze daar met het touw in haar mond 'SMILLEEE' Clown

Maar je moet zelf uitmaken of ze het mag ja of neen.
De ene keer het wél toestaan en de andere keer kwaad reagern is geen oplossing,
want dan gaat je shet ook niet meer weten wat te doen Knipoog

Woplala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 19:21

Laat dit een waarschuwing zijn voor de mensen die het wél toestaan dat hun paard in touwen etc. bijt:
Vandaag had het flink verkeerd af kunnen lopen! Verdrietig
Ik liep in t stalpad met mn pony langs een andere pony die ik even opzij duwde zodat we er langs konden. Dus ik "trek" aan het touw, kijk om en zie mevrouw op 2 achterbenen staan!!! De hengstenketting had ze in dr mond genomen en die is denk ik achter een tand blijven hangen, daar schrok ze van en deed denk ik ook pijn. Ik kon het gelukkig goed afhandelen, maar als ze verkeerd terecht was gekomen of helemaal in paniek was geraakt...... Verdrietig
Ben vooral erg geschrokken, we hebben allebei niets, maar dit is maar n klein voorbeeld van wat er kan gebeuren!! Lachen

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 19:27

dat kan idd gebeuren en dat is ook heel erg! zorg daarom dat je de hengstenketteng aan de bovenste ring vastmaakt, dan pas door de ring van de neusriem en dan over de neus en dan aan de andere kant door de neusriem. dit zorgt ervoor dat de hengstenketting minder snel kan afzakken en idd in de mond terecht kan komen met alle gevolgen van dien..

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 08:35

ik vind het niet erg mits ik er zelf geen last van heb. Vaak haal ik of zorg ik dat ze het touw er wel weer uit halen, dit gaat automatisch. Zolang ze mij niet bijten en ik er geen last van heb vind ik het niet erg.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 08:41

Mijn 3 jarige hengst laat ik ook fijn op het touw knabbelen hoor.
Ik zie bijna alleen maar voordelen daarin. (1 nadeel = dat het touw minder lang mee gaat natuurlijk) Nu gebruik ik ook een gewoon touw en geen hengstenketting en je moet altijd voorzichtig zijn als zij het touw in hun mond hebben.

Horsetopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 11:59

ik laat het hier niet toe. Vroeger wel maar dan krijg je paarden die ook in de teugels happen of stijgbeugelriemen.
Of een paard dat los staat op de trailer omdat hij zijn touw door gebeten had...