merrie bijt vanwege veulen, normaal of niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

cissy

merrie bijt vanwege veulen, normaal of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 15:50

Hallo allemaal, ik wil even jullie reactie peilen vanwege een ongeval.

Merrie heeft een eerste veulen, week oud, nooit eerder dergelijk gedrag vertoont, valt nu stalgenoot aan zonder aanwijsbare reden. Stalgenoot kent merrie al ruim 4jaar en is ervaren paardenmens.

Stalgenoot staat naast eigenaar in deuropening de merrie lekker te kriebelen en die geniet er zichtbaar van. Eigenaar vraagt wat en stalgenoot stopt met kriebelen om antwoord te geven en merrie draait haar hoofd om en grijpt de stalgenoot zomaar hard bij haar hand.
Sleurt haar stal door en bijt tussendoor nog even wat harder waarbij gewricht van pink/middenhand dusdanig verbrijzeld wordt waardoor operatie nodig is. Nu ook nog herhaaloperatie omdat eea nog steeds niet goed werkt.

Verzekering zegt nu glashard, dat had je kunnen weten bij een merrie met veulen, het is algemeen bekend dat merries dan gevaarlijk zijn en het is je eigen schuld.
Mijn mening is, geen eigen schuld maar domme pech, niet alle merries reageren altijd zo.

wat zeggen/vinden jullie?

(dit is mij dus gebeurd en de verzekering probeert de schuld op mij af te schuiven. Als ik had gezien dat merrie zo zou reageren had ik echt die staldeur niet open gedaan!)

beestenfreak

Re: merrie bijt vanwege veulen, normaal of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 18:20

heb wel gehoord dat merries 'anders' kunnen reageren als ze een veulen hebben maar dit is wel heel raar......

vind dit ook geen eigen schuld maar het blijven dieren.........

Lady_Mad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 18:42

Idd het blijven dieren, ik denk dat het door het veulen komt maar het is wel raar hoor in deze situatie. Je zou eerder denken dat ze je aanvalt als iemand aan haar veuelen wil komen.

Rixt_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 18:45

De merrie wil waarschijnlijk haar veulen beschermen. Misschien denkt de merrie wel, wanneer je haar geen aandacht meer geeft, dat je het op haar veulen gemunt hebt.
Merries kunnen erg veranderen wanneer zij een veulen krijgen maar dat ze iemand door de stal sleurt heb ik nog nooit gehoord.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 10:13

Dit klinkt voor mij als een verzekering die niet staat te springen om uit te betalen.

voor jou was het op dat moment niet te voorzien dat de merrie zou bijten. Merries met veulens kunnen inderdaad gevaarlijker zijn, echter waren de signalen daar niet voor aanwezig op dat moment (toch?).
Dan heeft de verzekering weinig om op te blijven staan...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-08 11:04

ik was die week al dagelijks bij die merrie in de stal geweest en ze heeft nimmer eerder dit gedrag vertoont. De verzekering zegt echter dat ik had moeten weten dat merries zo kunnen reageren, dat weet ik ook inderdaad dát ze dat kunnen maar niet dat deze dat ook zou doén...
ik rij al een jaartje of 30 en geef trailertrainingen dus ik kan wel aardig inschatten hoe paarden zich gedragen en deze gaf geen enkele aanleiding tot dit gedrag, kwam echt uit het niets. Ik heb het veulen niet eens aangeraakt die stond op dat moment achter zn moeder.

Verzekeringen zijn nou eenmaal niet happig om uit te keren en ik zal een aardig sommetje aan smartegeld/kostenvergoeding moeten krijgen.... Ben al 70 keer naar fysio geweest en nog niet klaar, zit mn leven lang voortaan met een hand waar ik weinig mee kan en zal nog een operatie moeten ondergaan om te kijken of de pees weer wil gaan bewegen, ik kan geen vuist maken dus ook geen halstertouw onder druk vasthouden om maar een voorbeeld te noemen...
Heb ook een letselschadeadvocaat in de arm genomen en die is nou aan het steggelen met de verzekering. En die laatste doet dus vervelend Knipoog

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 13:33

Wat ontzettend rotte situatie, heel jammer dat dit gesteggel er nog eens bij komt. Het is een aparte situatie, maar zelf zou ik ook niet snel verwachten dat dit zou gebeuren en de eigenaar blijkbaar ook niet - want deze stond er bij en had jou hierop kunnen attenderen als dit het geval was.

