Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Judith_M schreef:Tsja.. Ze staan buiten zoveel als het kan. Maar nu is de wei ook kleddernat, dus kunnen ze alleen in de bak.
Maar ze staan in de winter sowieso 's nachts binnen...
Maar het gaat er dus niet om dat ze meer naar buiten wil. Want zodra ze in de stalgang staat, wil ze ook niet meer terug naar buiten.
Judith_M schreef:Tsja.. Ze staan buiten zoveel als het kan. Maar nu is de wei ook kleddernat, dus kunnen ze alleen in de bak.
Maar ze staan in de winter sowieso 's nachts binnen...
Maar het gaat er dus niet om dat ze meer naar buiten wil. Want zodra ze in de stalgang staat, wil ze ook niet meer terug naar buiten.
Judith_M schreef:Wanneer dit niet goed staat, zou iemand dan willen temmen?
Hoi!
Ik heb een probleempje..
Op de stal waar ik rijd, mest ik ook de stallen uit. Terwijl ik de stal uitmest zet ik het paard uit die stal even buiten op het erf (Los, is een afgesloten erf).
Maar dan nu mijn probleem:
Er is 1 paard op stal, die na het uitmesten, als ik d'r weer op stal wil zetten, wel meeloopt de stalgang in, maar dan blijft staan. Ze staat in de 2e stal, dus ze hoeft helemaal niet ver te lopen. (Het zijn wel vrij lang stallen, dus wel een paar meter) Maar zodra ze in de stalgang staat, wil ze niet verder: Niet richting de stal, niet meer naar buiten.
En dan helpt ook echt niets, geduldig blijven wachten, rustig toespreken, boos worden in de zin van een keer een flinke schreeuw geven, trekken. Helemaal niets.
Zelfs voer niet, brokken o.i.d, in m'n hand niet, in haar voerbak laten kletteren eveneens niet.
Als we met meerdere mensen tegelijk op stal zijn, kan iemand achter het paard gaan staan, dan loopt ze wel door. Maar vaak ben ik alleen.
Een zweep kan echt niet, ze is doodsbenauwd voor de zweep en gaat dan in de aanval (In de zin van steigeren en bokken richting mij).
Dan probeer ik haar soms weer naar buiten te brengen, en nog eens te proberen o.i.d., maar ook naar buiten wil ze niet (Voor- en achteruit).
Bijkomend probleem is dat we langs een paard moeten dat haar niet zo lief vindt, en dat zo mogelijk bijt ( De bovenkant van haar stal kan niet dicht, dus ze kan er altijd bij). Dan probeer ik het paard gewoon een stap te laten zetten door er half achter te staan, of toch uit frustratie te trekken, maar het enige dat ze dan doet is achteruit lopen, juist, naar de bijtende merrie.
Uiteindelijk is de beste methode die ík heb gevonden dat ik haar gewoon moet negeren, dat vindt ze vervelend. Maar zelfs dan krijg ik haar pas na een klein uurtje haar stal in.
Zelf denk ik dat ze gewoon de baas probeert te spelen, en volgens mij is ze dat op deze manier ook. Maar dit is niet mijn paard en ik werk er ook niet mee.
Ik hoop dat iemand tips heeft.