Natuurlijk kunnen merries anders reageren en het blijven dieren, dus er kan altijd zo iets gebeuren. Vasthouden en staldoorslepen klinkt wel heel heftig. Dat is echt domme pech en het risico van omgaan met paarden / merries. Waarschijnlijk was het ook niet de eerste keer dat je die merrie stond te aaien.
Dat het algemeen bekend is dat merries met veulens gevaarlijk zijn geloof ik niet, beschermend. Maar dat is wat anders!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 15:42

Ik hoop dat de advocaat en de verzekering eruit komen. Erg balen dat je er waarschijnlijk blijvende schade aan overhoudt!

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 23:01

Tja sommige merries reageren behoorlijk beschermend met een veulen, maar dat lijkt me toch op deze plaats niet van toepassing. Je ging er al een week bij in de box, er was verder geen directe aanleiding..
Ik vind dit wat te makkelijk van de verzekering..

WilmaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 23:13

cissy schreef:
Hallo allemaal, ik wil even jullie reactie peilen vanwege een ongeval.

Merrie heeft een eerste veulen, week oud, nooit eerder dergelijk gedrag vertoont, valt nu stalgenoot aan zonder aanwijsbare reden. Stalgenoot kent merrie al ruim 4jaar en is ervaren paardenmens.

cissy schreef:
ik was die week al dagelijks bij die merrie in de stal geweest en ze heeft nimmer eerder dit gedrag vertoont.
******** (stukje weg gelaten uit quote)******
Ben al 70 keer naar fysio geweest en nog niet klaar, zit mn leven lang voortaan met een hand waar ik weinig mee kan en zal nog een operatie moeten ondergaan om te kijken of de pees weer wil gaan bewegen, ik kan geen vuist maken dus ook geen halstertouw onder druk vasthouden om maar een voorbeeld te noemen...
Heb ook een letselschadeadvocaat in de arm genomen en die is nou aan het steggelen met de verzekering. En die laatste doet dus vervelend Knipoog

Ik snap het verhaal voor een deeltje niet....
Als ik het eerste stuk lees ben je de eigenaar van de merrie als ik het tweede stuk lees ben je de stalgenoot die is aan gevallen.

Ik neem aan dat de aangevallen stalgenoot aanspraak maakt op de verzekering van de stalgenoot.
Ik ben dan van mening dat de verzekering van de eigenaar over de brug zal moeten komen maar die verzekering zal natuurlijk proberen daar onderuit te komen.
Die advokaat in de arm nemen is dan denk ik ook een heel goed idee.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 23:32

Ik heb ooit eens een telefoontje naar mijn WA-verzekering eraan gewaagd, puur om te weten hoe of wat. Zij vertelden mij toen dat alle schade die mijn paard zou toebrengen aan personen of spullen van personen, vergoed zou worden. Ook als mijn paard remloos aan de kletter zou gaan, bovenop iemand zou gaan zitten of de stal zou afbreken. Dat de verzekering van de eigenaar nu probeert de schuld in jouw schoenen te schuiven vind ik redelijk merkwaardig.

Ik denk dat het, los van het inschakelen van een advocaat, verstandig is op zoek te gaan naar (wetenschappelijke) literatuur over het gedrag van merries met veulens, waar die verzekering zich nu kennelijk op beroept. Wat is hun informatie precies over merries met veulens en hoe gaan ze dit onderbouwen?
Hoe zit het trouwens met je eigen ziektenkostenverzekering? Keert die wel uit? Ik ben ooit eens door een manegepaard te grazen genomen, met een ambulance op de EH beland, het werd als ongeluk beschouwd en mijn ziektekosten waren vergoed.

Nou, sterkte ermee. Ik hoop in elk geval voor je, dat je hand het weer beter gaat doen dan nu het geval is.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 00:54

joy76 schreef:
Ik heb ooit eens een telefoontje naar mijn WA-verzekering eraan gewaagd, puur om te weten hoe of wat. Zij vertelden mij toen dat alle schade die mijn paard zou toebrengen aan personen of spullen van personen, vergoed zou worden. Ook als mijn paard remloos aan de kletter zou gaan, bovenop iemand zou gaan zitten of de stal zou afbreken. Dat de verzekering van de eigenaar nu probeert de schuld in jouw schoenen te schuiven vind ik redelijk merkwaardig.

Dit klopt ten dele. Vereist is wel dat jij als eigenaar hiervoor ook werkelijk aansprakelijk bent. De volgende stap is dat gekeken wordt of het slachtoffer nog 'eigen schuld' treft.
Lees bij TAO bij FAQ!

joy76 schreef:
Ik denk dat het, los van het inschakelen van een advocaat, verstandig is op zoek te gaan naar (wetenschappelijke) literatuur over het gedrag van merries met veulens, waar die verzekering zich nu kennelijk op beroept. Wat is hun informatie precies over merries met veulens en hoe gaan ze dit onderbouwen?

Literatuur zoeken is niet nodig. Wel de maatschappij vragen deskundig advies in te winnen.
Er is een bedrijf die in dit soort zaken maatschappijen adviseert.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 01:20

LDRD schreef:
joy76 schreef:

Dit klopt ten dele. Vereist is wel dat jij als eigenaar hiervoor ook werkelijk aansprakelijk bent. De volgende stap is dat gekeken wordt of het slachtoffer nog 'eigen schuld' treft.
Lees bij TAO bij FAQ!

joy76 schreef:

Literatuur zoeken is niet nodig. Wel de maatschappij vragen deskundig advies in te winnen.
Er is een bedrijf die in dit soort zaken maatschappijen adviseert.

Kijk, dat is nog eens nuttige informatie. Want zo is het mij destijds niet verteld door mijn verzekeringsmaatsschappij.
Wat betreft het 'deskundig advies' heb ik op voorhand mijn bedenkingen, hoop wel dat het gaat om deskundig advies met betrekking tot paarden en niet dat alle denkbare beesten erbij worden gehaald.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 01:25

Op een pension stal waar ik wel eens kom staat een merrie die net een veulen heeft gehad.. daar kan ook niemand in de box komen.. dan word je ook gegrepen en aangevallen..
Gelukkig is dit niet het geval bij mijn merrie's die zijn super lief..
maar eigenschuld vind ik wat ver gaan .. dat zou betekenen dat je de box in zou lopen kom maar lief paardje bijt me maar kom dan... slaat natuurlijk nergens op.. hoop dat je de zaak wint succes er mee

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 09:05

joy76 schreef:
Wat betreft het 'deskundig advies' heb ik op voorhand mijn bedenkingen, hoop wel dat het gaat om deskundig advies met betrekking tot paarden en niet dat alle denkbare beesten erbij worden gehaald.

Dit bedrijf heeft zeer veel kennis van paarden, heel wat meer dan de gemiddelde bokker *LOL* . Daarbij hebben zij ook zeer veel kennis van het aansprakelijkheidsrecht.
Zij kunnen dus bij uitstek beoordelen hoe dit soort kwesties beoordeelt moeten worden.
Bovendien zijn zij onafhankelijk, ook een belangrijk gegeven Knipoog .
En de kosten vallen nog mee ook Ja .
Kosten van naar de rechter stappen zijn heel wat hoger en de afloop van zoiets is altijd hoogst onzeker.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 11:43

LDRD schreef:
Dit bedrijf heeft zeer veel kennis van paarden, heel wat meer dan de gemiddelde bokker *LOL* . Daarbij hebben zij ook zeer veel kennis van het aansprakelijkheidsrecht.
Zij kunnen dus bij uitstek beoordelen hoe dit soort kwesties beoordeelt moeten worden.
Bovendien zijn zij onafhankelijk, ook een belangrijk gegeven Knipoog .
En de kosten vallen nog mee ook Ja .
Kosten van naar de rechter stappen zijn heel wat hoger en de afloop van zoiets is altijd hoogst onzeker.

OK dan!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 10:48

ik ben inderdaad niet de eigenaar van het paard maar de 'gebeten hond' (letterlijk dus). Ik ben dus de stalgenoot.
Ik ken het paard in kwestie al jaren en heb haar ook een poosje gereden om wat knoppen in te brengen. En ook was ik in die week daarvoor inderdaad al dagelijks in die box geweest en heeft die merrie nooit eerder bij mij aanleiding gegeven tot dit gedrag.

Mijn ziektekostenverzekering heeft tot nu toe alles gewoon betaald dus daar heb ik verder geen omkijken naar. Ze doen nu alleen moeilijk over een taximachtiging om na de komende operatie naar de fysio te kunnen 7x per week. Ik kan dan uiteraard geen autorijden en met de bus is het niet te doen vanuit mijn woonplaats. Ik voldoe aan de eisen maar toch willen ze niet betalen.
Dat wordt het volgende gestechel!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 12:09

Erg vervelende...mar paarden blijven paarden en zijn nooit voor 100% te vertrouwen...En een merrie met veulen is altijd oppassen geblazen...!

Volgens mij is het nu een kleine twee jaar geleden dat een klein jongetje in omgeving Albergen op een paardenwei terecht kwam waar een merrie met veulen stond. De merrie heeft het kindje (2 jaar oud of zo iets) getrapt en hij is hieraan overleden.

Merries met veulens vragen om een zeer voorzichtige en goed overwogen omgang...!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 16:07

dat snap ik, maar ik ben geen penny meisje wat voor het eerst dat paard ziet.... en ik ben altijd uiterst voorzichtig (door schade en schande al wijs geworden) en snap dan ook niet waar deze explosie vandaan kwam.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 13:26

update:
gisteren weer geopereerd aan mijn hand, de plaat is er uit gehaald en de pees is vrij gelegd in de hoop dat ik meer functie krijg. Doet vreselijk zeer en heb gelijk vandaag al fysio gehad. hele hand dik en stijf en erg pijnlijk.

verzekering van tegenpartij heeft eindelijk een standpunt ingenomen en ze vinden dat het voor 50% mijn eigen schuld is. (en toen was ik even stil)
reden: ik ben vrijwillig de stal ingestapt, had moeten weten dat het algemeen bekemd is dat merries met veulen gevaarlijk zijn en ben professioneel met paarden bezig dus eigen schuld.....

hoe ze bij dat laatste komen weet ik niet want ik werk gewoon bij een baas op kantoor, maar doe wel eens een trailertraining in mn vrije tijd maar niet 'professioneel' als werk zijnde. tuurlijk stap je vrijwillig een stal in, ze hebben me er niet in gedwongen en er hing ook geen briefje!
afijn, dit wordt een procedure

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 13:33

NOu wat vervelend zeg! Veel beterschap!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 13:35

Dit is nogal wat zeg! Wat zegt de eigenaar van de merrie van het gedoe wat de verzekering doet?

Ik dacht altijd dat als jouw paard iets of iemand wat aandoet, jij als eigenaar altijd aansprakelijk gesteld word. Ongeacht of het eigen schuld is of niet. Maar kennelijk gaat deze vlieger niet meer op.

Sterkte met je herstel!!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 14:57

Ik heb je een alternatief al eerder aangeboden Knipoog .

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 15:01

LDRD, had telnr. al doorgegeven aan advocaat want het wordt steeds gekker.
Heb ook al Petra V. gebeld voor advies en die gaf mij ook gelijk en wat tips om te gaan doen dus wordt vervolgd!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 15:03

Wie is Petra V?